Posthoorn schreef:Sheba schreef:Dit is voor mij een vreemde en onbegrijpelijke reactie...

. Ik heb alleen gezegd dat ik in deze punten niet op de Westminster zou bouwen... Daarmee waarschuw ik nog niet tegen de Westminster op zich...
Ik lees in jouw postings ook een veroordeling van de Westminster. Als deze op een cruciaal punt als dit, dwaalt, is dat een ernstige zaak. Maar ik geloof dat ook niet.
Ik begrijp jouw punt wel, maar je hebt te weinig oog voor het feit dat Christus gekend kan worden, dat God als een verzoend God gekend wordt, maar dat iemand tóch kan twijfelen over zijn aandeel aan Christus c.q. aan de oprechtheid van zijn geloof.
Verder is deze discussie een herhaling van veel zetten.
Dat de Westminster op dit punt niet de taal van de reformatie naspreekt is duidelijk. Het is m.i. daarom ook onterecht om de Westminster op deze punten reformatorisch te noemen. Met nadruk deze punten.
Het is daarom ook niet voor niets dat ze niet tot onze belijdenisgeschriften horen in de kerken en hier op het forum. Het is m.i. Dan ook uiterst zwak om hier dan een beroep op te doen.
Hieronder zal ik een citaat plaatsen met een link naar het digibron artikel wat m.i. terecht de goede maar ook de mindere kanten van deze confessie benoemd. Ik citeer even alleen het gedeelte met de "kritiek" punten. Voor het hele artikel. ( Het is niet lang) zou ik even op de link klikken.
.Kinderdoop
Nauw hiermee verbonden is dat noch in de Westminster Confessie noch in de Westminster Catechismus een innerlijke grond voor de kinderdoop wordt gegeven. In genoemde Confessie wordt de kinderdoop zelfs niet eens apart genoemd. En in genoemde Catechismus staat alleen maar dat de kinderen dienen gedoopt te worden (Vr. 166). Zeker er staat dan nog wel, dat zij "in het verbond'' zijn, maar slechts in een bepaald opzicht, waarschijnlijk zal men bedoeld hebben in een uitwendig verbond, want men verwijst naar het kerklid zijn van deouders. Ik constateer: op dit punt staan de belijdenisgeschriften van Westminster vér ten achter bij die van de Reformatietijd.
Zekerheid
Een gevolg van deze verbondsvisie is ook, dat de christen inplaats van op Gods verbond, Gods Woord, Gods belofte gewezen te worden, verwezen wordt naar zichzelf, zijn eigen zielsgesteldheden. En dat aldus aan het geloof de zekerheid wordt ontnomen. In art. XVIII, 3 staat dat de ware gelovige soms lang moet wachten tot hij deel krijgt aan de zekerheid des geloofs. Hij kan daartoe komen door het naspeuren van de kenmerken der genade bij zichzelf In de Catechismus staat hetzelfde, ik lees namelijk in het Antwoord op Vr. 81, dat de ware gelovigen weleens lang moeten wachten eer zij de zekerheid des geloofs verkrijgen, en dat deze zekerheid ''niet tot het wezen van het geloof behoort''. Het kan bekend zijn dat de reformatoren van de 16e eeuw een heel ander geluid hebben laten horen. Voor hen behoorde de zekerheid wel degelijk tot het wezen des geloofs. Zelfs het kleinste geloof heeft de zekerheid in zich, omdat het de mens niet doet zien op eigen innerlijke gesteldheid, maar op het onwrikbare Woord Gods, op de beloften Gods die gewis zijn, en die ons in de doop, in het verbond der genade geschonken zijn.
http://www.digibron.nl/search/detail/70 ... onfessie/1
Een artikel uit 1987, geschreven door Ds K. Exalto.
Wbt je tweede opmerking dat ik te weinig oog zou hebben voor het feit dat Christus gekend kan worden maar dat iemand toch twijfelt aan zijn aandeel in Christus c.q. Aan de oprechtheid van zijn geloof.
Dat wil ik toch weerspreken.
Ik zeg nergens dat dat geloof nooit aangevochten wordt. Juist wel. En dat is ook al meerdere malen gezegd. En het begint bijna frustrerend te worden dat net gedaan wordt dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Dan denk ik echt. Wordt er wel echt gelezen?
Wel zeg ik dat er iets moet zijn om aangevochten te worden...
En die aanvechtingen zijn verschrikkelijk. Zeker als we daar door eigen schuld in komen. Daar ben je niet trots op. En loop je ook niet te koop mee.
En omdat er iets is, zal de aangevochte gelovige altijd weer terug verlangen naar de nabijheid van zijn Borg en Middelaar. Ja sterker nog. Omdat er eerder wel iets was zal de gelovige in angst, benauwdheid zijn omdat hij of zij niet meer die nabijheid van Zijn Meester weet. Hij of zij zal Hem wel weer in en door het Woord terugvinden. Of beter gezegd teruggevonden worden! Zoek waar Hij te vinden is!
Ik denk wel eens, en zeg het met voorzichtigheid. Dat veel onder aanvechtingen wordt geschaard wat in feite geen aanvechting van het ware geloof is.
Men noemt aanvechtingen zonder dat men weet van een persoonlijke Borg en Zaligmaker. Men wil al "weten" of men zalig wordt, hoop kan hebben. Voordat Christus is een waar geloof wordt omhelsd.
En iemand die mag leven vanuit dat ware geloof (met kennis aan de persoonlijke Borg en Zaligmaker) zal nooit in zijn mond durven nemen dat hij al wedergeboren was toen hij of zij nog niet had leren leven vanuit dat ware geloof, voordat hij wist dat ook zijn zonden vergeven waren. Het is je tot diepe, diepe schaamte. Ik kom dat ook nergens in de Schrift tegen. Jij wel?
Ook @Huisman e.a. kunnen mij die schriftplaatsen niet geven.
Ook nu kwam hij weer met bijvoorbeeld psalm 88. Ik sla mijn Bijbel open. Het eerste wat ik lees is.
O Heere, God
mijns Heils.
Misschien dat in de Bijbel van anderen wat anders staat?
(Voor mij persoonlijk ieder geval niet, er was ongeloof, het Evangelie van vrije genade was er alleen voor anderen, maar niet voor mij bijvoorbeeld. Maar er waren zoveel meer andere tegenwerpingen. )
Al snel wordt dan gewezen op; Ja maar dat kan door prediking komen, de kringen waar men in verkeert etc...
Dat kan en heeft zeker een grote invloed hebben. Dat wil ik echt niet ontkennen. In die zin hebben verkondigers, opvoeders etc een zeer verantwoordelijke taak. Echt.
Maar is Gods Geest minder krachtig dan de verkondiging die niet (helemaal) naar de Schrift is?
Hebben anderen voor ons het laatste woord? Of is het het Woord dat het laatste woord heeft? Is ons zicht op Christus wel juist? En is dat laatste nu juist niet iets van bekering? Dat ons zicht op Christus anders wordt?
M.a.w. Wordt er soms niet te gemakkelijk de oorzaak en de schuld gelegd bij anderen, terwijl de oorzaak ook in de persoon zelf ligt? ( met alle voorzichtigheid, nogmaals). Daar willen we als " vrome" niet aan.
Ik wil dat proberen persoonlijk toe te lichten. Namelijk dat we meer belang hechten wat anderen zeggen uit heden, en of verleden dan dat we werkelijk horen en lezen en laten onderwijzen uit Zijn Woord? Omdat de taal van de Schrift zoals die in de Reformatie leerden ons zo wezensvreemd is? Dat het de rechtvaardiging van de goddeloze is, en niet van een vrome...of een beetje goddeloos of een beetje vroom. Of om wat voor oorzaak dan ook?
Het is bij ons o zo vaak niet de Schrift heeft het laatste Woord, waardoor de Geest werkt. Maar ons zondige verstand, logisch redeneren, (met zonde bevlekt) mensen die we hoog hebben staan en vul maar in. Ze zijn op zijn minst leidend....En we zijn te hoogmoedig om te buigen voor wat God in Zijn Woord tot ons zegt. We gaan zoeken in onszelf en bij anderen naar iets wat kan wijzen op wedergeboorte. Maar zonder Christus. En uiteraard zeggen we dat we geen rust geven buiten Christus.
Ik besef dat ik in mijn antwoord niet volledig ben geweest. Maar wil het hier nu bij laten.