Gelezen, gedacht, gehoord...

Posthoorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

John Galt schreef:Ik lees de geschiedenis van de Kananese vrouw niet als bekeringsgeschiedenis. Dat is sowieso riskant, omdat de situatie toen anders was dan nu. Dat ik deze vrouw aanhaalde, was om de manier van aanhouden in het gebed te illustreren.

Wanneer en waar geloof begint, daar kun je uren over discussiëren. het is dnek ik als bij de geboorte van een kind. Ik heb diverse kinderen gekregen, maar nog nooit heb ik direct na het vrijen gedacht: Hé, nu heeft er een conceptie plaatsgevonden. Pas na een week of wat konden mijn vrouw en ik concluderen dat dat inderdaad gebeurd was.
Nee, maar tot geloof komen is iets wat wél bewust gebeurt. En over dat geloof hebben we het nu.
samanthi

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
John Galt schreef:Ik lees de geschiedenis van de Kananese vrouw niet als bekeringsgeschiedenis. Dat is sowieso riskant, omdat de situatie toen anders was dan nu. Dat ik deze vrouw aanhaalde, was om de manier van aanhouden in het gebed te illustreren.

Wanneer en waar geloof begint, daar kun je uren over discussiëren. het is dnek ik als bij de geboorte van een kind. Ik heb diverse kinderen gekregen, maar nog nooit heb ik direct na het vrijen gedacht: Hé, nu heeft er een conceptie plaatsgevonden. Pas na een week of wat konden mijn vrouw en ik concluderen dat dat inderdaad gebeurd was.
Nee, maar tot geloof komen is iets wat wél bewust gebeurt. En over dat geloof hebben we het nu.
De Kananese vrouw hád idd het geloof, ze gaat naar de Heere Jezus toe en ondanks dat de Heere Jezus haar beproeft komt ze niet beschaamd uit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
John Galt schreef:Ik denk dat er geen tegenstelling is. "Houd maar aan in het gebed" is iets anders dan "vraag er maar veel omnu". Dat laatste kan als dooddoener ervaren worden.
"Houd maar aan in het gebed"is in wezen niets anders dan: Blijf kloppen op de deur, blijf met Gods beloften naar Hem toegaan, net zolang tot Hij antwoordt.

Als je tot Jezus gaat, en er gebeurt niets, dan kun je je teleurgesteld afwenden. Maar je kunt ook blijven gaan, blijven roepen, zoals de Kananese vrouw en de vrouw bij de onrechtvaardige rechter. Dan zál Hij, na kortere of langere tijd, antwoord geven. Anders was Hij een leugenaar. Denk je dan: ik ben nu aan het geloven? Nee, dat zie je pas achteraf. Was het dan geen geloof? Jazeker wel.
Ik begrijp je gedachtegang. Toch geloof ik niet dat die juist is. Geloven is voor mij verbonden met de vrede met God. Wie nog zoekende is en bidt, heeft die vrede toch nog niet?
Je zult zeggen: en de Kananese vrouw dan? Vergeet niet dat dit geen bekeringsgeschiedenis is! Die vrouw hád het geloof al toen ze tot Jezus kwam, dat was idd. vrucht van haar geloof. Maar ze bad toch niet om bekering?

Het is een aantrekkelijke gedachte om het zoeken van een zondaar al 'geloof' te noemen. Maar geloven is, behalve met de vrede met God, toch ook met het kennen van God verbonden? En de nood van een ontdekte zondaar is nu juist, dat hij God niet kent.
Nee geloven is God voor waar houden. Vertrouwen dat Hij doet wat Hij zegt en ook geloven 8s geloven dat je zonder de Heere Jezus voor eeuwig verloren gaat.
Even nog een aanvulling, vrede met God en het kennen van God is niet het geloof zelf, maar een vrucht van het geloof
Laatst gewijzigd door samanthi op 08 jul 2017, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vagari

Bericht door Vagari »

Jeremiah schreef:
Vagari schreef: 7
Dan zal ik elk die 't heilspoor bijster is,
Vrijmoedig al Uw rechte wegen leren;
De zondaar zal zich dan tot U bekeren,
En scheppen moed uit mijn behoudenis.
David was een kind van God, ook al toen hij deze psalm schreef, en bezat dus het ware geloof...
Ja, en wat betekend dat dus voor degenen die anderen willen aanspreken?
Daarom heb ik ook de hele psalm geplaatst.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Tjonge.....
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
samanthi

Bericht door samanthi »

Vagari schreef:
Jeremiah schreef:
David was een kind van God, ook al toen hij deze psalm schreef, en bezat dus het ware geloof...
Lees de psalm is onberijmd.
Vagari

Bericht door Vagari »

samanthi schreef:
Vagari schreef:
Jeremiah schreef:
Lees de psalm is onberijmd.
Had ik natuurlijk al gedaan. Daar staat niets over moed scheppen en toch heb ik het geplaatst.
Mede door:
1Timotheüs 1:12-16 / STV
12 ‭‭En ik dank Hem, Die mij bekrachtigd heeft,‭³⁰‭ ‭namelijk‭ Christus Jezus, onzen Heere, dat Hij mij getrouw geacht heeft,‭³¹‭ ‭mij‭ in de bediening gesteld‭³²‭ hebbende;‭ 13 ‭‭Die te voren een ‭gods‭ lasteraar was, en een vervolger, en een verdrukker;‭³³‭ maar mij is barmhartigheid geschied, dewijl ik het ontwetende gedaan‭³⁴‭ heb in ‭mijn‭ ongelovigheid.‭ 14 ‭‭Doch de genade onzes Heeren is zeer overvloedig geweest, met geloof en liefde,‭³⁵‭ die er is in Christus Jezus.‭³⁶‭‭ 15 ‭‭Dit is een getrouw woord,‭³⁷‭ en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, ‭van‭ ‭welke‭ ‭ik‭ ‭de‭ voornaamste ben.‭³⁸‭‭ 16 ‭‭Maar daarom is mij barmhartigheid geschied,‭³⁹‭ opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al ‭Zijn‭ lankmoedigheid‭⁴⁰‭ zou betonen, tot een voorbeeld‭⁴¹‭ dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.‭

Waarom gebruikt de Heere anders nietige en zondige mensen om Zijn evangelie te verkondigen?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Vagari schreef: Had ik natuurlijk al gedaan. Daar staat niets over moed scheppen en toch heb ik het geplaatst.
Mede door:
1Timotheüs 1:12-16 / STV
12 ‭‭En ik dank Hem, Die mij bekrachtigd heeft,‭³⁰‭ ‭namelijk‭ Christus Jezus, onzen Heere, dat Hij mij getrouw geacht heeft,‭³¹‭ ‭mij‭ in de bediening gesteld‭³²‭ hebbende;‭ 13 ‭‭Die te voren een ‭gods‭ lasteraar was, en een vervolger, en een verdrukker;‭³³‭ maar mij is barmhartigheid geschied, dewijl ik het ontwetende gedaan‭³⁴‭ heb in ‭mijn‭ ongelovigheid.‭ 14 ‭‭Doch de genade onzes Heeren is zeer overvloedig geweest, met geloof en liefde,‭³⁵‭ die er is in Christus Jezus.‭³⁶‭‭ 15 ‭‭Dit is een getrouw woord,‭³⁷‭ en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, ‭van‭ ‭welke‭ ‭ik‭ ‭de‭ voornaamste ben.‭³⁸‭‭ 16 ‭‭Maar daarom is mij barmhartigheid geschied,‭³⁹‭ opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al ‭Zijn‭ lankmoedigheid‭⁴⁰‭ zou betonen, tot een voorbeeld‭⁴¹‭ dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.‭

Waarom gebruikt de Heere anders nietige en zondige mensen om Zijn evangelie te verkondigen?
Dankjewel voor deze verwijzing!
Vagari

Bericht door Vagari »

Dodo schreef:Als psalmen al de samenvatting van de bijbel zijn (en dan komt het NT er wel karig af), dan gaat het toch om de onberijmde psalmen. Niet de berijmde, waar veel bij bedacht is.
Serieus, als je een bijdrage wil leveren in een theologisch gesprek, kom dan met argumenten die een beetje hout snijden.
Ik denk dat de psalmberijmers toen meer kennis en inzicht in de hele Bijbel hadden dan wij, hier op het forum, met zn alle bijelkaar. Maar ja, daar heb ik geen argumenten voor.

.... of toch wel?
Laatst gewijzigd door Vagari op 08 jul 2017, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
samanthi

Bericht door samanthi »

Vagari schreef:
Dodo schreef:Als psalmen al de samenvatting van de bijbel zijn (en dan komt het NT er wel karig af), dan gaat het toch om de onberijmde psalmen. Niet de berijmde, waar veel bij bedacht is.
Serieus, als je een bijdrage wil leveren in een theologisch gesprek, kom dan met argumenten die een beetje hout snijden.
Ik denk dat de psalmberijmers toen meer kennis en inzicht in de hele Bijbel hadden dan wij, hier op het forum, met zn allen bijelkaar. Maar ja, daar heb ik geen argumenten voor.

.... of toch wel?
Nadenkertje: Elia een mens van gelijke bewegingen als wij...
DDD

Bericht door DDD »

Vagari schreef:
Ik denk dat de psalmberijmers toen meer kennis en inzicht in de hele Bijbel hadden dan wij, hier op het forum, met zn allen bijelkaar. Maar ja, daar heb ik geen argumenten voor.

.... of toch wel?
Ik ben benieuwd. Ik heb dat nooit zo begrepen. Hoe kom je daar nu bij?
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Vagari schreef: Ik denk dat de psalmberijmers toen meer kennis en inzicht in de hele Bijbel hadden dan wij, hier op het forum, met zn allen bijelkaar. Maar ja, daar heb ik geen argumenten voor.

.... of toch wel?
Zonder iets af te doen aan 1773: Onze psalmberijmers stonden te dien dage écht bekend als bijzonder goede kunstenaars i.d.z.v. dichters. Niet als personen die veel kennis en inzicht hadden in Gods Woord.
Vagari

Bericht door Vagari »

DDD schreef:
Vagari schreef:

.... of toch wel?
Ik ben benieuwd. Ik heb dat nooit zo begrepen. Hoe kom je daar nu bij?
Dat ligt aan mijn dunk van kennis en inzicht van ons hier.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat je mensenkennis en inschatting van zowel het gemiddelde geestelijke gehalte hier als van de psalmberijmers dan te kort schiet.
samanthi

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik denk dat je mensenkennis en inschatting van zowel het gemiddelde geestelijke gehalte hier als van de psalmberijmers dan te kort schiet.
:D
Plaats reactie