Kerk in de stad

Wim Anker

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:Er zijn prima huizen onder de twee ton te koop. (Even verder scrollen bij Zuidstad.) Ook huren gaat prima. Wie in de stad wíl wonen, kan daar altijd wonen in elke prijsklasse.
Heb je een voorbeeld van een huis op de site? Straatnaam, huisnummer?
Ik heb er zomaar enkele van de vele aangeklikt....
http://www.zuidstad.nl/aanbod/woningaan ... dsingel-1/
http://www.zuidstad.nl/aanbod/woningaan ... enbaan-26/
http://www.zuidstad.nl/aanbod/woningaan ... raat-79AB/
http://www.zuidstad.nl/aanbod/woningaan ... straat-4A/
http://www.zuidstad.nl/aanbod/woningaan ... endaal-42/
http://www.zuidstad.nl/aanbod/woningaan ... straat-13/
http://www.zuidstad.nl/aanbod/woningaan ... urgweg-72/
WimAnker schreef:En waarom zijn mijn criteria onzin? En waarom is vergelijken op een site een 'robot' methode?
Omdat je eerste heel strakke criteria opstelt, je beperkt tot één wijkje, en vervolgens zegt: Haha, zie je wel, maar 1 huis, en in HIA of Ridderkerk tientallen huizen. Nanannana... Ik hou niet zo van jou methode van discussiëren. Om maar 1 ding te noemen: Als je maar één wijk in Rotterdam neemt, moet je ook maar één straat in Ridderkerk nemen. Zoek jij even naar huizen onder de twee tond aan de Oudelandseweg of de Randweg in Ridderkerk...
WimAnker schreef:Wordt s.v.p. concreet!
Ik ben ook concreet, alleen weer anders dan jij! :P
Ik vroeg aan jouw een wijk. Dan geef jij DEZE wijk op. Rondom de Jeruzalemstraat. De wijk Kralingen-Crooswijk. Gebruik ik deze wijk dan is het niet goed. Van DEZE wijk kunnen we constateren dat het prijsniveau voor gezinnen niet best is. En dat dat in de bekende refo dorpen veel en veel beter is. Waarom ik een wijk niet mag vergelijken met een dorp ontgaat me overigens.
Maar goed, dan doen we NU toch een andere wijk. Welke wijk wil je dan beschouwen? Waar bovenstaande links uit komen?

We zijn nog steeds bezig om concreet de mogelijkheden/moeilijkheden voor het leven in de stad te benoemen. Voor bepaalde wijken is prijs een issue. Woningen zijn er, in vergelijking met andere wijken/dorpen, er duur.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 nov 2015, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Wim Anker »

samanthi schreef:
Wim Anker schreef:
samanthi schreef:voor de duidelijkheid nog eens, de mensen die uit onze gemeente vertrokken naar dorpen had niets met geld te maken, de reden waren uiteenlopend, sommige dachten in Barneveld of Elspeet een stukje hemel op aarde te krijgen, andere wilde buiten wonen, heel begrijpelijk, jonge stellen woonde eerst in een flatje later in een eengezinswoning, dit zowel binnen als buiten de stad, de jonge stellen die bij de gemeente gebleven zijn hebben veelal een huis in een buitenwijk of in Capelle of Krimpen, de gergem Boezemsingel is hierdoor gekrompen de Jeruzalemkerk niet om deze reden, de leden bleven veelal komen omdat daar nergens een vergelijkbare CGK is, het verhuizen naar buiten de stad heeft echt niets met de prijzen van de huizen te maken. wij wonen in een flat en hebben daar met zeven kinderen gewoond en zoals ik al schreef, we hebben er een plekje in de wijk.
Dus moeten we constateren dat de CGK in Rotterdam niet krimpt omdat de mensen vanuit de refo enclaves naar Rotterdam scheuren op zondag?
En hoe weet jij zo zeker dat het verhuizen naar buiten de stand niets met de prijzen te maken heeft? Is het mogelijk om in de stad hetzelfde wooncomfort te kopen voor hetzelfde geld? (ruimte, kamers, parkeren etc?).
Nu open je een ander probleem, het "scheuren" op zondag.
Jij wilde weten wat de redenen waren dat mensen uit de stad wegtrokken, ik noem redenen uit wat ik gehoord, gezien heb, en dan is het weer niet goed.
Ik hoor niet dat verhuizen om geld gaat, wel dat de lat erg hoog gelegd wordt, in onze gemeente is er van alles aan de hand, maar leegloop omdat de huizen zo duur zijn is echt een lachertje. Ik zeg niet dat de huizen niet duur zijn, maar dat de reden van het wegtrekken uit de stad vaak andere redenen heeft.

Maar nu het punt dat je als christen in de stad een taak hebt, daar reageer je niet op, dat het je ook nog wel iets mag kosten, ook niet. Een van mijn kinderen woont in Nieuw-Lekkerland, denk je dat ik dat niet heerlijk zou vinden? Ik ben opgegroeid in een polder op Voorne-Putten, nou dan wil je heus wel liever daar wonen als in de stad, maar als de Heere dan niet mee zou gaan? Die heeft ons hier een plaats gegeven, een duurder huis konden wij destijds niet opbrengen, dus we zijn in ons gehuurde flat blijven wonen.
Zoals ik al zij we hebben in die ruim 30 jaar veel zorgcontacten opgebouwd. We mochten zelfs Bijbels uitdelen.
Moeten we dan maar weggaan om goedkoper te gaan wonen?
Gelukkig bedoel ik dat niet en zeg ik dat niet. Ik heb veel respect voor mensen die - ondanks de nadelen en moeilijkheden - blijven op de plaats waar ze gesteld zijn. Dat staat los van deze discussie. Tegelijkertijd constateren we leegloop en het is goed de oorzaken zo goed mogelijk te onderkennen. Wegmoffelen of ontkennen heeft geen zin.
freek

Bericht door freek »

Wat een bizar gesprek dit. :bobo :humhihi
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

freek schreef:Wat een bizar gesprek dit. :bobo :humhihi
Bizar he! Veel praat over "roeping", "christen zijn" enz. in de stad maar o, o als er gevraagd wordt naar een paar concrete dingen.
Mara

Bericht door Mara »

Omdat er niet naar deskundigen wordt geluisterd. :D

Ook elders hebben ze last van leegloop, een bericht uit het RD uit 2012:
De Westerkerk in Goes is niet het enige godshuis dat de afgelopen jaren de deuren sloot. Sinds 1968 ondergingen circa veertig kerken in Zeeland hetzelfde lot, gemiddeld één per jaar. Oorzaak? De ontkerkelijking.

Hoe God ook verdween uit delen van Zeeland, altijd een provincie vol met Godvrezende mensen.

Leestip: De eeuw van mijn vader.

Wat zei ds Kamp bij zijn afscheid in juni 2012?
Wat is de grootste zorg van een predikant na 23 jaar in het ambt te hebben gestaan? „De ontrouw van mensen. Dat men zo gemakkelijk weg blijft uit de kerkdiensten, soms alleen maar omdat het regent. Ik zei bij mijn intrede in Wageningen over de leegloop van kerken: Wat nu in de stad gebeurt, zie je in de dorpen vijftien jaar later. En ik vrees dat dat nu al de waarheid is geworden.”
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere

Bericht door Jongere »

Mara schreef:
Luther schreef:Als je op Zuid woont, kun je prima in Kralingen kerken.
Jaha, maar daar speelt het probleem van de leegloop niet!
Wat bedoel je hiermee, Mara? Dit heb ik nog nooit gehoord.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Bizar he! Veel praat over "roeping", "christen zijn" enz. in de stad maar o, o als er gevraagd wordt naar een paar concrete dingen.
...die er helemaal niet doen... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ebenhaezer

Bericht door ebenhaezer »

Weet niet wat Wim Anker horen wil, maar volgens mij is Samanthi duidelijk genoeg.
Mara

Bericht door Mara »

Jongere schreef:
Mara schreef:
In de CGKkerk Kralingen is geen leegloop, althans, geen massale, maar meer volgens natuurlijk verloop.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere

Bericht door Jongere »

Mara schreef:
Jongere schreef:
Mara schreef:
In de CGKkerk Kralingen is geen leegloop, althans, geen massale, maar meer volgens natuurlijk verloop.
Dank, ik begreep je zin verkeerd (dat er geen leegloop op Zuid zou zijn).
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
:)
Dodo

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:
Mijn dochter woont in een tamelijk slechte wijk in een grote stad, en zij en haar man zijn een bijbelgroepje gestart met jongeren uit de wijk. Onkerkelijke jongeren, van pakweg tien tot achttien. Gewoon in hun eigen huis, vier hoog zonder lift. Het draait nu een jaar of twee, denk ik.

Zoek je zoiets?
samanthi

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:
Wim Anker schreef:
Mijn dochter woont in een tamelijk slechte wijk in een grote stad, en zij en haar man zijn een bijbelgroepje gestart met jongeren uit de wijk. Onkerkelijke jongeren, van pakweg tien tot achttien. Gewoon in hun eigen huis, vier hoog zonder lift. Het draait nu een jaar of twee, denk ik.

Zoek je zoiets?
Wat heerlijk om dit te horen!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

samanthi schreef:
Dodo schreef:
Wim Anker schreef:

Zoek je zoiets?
Wat heerlijk om dit te horen!
Inderdaad, prachtig!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:
Wim Anker schreef:

Zoek je zoiets?
Als jouw dochter en man (meerdere) kinderen hebben dan is dat inderdaad de groep die voornamelijk wegtrekt uit de stad. Dan kunnen zij veel vertellen over het wonen 4 hoog op een flat met kinderen en welke consessies er gedaan moeten worden. Dat zou nderdaad leerzaam zijn want dan wordt concreet wat de nadelen zijn. Die benoemen is het doel. Naast veiligheid is ook prijs in bepaalde wijken een issue bleek vandaag. Er zijn er uiteraard nog meer, waaronder overlast.

Als jouw dochter en man samen zjn is het geen voorbeeld voor dit topic hoe mooi het initiatief ook is. Want dat de stad voor stellen en alleenstaanden dermate attractief is dat die de leegloop van de kerken nietveroorzaken is duidelijk.
Plaats reactie