Juist.refo schreef:Het is onmogelijk dat God via een curatorium mensen tot het predikambt roept.
Hij kent namelijk geen kerkgenootschappen, maar slechts gemeenten.
Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)
Zijn wegen zijn hoger dan onze wegen. Wij kunnen voor God niet bepalen wat Hij wel en niet kan.refo schreef:Het is onmogelijk dat God via een curatorium mensen tot het predikambt roept.
Ik ben ervan overtuigd dat Hij door onze dwaasheid heen kan werken. Gelukkig wel. Anders zag het er niet best voor ons uit.
-
Ik hoop, voor de christenen in de GG, niet dat het bepaald wordt door het gunstig stemmen van de curatoren.Chrisje72 schreef:Maar hoe beslist een curator(?) nou eigenlijk? Gaat hij op zijn gevoel af?
Het uitspreken van gewenste volzinnen in de tale Kanaäns met de juiste intonatie is aardig binnen de kerkmuren maar de strijd ligt toch echt al ergens anders.
-
Ik denk dat dit het fundamentele probleem is. Er wordt over iemands staat geoordeeld door mensen. En dan kun je nog zoveel bidden tot God, maar ik denk dat dit gewoon de taak van mensen niet is om te doen...jakobmarin schreef:
Want stel nou eens dat er unaniem getwijfeld wordt over iemands staat,
dan is het niet meer dan je christen-plicht om diegene 'die ten dode wankelt' in liefde te vermanen teneinde hem voor Christus te winnen.
Volgens mij juist niet.sirdanilot schreef:Ik denk dat dit het fundamentele probleem is. Er wordt over iemands staat geoordeeld door mensen. En dan kun je nog zoveel bidden tot God, maar ik denk dat dit gewoon de taak van mensen niet is om te doen...jakobmarin schreef:
Want stel nou eens dat er unaniem getwijfeld wordt over iemands staat,
dan is het niet meer dan je christen-plicht om diegene 'die ten dode wankelt' in liefde te vermanen teneinde hem voor Christus te winnen.
Wat ik meermalen gehoord heb, is dat de bekering wel overgenomen wordt, maar de roeping tot het predikambt niet helder ligt.
De redenering is dan als volgt. Iedereen die God leert kennen heeft de begeerte om door te geven wat hij of zij zelf ontvangen heeft. Zeker als dat gepaard gaat met een duidelijke tekst uit Gods Woord, kan die begeerte "verward" worden met de roeping tot het predikambt.
Ik geloof niet, dat kerkenraden mensen een attest verlenen aan wiens geestelijke staat getwijfeld wordt. Misschien zitten die er tussen, maar dat zijn er geen 18 van de 21 (als die aantallen althans kloppen).
-
^ Ah, dat maakt het al duidelijker.
Maar ja, hoe maak je een roeping tot het predikambt dan wel duidelijk? Moet er dan een engel verschijnen die tegen je zegt 'WORD GERGEM DOMINEE'? Is de lust van de bekeerde om Gods Woord te verspreiden en voor Zijn schapen te zorgen al niet genoeg?
Maar ja, hoe maak je een roeping tot het predikambt dan wel duidelijk? Moet er dan een engel verschijnen die tegen je zegt 'WORD GERGEM DOMINEE'? Is de lust van de bekeerde om Gods Woord te verspreiden en voor Zijn schapen te zorgen al niet genoeg?
Een begeerte is nog geen roeping, wordt vaak gezegd.sirdanilot schreef:^ Ah, dat maakt het al duidelijker.
Let op de onderstreepte woordjesTiberius schreef: Wat ik meermalen gehoord heb, is dat de bekering wel overgenomen wordt, maar de roeping tot het predikambt niet helder ligt.
De redenering is dan als volgt. Iedereen die God leert kennen heeft de begeerte om door te geven wat hij of zij zelf ontvangen heeft. Zeker als dat gepaard gaat met een duidelijke tekst uit Gods Woord, kan die begeerte "verward" worden met de roeping tot het predikambt.

Zouden vrouwen die begeerte niet hebben, denk je?eilander schreef:Let op de onderstreepte woordjesTiberius schreef: Wat ik meermalen gehoord heb, is dat de bekering wel overgenomen wordt, maar de roeping tot het predikambt niet helder ligt.
Zeker kan dat, maar de verwarring met de roeping tot het predikambt zal dan niet zo heel snel gebeuren denk ikTiberius schreef:Zouden vrouwen die begeerte niet hebben, denk je?eilander schreef:Let op de onderstreepte woordjesTiberius schreef: Wat ik meermalen gehoord heb, is dat de bekering wel overgenomen wordt, maar de roeping tot het predikambt niet helder ligt.

eilander schreef:Zeker kan dat, maar de verwarring met de roeping tot het predikambt zal dan niet zo heel snel gebeuren denk ikTiberius schreef:Zouden vrouwen die begeerte niet hebben, denk je?eilander schreef:Let op de onderstreepte woordjesTiberius schreef: Wat ik meermalen gehoord heb, is dat de bekering wel overgenomen wordt, maar de roeping tot het predikambt niet helder ligt.

-
Tsja, wat is roeping. Heb ik een roeping tot de studie die ik nu doe? Tot de stad waar ik nu woon (een vrij 'goddeloze' stad ook nog)?
Als we beleiden dat niets bij geval gebeurt, is dan het feit dat men zich met eeen attest meld voor het Curatorium dan niet al een blijk van roeping?
Als we beleiden dat niets bij geval gebeurt, is dan het feit dat men zich met eeen attest meld voor het Curatorium dan niet al een blijk van roeping?
- jakobmarin
Dan blijft het toch nog vreemd dat een extern iemand dit dan beter zou weten dan diegene zelf.Tiberius schreef:Wat ik meermalen gehoord heb, is dat de bekering wel overgenomen wordt, maar de roeping tot het predikambt niet helder ligt.
Of, als men hiervan overtuigd is, veel beter omschrijven wat ze met roeping bedoelen!
Dan komen er niet 21 opdraven, maar hebben ze thuis al heel goed nagedacht of het wel een roeping is.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Klopt als een bus, roeping is iets wat niet via het curatorium komt. Net als dat het avondmaal geen genade aanbrengt. Wat niet uitsluit dat God het curatorium al decennia lang als middel wil gebruiken, om mannen door hem geroepen in de weg van toelating en studie in de bediening wil zetten. Alles wat adem heeft love den Heere!!refo schreef:Het is onmogelijk dat God via een curatorium mensen tot het predikambt roept.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
En wie wijst dan af?pierre27 schreef:Klopt als een bus, roeping is iets wat niet via het curatorium komt. Net als dat het avondmaal geen genade aanbrengt. Wat niet uitsluit dat God het curatorium al decennia lang als middel wil gebruiken, om mannen door hem geroepen in de weg van toelating en studie in de bediening wil zetten. Alles wat adem heeft love den Heere!!refo schreef:Het is onmogelijk dat God via een curatorium mensen tot het predikambt roept.