Kerkelijk jaarboek GG

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef: Ik denk dat in feite praktisch iedereen er wedergeboren is.
Doe er voor mij ook maar een glaasje water bij. :wink:
Want ik heb het idee dat ik dyslectisch begin te worden.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

jacob schreef:
Oude Paden schreef:
limosa schreef:drink een glaasje water refo en koel een beetje af

je generaliseert enorm en gaat vervolgens ongeremd tekeer tegen de GG, of je het met bepaalde lijnen in de GG nou wel of niet eens ben, met op zo'n toon te spreken komen we niet verder

trap even op de rem . . .
Inderdaad Limosa

Verwijder alstjeblieft al dat generaliserende geblaat.

Als je je niet kunt vinden in de GG prediking, weerleg het dan rustig en ga niet als een gek in het rond lopen schoppen.

Jouw eerste onderbouwing moet nog steeds komen geloof ik......
Ik heet niet voor niets oude paden!
jacob

Bericht door jacob »

Tiberius schreef:
tzou wel te hopen zijn toch?

Al die mensen met een ziel voor een eeuwigheid!

En dan moeten we telkens horen dat het allemaal uitverkiezing is. En dat is het, maar dan komt het Amen. Terwijl Paulus verder gaat en zegt dat ze de mensen moeten bewegen tot het geloof. Nee we moeten dan maar berusten. Tis toch allemaal uitverkiezing. Pecht is pech en mazzel is mazzel. (zo zeggen we het niet, maar dat is toch de uiterste concequentie van deze leer?)

Zo ongelofelijk frustrerend. Allemaal keurig netjes naar de hel. Vliegt je dat dan nooit naar de keel?
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

jacob schreef:
Tiberius schreef:

En dan moeten we telkens horen dat het allemaal uitverkiezing is. En dat is het, maar dan komt het Amen. Terwijl Paulus verder gaat en zegt dat ze de mensen moeten bewegen tot het geloof. Nee we moeten dan maar berusten. Tis toch allemaal uitverkiezing. Pecht is pech en mazzel is mazzel. (zo zeggen we het niet, maar dat is toch de uiterste concequentie van deze leer?)

Zo ongelofelijk frustrerend. Allemaal keurig netjes naar de hel. Vliegt je dat dan nooit naar de keel?
Ik vind dit zo'n onzin.
Zoals hier op het forum wordt gesteld wordt er echt niet gepreekt in de GG.

Ik heb jarenlang onder GG prediking gezeten, maar wat hier wordt gesteld is echt KARIKATUUR.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Er worden geen mensen bekeerd omdat er verkiezing is! Er worden mensen bekeerd omdat Christus heeft betaald.
Als jij het zo stelt, dan snap ik wel dat je in de GerGem niet terecht kunt. Christus is gekomen om de verkorenen te trekken. Om de zaligheid voor hen te verwerven. De diepste oorzaak van de mogelijkheid van zalig worden is in 's Heeren Welbehagen gelegen, dat door de hand van Christus gelukkiglijk voortleefd.

God heeft van eeuwigheid een kerk verkoren, en Christus heeft zich met Zijn hart borg gesteld voor de Zijnen.
jacob

Bericht door jacob »

Oude Paden schreef:
jacob schreef:
Tiberius schreef:

Ik vind dit zo'n onzin.
Zoals hier op het forum wordt gesteld wordt er echt niet gepreekt in de GG.

Ik heb jarenlang onder GG prediking gezeten, maar wat hier wordt gesteld is echt KARIKATUUR.
ik heb 25 zondagen onder de HC van ds Moerkerken gezeten. Dit is beslist geen karikatuur!
Kislev

Bericht door Kislev »

Even een vraag die wel on-topic is. In welke gemeente staat ds. Gunst nu? Dacht Benthuizen maar op prekenweb zag ik dat daar nu ds. A.B. van der Heiden staat).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jacob schreef:ik heb 25 zondagen onder de HC van ds Moerkerken gezeten. Dit is beslist geen karikatuur!
Wij zijn nog maar bij 23. Toch ben ik deze karikatuur nog niet tegengekomen.
Maar goed: als 24 en 25 voorgelezen zijn, dan kan ik pas oordelen. :wink:

Met instemming citeer ik Erasmiaan:
De diepste oorzaak van de mogelijkheid van zalig worden is in 's Heeren welbehagen gelegen, dat door de hand van Christus gelukkiglijk voortleeft.

Ik kan wel een hoofdstuk posten van Brakels "Redelijke Godsdienst" waarin e.e.a. uitgelegd wordt. Staat ook op theologienet.nl.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kislev schreef:Even een vraag die wel on-topic is. In welke gemeente staat ds. Gunst nu? Dacht Benthuizen maar op prekenweb zag ik dat daar nu ds. A.B. van der Heiden staat).
Volgens mij in Tholen, o.i.d.
Frans Jozef

Bericht door Frans Jozef »

Kislev schreef:Even een vraag die wel on-topic is. In welke gemeente staat ds. Gunst nu? Dacht Benthuizen maar op prekenweb zag ik dat daar nu ds. A.B. van der Heiden staat).
Nieuwerkerk (zld)
Frans Jozef

Bericht door Frans Jozef »

Frans Jozef schreef:
Nieuwerkerk (zld)
Bron: Jaarboek Ger.Gem. 2006 blz. 38 (sinds 3 juli 2002)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Frans Jozef schreef:Bron: Jaarboek Ger.Gem. 2006 blz. 38 (sinds 3 juli 2002)
Tja. Ik heb hem nog niet ontvangen. :wink:
Leonius

Bericht door Leonius »

Frans Jozef schreef:
Frans Jozef schreef:
Nieuwerkerk (zld)
Bron: Jaarboek Ger.Gem. 2006 blz. 38 (sinds 3 juli 2002)
Heb je al nagedacht over mijn vragen, Frans Jozef?
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:De diepste oorzaak van de mogelijkheid van zalig worden is in 's Heeren welbehagen gelegen, dat door de hand van Christus gelukkiglijk voortleeft.
Hier is iedereen het mee eens. De opmerking zou dus net zo goed niet gemaakt kunnen worden (bovendien klinkt ze een beetje als een formule, een mantra en is deel twee van de zin mij niet helemaal duidelijk).

Het punt is: welke rol moet de uitverkiezing in de prediking krijgen. a) Als voorwaarde, b) als troost achteraf, of c) als beide?

Zelf zie ik het nut niet van a), aangezien dit mensen een reden geeft om dan maar niets te doen. Ik opteer daarom voor b, of misschien voor c, maar dan met de kanttekening dat de uitverkiezing een troost is voor hen die zich willen bekeren, maar inzien dat ze dat niet lukt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:
Erasmiaan schreef:De diepste oorzaak van de mogelijkheid van zalig worden is in 's Heeren welbehagen gelegen, dat door de hand van Christus gelukkiglijk voortleeft.
Hier is iedereen het mee eens. De opmerking zou dus net zo goed niet gemaakt kunnen worden (bovendien klinkt ze een beetje als een formule, een mantra en is deel twee van de zin mij niet helemaal duidelijk).

Het punt is: welke rol moet de uitverkiezing in de prediking krijgen. a) Als voorwaarde, b) als troost achteraf, of c) als beide?

Zelf zie ik het nut niet van a), aangezien dit mensen een reden geeft om dan maar niets te doen. Ik opteer daarom voor b, of misschien voor c, maar dan met de kanttekening dat de uitverkiezing een troost is voor hen die zich willen bekeren, maar inzien dat ze dat niet lukt.
Blijkbaar is refo het er niet mee eens getuige het volgende:
refo schreef:Er worden geen mensen bekeerd omdat er verkiezing is! Er worden mensen bekeerd omdat Christus heeft betaald.
Plaats reactie