Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Jan »

Enkele opmerkingen, maar echt niet het gevoel hiermee het laatste woord te hebben gezegd.

Twee opmerkingen van curatoren:
Ds. Honkoop vroeg eens of hij de persoon die zijn verhaal had gehouden en zich tijdens de bespreking van de curatoren had verwijderd, even terug mocht roepen voor één vraag. En die vraag was: Hebt u het van uzelf, of allemaal uit een boekje. Na gestotter bleek ds. Honkoop er inderdaad 'doorheengeprikt' (een eerder gebruikt woord in dit topic) te hebben.
Ds. Van Eckeveld of ds. Van Aalst gaf eens aan in de Saambinder dat iemand driekwartier nodig had om zijn bekering te vertellen. Alleen was de naam van Jezus Christus nog niet gebruikt.

Dan ben ik blij met een curatorium!
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Jan schreef:Enkele opmerkingen, maar echt niet het gevoel hiermee het laatste woord te hebben gezegd.

Twee opmerkingen van curatoren:
Ds. Honkoop vroeg eens of hij de persoon die zijn verhaal had gehouden en zich tijdens de bespreking van de curatoren had verwijderd, even terug mocht roepen voor één vraag. En die vraag was: Hebt u het van uzelf, of allemaal uit een boekje. Na gestotter bleek ds. Honkoop er inderdaad 'doorheengeprikt' (een eerder gebruikt woord in dit topic) te hebben.
Ds. Van Eckeveld of ds. Van Aalst gaf eens aan in de Saambinder dat iemand driekwartier nodig had om zijn bekering te vertellen. Alleen was de naam van Jezus Christus nog niet gebruikt.

Dan ben ik blij met een curatorium!
Ik heb dat ook gehoord, en dat is ook een heel groot voorrecht als er mannen met de gave des onderscheids in het curatorium zitten.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Bert Mulder »

J.C. Philpot schreef:
henriët schreef:Hierbij bied ik mijn excuus aan voor het feit dat ik uit de bocht vloog en een te ongenuanceerde opmerking op een openbaar forum plaatste.
-topic is verder opgeschoond.
mvg Henriët
Ik vind sieren dat je er op terug komt! :super
:super

way to go, moederhen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door refo »

Jan schreef:Enkele opmerkingen, maar echt niet het gevoel hiermee het laatste woord te hebben gezegd.

Twee opmerkingen van curatoren:
Ds. Honkoop vroeg eens of hij de persoon die zijn verhaal had gehouden en zich tijdens de bespreking van de curatoren had verwijderd, even terug mocht roepen voor één vraag. En die vraag was: Hebt u het van uzelf, of allemaal uit een boekje. Na gestotter bleek ds. Honkoop er inderdaad 'doorheengeprikt' (een eerder gebruikt woord in dit topic) te hebben.
Ds. Van Eckeveld of ds. Van Aalst gaf eens aan in de Saambinder dat iemand driekwartier nodig had om zijn bekering te vertellen. Alleen was de naam van Jezus Christus nog niet gebruikt.

Dan ben ik blij met een curatorium!
Dat is een bekend verhaal. Wie zou NIET even stotteren na zo'n onbeleefde vraag.
Maar misschien is die anders gesteld, dat kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:- de kramp van het feit dat degenen die mogen komen, veelal wordt geadviseerd om er zo min mogelijk over te spreken, soms zelfs niet met eigen huisgenoten.
Dat is ter zelfbescherming. Als je wordt afgewezen kan het zeer pijnlijk zijn als de gehele gemeente dat weet.
Dat is maar net hoe je het benoemt: het kan ook zijn dat je dan gebed en steun krijgt van de gemeente. Ik ken ook iemand die is afgewezen in de CGK en zo ontzettend veel steun heeft ontvangen van zijn plaatselijke gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:[Maar als kandidaten toch op Gods tijd worden aangenomen, waarom hebben we dan nog een Curatorium nodig? Waarom vertrouwen we dat God ook niet alleen toe?
Omdat we de middelen moeten waarnemen.[/quote]Die term slaat volgens mij op de verkondiging van het woord en niet op het al dan niet gebruiken van een curatorium.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:Omdat we de middelen moeten waarnemen.
Die term slaat volgens mij op de verkondiging van het woord en niet op het al dan niet gebruiken van een curatorium.
Die term kan overal op slaan als het onze verantwoordelijkheid betreft. Niet lijdelijk wachten maar vlijtig onze verantwoordelijkheid nemen.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:Omdat we de middelen moeten waarnemen.
Die term slaat volgens mij op de verkondiging van het woord en niet op het al dan niet gebruiken van een curatorium.
Die term kan overal op slaan als het onze verantwoordelijkheid betreft. Niet lijdelijk wachten maar vlijtig onze verantwoordelijkheid nemen.
Het is de vraag of het onze verantwoordelijkheid is om al dan niet studenten toe te laten.

Maarreh, om de reden die jij noemt wachten weggestuurde kandidaten ook niet lijdelijk af, maar gaan daarna vlijtig aan de slag in een ander kerkverband. Ze nemen de middelen waar. Werkt het ene middel niet tot uitwerking van hun roeping, dan nemen zij een andere waar.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:Omdat we de middelen moeten waarnemen.
Die term slaat volgens mij op de verkondiging van het woord en niet op het al dan niet gebruiken van een curatorium.
Die term kan overal op slaan als het onze verantwoordelijkheid betreft. Niet lijdelijk wachten maar vlijtig onze verantwoordelijkheid nemen.
Het is de vraag of het onze verantwoordelijkheid is om al dan niet studenten toe te laten.
Zoals Jongere al eerder aangaf is dat niet de vraag. Het ís onze verantwoordelijkheid.
Maarreh, om de reden die jij noemt wachten weggestuurde kandidaten ook niet lijdelijk af, maar gaan daarna vlijtig aan de slag in een ander kerkverband. Ze nemen de middelen waar. Werkt het ene middel niet tot uitwerking van hun roeping, dan nemen zij een andere waar.
Maar als je dan zo makkelijk naar een ander kerkverband kan overstappen, dan was je toch ook helemaal niet geroepen voor de Gereformeerde Gemeenten. Dat bevestigt het gelijk van het curatorium. Ze waren dan niet geroepen voor de Gereformeerde Gemeenten.

Het is ook wel apart dat er altijd veel mannen zich aanmelden voor het curatorium, maar zo weinigen als evangelist of zendingswerker. Zouden er geen valse beweegredenen kunnen zijn om predikant te worden? Ik ben blij dat er een curatorium is.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:[Maar als je dan zo makkelijk naar een ander kerkverband kan overstappen, dan was je toch ook helemaal niet geroepen voor de Gereformeerde Gemeenten. Dat bevestigt het gelijk van het curatorium. Ze waren dan niet geroepen voor de Gereformeerde Gemeenten.

Het is ook wel apart dat er altijd veel mannen zich aanmelden voor het curatorium, maar zo weinigen als evangelist of zendingswerker. Zouden er geen valse beweegredenen kunnen zijn om predikant te worden? Ik ben blij dat er een curatorium is.
Hoe zit dat dan met predikanten die overkomen naar de GerGem, waren die ook niet geroepen voor hun oude kerkverband?
Ik vind dit erg menselijke geredeneerd en wel erg het eigen verband op de voorgrond.

Een Predikant is altijd vooral nog een dienaar des woords binnen de Gemeente, en niet alleen voor de GerGem. En als hij daar niet de kans krijgt, is het begrijpelijk dat ergens probeert, vooral als hij een drang heeft om het Woord te bedienen en beseft dat het niet langer kan wachten.

Nee, ik ben niet zo blij dat het curatorium er op deze manier is :slurp
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Het is ook wel apart dat er altijd veel mannen zich aanmelden voor het curatorium, maar zo weinigen als evangelist of zendingswerker. Zouden er geen valse beweegredenen kunnen zijn om predikant te worden? Ik ben blij dat er een curatorium is.
Op zich een goed punt; maar diezelfde vraag kun je stellen over het feit dat in de GG de stad Rotterdam (4 gemeenten) sinds 1993 vacant is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Het is ook wel apart dat er altijd veel mannen zich aanmelden voor het curatorium, maar zo weinigen als evangelist of zendingswerker. Zouden er geen valse beweegredenen kunnen zijn om predikant te worden? Ik ben blij dat er een curatorium is.
Op zich een goed punt; maar diezelfde vraag kun je stellen over het feit dat in de GG de stad Rotterdam (4 gemeenten) sinds 1993 vacant is.
Amsterdam nog langer, en Gent nog langer....
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Curatorium »

Misschien zeg ik het wat hard; maar van de vele mensen die zich bij het curatorium zijn er ook vele die incapabel zijn om een gemiddelde kerk van zo'n 1500 kerkgangers te leiden en te voorzien van geestelijk voedsel. Ook naar zulke dingen kijkt het curatorium.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Democritus »

Curatorium schreef:Misschien zeg ik het wat hard; maar van de vele mensen die zich bij het curatorium zijn er ook vele die incapabel zijn om een gemiddelde kerk van zo'n 1500 kerkgangers te leiden en te voorzien van geestelijk voedsel. Ook naar zulke dingen kijkt het curatorium.
Dan is denk ik eerder de gemeente te groot.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door jakobmarin »

Curatorium schreef:Misschien zeg ik het wat hard; maar van de vele mensen die zich bij het curatorium zijn er ook vele die incapabel zijn om een gemiddelde kerk van zo'n 1500 kerkgangers te leiden en te voorzien van geestelijk voedsel. Ook naar zulke dingen kijkt het curatorium.
Gelukkig deed Jezus dat niet toen hij o.a. Galileesche vissers aanstelde...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie