Herman schreef:Ik vind het opvallend dat Valcke over een paar zaken heen leest. Een kort citaat uit de opening:
Daarbij moeten we allereerst denke aan de typische verkooppraatjes van de Big Farma. Zij melden NOOIT eventuele nadelige effecten en hun ‘studies’ zijn vrijwel altijd gefraudeerd (data selectie: cherry picking). Dit wordt door iedereen onkritisch overgenomen: de meeste mensen weten niet waarover ze schrijven.
1. Verwijt van typische verkooppraatjes (zonder verwijzing)
2. NOOIT in kapitalen: maar dat is natuurlijk een claim die nuance behoeft.
3. Vrijwel altijd gefraudeerd (zwaar verwijt)
4. Onkritische overname (door wie en wat?)
Een feitelijke onderbouwing en een redelijke manier van schrijven, heb ik nog niet zo snel ontdekt. I.i.g. zijn dit onbewezen zaken.
Ik heb niet gezegd dat het hele artikel goed onderbouwd is.
Tegelijk moeten we onze ogen niet sluiten voor de rol van de farmaceutische industrie in deze crisis.
Wat betreft punt 4, dat zie je iedere dag in de nieuwsmedia, dus wat mij betreft heeft dat geen bewijs nodig.
Wanneer we een kernelement doornemen, dan stelt Seldenrijk onder punt 3 'de erfelijkheid van God dat in het DNA de structuur Y - H - W - H daarin zou zitten?
Volgens mij ben je dan heel ver heen, of juist terug naar de kabbalisten en vroeger kerkvaders die van elk getal een geestelijke symbool weten te maken. Iets wat we binnen onze gezindte geen enkele autoriteit aan toekennen. Juist dit element maakt zijn hele betoog tot christelijke apocalyptisch complotdenken, kijk maar naar de gele markeringen. Dáár suggereert hij verbanden die er niet zijn.
Ik neem hier graag een voorzichtige houding over in.
Je kunt niet ontkennen dat in de Bijbel er ook getallen zijn die corresponderen met namen (of andersom), waarmee een bepaalde symboliek uitgedrukt wordt.
In Mattheüs 1 vinden we dit al heel duidelijk terug: 3 x 14 geslachten: Dat benadrukt dat Christus de Zoon van David is. De getalswaarde van 'David' met Hebreeuwse letters geschreven is 14 en de naam David heeft 3 letters. De Evangelist laat dit vervolgens terugkomen in het geslachtsregister. Dit is exegetisch een gefundeerde en passende uitleg.
Wanneer in het DNA de getalswaarden 10 - 5 - 6 - 5 terugkomen, dan is dat toch wel opmerkelijk te noemen, omdat dit in Hebreeuwse notatie precies de letters zijn van de Godsnaam (en volgens de schrijver dus 'de handtekening' van de Schepper).
Ik laat dit graag aan zijn plaats. Ik zeg niet dat dit werkelijk zo is, maar een forse afwijzing van deze gedachte zou ik niet graag willen ondersteunen.
Juist dit element maakt zijn hele betoog tot christelijke apocalyptisch complotdenken, kijk maar naar de gele markeringen. Dáár suggereert hij verbanden die er niet zijn.
M.i. pretendeert de schrijver niet dat hij de verbanden allemaal weet. Hij stelt vooral veel kritische vragen.