Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Marieke

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Marieke »

jakobmarin schreef:
Marieke schreef:
elbert schreef:Je moet het wel zien in het kader waarvan ik deze opmerking plaatste. Het ging over separerend preken. En dat de mensen dan heus nog wel willen horen dat het ruime Evangelie er is voor de grootste der zondaren. Maar dat is ook niet het separerend preken. Van genade voor zondaren willen de meeste kerkmensen wel horen, dat is ook een voluit Bijbels geluid. Maar er staat nog meer in de Bijbel dan dat alleen. Er staat ook voor wie het niet is...Dat is separerend preken. Zeggen voor wie het wel is en voor wie het niet is. De rijke jongeling mocht niet komen zoals hij is, integendeel, verkoopt alles wat ge hebt. Vele kenmerken van de waarachtige bekering zijn daarvan terug te vinden in de Bijbel. Denk eens aan de prediking van de Heere Jezus zelf in de Bergrede! Er zijn ook vele kenmerken die de bekering echter niet zijn, die mogen ook aangewezen worden. En dan is het belangrijkste kenmerk dat Christus Zelf het Fundament is, buiten Hem is geen leven.
Daar ga je al.. Ik heb het idee dat je nu zelf wat zaken vermengd: aanbod van Genade (voor iedereen) met de Genade zelf (niet voor iedereen)

En iedereen mag wel degelijk komen zoals hij is (ook de rijke jongeling kwam zoals hij was bij Jezus, en Jezus had hem lief, op voorhand al), alleen zo mag je niet blijven!
Hier lijkt separatie dan toch te vervallen tot een versmald evangelie, ook al zeg je dat het evangelie ruim is.... :nonnon
En is het niet gek dat er wat huiver is voor een bovenstaande prediking omdat er toch drempels worden opgeworpen voordat je mag komen (rijke jongeling) en dat is precies waar ds. C. Harinck voor waarschuwt..
Ik zou de geschiedenis van de rijke jongeling nog maar eens goed nalezen als ik jou was. De Heere zei:" Verkoop al wat je hebt en geef het de armen". En toen ging hij weg, bij Jezus vandaan...Dus hij mocht helemaal niet komen als hij was, juist niet, hij had nog veel te veel eigen gerechtigheid.
Hij kwam nog met eigen goede werken bij Jezus, evenals de farizeeën en schriftgeleerden, ook die moeten niet komen zoals ze zijn. Dan heb je veel te veel. En in die zin hoef je totaal niet bang te zijn voor separatie, want gewezen te worden op het feit dat je alles van jezelf moet verliezen is nodig.
Ja, en dan mag gerust gezegd worden dat het voor rijke jongelingen in die staat niet is, immers de Heere Jezus zelf zei ook dat hij alles moest verkopen wat hij had. Dat houdt niet in dat er dan geen genade meer is voor rijke jongelingen, welnee, maar zoals hij nu is en zoals de Farizeeën en Schriftgeleerden nu zijn, dan is er geen plaats voor Christus. In die zin kun je niet komen zoals je bent.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Marieke schreef:Ik zou de geschiedenis van de rijke jongeling nog maar eens goed nalezen als ik jou was. De Heere zei:" Verkoop al wat je hebt en geef het de armen". En toen ging hij weg, bij Jezus vandaan...Dus hij mocht helemaal niet komen als hij was, juist niet, hij had nog veel te veel eigen gerechtigheid.
Hij was toch al bij Jezus gekomen en dat mocht toch gewoon? Jezus had hem zelfs lief, staat er bij!
Marieke schreef:Hij kwam nog met eigen goede werken bij Jezus, evenals de farizeeën en schriftgeleerden, ook die moeten niet komen zoals ze zijn. Dan heb je veel te veel. En in die zin hoef je totaal niet bang te zijn voor separatie, want gewezen te worden op het feit dat je alles van jezelf moet verliezen is nodig.
Het lijkt erop of je hier zegt dat je eerst jezelf op moet knappen alvorens je naar Jezus mag gaan, maar lukt je nooit hoor! Juist bij het kruis raak je je eigen werken kwijt, als je ziet wel werk Christus gedaan heeft.
Marieke schreef:Ja, en dan mag gerust gezegd worden dat het voor rijke jongelingen in die staat niet is, immers de Heere Jezus zelf zei ook dat hij alles moest verkopen wat hij had. Dat houdt niet in dat er dan geen genade meer is voor rijke jongelingen, welnee, maar zoals hij nu is en zoals de Farizeeën en Schriftgeleerden nu zijn, dan is er geen plaats voor Christus. In die zin kun je niet komen zoals je bent.
Ik vind het onduidelijk, wat je schrijft.
Wat is 'het' wat er niet is 'voor rijke jongelingen in die staat'?
En bedoel je nou echt dat er eerst plaats gemaakt moet worden voor Christus, vóórdat je mag komen tot Christus?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Kislev

Bericht door Kislev »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
DDD schreef:Nee, de kerk is als geheel zo ver opgeschoven dat mensen van oorspronkelijk het rechtse midden nu ver zijn ingehaald door predikers die de lijn in de GGiN nog ver overtreffen.
Geen wonder dat ik soms niet meer snap waar ik zelf sta. ;)
--- Knip: niet op de persoon spelen ---
Nou, ik vind het wel een aardige analyse, die uiteraard nog aangevuld dient te worden. Misschien komt zoiets er nog wel eens.
Ik ben gedoopt door ds. Rijksen, opgegroeid onder de prediking van ds. Van Gelder, en later heb ik veel ds. F. Harinck gehoord en van hem ook catechisatie gekregen.
Dát is voor mij 'de GG' (m.u.v. ds. Rijksen, die vonden mijn ouders ook te licht).
Dat blijkt nu 'licht' te zijn volgens sommigen, zoals DIA bijvoorbeeld. Dat is toch een vreemde gewaarwording.
Saillant detail: in diezelfde tijd was Cor van Dieren (nu ds. C.) voorzitter van de JV.
Mijn indruk is wel dat veel wat als 'ultra-rechts' wordt getypeerd, niet per definitie rechtzinniger is dan waarin ik ben opgevoed.
Zo, dit was een persoonlijk verhaal, maar dat is hopelijk geen probleem.
Ik geloof niet meer in links en rechts. Het heeft diepgang of het heeft het niet. Ik snap er niks meer van als mensen C. Harinkc links vinden. In 1 preek van hem zit voor mij vele malen meer onderwijs dan in 10 preken van vele rechtse broeders waar ik naar geluisterd heb.
Marieke

Bericht door Marieke »

jakobmarin schreef:
Marieke schreef:Ik zou de geschiedenis van de rijke jongeling nog maar eens goed nalezen als ik jou was. De Heere zei:" Verkoop al wat je hebt en geef het de armen". En toen ging hij weg, bij Jezus vandaan...Dus hij mocht helemaal niet komen als hij was, juist niet, hij had nog veel te veel eigen gerechtigheid.
Hij was toch al bij Jezus gekomen en dat mocht toch gewoon? Jezus had hem zelfs lief, staat er bij!
Marieke schreef:Hij kwam nog met eigen goede werken bij Jezus, evenals de farizeeën en schriftgeleerden, ook die moeten niet komen zoals ze zijn. Dan heb je veel te veel. En in die zin hoef je totaal niet bang te zijn voor separatie, want gewezen te worden op het feit dat je alles van jezelf moet verliezen is nodig.
Het lijkt erop of je hier zegt dat je eerst jezelf op moet knappen alvorens je naar Jezus mag gaan, maar lukt je nooit hoor! Juist bij het kruis raak je je eigen werken kwijt, als je ziet wel werk Christus gedaan heeft.
Marieke schreef:Ja, en dan mag gerust gezegd worden dat het voor rijke jongelingen in die staat niet is, immers de Heere Jezus zelf zei ook dat hij alles moest verkopen wat hij had. Dat houdt niet in dat er dan geen genade meer is voor rijke jongelingen, welnee, maar zoals hij nu is en zoals de Farizeeën en Schriftgeleerden nu zijn, dan is er geen plaats voor Christus. In die zin kun je niet komen zoals je bent.
Ik vind het onduidelijk, wat je schrijft.
Wat is 'het' wat er niet is 'voor rijke jongelingen in die staat'?
En bedoel je nou echt dat er eerst plaats gemaakt moet worden voor Christus, vóórdat je mag komen tot Christus?
Je moet juist jezelf niet opknappen, om het eens oneerbiedig uit te drukken: je moet juist op jezelf afknappen..."het" is plaats voor Christus. Zoals de jongeling was, kreeg hij de opdracht "verkoop alles wat je hebt enz.".
Ja en ik bedoel zeker dat er plaats gemaakt moet worden voor Christus door de Heilige Geest. Niet vóórdat je mag komen, maar de Heere werkt en leidt door Zijn Geest in afbraak van alles van onszelf tot Christus. En dat kan heel kort duren en heel lang, maar ik geloof zeker in een toeleidende weg. Evenals ds. Harinck overigens.
refo

Bericht door refo »

Die rijke jongeling was misschien Jozef van Arimathea wel.
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
DDD schreef:Nee, de kerk is als geheel zo ver opgeschoven dat mensen van oorspronkelijk het rechtse midden nu ver zijn ingehaald door predikers die de lijn in de GGiN nog ver overtreffen.
Ik vind dit een ergerlijke manier van op de man spelen. ---Daarom bovenstaande knip---

Ik heb in deze discussie een aantal bijdragen gegeven, die kun je met argumenten ontkrachten, als ze niet waar zouden zijn. Er staan allerlei te verifieren dingen in. Zoals bijvoorbeeld over de uitspraken van docenten in de jaren 60. Ik begrijp wel dat niet iedereen zo wat citaten van betrokken predikanten voor in de mond heeft liggen, maar anderzijds is het ook te gemakkelijk om gewoon maar het tegenovergestelde te beweren zonder een spoor van bewijs, zoals Erasmiaan doet, afgezien dan melden dat ds. P. Blok volgens hem net zoiets zegt als een aantal rechtse predikanten.

Vandaag is er trouwens nog een helder inzicht in het RD verschenen. Dit verklaart mogelijk gelijk waarom Rijssen -anders dan DIA soms lijkt te beweren- van oorsprong helemaal geen extreme GG was.

http://www.refdag.nl/achtergrond/geschi ... g_1_679229

Maar dat was een deelthema in een andere discussie.

Tenslotte moet me van het hart dat ik het droevig vind dat bijvoorbeeld mensen die de lijn van het midden van de GG aanhangen dan ds. Rijksen alweer buiten de boot vinden vallen. (Ik heb het dan over de ouders die dat vonden, en de mensen die ook dat soort opvattingen hebben). Dit soort extreme blikvernauwing is echt schadelijk voor een gezond geestelijk leven. Paulus schrijft heel anders over mensen die op onderdelen afwijken (en dan ging het toch heus over heel wat belangwekkender verschillen):

Filippensen 1

15 Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid.

16 Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen;

17 Doch dezen uit liefde, dewijl zij weten, dat ik tot verantwoording van het Evangelie gezet ben.

18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:Tenslotte moet me van het hart dat ik het droevig vind dat bijvoorbeeld mensen die de lijn van het midden van de GG aanhangen dan ds. Rijksen alweer buiten de boot vinden vallen. (Ik heb het dan over de ouders die dat vonden, en de mensen die ook dat soort opvattingen hebben). Dit soort extreme blikvernauwing is echt schadelijk voor een gezond geestelijk leven. Paulus schrijft heel anders over mensen die op onderdelen afwijken (en dan ging het toch heus over heel wat belangwekkender verschillen):
DDD, ik kan niet zeggen dat mijn ouders leden aan 'extreme blikvernauwing'. Van de prediking van ds. Rijksen weet ik zelf weinig af, ik was nog heel jong toen hij uit Gouda wegging. Ik heb, om deze post te kunnen beantwoorden, dan ook even een telefoontje met mijn moeder gepleegd. Het onderstaande baseer ik mede op haar informatie:
In de GG Gouda was mede door de invloed van ds. Rijksen, zijn geestelijke 'ligging' zeg maar, een klimaat ontstaan, waar ds. Van Gelder toen deze kwam, tegen te velde trok. Bij ds. Rijksen was je, zogezegd, 'snel' bekeerd, hoorde je er al snel bij. Bij ds. Van Gelder lag dat duidelijk anders!
DDD

Bericht door DDD »

@ Afgewezen:

Ik begrijp de verschillen wel. Mijn opa en oma vonden precies het tegenovergestelde. Maar ds. Rijksen zou binnen de Gereformeerde Bond in de PKN van nu zeker niet misstaan. Ik vind het nogal wat om dan zo'n predikant af te schrijven als 'te licht'. Het is prima als je zo je eigen opvattingen hebt, maar dat is toch iets anders.

Maar misschien begrijp ik de zinsnede "die vonden mijn ouders ook te licht" niet goed.

Ik vind in ieder geval dat het allemaal nog zeer ruim binnen de gereformeerde leer bleef. Dat je persoonlijk andere accenten zou leggen is toch nog iets anders.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:@ Afgewezen:

Ik begrijp de verschillen wel. Mijn opa en oma vonden precies het tegenovergestelde. Maar ds. Rijksen zou binnen de Gereformeerde Bond in de PKN van nu zeker niet misstaan. Ik vind het nogal wat om dan zo'n predikant af te schrijven als 'te licht'. Het is prima als je zo je eigen opvattingen hebt, maar dat is toch iets anders.

Maar misschien begrijp ik de zinsnede "die vonden mijn ouders ook te licht" niet goed.

Ik vind in ieder geval dat het allemaal nog zeer ruim binnen de gereformeerde leer bleef. Dat je persoonlijk andere accenten zou leggen is toch nog iets anders.
Het betreft hier kennelijk een verschil in visie. En dan is het natuurlijk altijd zo dat 'lichte' mensen 'breder' zijn dan 'zware'. Het is niet om het even hoe je denkt over geloof en bekering. En inderdaad was er in de tijd van ds. Van G. een uittocht naar wat toen de NHK was.
DDD

Bericht door DDD »

@Afgewezen:
Dat is dan inderdaad waar. Maar dat noem ik wel blikvernauwing, dan is nog geen paar procent van alle christenen wereldwijd een potentiele ware christen. Maar misschien is dat een consequentie die je er zelf niet aan verbinden zou.

Overigens weet ik zo net nog niet of lichte mensen altijd breder zijn dan zware. Ik heb er persoonlijk moeite mee om christenen die geen welmenend aanbod van genade leren ook als ware christenen te zien. Het bederf van het beste is het slechtste, denk ik dan. Met het schrappen van de kern van het christelijk geloof houd je naar mijn idee niets belangwekkends meer over. Alleen maar een psychologische ervaringenoverdracht zonder wezenlijk geloofselement.

Maar ik hoop van harte dat de HEERE zelf daar wat milder naar kan kijken, en dat voor zowel de voorgangers als voor de gemeenteleden in kwestie.
Simon

Bericht door Simon »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Ik vind dit een ergerlijke manier van op de man spelen. ---Daarom bovenstaande knip---
Dat is het zeker.
Het postivie ervan is dat je makkelijk kunt uitselecteren.
Een dergelijke toon wordt nl.meestal gebezigd door mensen wier motieven en argumenten of onderbouwing nogal rammelt.
Dat worden ze persoonlijk.
Ik lach er meestal om, je geeft jezelf zo te kennen...
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Simon

Bericht door Simon »

DDD schreef:@Afgewezen:
Dat is dan inderdaad waar. Maar dat noem ik wel blikvernauwing, dan is nog geen paar procent van alle christenen wereldwijd een potentiele ware christen. Maar misschien is dat een consequentie die je er zelf niet aan verbinden zou.

Overigens weet ik zo net nog niet of lichte mensen altijd breder zijn dan zware. Ik heb er persoonlijk moeite mee om christenen die geen welmenend aanbod van genade leren ook als ware christenen te zien. Het bederf van het beste is het slechtste, denk ik dan. Met het schrappen van de kern van het christelijk geloof houd je naar mijn idee niets belangwekkends meer over. Alleen maar een psychologische ervaringenoverdracht zonder wezenlijk geloofselement.

Maar ik hoop van harte dat de HEERE zelf daar wat milder naar kan kijken, en dat voor zowel de voorgangers als voor de gemeenteleden in kwestie.
De Heere is rechtvaardig en ziet het hart aan.
Wat een paar % betreft kom je aardig in de richting,trouwens.
''Zal ik nog geloof vinden, wanneer ik terugkom?"
De eersten zullen de laatsen zijn.(net als in bijna alle andere gevallen van de bijbelse geschiedenis, zou een en ander nog wel eens heel anders uit kunnen pakken, dan menigeen verwacht, waarbij alle hoogmoed en vermeende wijsheid een beschamend einde zal hebben.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
DDD

Bericht door DDD »

Simon schreef:Dat is het zeker.
Het postivie ervan is dat je makkelijk kunt uitselecteren.
Een dergelijke toon wordt nl.meestal gebezigd door mensen wier motieven en argumenten of onderbouwing nogal rammelt.
Dat worden ze persoonlijk.
Ik lach er meestal om, je geeft jezelf zo te kennen...
Zo cynisch had ik het nog niet bekeken;-)

Laat ik het zo zeggen: het is nooit te laat om je van dat soort dwaalwegen te bekeren. Vandaar dat ik het toch niet kon laten om er op in te gaan.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Dit topic gaat echt nergens meer over...
De jubilerende predikant verdiend een discussie van een ander niveau dan van alleen maar etiketjes 'links' 'rechts', 'licht' 'zwaar'
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

FlyingEagle schreef:Dit topic gaat echt nergens meer over...
De jubilerende predikant verdiend een discussie van een ander niveau dan van alleen maar etiketjes 'links' 'rechts', 'licht' 'zwaar'
Wat let je?
Plaats reactie