Pagina 120 van 378

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:05
door huisman
Posthoorn schreef:
Maanenschijn schreef:
Posthoorn schreef:Wat ik hier zie is dat velen:

1. de doodsstaat van de mens onderschatten;
2. een verkeerd idee hebben van het werk van de Heilige Geest;
3. een geloof promoten dat de krachten van de natuur niet teboven gaat.
Hoe kom je tot deze conclusies? Zou je dat iets kunnen uitwerken?
1. Het geloof wordt voorgesteld als iets wat een mens zelf op kan brengen. Als jij wilt geloven, nou, dan geloof je toch? Dat een mens van nature een vijand van God is, en helemaal geen zicht heeft op wat geloven is, op Wie God is, op Wie Christus is - dat lijkt helemaal geen rol te spelen. Als een mens er maar voor 'open staat', dan is er geen belemmering meer, lijkt de redenering. Wordt de gescheidenheid van God nog ingeleefd? Het besef: ik ben God kwijt, en hoe kom ik met Hem weer in gemeenschap? Hoe word ik met God verzoend? Is dat nog een worsteling?
Ja, maar in het NT ging het toch ook heel snel en als de mensen werden opgeroepen tot geloof, dan gelóófden ze toch ook? Jawel, maar vergeet niet dat de prediking in die tijd gepaard ging met de kracht en de zalving van de Heilige Geest. 1 Thess. 1:5: Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht, en in den Heiligen Geest, en in veel verzekerdheid. Je kunt er niet zomaar van uitgaan dat dit altijd het geval is waar het Evangelie wordt gebracht.

2. Het werk van de Heilige Geest lijkt iets te zijn geworden waar je zelfs niets van merkt. Waar blijft het 'wonder' van het geloven, van de verlossing, het ervaren van de vrede met God, die alle verstand te boven gaat? Het lijkt nu soms meer op: Je gelooft en dat is het. En nu moet je maar geloven dat je gelooft. Ik chargeer wellicht, maar dat is toch een beetje de indruk die ik uit sommige postings krijg.

3. In feite heb ik dit derde punt al genoemd: het lijkt erop dat het geloof iets is wat de mens zelf op kan brengen. Als ik maar wil komen, dan kom ik. Wat dat 'komen' dan ook moge zijn (dat wordt vaak niet verder uitgelegd). Nogmaals, ik chargeer wellicht iets, maar het 'wonder' is weg. Zeker, de Heere Jezus zei óók: "Wie wil, die kome", maar dan is het maar de grote vraag: wat is dat, 'komen tot Christus'? "Het is maar één stap tot Jezus." Ja, dat is waar, maar hoe dóé ik die stap? Voor mij was dat destijds een verborgenheid, een geheim dat voor mij opgeklaard moest worden door licht van boven. Je kunt dat iemand niet 'aanpraten', je kunt dat een ander niet geven. Het is uiteindelijk toch de Geest Die dat doet, Die het licht van het Evangelie doet opgaan in de ziel.
Bedankt voor deze heldere post. Volkomen eens met wat jij hier schrijft!

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:07
door Refojongere
Posthoorn schreef:
Refojongere schreef:En waar lezen we van de worstelingen bij Lydia, Zacheus, Nathanael, Timotheus, etc. Etc.
Wij lezen niet wat er in die mensen omgegaan is. Dus daar kunnen we ook niet zo veel van zeggen.
Dan is het de vraag of het relevant is. Was het anders niet vermeld?

Het geloof in Christus is heel ruim en makkelijk voor wie totaal alles verloren is. Maar ook wie ingewonnen is door de overstelpende heiligheid en liefde van Christus.

Het geloof is een smalle weg en een enge poort voor hen die de eigengerechtigheid willen vasthouden en van het geloof een verdienstelijk werk willen maken ipv de bedelaarshand die slechts ontvangen kan.

Het is kortom moeilijk/onmogelijk voor eigengerechtigden en rijken, maar gemakkelijk voor goddelozen in eigen oog.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:09
door DDD
Valcke schreef:
Cyrillus schreef:
Valcke schreef:
Cyrillus schreef:
Jij trekt de oprechtheid van mensen die naar Van de Brink gaan in twijfel: "Wanneer we uit zoiets moeten afleiden of mensen werkelijk het heil van hun ziel zoeken, dan is er toch echt iets mis." Lijkt me toch dat deze opmerking op hen slaat, niet op mij.
Dat heb je schromelijk mis. JIJ beweert dat deze jongeren werkelijk hun zielenheil zoeken. Daar ga ik echter niet op voorhand van uit. De voorzichtigheid verbiedt mij dit. En daarom slaat mijn opmerking op JOUW stelling, niet op die jongeren.

Wanneer ik die jongeren pastoraal behandel, dan zou ik hun op het Evangelie wijzen, op Christus, en ook op hun eigen verdorvenheid en onwilligheid van nature. Om welke dingen zij juist een Zaligmaker nodig hebben, Die hun wordt aangeboden.

Of zij werkelijk hun zielenheil zoeken, zal achteraf wel blijken. Maar niet vooraf.
En als dit achteraf blijkt, dan zal hun belijdenis zijn: Niet ik heb God en een Zaligmaker gevonden, maar Hij heeft mij gevonden! Niet ik was gewillig, maar Hij was gewillig! Niet ik was een zoeker, maar Hij heeft mij gezocht en gevonden.
Je mag voorzichtig zijn , maar daarmee kun je ook mensen in al hun oprechtheid enorm tekort doen. Waarom dus een theologisch antwoord op een pastorale situatie? Je schiet er niets mee op, want in feite geef je zelf al aan dat je hen een pastoraal antwoord wil geven. Als mens heb je soms niet veel aanwijzingen of iemand oprecht is of niet en dan zul je het moeten doen met wat je ziet of te horen krijgt. En dat zal je uitgangspunt moeten zijn. De rest is echt aan God.
Ik vind dit een kinderachtig antwoord. Uit de hele context blijkt dat het in onze discussie niet ging om de vraag hoe we deze jongeren moeten aanspreken (pastoraal), maar hoe we hun zoeken en niet naar de kroeg gaan moeten duiden. Nogmaals: ik reageerde op JOU. Hoe ik sta tegenover deze jongeren en wat mijn opstelling tegenover hen zou zijn, heb ik nu duidelijk genoeg verklaard. Wanneer dat geen herkenning oplevert, dan kan ik dat niet helpen.

Het doet me overigens denken aan die docent op de middelbare school die refereerde aan elkaar tot een voet en een hand te zijn. Bij het afscheid na het eindexamen zei hij: nou jongens en meisjes, volgens mij is het prima gelukt!! En dat meende hij ook nog. Zo elkaar de handen opleggen: dat is toch echt niet zoals het mag en moet. Dit is mij altijd bijgebleven - ik had een sterk gevoel van de waardeloosheid en oppervlakkigheid van zijn woorden.
En toch is dat de een houding die rechtstreeks voortvloeit uit de DL, die heel duidelijk zeggen hoe je moet omgaan met anderen die uiterlijk hun leven beteren en geloven.

De zogenaamde vroomheid -beter gezegd exclusieve eigengerechtigheid- van mensen die dat allemaal te licht vinden, vindt geen grond in de heilige Schrift.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:12
door DDD
Valcke schreef:
KDD schreef:
DDD schreef:
KDD schreef:Je leest ook van Jonathan Edwards dat hij door het veld huppelde van blijdschap toen Christus geopenbaard was aan zijn ziel. Ik zeg niet dat iedereen dat doet maar ze zullen wel begrijpen dat hij zoiets gedaan heeft.
Waar lees je dat? En betrof dat zijn eerste geloof?
Ik weet niet meer of ik het een keer gelezen hebt of gehoord in een lezing. Ik heb wat gezocht maar kan het niet terug vinden. Als ik het vind dan zal ik het posten.
In zijn levensbeschrijving (autobiografie) vind je terug dat God Zich aan zijn ziel openbaarde en hoe hij dit beleefde. Dat was inderdaad zijn eerste geloof; zo beschreef hij het althans zelf. Daaraan gingen overigens ook bij hem vele zielenworstelingen vooraf.
Maar zoals je weet maken mensen ook weer een onderscheid tussen Godsopenbaring en Christuskennis.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:18
door Posthoorn
Refojongere schreef:Dan is het de vraag of het relevant is. Was het anders niet vermeld?
Het is niet vermeld, dus blijkbaar hoeven we dat inderdaad niet te weten. Maar betekent dat dus dat het werk van de Heilige Geest in een zondaarshart niet relevant is?

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:19
door Cyrillus
DDD schreef:
Cyrillus schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Cyrillus schreef:@Gergem-lid
Je maakte de opmerking: "Het wordt heel makkelijk geloven als je alles wat ons, in Gods goedheid, is overgeleverd van de vaderen overboord wil gooien."
Graag nog antwoord op mijn vraag of geloven moeilijk moet zijn.
Die opmerking heeft @Valcke gemaakt, volgens mij. Maar ik wil ook wel antwoorden hoor.

Geloven is alleen mogelijk als de liefde van Christus in de wedergeboorte door de werking van Gods Geest in het hart wordt uitgestort. Dan worden we ontdekt aan onszelf, aan wie we zijn en blijven, dan komt er een hartelijke droefheid over de zonde en een onberouwelijke bekering tot zaligheid. Als dat vanuit onszelf moet of het wordt voorgesteld alsof ik zelf wat tot mijn zaligheid kan toedoen, dan blijven we een een heel leven in de activistische werkheiligheid en bedriegen we onszelf voor de eeuwigheid.

Daarom heb ik, evenals @Valcke, grote moeite met je eenzijdige benadering. Laten we spreken over zonde én genade, Wet én Evangelie en de dood in Adam en ook het leven in Christus. Juist tegen de inktzwarte achtergrond van het zondaarsbestaan gaat dé Parel van grote Waarde des te meer schitteren!
Natuurlijk ben ik het daar op zich mee eens. Maar dit onderwerp is geen theologisch onderwerp. Iemand die beseft dat hij verdrinkt weet heel goed dat hij dood gaat. Die gooi je een reddingsboei toe. Of ga je eerst uitleggen wat verdrinken is en daarna van hem vragen dat hij nog meer verdrinkt voordat hij gered mag worden? Dat is het onderwerp, of zou het moeten zijn. Dat is ook de reden waarom ik eenzijdig overkom hier, denk ik. Ik weiger op de veilige theologische evenwichtige paden te wandelen waarbij nu, op een heel nette manier, zoekende mensen feitelijk afgeserveerd worden. Sorry dat ik het zo zeg.
Even geheel terzijde: iemand die verdrinkt, beseft dat niet. Uitgezonderd misschien iemand die in het water valt en weet dat hij niet kan zwemmen.
Dr. Van de Brink heeft het volgens mij over mensen die juist wel weten dat ze verdrinken, maar waarbij de redding nagenoeg onmogelijk wordt gemaakt.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:19
door TSD
huisman schreef:
Posthoorn schreef:
Maanenschijn schreef:
Posthoorn schreef:Wat ik hier zie is dat velen:

1. de doodsstaat van de mens onderschatten;
2. een verkeerd idee hebben van het werk van de Heilige Geest;
3. een geloof promoten dat de krachten van de natuur niet teboven gaat.
Hoe kom je tot deze conclusies? Zou je dat iets kunnen uitwerken?
1. Het geloof wordt voorgesteld als iets wat een mens zelf op kan brengen. Als jij wilt geloven, nou, dan geloof je toch? Dat een mens van nature een vijand van God is, en helemaal geen zicht heeft op wat geloven is, op Wie God is, op Wie Christus is - dat lijkt helemaal geen rol te spelen. Als een mens er maar voor 'open staat', dan is er geen belemmering meer, lijkt de redenering. Wordt de gescheidenheid van God nog ingeleefd? Het besef: ik ben God kwijt, en hoe kom ik met Hem weer in gemeenschap? Hoe word ik met God verzoend? Is dat nog een worsteling?
Ja, maar in het NT ging het toch ook heel snel en als de mensen werden opgeroepen tot geloof, dan gelóófden ze toch ook? Jawel, maar vergeet niet dat de prediking in die tijd gepaard ging met de kracht en de zalving van de Heilige Geest. 1 Thess. 1:5: Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht, en in den Heiligen Geest, en in veel verzekerdheid. Je kunt er niet zomaar van uitgaan dat dit altijd het geval is waar het Evangelie wordt gebracht.

2. Het werk van de Heilige Geest lijkt iets te zijn geworden waar je zelfs niets van merkt. Waar blijft het 'wonder' van het geloven, van de verlossing, het ervaren van de vrede met God, die alle verstand te boven gaat? Het lijkt nu soms meer op: Je gelooft en dat is het. En nu moet je maar geloven dat je gelooft. Ik chargeer wellicht, maar dat is toch een beetje de indruk die ik uit sommige postings krijg.

3. In feite heb ik dit derde punt al genoemd: het lijkt erop dat het geloof iets is wat de mens zelf op kan brengen. Als ik maar wil komen, dan kom ik. Wat dat 'komen' dan ook moge zijn (dat wordt vaak niet verder uitgelegd). Nogmaals, ik chargeer wellicht iets, maar het 'wonder' is weg. Zeker, de Heere Jezus zei óók: "Wie wil, die kome", maar dan is het maar de grote vraag: wat is dat, 'komen tot Christus'? "Het is maar één stap tot Jezus." Ja, dat is waar, maar hoe dóé ik die stap? Voor mij was dat destijds een verborgenheid, een geheim dat voor mij opgeklaard moest worden door licht van boven. Je kunt dat iemand niet 'aanpraten', je kunt dat een ander niet geven. Het is uiteindelijk toch de Geest Die dat doet, Die het licht van het Evangelie doet opgaan in de ziel.
Bedankt voor deze heldere post. Volkomen eens met wat jij hier schrijft!
Ik ook, van harte!

Misschien zit hier wel een belangrijk punt. Want predikanten uit de reformatorische kerken komen in het pastoraat veel “getuigenissen” tegen waarin dit ‘wonder’ ontbreekt en ook de verwondering. En dat is misschien wel de reden dat juist op dit aspect (wat Posthoorn hier benoemd) zoveel aandacht krijgt in de prediking in de rechts-reformatorische kerken, omdat predikanten merken dat hieromtrent veel misverstaan is en dat men zeer bezorgd is om het zieleheil van deze mensen die aan hun zorgen zijn toevertrouwd.

En misschien is dit dan in feit 1 van de belangrijkste punten die ds. van den Brink kwalificeert als ‘de kleine lettertjes’.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:23
door TSD
Refojongere schreef:
Posthoorn schreef:
Refojongere schreef:En waar lezen we van de worstelingen bij Lydia, Zacheus, Nathanael, Timotheus, etc. Etc.
Wij lezen niet wat er in die mensen omgegaan is. Dus daar kunnen we ook niet zo veel van zeggen.
Dan is het de vraag of het relevant is. Was het anders niet vermeld?
Het is niet relevant omdat de Bijbel ons in deze gedeelten iets anders wil leren dan onderwijs over de toeleidende weg tot Christus.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:25
door KDD
Een probleem dat ik zie is dat mensen die worstelen het van mensen verwachten. Er wordt duidelijk genoeg gezegd - onderzoek de schriften. Ik moet ook denken aan de vraag die gesteld was aan de Heere Jezus, “zijn er veel die zalig worden?” Daar was geen direct antwoord op gegeven maar er was een vermaning als antwoord gegeven om te strijden om in te gaan.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:28
door DDD
De verheerlijking van het worstelen verhoogt de exclusiviteit van de groep. Ik denk dat dat een belangrijker reden is dan dat het worstelen nu zozeer uit de bijbel voortkomt. Als dat zo was, dan hoefden GG-dominees niet steeds enkele geschiedenissen daarover te bepreken.

Maar het is de vraag of zoiets nu recht doet aan de bedoelingen van Smytegelt, bijvoorbeeld.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:30
door KDD
Een dood mens weet niet dat hij verdrinkt. We gaan niet verloren, we zijn verloren. En toch hebben we genoeg uitwendig besef dat we verantwoordelijk zijn voor wat we doen met de evangelie boodschap die tot ons komt.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:34
door DDD
Dat is waar. Maar de boodschap van het evangelie is eenvoudig dat je moet geloven in de Heere Jezus Christus en dan behouden bent.

Zo simpel is het, zegt onze belijdenis én de heilige Schrift.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:38
door Posthoorn
DDD schreef:De verheerlijking van het worstelen verhoogt de exclusiviteit van de groep. Ik denk dat dat een belangrijker reden is dan dat het worstelen nu zozeer uit de bijbel voortkomt. Als dat zo was, dan hoefden GG-dominees niet steeds enkele geschiedenissen daarover te bepreken.

Maar het is de vraag of zoiets nu recht doet aan de bedoelingen van Smytegelt, bijvoorbeeld.
Als zaken niet meer vanzelfsprekend zijn, moeten ze worden benoemd. Zo zijn de belijdenissen ook ontstaan. In tijden van opwekking is het 'vanzelfsprekend' dat mensen worstelingen krijgen omtrent het heil van hun ziel. Als dit niet meer vanzelfsprekend wordt geacht, er wat spottend over wordt gepraat als dat het de 'exclusiviteit van de groep zou verhogen', ja, dan wordt het nodig om dit te benoemen. Want dan is het de vraag of we het nog wel over dezelfde bekering hebben.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:39
door Sifra
Goededag allemaal,
Al een aantal jaren lees ik met jullie mee.

Ook in deze discussie over de lezing van ds G van den Brink.

Het is hier al verschillende keren benoemd. Maar G van den Brink leert niet de totale verdorvenheid van de mens en de doodstaat van de mens. Het is een eeuwijg wonder als God naar een mens wilt omzien.. Een mens wat niet kan maar bovenal niet wilt en in vijandschap tegen God leeft.
Vanavond luisterde ik naar een preek van Ds K Veldman, Hij waarschuwt ook tegen deze dwaling van ds G van den Brink. Van harte aanbeolen om te beluisteren.
http://www.hhggameren.nl/preken-archief ... 14-08-2022

Nog een boekje wat ik onlangs heb gelezen van Ds Philpot, De erfgenamen des Hemels wandelenc in de duisternis en de erfgenamen der hel wandelend in het licht.ernsig boekje . Maar wel goed verklaard hoe een mens zalig wordt/ wederom geboren.

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Geplaatst: 16 aug 2022, 21:42
door Geytenbeekje
Sifra schreef:Goededag allemaal,
Al een aantal jaren lees ik met jullie mee.

Ook in deze discussie over de lezing van ds G van den Brink.

Het is hier al verschillende keren benoemd. Maar G van den Brink leert niet de totale verdorvenheid van de mens en de doodstaat van de mens. Het is een eeuwijg wonder als God naar een mens wilt omzien.. Een mens wat niet kan maar bovenal niet wilt en in vijandschap tegen God leeft.
Vanavond luisterde ik naar een preek van Ds K Veldman, Hij waarschuwt ook tegen deze dwaling van ds G van den Brink. Van harte aanbeolen om te beluisteren.
http://www.hhggameren.nl/preken-archief ... 14-08-2022

Nog een boekje wat ik onlangs heb gelezen van Ds Philpot, De erfgenamen des Hemels wandelenc in de duisternis en de erfgenamen der hel wandelend in het licht.ernsig boekje . Maar wel goed verklaard hoe een mens zalig wordt/ wederom geboren.
Welkom :huhu lid van de HHK? Luister je vaker naar dominees als Veldman?