Afgewezen schreef:Marieke schreef:Ja, dit is een karikatuur. Ik lees Brakel in zijn geheel, als jij je nu eens voorneemt om ds. Moerkerken e.a. in z'n geheel te lezen, dan zouden we al een stuk dichter bij elkaar komen.
Overigens komen dit soort onzinnige raadgevingen de discussie niet ten goede. Lees Brakel in zijn geheel, lees Moerkerken in zijn geheel (lees Calvijn in zijn geheel, lees Van der Groe in zijn geheel...)
Misschien kun je het beter iets zakelijker houden.
Marieke heeft een punt, dat Mona Lisa een karikatuur neerzet. Maar feit is wel dat ds. Moerkerken sterk benadrukt dat er leven is vóór de kennis van Christus, en dat is - naar ik begrijp - wat ds. Kort bestrijdt.
Ik bedoelde het serieus Afgewezen. Huisman heeft er soms een handje van om eenzijdig te citeren.
En als je dan ds. Moerkerken alleen citeert (zoals Mona Lisa dat min of meer doet) in een gedeelte waarin hij zegt dat de wedergeboorte kan vallen vóór de kennis van Christus en je citeert niet datgene waarin hij wijst op de noodzakelijkheid van het kennen van Christus, dan trek je m.i. iets scheef.
Ja, het klopt dat ds. Moerkerken benadrukt dat er leven is vóór de kennis van Christus en daarin heeft hij bijv. Brakel mee. Dit is tevens ook een antwoord @ Huisman.
Ik wil het nog een keer uitleggen.
Brakel geeft aan in zijn redelijke godsdienst dat veel mensen het tijdstip van hun wedergeboorte niet weten. Echter, een openbaring van Christus, daar is de mens zeker wél bij, dat moment weet hij/zij aan te wijzen. Ik hoop dat Huisman en Mona Lisa dit zullen beamen.
Dus er zit een tijdsverschil tussen de wedergeboorte en de kennis/openbaring van Christus aldus Brakel (en aldus ds. Moerkerken).
Dan kun je 2 dingen concluderen:
- Je bent pas wedergeboren als Christus je geopenbaard is (aldus ds. Kort); dan weet je dus WEL het moment van je wedergeboorte en dan heb je dus Brakel en meerdere oudvaders tegen.
- Je plaatst de wedergeboorte vóór de kennis van Christus . Je kunt pas weten dat je wedergeboren bent als Christus je geopenbaard is, want buiten Christus is geen leven (aldus ds. Moerkerken en Brakel e.a.).
En als je nu heel eenzijdig gaat citeren, bijv. ds. Moerkerken die zegt: "een mens kan wedergeboren zijn voordat hij Christus kent" en verder laat je alle citaten van hem liggen (zoals ik bijv. aan Mona Lisa heb geciteerd), dan trek je iets scheef, ondanks dat ds. Moerkerken geen onwaarheid spreekt. Je kunt ook heel eenzijdig Brakel citeren doordat hij zegt "buiten Christus is geen leven" en verder laat je het citaat liggen waarin hij zegt dat de meeste mensen het moment van wedergeboorte niet weten, dan trek je ook iets scheef, ondanks dat Brakel geen onwaarheid spreekt.