Nee, nee, nee, zo werkte dat niet. Dit is de methode van het hedendaagse christendom! De ouden waren voorzichtiger en legden je niet snel en overhaast de handen op... Laat het eerst een overwinteren en overzomeren, was zo'n gezegde van de oude christenen.Luther schreef:Hoewel ik begrijp wat je bedoelt, vind ik het toch ook weer gevaarlijk. Want er zijn ook mensen die zogenaamd dwars door je heen kijken en hun legeringsoordeel al klaar hebben. Waarbij nogal eens mensen voor natuurlijke mensen worden aangezien, terwijl ze een teer geloofsleven hebben, maar niet volgens de normen van de 'legeringskeurders'.-DIA- schreef:Nee natuurlijk niet vaak met zekerheid. Toch zijn er mensen die veel genade kennen, (nu niet zo veel meer) maar dan hoefde je maar een paar woorden te zeggen soms en dan wisten de de legering van je ziel...eilander schreef: Nu begrijp me je verkeerd. Ik geloof dat God deze gave helemaal niet onfeilbaar aan mensen heeft gegeven! Daarom zette ik ook de voorbeelden erbij. Zelfs de discipelen die drie jaar met Judas zijn opgetrokken, konden niet geloven dat hij een huichelaar was.
Die keken (menselijk gesproken) dwars door je heen, en je moest echt niet proberen die mensen iets wijs te kunnen maken. Vanzelf is elk mens feilbaar. Dat zouden zelfs de meeste geoefenden ook erbij zeggen.
Glashelder
Re: Glashelder
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Op welk bijbelgedeelte baseerden ze dit?-DIA- schreef:Laat het eerst een overwinteren en overzomeren, was zo'n gezegde van de oude christenen
Onder andere de brieven aan Timotheüs.rekcor schreef:Op welk bijbelgedeelte baseerden ze dit?-DIA- schreef:Laat het eerst een overwinteren en overzomeren, was zo'n gezegde van de oude christenen
Gaat dat niet veel meer over ambten? Dat men beter geen heel jonggelovigen (en dan niet jong in gewone leeftijd) in het ambt kon stellen, maar iemand die al langer met God wandelt.Erasmiaan schreef:Onder andere de brieven aan Timotheüs.rekcor schreef:Op welk bijbelgedeelte baseerden ze dit?-DIA- schreef:Laat het eerst een overwinteren en overzomeren, was zo'n gezegde van de oude christenen
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Ik denk dat 1 Timotheus 5:22 inderdaad ook voor de ambten geldt, ja.hmprff schreef:Gaat dat niet veel meer over ambten? Dat men beter geen heel jonggelovigen (en dan niet jong in gewone leeftijd) in het ambt kon stellen, maar iemand die al langer met God wandelt.Erasmiaan schreef:Onder andere de brieven aan Timotheüs.rekcor schreef:Op welk bijbelgedeelte baseerden ze dit?-DIA- schreef:Laat het eerst een overwinteren en overzomeren, was zo'n gezegde van de oude christenen
In dit artikel staat o.a. dat de kamerling uit nieuwsgierigheid naar Jeruzalem zou zijn gekomen.helma schreef:http://www.downloadpreken.com/artikelen/A054.pdf
Wie kan mij vertellen waar dit uit opgemaakt kan worden?
De kanttekenaars en andere verklaarders denken dat het hier uitsluitend over de ambten gaatErasmiaan schreef:Ik denk dat 1 Timotheus 5:22 inderdaad ook voor de ambten geldt, ja.
kanttekeningen schreef:Dit kan verstaan worden òf van degenen die een onbekwaam persoon tot den dienst willen kiezen, òf van den persoon, die, onbekwaam zijnde, gekozen wordt.
Dachsel schreef: Leg niemand haastig de handen op, zodat u bij slechts oppervlakkige kennis en alleen in goed vertrouwen, dat iemand het goed zal maken, hem tot ouderling zou aanstellen, zonder dat u voor de getrouwe vervulling van die roeping enigen waarborg heeft en heb geen gemeenschap aan zonden van anderen, doordat u zich naar gedrag van anderen zou richten, of voor hun kwaad de ogen zou sluiten, al is het ook nog niet openbaar geworden . Bewaar uzelf rein van schuld , wanneer u ook niet teweeg kunt brengen dat ook anderen zichzelf eveneens rein bewaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
misschien kan je met deze vragen beter een nieuw topic beginnen; het gaat er niet om om dit artikel hier uit te pluizen; maar om een indruk te krijgen wat men verstaat onder 'bevinding'
Dat zal weinig verheledering geven, vrees ik.helma schreef:misschien kan je met deze vragen beter een nieuw topic beginnen; het gaat er niet om om dit artikel hier uit te pluizen; maar om een indruk te krijgen wat men verstaat onder 'bevinding'
Want hoe kunnen we nu praten over bevinding als de zaak niet gekend wordt?
Of als we (zoals tegenwoordig het geval lijkt) er geen overeenstemming meer is wat het
begrip in feite is? Dan wordt alles door elkaar gehaald.
Hierdoor ontstaan de vreemdste karikaturen.
Alsof een kundig automonteur eens haarfijn zal gaan uitleggen hoe de hartopertie nu
precies verloopt...
Een zwak voorbeeld, maar misschien dat het toch wat verhelderend kan zijn?
Als één ding hier glashelder uit de verf komt, is het wel dat we met ons allen
verlegen zijn geworden met de bevinding van Gods volk.
Maar we trachtten nog op de been te blijven...
Het allerellendigste is misschien wel dat we weigeren schaamrood te worden, en niet erkennen
dat we zo ver van de plek zijn...
We menen het nog te weten, en erkennen dat we het niet weten is zo vernederend voor eeen
hoogmoedig mens...
Hier moet schrijver dezes zich ook helaas bij insluiten...
[/quote]
Ik denk dat 1 Timotheus 5:22 inderdaad ook voor de ambten geldt, ja.[/quote]
Waarom hou je je niet aan wat de titel boven dit hoofdstuk zegt?
Ik denk dat 1 Timotheus 5:22 inderdaad ook voor de ambten geldt, ja.[/quote]
Waarom hou je je niet aan wat de titel boven dit hoofdstuk zegt?
@DIA wij kunnen over de bevinding spreken omdat Gods Woord die openbaard, alle bevinding die niet in Gods Woord te vinden is zal geen dageraad hebben. De Psalmen zijn toch bevindelijk genoeg ? O.a uit de Psalmen kunnen wij leren wat mensen bevindelijk ervaren van zonde en genade, van Gods recht en barmhartigheid, van zondekennis en Christuskennis.-DIA- schreef:Dat zal weinig verheledering geven, vrees ik.helma schreef:misschien kan je met deze vragen beter een nieuw topic beginnen; het gaat er niet om om dit artikel hier uit te pluizen; maar om een indruk te krijgen wat men verstaat onder 'bevinding'
Of als we (zoals tegenwoordig het geval lijkt) er geen overeenstemming meer is wat het
Alsof een kundig automonteur eens haarfijn zal gaan uitleggen hoe de hartopertie nu
precies verloopt...
Het allerellendigste is misschien wel dat we weigeren schaamrood te worden, en niet erkennen
We menen het nog te weten, en erkennen dat we het niet weten is zo vernederend voor eeen
hoogmoedig mens...
Het staat allemaal (glashelder) in Gods Woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Maar dan spreken er over de theorie, en niet uit de bevinding. En doordat we de Schrift tegenwoordig verschillend interpreteren lijkt me dit een heilloze weg. Wat anders is nog het wanneer we eensgezind de kanttekeningen en de vanouds gebruikte bijbelverklaringen hanteren (Dächsel, Henry etc.)huisman schreef:@DIA wij kunnen over de bevinding spreken omdat Gods Woord die openbaard, alle bevinding die niet in Gods Woord te vinden is zal geen dageraad hebben. De Psalmen zijn toch bevindelijk genoeg ? O.a uit de Psalmen kunnen wij leren wat mensen bevindelijk ervaren van zonde en genade, van Gods recht en barmhartigheid, van zondekennis en Christuskennis.-DIA- schreef:Dat zal weinig verheledering geven, vrees ik.helma schreef:misschien kan je met deze vragen beter een nieuw topic beginnen; het gaat er niet om om dit artikel hier uit te pluizen; maar om een indruk te krijgen wat men verstaat onder 'bevinding'
precies verloopt...
hoogmoedig mens...
Het staat allemaal (glashelder) in Gods Woord.
Het spijt me, maar in deze typering herken ik mij allerminst.-DIA- schreef:Als één ding hier glashelder uit de verf komt, is het wel dat we met ons allen verlegen zijn geworden met de bevinding van Gods volk.
Maar we trachten nog op de been te blijven...
Dan houd ik me aanbevolen voor je onderwijs... Want ik kan niet anders zeggen dat me veel licht ontbreekt. Misschien dat het enige licht dat me helder is opgegaan wel is dat ik blind ben in 's Hemels wegen.Afgewezen schreef:Het spijt me, maar in deze typering herken ik mij allerminst.-DIA- schreef:Als één ding hier glashelder uit de verf komt, is het wel dat we met ons allen verlegen zijn geworden met de bevinding van Gods volk.
Maar we trachten nog op de been te blijven...