Ik zou de geschiedenis van de rijke jongeling nog maar eens goed nalezen als ik jou was. De Heere zei:" Verkoop al wat je hebt en geef het de armen". En toen ging hij weg, bij Jezus vandaan...Dus hij mocht helemaal niet komen als hij was, juist niet, hij had nog veel te veel eigen gerechtigheid.jakobmarin schreef:Daar ga je al.. Ik heb het idee dat je nu zelf wat zaken vermengd: aanbod van Genade (voor iedereen) met de Genade zelf (niet voor iedereen)Marieke schreef:elbert schreef:Je moet het wel zien in het kader waarvan ik deze opmerking plaatste. Het ging over separerend preken. En dat de mensen dan heus nog wel willen horen dat het ruime Evangelie er is voor de grootste der zondaren. Maar dat is ook niet het separerend preken. Van genade voor zondaren willen de meeste kerkmensen wel horen, dat is ook een voluit Bijbels geluid. Maar er staat nog meer in de Bijbel dan dat alleen. Er staat ook voor wie het niet is...Dat is separerend preken. Zeggen voor wie het wel is en voor wie het niet is. De rijke jongeling mocht niet komen zoals hij is, integendeel, verkoopt alles wat ge hebt. Vele kenmerken van de waarachtige bekering zijn daarvan terug te vinden in de Bijbel. Denk eens aan de prediking van de Heere Jezus zelf in de Bergrede! Er zijn ook vele kenmerken die de bekering echter niet zijn, die mogen ook aangewezen worden. En dan is het belangrijkste kenmerk dat Christus Zelf het Fundament is, buiten Hem is geen leven.
En iedereen mag wel degelijk komen zoals hij is (ook de rijke jongeling kwam zoals hij was bij Jezus, en Jezus had hem lief, op voorhand al), alleen zo mag je niet blijven!
Hier lijkt separatie dan toch te vervallen tot een versmald evangelie, ook al zeg je dat het evangelie ruim is....
En is het niet gek dat er wat huiver is voor een bovenstaande prediking omdat er toch drempels worden opgeworpen voordat je mag komen (rijke jongeling) en dat is precies waar ds. C. Harinck voor waarschuwt..
Hij kwam nog met eigen goede werken bij Jezus, evenals de farizeeën en schriftgeleerden, ook die moeten niet komen zoals ze zijn. Dan heb je veel te veel. En in die zin hoef je totaal niet bang te zijn voor separatie, want gewezen te worden op het feit dat je alles van jezelf moet verliezen is nodig.
Ja, en dan mag gerust gezegd worden dat het voor rijke jongelingen in die staat niet is, immers de Heere Jezus zelf zei ook dat hij alles moest verkopen wat hij had. Dat houdt niet in dat er dan geen genade meer is voor rijke jongelingen, welnee, maar zoals hij nu is en zoals de Farizeeën en Schriftgeleerden nu zijn, dan is er geen plaats voor Christus. In die zin kun je niet komen zoals je bent.