Die ken ik niet. Er zijn toch nog wel BhP gemeenten vacant?Tiberius schreef:Ik denk dat ze ds. Hoekman bedoelt.merel schreef:Is dat zo? Welke predikant is dat? Of is hij nog kandidaat?helma schreef:In CGK BWP staat ook een dominee 'aan de dijk'
Is dat minder boeiend?
Ik vind het buitengewoon aangrijpend.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hij schoolt zich om tot scheepstimmerman. Ik denk niet dat hij nog een gemeente zal krijgen. Dat is het aangrijpende, namelijk de discrepantie tussen roeping en de ontvangst in de kerk.merel schreef:Die ken ik niet. Er zijn toch nog wel BhP gemeenten vacant?
Nou ik denk dat dat echt wel zo zou kunnen zijn. Veel mensen gaan toch maar op de persoon af en hoe hij doet/praat e.d.FlyingEagle schreef:Daar geloof ik dus helemaal niks van.MGG schreef: Ik ben bang dat het kleine spraakgebrek voor gemeente een afknapper is.
Als ik in mn eigen kerkelijke gemeente zie wat er gisterenochtend aan geklets was na de dienst (en tot mn grote irritatie zelfs ook onder de dienst) dan ben ik bang dat dat wel door het kleine spraakgebrek is.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
-
In Stolwijk onder de dienst!? Ik heb daar minstens tientallen keren gekerkt en gelukkig ging het er toen altijd eerbiedig aan toe. (Praten onder de dienst is naast oneerbiedig en hinderlijk vooral respectloos tov God en de dominee.)rian schreef:Nou ik denk dat dat echt wel zo zou kunnen zijn. Veel mensen gaan toch maar op de persoon af en hoe hij doet/praat e.d.FlyingEagle schreef:Daar geloof ik dus helemaal niks van.MGG schreef: Ik ben bang dat het kleine spraakgebrek voor gemeente een afknapper is.
Als ik in mn eigen kerkelijke gemeente zie wat er gisterenochtend aan geklets was na de dienst (en tot mn grote irritatie zelfs ook onder de dienst) dan ben ik bang dat dat wel door het kleine spraakgebrek is.
-
- Verbannen
Ik ook niet.FlyingEagle schreef:Daar geloof ik dus helemaal niks van.MGG schreef: Ik ben bang dat het kleine spraakgebrek voor gemeente een afknapper is.
-
- Verbannen
Ja, @Piet Puk, ik vond het ook jammer. Maar ja, je doet er niets aan. Jammer dat je de beslissing van de kerkenraad op mijn bordje legt.Piet Puk schreef:Volgens mij hadden ze met het beroepbaar stellen nog wel even kunnen wachten als ik het tweetal van je gemeente zie.GerefGemeente-lid schreef:Laten ze ds. Brugge maar snel beroepbaar stellen, dat is voor alle partijen beter. Meestal komt zoiets toch niet (meer) goed (ziende op Stolwijk, Ridderkerk en Opheusden).
En er zijn genoeg vacante gemeenten.
Verder eens met @GGotK. Ik vraag me wel af wat er in de brief heeft gestaan die alle kerkenraden hebben ontvangen nadat ds. Brugge beroepbaar werd gesteld.
Ik heb later gesteld dat jij daar geen/weinig invloed op zal hebben, maar een 'keuze' van de kerkenraad is. Dus verwijt jou niets, maar vond de uitspraak destijds wat bijzonder.GerefGemeente-lid schreef:Ja, @Piet Puk, ik vond het ook jammer. Maar ja, je doet er niets aan. Jammer dat je de beslissing van de kerkenraad op mijn bordje legt.Piet Puk schreef:Volgens mij hadden ze met het beroepbaar stellen nog wel even kunnen wachten als ik het tweetal van je gemeente zie. :?GerefGemeente-lid schreef:Laten ze ds. Brugge maar snel beroepbaar stellen, dat is voor alle partijen beter. Meestal komt zoiets toch niet (meer) goed (ziende op Stolwijk, Ridderkerk en Opheusden).
Verder eens met @GGotK. Ik vraag me wel af wat er in de brief heeft gestaan die alle kerkenraden hebben ontvangen nadat ds. Brugge beroepbaar werd gesteld.
Overigens krijg ik bijna de neiging om mijn eigen kerkenraad te vragen een beroepsbrief naar Doetinchem te sturen als GGiN-gemeente.
Inmiddels is het al 10 jaar 'mijn' gemeente. En het komt idd (gelukkig!!) niet vaak voor. Maar zondag gebeurde het meerdere keren. Echt zo hinderlijk.MGG schreef:In Stolwijk onder de dienst!? Ik heb daar minstens tientallen keren gekerkt en gelukkig ging het er toen altijd eerbiedig aan toe. (Praten onder de dienst is naast oneerbiedig en hinderlijk vooral respectloos tov God en de dominee.)rian schreef:Nou ik denk dat dat echt wel zo zou kunnen zijn. Veel mensen gaan toch maar op de persoon af en hoe hij doet/praat e.d.FlyingEagle schreef:Daar geloof ik dus helemaal niks van.MGG schreef: Ik ben bang dat het kleine spraakgebrek voor gemeente een afknapper is.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
-
We zouden aan huisman kunnen vragen waarom ze niet hem in Renswoude beroepenHerman schreef:Hij schoolt zich om tot scheepstimmerman. Ik denk niet dat hij nog een gemeente zal krijgen. Dat is het aangrijpende, namelijk de discrepantie tussen roeping en de ontvangst in de kerk.merel schreef:Die ken ik niet. Er zijn toch nog wel BhP gemeenten vacant?

-
Dan doe je datPiet Puk schreef:Ik heb later gesteld dat jij daar geen/weinig invloed op zal hebben, maar een 'keuze' van de kerkenraad is. Dus verwijt jou niets, maar vond de uitspraak destijds wat bijzonder.GerefGemeente-lid schreef:Ja, @Piet Puk, ik vond het ook jammer. Maar ja, je doet er niets aan. Jammer dat je de beslissing van de kerkenraad op mijn bordje legt.Piet Puk schreef:Volgens mij hadden ze met het beroepbaar stellen nog wel even kunnen wachten als ik het tweetal van je gemeente zie.GerefGemeente-lid schreef:Laten ze ds. Brugge maar snel beroepbaar stellen, dat is voor alle partijen beter. Meestal komt zoiets toch niet (meer) goed (ziende op Stolwijk, Ridderkerk en Opheusden).
Overigens krijg ik bijna de neiging om mijn eigen kerkenraad te vragen een beroepsbrief naar Doetinchem te sturen als GGiN-gemeente.

Om hun moverende redenen die niet nader benoemd wordenGeytenbeekje schreef:We zouden aan huisman kunnen vragen waarom ze niet hem in Renswoude beroepenHerman schreef:Hij schoolt zich om tot scheepstimmerman. Ik denk niet dat hij nog een gemeente zal krijgen. Dat is het aangrijpende, namelijk de discrepantie tussen roeping en de ontvangst in de kerk.merel schreef:Die ken ik niet. Er zijn toch nog wel BhP gemeenten vacant?

Dit is gevoelig en aangrijpend, dus ik vraag het voorzichtig en liever in algemene zin: maakt -met deze gang van zaken rondom studie en beroepbaarstelling- het uitblijven van een beroep dat er door de betrokkene zo getwijfeld wordt aan de roeping dat hij zich terugtrekt als kandidaat?Herman schreef:Hij schoolt zich om tot scheepstimmerman. Ik denk niet dat hij nog een gemeente zal krijgen. Dat is het aangrijpende, namelijk de discrepantie tussen roeping en de ontvangst in de kerk.merel schreef:Die ken ik niet. Er zijn toch nog wel BhP gemeenten vacant?
Ik ben voor, maar zit niet in de kerkenraad. Maar vermoed dat ze deze keuze niet zullen voorleggen en daar heb ik me dan toch naar te schikken.Geytenbeekje schreef:Dan doe je dat :huhu Misschien met een andere GG-dominee op 2-tal :huhuPiet Puk schreef:
-
Het is ook papier-technisch makkelijker om een dominee te beroepen van je eigen kerkverband. Ik denk dat het nogal wat rompslomp neemt om een dominee te beroepen buiten je kerkverband.Piet Puk schreef:Ik ben voor, maar zit niet in de kerkenraad. Maar vermoed dat ze deze keuze niet zullen voorleggen en daar heb ik me dan toch naar te schikken.Geytenbeekje schreef:Dan doe je datPiet Puk schreef:
Overigens krijg ik bijna de neiging om mijn eigen kerkenraad te vragen een beroepsbrief naar Doetinchem te sturen als GGiN-gemeente.Misschien met een andere GG-dominee op 2-tal
Hij heeft in elk geval voor mij zegenrijke preken gehouden in onze gemeente.
Ik denk dat er voorzichtigheid bij kerkenraden is als predikanten om bepaalde redenen losgemaakt worden van hun gemeente. Dat kan ik ook wel begrijpen.
Maar als buitenstaander vind ik de tweetallen soms zo menselijk (berekenend) overkomen...
Ik denk dat er voorzichtigheid bij kerkenraden is als predikanten om bepaalde redenen losgemaakt worden van hun gemeente. Dat kan ik ook wel begrijpen.
Maar als buitenstaander vind ik de tweetallen soms zo menselijk (berekenend) overkomen...