Beroepingswerk discussie [4]

DDD

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Natuurlijk.

Lidmaten zijn ook armen en benen. En Paulus gebruikt het woord figuurlijk om de leden (precies hetzelfde woord) van de gemeente aan te duiden).

Ik vind dit bezwaar van dezelfde categorie als mensen die bezwaar hebben om het woord broeder te vervangen door broer, omdat broeder toch een diepere betekenis zou hebben.
Pianoman

Bericht door Pianoman »

DDD schreef:Natuurlijk.

Lidmaten zijn ook armen en benen. En Paulus gebruikt het woord figuurlijk om de leden (precies hetzelfde woord) van de gemeente aan te duiden).

Ik vind dit bezwaar van dezelfde categorie als mensen die bezwaar hebben om het woord broeder te vervangen door broer, omdat broeder toch een diepere betekenis zou hebben.
Lidmaten zijn géén armen en benen. En Paulus sprak geen Nederlands....
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Kunnen we een apart topic starten over ledematen?
DDD

Bericht door DDD »

Niet nodig.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lidmaat

Romeinen 12, 5:
zo zijn we samen één lichaam in Christus en zijn we, ieder apart, elkaars lichaamsdelen.
Eigenlijk zou dit gespreksonderdeel in het draadje over de HSV thuishoren. Het lijkt me toch een heel duidelijk argument dat de SV voor veel mensen onbegrijpelijk is in heel eenvoudige dingen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Romeinen 12, 5
Het moet zijn: Romeinen 12: 5, of Romeinen 12 vers 5. Er hoort geen komma tussen!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Het moet zijn: Romeinen 12: 5, of Romeinen 12 vers 5. Er hoort geen komma tussen!!!
Is er ook een topic 'Muggenziften' dat jullie weten?
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Die discussie hebben wij al eerder gevoerd, en ik heb je drie bewijsplaatsen gegeven dat jij je vergist.
DDD

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:
Nee, maar jouw bijdrage zou een mooi begin zijn :yahoo
liz boer

Bericht door liz boer »

Pianoman schreef:
DDD schreef:Natuurlijk.

Lidmaten zijn géén armen en benen. En Paulus sprak geen Nederlands....
1 Korintiërs 12

20 Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar één lichaam. 18 Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft. 19 Waren zij alle maar één lid, waar zou het lichaam zijn? 21 En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node; of wederom het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node. 22 Ja veeleer, de leden, die ons dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig. 16 En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam? 17 Ware het gehele lichaam het oog, waar zou het gehoor zijn? Ware het gehele lichaam gehoor, waar zou de reuk zijn?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
GG-er

Bericht door GG-er »

Een persoonlijke ervaring in de GG:

Bij officiële stemmingen mogen vrouwen nooit meedoen. Die stemmingen vinden vrijwel altijd plaats in manslidmatenvergaderingen. Dit betreft dan meestal verkiezingen voor ambtsdragers, dus predikanten, ouderlingen en diakenen. Soms kan het ook gebeuren dat de mannen mogen stemmen over grote financiële kwesties, waarover dan eerst een uitvoerige toelichting is geweest.

Er kunnen soms wel kwesties zijn waarin de kerkenraad graag de mening van de hele gemeente wil weten, bijv omdat er voldoende draagvlak in de gemeente moet zijn voor de te nemen beslissing. Ik heb meegemaakt dat de catechisanten en de belijdende leden werden uitgenodigd voor een gemeenteavond. Er werd eerst goed voorlichting gegeven over de kwestie die toen speelde. Er was gelegenheid om vragen te stellen en te discussiëren. Daarna werd er een schriftelijke peiling gehouden onder alle aanwezigen. Dus ook de catechisanten en de vrouwen mochten hun mening kenbaar maken. De uitslag van die peiling werd bekend gemaakt. Daarna gingen de mansleden naar een andere vergaderzaal, waar ze tijdens een manslidmatenvergadering mochten stemmen. Zij konden daarbij rekening houden met de uitkomsten van de peiling. De uitslag van die stemming was vervolgens bepalend voor de koers die de kerkenraad ging varen.
De kerkenraad heeft hierbij de officiële procedure (alleen mannen mogen stemmen) aangehouden, maar heeft wel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om ook de mening van de jongeren en de vrouwen mee te laten wegen. In de betreffende kwestie was dat van groot belang.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Die discussie hebben wij al eerder gevoerd, en ik heb je drie bewijsplaatsen gegeven dat jij je vergist.
Die zijn niet juist. Dus voor mij zijn ze ook niet geldig. Los daarvan: waarom lees ik dan overal dat de 2 versies die ik noem de meest gangbare zijn? Heb je daar ook een verklaring voor? In alle preken op bijvoorbeeld Prekenweb staat er een dubbele punt en géén komma...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:
Nee, maar jouw bijdrage zou een mooi begin zijn :yahoo
Ooo, gaan we op díe toer? ;) Dan weet ik wel een mooie tweede bijdrage. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:
Die zijn niet juist. Dus voor mij zijn ze ook niet geldig. Los daarvan: waarom lees ik dan overal dat de 2 versies die ik noem de meest gangbare zijn? Heb je daar ook een verklaring voor? In alle preken op bijvoorbeeld Prekenweb staat er een dubbele punt en géén komma...
Prima. Ik zeur niet over jouw spelling. Het lijkt me dat dat wel behoort tot de christelijke vrijheid. Ik doe het al tientallen jaren zo en dat bevalt mij prima.

Maar ik betwist niet dat in kerkelijk gebruik meestal jouw schrijfwijze gehanteerd wordt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

En.....on topic!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Sorry Zeeuw, nog één zift-posting dan.

DDD heeft gelijk, dat de schrijfwijze met komma internationaal en wetenschappelijk gezien de meest gangbare is, dus Romeinen 12,5.
Jantje heeft in zoverre gelijk, dat binnen de doelgroep van dit forum (zo goed als niet internationaal en zeker niet wetenschappelijk) de schrijfwijze met dubbele punt meer gangbaar is, dus Romeinen 12:5.

En wat het woord ledematen betreft: dit woord heeft twee enkelvouden: lidmaat en ledemaat (zie: https://nl.wiktionary.org/wiki/lidmaat). Het eerste woord in de betekenis van 'lid van een protestants kerkgenootschap' en het tweede in de betekenis van armen en benen.
Gesloten