Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Een aantal mensen wel, maar het merendeel kent elkaar volgens mij niet. Of ik ken niemand, dat kan natuurlijk ook.
Ik denk dat er toch wel veel mensen zijn die elkaar kennen. Ik heb 5 forummers in het echt ontmoet (waarvan sommige nog steeds redelijk frequent), met andere contact gehad via dm of mail (waardoor ik weet wie het zijn). Dat zal voor veel forummers gelden, dus er lopen behoorlijk veel contacten.
Ditbenik
Inactief

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
Refojongere schreef:Ik ken de prediking in de GG niet zo. Maar wordt er ook wel eens gepreekt over gedeelten die de heiligmaking betreffen? De vruchten of de gaven van de Geest?

Ik heb de indruk dat het veel vaker over de rechtvaardiging gaat (niet eens zozeer qua tekst, maar qua preek) dan over de heiligmaking. Klopt dat? Geldt ook HHK overigens.
Ik heb juist het idee dat in de gg(iN) juist veel aandacht wordt gegeven aan Gods leiding in het uitverkoren volk, ook denk ik dan aan ds Vreugdenhil.
Dominees als vd Weg, van Kooten, L Krooneman hebben mijn inziens meer over de heiligmaking dan rechtvaardigmaking
Ook dominees als: van Olst, Roelofsen, Britstra schenken hier zeker (duidelijk) aandacht aan alleen dan vanuit een wat ander perspectief.
Man, man, wat een dwaze redeneringen. Ik ken de eerste drie heel goed en heb ze alle drie tientallen keren gehoord. Wat je hier beweert slaat nergens op.

Doe eens rustig Ditbenik, volgens mij heeft Geytenbeekje hier wel degelijk een punt.
Ik doe rustig en hij heeft geen punt. Hij beweert iets wat gewoon niet waar is. Wie iets beweert moet dat ook aantonen. Ik heb van de drie predikanten waar hij dit van beweert in totaal een kleine duizend preken gehoord en op basis daarvan weet ik dat Geytenbeekje maar wat roept. Los daarvan vind ik dat je preken van predikanten niet moet gaan zitten fileren, ook niet op een forum.
helma

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Een aantal mensen wel, maar het merendeel kent elkaar volgens mij niet. Of ik ken niemand, dat kan natuurlijk ook.
Ik denk dat er toch wel veel mensen zijn die elkaar kennen. Ik heb 5 forummers in het echt ontmoet (waarvan sommige nog steeds redelijk frequent), met andere contact gehad via dm of mail (waardoor ik weet wie het zijn). Dat zal voor veel forummers gelden, dus er lopen behoorlijk veel contacten.
Sinds het gebrek aan pb wordt het wel een stuk minder..
Mijn geheugen slaat het ook allemaal niet meer op sinds ik 50-plus ben.
Het wordt tijd voor een meeting Afbeelding
Bezorgd

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Sinds het gebrek aan pb wordt het wel een stuk minder..
Mijn geheugen slaat het ook allemaal niet meer op sinds ik 50-plus ben.
Het wordt tijd voor een meeting Afbeelding
Klopt. Door PB leerde je mensen kennen.
Blijft jammer dat die functie weg is.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb ook wel het idee dat ik veel mensen ken. Maar minder dan vroeger. Ik sluit niet uit dat voor veel mensen de toon van het gesprek mede beïnvloed wordt door de vraag of ze iemand persoonlijk kennen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Zelfs een oud-forummer is aanwezig zie ik op de lijst
Wat is jouw definitie van oud-forummer?
Een uur niet actief? Een dag niet actief? Een week? Een jaar? Nog langer?
Heeft 10 april 2021 zijn laatste bericht geschreven. Zoiets dus
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef: Ik doe rustig en hij heeft geen punt. Hij beweert iets wat gewoon niet waar is. Wie iets beweert moet dat ook aantonen. Ik heb van de drie predikanten waar hij dit van beweert in totaal een kleine duizend preken gehoord en op basis daarvan weet ik dat Geytenbeekje maar wat roept. Los daarvan vind ik dat je preken van predikanten niet moet gaan zitten fileren, ook niet op een forum.
Het is wel waar, aangezien je predikanten hebben die meer ellende preken i.c.m. de toeleidende weg (rechtvaardigmaking) en je hebt predikanten die meer preken over het leven van (heiligmaking). Heel simpel, als je geen ander leven kent, valt er weinig goed te doen. Zeg maar gerust niks.

Wel eens met je laatste zin, het is niet erg vruchtbaar om te filteren etc, maar wat Geytenbeekje doet is net filteren maar het onderscheid aantonen, daar heeft hij m.i. een punt.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 31 aug 2022, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel

Bericht door Bertiel »

sinds wannneer is ellende gelijk aan rechtvaardigmaking?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd

Bertiel schreef:sinds wannneer is ellende gelijk aan rechtvaardigmaking?
Pff, daar gaan we weer (vat het niet persoonlijk op).
Ik had mijn bericht al aangepast, omdat ik dit soort reacties al verwachtte.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef: Ik doe rustig en hij heeft geen punt. Hij beweert iets wat gewoon niet waar is. Wie iets beweert moet dat ook aantonen. Ik heb van de drie predikanten waar hij dit van beweert in totaal een kleine duizend preken gehoord en op basis daarvan weet ik dat Geytenbeekje maar wat roept. Los daarvan vind ik dat je preken van predikanten niet moet gaan zitten fileren, ook niet op een forum.
Het is wel waar, aangezien je predikanten hebben die meer ellende preken i.c.m. de toeleidende weg (rechtvaardigmaking) en je hebt predikanten die meer preken over het leven van (heiligmaking). Heel simpel, als je geen ander leven kent, valt er weinig goed te doen. Zeg maar gerust niks.

Wel eens met je laatste zin, het is niet erg vruchtbaar om te filteren etc, maar wat Geytenbeekje doet is net filteren maar het onderscheid aantonen, daar heeft hij m.i. een punt.
Er zijn specifieke predikanten genoemd. Daarop reageert 'ditbenik'. Niet op een algemeen gegeven, waar de meesten het wel mee eens zullen zijn.
HersteldHervormd

Zeeuw schreef:

Er zijn specifieke predikanten genoemd. Daarop reageert 'ditbenik'. Niet op een algemeen gegeven, waar de meesten het wel mee eens zullen zijn.
Maar het is toch redelijk bekend, in algemeenheid, hoe de 3 genoemde predikanten preken?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:

Maar het is toch redelijk bekend, in algemeenheid, hoe de 3 genoemde predikanten preken?
Aan jullie beweringen te zien is dat blijkbaar niet bekend. Alle drie verkondigen ze Christus als de enige Weg tot behoud, alle drie roepen ze op tot geloof en bekering en alle drie leren ze dat het geloof gekend wordt uit de vruchten. Geroepen dienstknechten van God die door de Hem zijn gebruikt om zondige mensen te trekken uit de duisternis tot Zijn dierbaar licht. Wie die even met een paar woorden in de hoek probeert te zetten of probeert af te schrijven loopt een groot risico. Daarom nogmaals de oproep om hier mee te stoppen. Dit soort opmerkingen zijn geen vruchten van geloof.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:Wie die even met een paar woorden in de hoek probeert te zetten of probeert af te schrijven loopt een groot risico.
Geytenbeekje geeft aan dat deze predikanten meer de nadruk hebben liggen op de heiligingmaking. Dat kan waar zijn, of niet waar zijn, waarbij jij aangeeft dat het niet waar is.

Maar dat heeft niets te maken met fileren, in de hoek proberen te zetten of afschrijven. Daar versta ik toch echt wat anders onder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
pierre27

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Ditbenik schreef:Wie die even met een paar woorden in de hoek probeert te zetten of probeert af te schrijven loopt een groot risico.
Geytenbeekje geeft aan dat deze predikanten meer de nadruk hebben liggen op de heiligingmaking. Dat kan waar zijn, of niet waar zijn, waarbij jij aangeeft dat het niet waar is.

Maar dat heeft niets te maken met fileren, in de hoek proberen te zetten of afschrijven. Daar versta ik toch echt wat anders onder.
Wellicht kan de discussie in een geschikter topic verder.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:

Wellicht kan de discussie in een geschikter topic verder.
Mij lijken fileren, in de hoek zetten en afschrijven toch typische GG zaken (zeg ik met een knipoog). Maar omdat onze HHK vrienden er ook aan meedoen is het misschien toch wel off topic.
Plaats reactie