Beroepingswerk discussie

Ad Anker
Moderator

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:Wat een rare discussie is het eigenlijk geworden en wat vervelend dat huisman nog steeds niet verder komt dan op een rare manier met rijtjes predikanten te komen. Vrij onbeschoft. Dat is nog het ergste niet. Inhoudelijk heb ik nog steeds niets gehoord alleen dit dat je vrij dom bent wanneer je de verschillen niet op een onheilige manier wil uitvergroten, zoals hier gebeurt.

Ik ben geen verschil-ontkenner, al heb ik zo mijn voorkeuren. Dat kan en dat mag. Ik verdedig ook niet te vuur en te zwaard het kerkverband waar ik pas later lid van geworden ben. Ik keer met tegen de aperte onzin die er over uitgekraamd wordt.

Zo, hier is geen woord frans bij. Het is ook niet op de persoon gespeeld maar spreek nu louter over de inhoud van deze topic. Voordat er weer allerlei afscheids- en wederkeerretoriek gaat ontstaan.
De verschillen zijn wel groot..ken jij een gemeente in de GG waar alle predikanten op mijn lijstje beroepen kunnen worden ?
Of waar al deze predikanten mogen komen preken ? Natuurlijk ga ik niet inhoudelijk citaten uit preken bespreken want dat gaat nooit goed.
Is het werkelijk een probleem dat alle dominees niet overal beroepen worden? Mag er ruimte zijn voor verschillen. In de CGK mag dat, in de HHK mag dat, in de PKN mag dat, waarom in de GG niet? Ik ontken helemaal niet dat er verschillen zijn, maar zoals Tib opmerkt, wel binnen een bepaalde bandbreedte. Wat is jouw bezwaar daartegen?
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:
Anker schreef:Wat een rare discussie is het eigenlijk geworden en wat vervelend dat huisman nog steeds niet verder komt dan op een rare manier met rijtjes predikanten te komen. Vrij onbeschoft. Dat is nog het ergste niet. Inhoudelijk heb ik nog steeds niets gehoord alleen dit dat je vrij dom bent wanneer je de verschillen niet op een onheilige manier wil uitvergroten, zoals hier gebeurt.

Ik ben geen verschil-ontkenner, al heb ik zo mijn voorkeuren. Dat kan en dat mag. Ik verdedig ook niet te vuur en te zwaard het kerkverband waar ik pas later lid van geworden ben. Ik keer met tegen de aperte onzin die er over uitgekraamd wordt.

Zo, hier is geen woord frans bij. Het is ook niet op de persoon gespeeld maar spreek nu louter over de inhoud van deze topic. Voordat er weer allerlei afscheids- en wederkeerretoriek gaat ontstaan.
De verschillen zijn wel groot..ken jij een gemeente in de GG waar alle predikanten op mijn lijstje beroepen kunnen worden ?
Of waar al deze predikanten mogen komen preken ? Natuurlijk ga ik niet inhoudelijk citaten uit preken bespreken want dat gaat nooit goed.
Is het werkelijk een probleem dat alle dominees niet overal beroepen worden? Mag er ruimte zijn voor verschillen. In de CGK mag dat, in de HHK mag dat, in de PKN mag dat, waarom in de GG niet? Ik ontken helemaal niet dat er verschillen zijn, maar zoals Tib opmerkt, wel binnen een bepaalde bandbreedte. Wat is jouw bezwaar daartegen?
Jij ontkent de verschillen niet maar ze blijven wel binnen een bepaalde bandbreedte. Die breedte is dan wel zo groot dat kerkenraden die hele bandbreedte niet voor hun rekening nemen en zo ter linker of rechterzijde predikanten niet beroepen of voor een preekbeurt uitnodigen. Dat vinden ze blijkbaar slecht voor de gemeente waar zij opzicht over hebben.
Dan zijn die verschillen toch niet marginaal?

In mijn (CGK) kerken is de bandbreedte enorm en valt zelfs buiten de gereformeerde belijdenis...daar heb ik dus ook geen goed woord voor over. Ik voel mij dus alleen thuis in het "Bewaar het pand" deel van de CGK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cees

Bericht door Cees »

Cees schreef:Nog niet zo lang geleden als je een kritische vraag stelde op een ledenvergadering kon het zijn dat je in dezelfde week nog je bewijs van lidmaatschap in je brievenbus vond.
Ik wilde eerste deze posting nog aanpassen, maar dat kon niet meer. Daarom voeg ik op verzoek nog wat informatie bij.

Nadat dit was gebeurd is er uiteindelijk een gesprek geweest tussen 'veroorzaker' en 'slachtoffer'. Alles is uitgesproken en 'slachtoffer' is nog steeds overtuigd lid van de GG. Er zijn in de jaren meer situaties geweest met een soortgelijke inhoud, echter deze situatie kon ik wel noemen, aangezien de meeste betrokkenen er niet meer zijn.

Besef dat er op het kerkelijkerf veel verdriet is over handelswijze van ambtsdragers en ook van leden. Omdat als ze op gegeven moment hun eigen hart volgen en niet meer de weg van Schrift en Belijdenis, er hardheid en koudheid voor terug komt.

Nav een aantal uitspraken die hier gedaan zijn, heb ik dit geplaatst omdat er heel veel onder het tapijt wordt geschoven waarvan men vindt dat niet naar Gods Woord is, maar dat daar maar eens vraagtekens bij gezet moet worden.
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Ik voel mij dus alleen thuis in het "Bewaar het pand" deel van de CGK.
Probeer niet te "begrensd" te denken.
En je zult af en toe aangenaam verrast worden. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
freek

Bericht door freek »

Anker schreef:
huisman schreef:

Ik voel de neiging om Anker bij te vallen. Sowieso is de onderlinge verwantschap in de G.G. nog altijd groter dan in het kerkverband van Huisman (die zelf blijkbaar ook redelijk selectief is in z'n voorkeur). En daarnaast is het helemaal niet zo'n punt dat er meer en minder bevindelijke predikanten binnen één kerkverband zijn. (Al heb ik om inhoudelijke redenen een voorkeur voor bepaalde groepering)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: Jij ontkent de verschillen niet maar ze blijven wel binnen een bepaalde bandbreedte. Die breedte is dan wel zo groot dat kerkenraden die hele bandbreedte niet voor hun rekening nemen en zo ter linker of rechterzijde predikanten niet beroepen of voor een preekbeurt uitnodigen. Dat vinden ze blijkbaar slecht voor de gemeente waar zij opzicht over hebben.
Dan zijn die verschillen toch niet marginaal?
Wie spreekt er over marginaal? Er zijn best grote verschillen. De gemeente van Lelystad is een heel andere gemeente met een andere cultuur en andere geschiedenis dan de gemeente van Rijssen. Daar passen ook verschillende dominees bij. Is dat echt zo vreselijk? Toch kan het soms ook anders, ds. van Rijswijk wordt tegelijkertijd in Groningen en Borssele beroepen. Twee totaal verschillende gemeenten. Eigenlijk vind ik dat best aardig. Maar dat had ik al gezegd, meen ik.
huisman schreef: In mijn (CGK) kerken is de bandbreedte enorm en valt zelfs buiten de gereformeerde belijdenis...daar heb ik dus ook geen goed woord voor over. Ik voel mij dus alleen thuis in het "Bewaar het pand" deel van de CGK.
En alle BWP-gemeenten beroepen alle BWP-dominees?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

freek schreef: Ik voel de neiging om Anker bij te vallen.
Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn!
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef:
Ik voel mij dus alleen thuis in het "Bewaar het pand" deel van de CGK.
Probeer niet te "begrensd" te denken.
En je zult af en toe aangenaam verrast worden. ;)
Met BhP bedoel ik niet het blaadje maar een ligging (oorspronkelijk CG is een betere uitdrukking) Daar behoren dus zeker ook de predikanten bij die jij zult bedoelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

In elk kerkgenootschap is diversiteit. Zelfs in de GGiN, ik weet dat er een gemeente in mijn omgeving was die ds. Geuze niet wilde beroepen omdat hij een breder aanbod dan de predikanten predikten. Toch vind ik de GG geen breed kerkverband, al is diversiteit niet tegen te gaan, vaak is het zo dat er uiteindelijk hetzelfde gezegd wordt! En dat is iets wat ik in de CGK of GB niet ervaar, niet dat dat perse negatief is.
Waarom moet dit topic dan gaan over de verschillen van de GG, als er overal (veel grotere) verschillen zijn?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het tijdstip nadert... waar ik wel naar uitzie...
de beslissing van ds. G.J.N. Moens.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:In elk kerkgenootschap is diversiteit. Zelfs in de GGiN, ik weet dat er een gemeente in mijn omgeving was die ds. Geuze niet wilde beroepen omdat hij een breder aanbod dan de predikanten predikten. Toch vind ik de GG geen breed kerkverband, al is diversiteit niet tegen te gaan, vaak is het zo dat er uiteindelijk hetzelfde gezegd wordt! En dat is iets wat ik in de CGK of GB niet ervaar, niet dat dat perse negatief is.
Waarom moet dit topic dan gaan over de verschillen van de GG, als er overal (veel grotere) verschillen zijn?
Omdat iemand als huisman op de een of andere manier graag een groot verschil ziet en in deze topic continue bezig is een wig te drijven tussen de flanken die er zeker zijn. Ik verbaas me daar wat over en vind het een bijzonder slechte zaak. Afbrekend.
vlinder

Bericht door vlinder »

Anker schreef:
Curatorium schreef:In elk kerkgenootschap is diversiteit. Zelfs in de GGiN, ik weet dat er een gemeente in mijn omgeving was die ds. Geuze niet wilde beroepen omdat hij een breder aanbod dan de predikanten predikten. Toch vind ik de GG geen breed kerkverband, al is diversiteit niet tegen te gaan, vaak is het zo dat er uiteindelijk hetzelfde gezegd wordt! En dat is iets wat ik in de CGK of GB niet ervaar, niet dat dat perse negatief is.
Omdat iemand als huisman op de een of andere manier graag een groot verschil ziet en in deze topic continue bezig is een wig te drijven tussen de flanken die er zeker zijn. Ik verbaas me daar wat over en vind het een bijzonder slechte zaak. Afbrekend.
In een groot deel ben ik het met huisman eens. Toen ik van mijn eigen gemeente Kwb naar de randstad ging, dacht ik dat ik een cultuurschok kreeg en ik vond bijna alles oneerbiedig wat daar gebeurde. Het was echt een heel groot verschil, niet alleen qua omvang, kerkbezoek, kleding, maar ook qua prediking en wat er besproken werd op de kringen/vrouwenvereniging. Dat ik me niet meng in de discussie is dat het probleem zich inderdaad afspeelt in andermans tuin en in die van mezelf genoeg te wieden valt. Neemt niet weg dat ik zeer grote verschillen zag en zie. Ook op basis van een aantal preken van een predikant kun je niet altijd wat zeggen. Zo was een predikant uit Barneveld die elders heel anders preekte, met een veel groter aanbod. Daarnaast is het de 'sfeer' in gemeenten en van kerkenraden die veel bepalend is, en zorgt voor ligging van de gemeente. Bij mijn ouders in de kerk mochten tot voor kort geen vrouwelijke leidinggevende op de JV's zijn. Sinds 1 a 2 jaar mag dit wel bij de -16, maar haar man moet altijd voorgaan in gebed. Dit kleine voorbeeld zegt niets over de predikant, maar wel over de ligging van de gemeente. Als je niet volledig in het zwart bent, is er geen plaats voor je aan het Heilig Avondmaal. Zulke dingen lees ik niet in de Bijbel, zal een dominee misschien niet eens zo zeggen van de kansel, maar verschilt veel met gemeenten waar je gaat zoals je altijd gekleed bent, met kauwgom in je mond en een legging aan, rode hoed en oorbellen tot op de schouder (in een GG!). Dan zegt dit niks over een predikant, maar is het liggingsverschil wel groter dan hier wordt gezegd. Op zondag ben je meestal in je eigen gemeente en doordeweeks hoor je een dominee in een andere kerk, maar daar zitten alleen gemotiveerde nette mensen. Daar proef je niet het liggingsverschil omdat de helft van de gemeenteleden op dat moment van elders komt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Simon

Bericht door Simon »

Anker schreef:
Tsja, je werkt niet voor niets bij defensie, he ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Een selectief geheugen is wel een handicap....het eerste rijtje in dit topic kwam van?..Anker!
Anker schreef:Bovendien verrast het me dat deze predikant met name in bepaalde gemeenten beroepen wordt. Al hoop ik dat 's-Gravenzande hem nog een poosje mag houden, ik gun hem ook graag zo'n bepaalde gemeente, moet ik zeggen. Ik vind het wel een beetje kopieergedrag. Wanneer ds. X in Lelystad beroepen wordt zie je diezelfde dominee ook op tweetallen verschijnen in Slikkerveer, Kapelle, Arnhem, Groningen. Ik geloof dat dit te bewijzen is als je het beroepingswerk van de laatste jaren bestudeert. Wel een aardig verschijnsel, eigenlijk. Misschien zijn hoorcommissies, zoals in de Hervormde Kerk gebruikelijk, zo onverstandig nog niet.
En ik zie idd een groot verschil in de prediking/predikanten van de GG. Zelfs een wezenlijk verschil.
Om maar met een citaat te eindigen van een predikant uit de zeer behoudende hoek over het onderscheidend luisteren. "De meeste kerkmensen zijn net varkens.....ze vreten alles."
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

vlinder schreef: Dan zegt dit niks over een predikant, maar is het liggingsverschil wel groter dan hier wordt gezegd.
Groter dan hier wordt gezegd. Wat wordt hier gezegd dan?
Oftewel, stel jij dat er predikanten zijn in de GG die zich niet conformeren aan, ik noem maar wat, de leeruitspraken van 1931?
Gesloten