Wedergeboorte of schijngeboorte [1]

Jan

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Jan »

eilander schreef:
Tiberius schreef: Refo zegt niet, dat hij niet weet wat kennis van Christus is, maar dat iedereen het anders invult. Dat klopt wel.
Dat zie je hier op het forum ook: er zijn mensen die een verstandelijk, uitwendig kennen al voor kennis van Christus houden, terwijl anderen (waaronder ik) het invullen als bevindelijk kennen.
Daar ligt in elk geval niet de kern van dit boekje van ds. Kort: zowel ds. Kort zelf als degenen tegen wiens leer hij schrijft vatten kennis van Christus bevindelijk op.
Johannes 17:3 schreef: En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.
Kanttekening 6 schreef:: Dat is, de weg en het middel om tot het eeuwige leven te komen is de rechte kennis van God en van den Middelaar Jezus Christus , namelijk vergezelschapt met een vast vertrouwen; gelijk dit woord ook genomen wordt Jes. 53:11.
Kanttekening 8 schreef:: Namelijk als den enigen Middelaar en Zaligmaker, zonder Welken niemand met God kan verzoend of verenigd worden, Hand. 4:12. 1 Tim. 2:5.
Marieke

Bericht door Marieke »

Mona Lisa schreef:
Marieke schreef:Jammer en verdrietig dat deze onzinnige karikatuur steeds weer opduikt.
De wedergeboorte wordt wel vóór de kennis van Christus geplaatst (in het algemeen, niet als vereiste), maar niet buiten de kennis van Christus, Welke het enige Fundament is. Net zoals Brakel en vele andere oudvaders dat doen.
Beste Mona Lisa, het doet me pijn dat je dit zo uitdrukt. Zou je me misschien 3 (dat is toch niet te veel als het zo veel voorkomt?) preken kunnen geven waarin gezegd wordt dat je wedergeboren bent zolang niet anders te concluderen valt en waarin Christuskennis gemist kan worden omdat dat een nadere weldaad is?
Drie preken? Het is de officiële leer zoals de studenten aan de Boezemsingel die meekrijgen.

Bij de overhandiging van het eerste exemplaar van de ”Verhandeling van enige eigenschappen van het zaligmakend geloof” van Comrie (eind maart dit jaar) is dit weer heel helder naar voren gekomen. Het RD gaf een verslag daarvan. De rector van de Theologische School zei dat het bij Comrie „glashelder” is dat het begin van het geestelijk leven ligt bij de inlijving in Christus. „Dat blijkt uit de eerste twee preken van de ”Eigenschappen”, die handelen over ”Het geloof is een genade, die de ziel zo nauw mogelijk met Christus verenigt” en ”Het geloof is een genade, waardoor de ziel gerechtvaardigd wordt”.” Dat is niet hetzelfde als het aannemen van en de persoonskennis van de Middelaar. Wat wij wel de toeleidende weg noemen, geeft Comrie een plaats ín het geestelijk leven, niet vóór het geestelijk leven.” Nog een citaat van ds. Moerkerken: De inlijving gaat aan de aanneming vooraf! Op die inlijving in Christus komt voor ons nu op reis naar de eeuwigheid alles aan. Zijn wij van staat verwisseld? Zijn wij van een Ander geworden? Wéér wijzen wij op Comrie, die zijn onvergetelijke verhandeling over de eigenschappen van het zaligmakende geloof aanvangt met een preek over het geloof als „een genade, die de ziel op het allernauwste met Christus verenigt". Dit is de officiële leer van de GerGem die heel duidelijk de insteek van Comrie volgt in het onderscheid tussen habitus fidei en actus fidei. De kennis van Christus is losgemaakt van de rechtvaardigmaking! De inlijving gaat aan de aanneming vooraf, op de inlijving komt het aan. Niet op de aanneming. De toeleidende weg ligt ín en niet vóór het leven. Droevige dwaling. Overigens is het niet nieuw dat er kritiek is op deze leer. Maar ds. Kort gaat er in zijn boek nog een keer uitgebreid en diepgaand op in en geeft een uitgebreide onderbouwing, met vele voetnoten, verwijzingen en citaten. En dat is waardevol.
Ik vroeg om 3 preken, niet om een citaat zonder daar andere zaken bij te betrekken.
Zal ik ook ds. Moerkerken citeren?
ds. Moerkerken schreef:Er zijn mensen die u niets in de handen kunt stoppen. Dat is maar goed ook. Ze zijn met een belofte niet tevreden, ze zijn met een bemoedigend woord niet tevreden; meer en meer komen ze erachter dat alles te kort is buiten Christus. Alles te kort!.....O, wij moeten een Middelaar hebben! .....
Wie is Hij, die Middelaar Gods en der mensen? Aan welke vereisten Hij beantwoorden moest, beaamden ze, dat wisten ze. Maar wie Hij was? Weet u wat voor al die mensen nodig was? Dat die Middelaar Zich persoonlijk in hun leven ging openbaren door Zijn Woord en door Zijn Geest. Er zijn heel wat mensen die zeggen dat dat vandaag de dag niet meer nodig is. Wij staan er toch achter!...
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Marieke schreef:
Jammer en verdrietig dat deze onzinnige karikatuur steeds weer opduikt.
De wedergeboorte wordt wel vóór de kennis van Christus geplaatst (in het algemeen, niet als vereiste), maar niet buiten de kennis van Christus, Welke het enige Fundament is. Net zoals Brakel en vele andere oudvaders dat doen.
Beste Mona Lisa, het doet me pijn dat je dit zo uitdrukt. Zou je me misschien 3 (dat is toch niet te veel als het zo veel voorkomt?) preken kunnen geven waarin gezegd wordt dat je wedergeboren bent zolang niet anders te concluderen valt en waarin Christuskennis gemist kan worden omdat dat een nadere weldaad is?
@ Marieke weet je zeker dat dit een karikatuur is? Lees Brakel eens in zijn geheel en je kunt je standpunt echt niet volhouden.
Ja, dit is een karikatuur. Ik lees Brakel in zijn geheel, als jij je nu eens voorneemt om ds. Moerkerken e.a. in z'n geheel te lezen, dan zouden we al een stuk dichter bij elkaar komen.
Ik word er wel een beetje moe van om steeds uit te moeten leggen wat Brakel zegt en hoe dit overeenkomt met wat ik zeg. Ik zal het nog één keer uitleggen (wordt later op deze dag).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:Ja, dit is een karikatuur. Ik lees Brakel in zijn geheel, als jij je nu eens voorneemt om ds. Moerkerken e.a. in z'n geheel te lezen, dan zouden we al een stuk dichter bij elkaar komen.
Overigens komen dit soort onzinnige raadgevingen de discussie niet ten goede. Lees Brakel in zijn geheel, lees Moerkerken in zijn geheel (lees Calvijn in zijn geheel, lees Van der Groe in zijn geheel...) ;)
Misschien kun je het beter iets zakelijker houden.
Marieke heeft een punt, dat Mona Lisa een karikatuur neerzet. Maar feit is wel dat ds. Moerkerken sterk benadrukt dat er leven is vóór de kennis van Christus, en dat is - naar ik begrijp - wat ds. Kort bestrijdt.
Simon

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ja, dit is een karikatuur. Ik lees Brakel in zijn geheel, als jij je nu eens voorneemt om ds. Moerkerken e.a. in z'n geheel te lezen, dan zouden we al een stuk dichter bij elkaar komen.
Overigens komen dit soort onzinnige raadgevingen de discussie niet ten goede. Lees Brakel in zijn geheel, lees Moerkerken in zijn geheel (lees Calvijn in zijn geheel, lees Van der Groe in zijn geheel...) ;)
lees Paulus eens in zijn geheel.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:
Afgewezen schreef:
Ik had 'lees de Bijbel in zijn geheel' willen neerzetten, maar vond grapjes rondom de Bijbel minder passend.
Ik wil maar zeggen: dit soort raadgevingen krijgen op een gegeven moment een wat ridicuul karakter.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:Maar feit is wel dat ds. Moerkerken sterk benadrukt dat er leven is vóór de kennis van Christus, en dat is - naar ik begrijp - wat ds. Kort bestrijdt.
Dat laatste klopt: dit bestrijdt ds. Kort inderdaad. Hij bestrijdt niet dat er een toeleidende weg is, maar die behoort niet tot het "leven". Pas als een ziel in Christus is, is er leven.
Simon

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
Simon schreef:
Afgewezen schreef:
Ik had 'lees de Bijbel in zijn geheel' willen neerzetten, maar vond grapjes rondom de Bijbel minder passend.
Ik wil maar zeggen: dit soort raadgevingen krijgen op een gegeven moment een wat ridicuul karakter.
Ik zie werkelijk niet wat er grappig aan zou kunnen zijn.
Het is trouwens wel ''vergelijkend''.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke heeft een punt, dat Mona Lisa een karikatuur neerzet. Maar feit is wel dat ds. Moerkerken sterk benadrukt dat er leven is vóór de kennis van Christus, en dat is - naar ik begrijp - wat ds. Kort bestrijdt.
Ik bedoelde het serieus Afgewezen. Huisman heeft er soms een handje van om eenzijdig te citeren.
En als je dan ds. Moerkerken alleen citeert (zoals Mona Lisa dat min of meer doet) in een gedeelte waarin hij zegt dat de wedergeboorte kan vallen vóór de kennis van Christus en je citeert niet datgene waarin hij wijst op de noodzakelijkheid van het kennen van Christus, dan trek je m.i. iets scheef.

Ja, het klopt dat ds. Moerkerken benadrukt dat er leven is vóór de kennis van Christus en daarin heeft hij bijv. Brakel mee. Dit is tevens ook een antwoord @ Huisman.
Ik wil het nog een keer uitleggen.
Brakel geeft aan in zijn redelijke godsdienst dat veel mensen het tijdstip van hun wedergeboorte niet weten. Echter, een openbaring van Christus, daar is de mens zeker wél bij, dat moment weet hij/zij aan te wijzen. Ik hoop dat Huisman en Mona Lisa dit zullen beamen.
Dus er zit een tijdsverschil tussen de wedergeboorte en de kennis/openbaring van Christus aldus Brakel (en aldus ds. Moerkerken).
Dan kun je 2 dingen concluderen:
- Je bent pas wedergeboren als Christus je geopenbaard is (aldus ds. Kort); dan weet je dus WEL het moment van je wedergeboorte en dan heb je dus Brakel en meerdere oudvaders tegen.
- Je plaatst de wedergeboorte vóór de kennis van Christus . Je kunt pas weten dat je wedergeboren bent als Christus je geopenbaard is, want buiten Christus is geen leven (aldus ds. Moerkerken en Brakel e.a.).

En als je nu heel eenzijdig gaat citeren, bijv. ds. Moerkerken die zegt: "een mens kan wedergeboren zijn voordat hij Christus kent" en verder laat je alle citaten van hem liggen (zoals ik bijv. aan Mona Lisa heb geciteerd), dan trek je iets scheef, ondanks dat ds. Moerkerken geen onwaarheid spreekt. Je kunt ook heel eenzijdig Brakel citeren doordat hij zegt "buiten Christus is geen leven" en verder laat je het citaat liggen waarin hij zegt dat de meeste mensen het moment van wedergeboorte niet weten, dan trek je ook iets scheef, ondanks dat Brakel geen onwaarheid spreekt.
Marieke

Bericht door Marieke »

eilander schreef:
Afgewezen schreef:Maar feit is wel dat ds. Moerkerken sterk benadrukt dat er leven is vóór de kennis van Christus, en dat is - naar ik begrijp - wat ds. Kort bestrijdt.
Dat laatste klopt: dit bestrijdt ds. Kort inderdaad. Hij bestrijdt niet dat er een toeleidende weg is, maar die behoort niet tot het "leven". Pas als een ziel in Christus is, is er leven.
Dan heeft hij dus bijv. Brakel tegen. Zie hierboven.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Marieke schreef: Je kunt ook heel eenzijdig Brakel citeren doordat hij zegt "buiten Christus is geen leven" en verder laat je het citaat liggen waarin hij zegt dat de meeste mensen het moment van wedergeboorte niet weten, dan trek je ook iets scheef, ondanks dat Brakel geen onwaarheid spreekt.
Net zoals dit citaat :) :
W. à Brakel schreef:Christus betuigt dit, Matth. 11:25,26. Ik dank U, Vader! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader! want alzoo is geweest het welbehagen voor U. Dit leert de dagelijksche ondervinding onwedersprekelijk; dies besluiten wij, dat God van eeuwigheid geen algemeen ontfermend besluit gemaakt heeft; Christus niet verordineerd heeft tot eenen Zaligmaker voor allen, en niet voorgenomen heeft Christus allen menschen aan te bieden. Redelijke Godsdienst, deel 1, hfd. 6, pag. 181
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Marieke schreef:
eilander schreef:
Nee, volgens mij interpreteer je nu het boek van ds. Kort of Brakel niet juist.

Volgens jou zegt Brakel: niet iedereen weet de tijd van wedergeboorte. Als Christus hem geopenbaard wordt, weet hij dit wel. Ergo: iemand kan wedergeboren zijn vóór hij Christus kent.
Volgens mij zegt Brakel: iemand die de tijd van zijn wedergeboorte niet weet, is door de liefde getrokken en aldus op een "bedaarde" manier, zonder door een diep dal van zondebesef te zijn gegaan, in Christus overgegaan. Hij is dus wel degelijk in Christus! En dan is er dus leven.

Is dit een soort onbewuste Christuskennis? Welnee, iemand kan uit de kenmerken die Brakel noemt, onderwezen worden: zondebesef, alles in Christus vinden, liefde, enzovoorts. Dat onderwijs doet iemand die zichzelf oprecht onderzoekt besluiten: ik ben door genade in Christus.
Wanneer is dat gebeurd? Ik kan niet precies dag en ure aanwijzen, maar het is wel gebeurd.
Marieke

Bericht door Marieke »

eilander schreef:
Marieke schreef:
eilander schreef:
Nee, volgens mij interpreteer je nu het boek van ds. Kort of Brakel niet juist.

Volgens jou zegt Brakel: niet iedereen weet de tijd van wedergeboorte. Als Christus hem geopenbaard wordt, weet hij dit wel. Ergo: iemand kan wedergeboren zijn vóór hij Christus kent.
Volgens mij zegt Brakel: iemand die de tijd van zijn wedergeboorte niet weet, is door de liefde getrokken en aldus op een "bedaarde" manier, zonder door een diep dal van zondebesef te zijn gegaan, in Christus overgegaan. Hij is dus wel degelijk in Christus! En dan is er dus leven.

Is dit een soort onbewuste Christuskennis? Welnee, iemand kan uit de kenmerken die Brakel noemt, onderwezen worden: zondebesef, alles in Christus vinden, liefde, enzovoorts. Dat onderwijs doet iemand die zichzelf oprecht onderzoekt besluiten: ik ben door genade in Christus.
Wanneer is dat gebeurd? Ik kan niet precies dag en ure aanwijzen, maar het is wel gebeurd.
Nee Eilander, dat zegt Brakel niet. Ik citeer Brakel.
"Zelden kent men de precieze tijd van zijn wedergeboorte" (dus niet voor alleen die mensen die op een bedaarde manier getrokken zijn) Hij geeft daarbij ook aan dat die tijd niet geweten hoeft te worden, en men hem ook niet zeker kan weten. Hij zegt: "begint men bij de eerstige heftige overtuiging, dan had men toen naar alle waarschijnlijkheid het geloof nog niet. Begint men het geloof vanaf de eerste geloofsdaad, die men met bewustheid en bijzondere hartelijkheid deed, dan rekent men te laat, want naar alle waarschijnlijkheid had men het geloof al tevoren.....Aldus Brakel.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Ik heb "Bethel en Pniël" en Genadeleven en Genadeverbond" van ds Moerkerken gelezen. Ik ben nog niet zomaar te overtuigen dat Mona Lisa een karikatuur heeft neergezet.
Overigens is dit een achterhaalde discussie omdat de leer van ds Moerkerken voor een groot deel via de achterdeur de GG verlaten heeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Marieke schreef:
eilander schreef:Nee, volgens mij interpreteer je nu het boek van ds. Kort of Brakel niet juist.

Nee Eilander, dat zegt Brakel niet. Ik citeer Brakel.
"Zelden kent men de precieze tijd van zijn wedergeboorte" (dus niet voor alleen die mensen die op een bedaarde manier getrokken zijn) Hij geeft daarbij ook aan dat die tijd niet geweten hoeft te worden, en men hem ook niet zeker kan weten. Hij zegt: "begint men bij de eerstige heftige overtuiging, dan had men toen naar alle waarschijnlijkheid het geloof nog niet. Begint men het geloof vanaf de eerste geloofsdaad, die men met bewustheid en bijzondere hartelijkheid deed, dan rekent men te laat, want naar alle waarschijnlijkheid had men het geloof al tevoren.....Aldus Brakel.
En wanneer is zo iemand in Christus? Daar gaat het nu om, en daar zegt Brakel in dit citaat niks over. Ik denk dat hij bedoelt: toen hij het geloof kreeg. Geen geloof zonder Christus, zonder Christus geen leven.
Gesloten