Gereformeerde Gemeenten

Ditbenik
Inactief

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
"Het is beter voor je even iets anders te doen." Man, man, doe even normaal. Daar ga je helemaal niet over. Als je inhoudelijk reageert prima, maar als je mij wilt voorschrijven wat ik moet gaan doen, ben je echt de weg kwijt.
Probeer het eens.
Lees gewoon even terug en reageer daar op. En stop anders met zeuren. Wat een kinderachtig gedoe.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
"Het is beter voor je even iets anders te doen." Man, man, doe even normaal. Daar ga je helemaal niet over. Als je inhoudelijk reageert prima, maar als je mij wilt voorschrijven wat ik moet gaan doen, ben je echt de weg kwijt.
Probeer het eens.
Lees gewoon even terug en reageer daar op. En stop anders met zeuren. Wat een kinderachtig gedoe.
Daar heb ik keurig op gereageerd dat je, als je meegaat met de JBGG, toch wel begrijpt dat hier wat regels bij horen. Vervolgens gingen Piet en jij verbaal op de vuist, waarbij het zelfs ging over kerkverbanden als vuilnisbakken (over kinderachtig gesproken). Dus daar reageer ik dan ook op. Ik weet dat jij dat liever niet hebt, dat is dan heel jammer. Ik vind het op die manier voeren van een discussie over een onderwerp waar Louis heel netjes mee begon, weinig brengen.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Ik snap Piet Puk ergens wel. Mijns inziens gaat het voornamelijk om de intentie.

Als je naar een bijeenkomst gaat en je weet dat de SV gehanteerd wordt en je neemt de HSV mee met de intentie om een discussie uit te lokken, commentaar te krijgen, je gelijk te halen, de leiding een hak te zetten o.i.d., dan is de intentie niet goed. Ik denk dat je je op dat moment verzet tegen het 5e gebod én je sluit jezelf af voor het evangelie wat behandelt zal worden.

Als je naar een bijeenkomst gaat en je gaat als hongerige of dorstige om de Heere Jezus te leren kennen is de intentie heel anders. Ook al neem je dan de HSV mee.

Zelf lees ik het liefst in de SV, de SV is zo rijk! Als je bedenkt dat de Heere Jezus Zichzelf openbaart in Zijn Woord, dan is Zijn Woord zo heilig, zo vol van God en doordrenkt met liefde en goedheid. En het is zo bijzonder dat de Heere wil onderwijzen vanuit Zijn Woord, dat is zo wonderlijk!

Ik hoop niemand te beoordelen op het gebruik van de HSV, de zaligheid is niet afhankelijk van een bijbelvertaling, de zaligheid is alleen uit Hem.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Probeer het eens.
Zeeuw geeft gewoon meerderen een uitermate goed advies wat ook nog eens inhoudsvol kan zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zijn er nog Geref. Gemeenten die waarschuwen voor de HSV? Of ebt dat weg? In elk geval was er hier ter plaatse, onder onze oud-predikant wel eens een ernstige waarschuwing.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mistig

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:Zijn er nog Geref. Gemeenten die waarschuwen voor de HSV? Of ebt dat weg? In elk geval was er hier ter plaatse, onder onze oud-predikant wel eens een ernstige waarschuwing.
Ds. Verschuure had het ook op zijn lijstje staan om eens in de paar maanden te benoemen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:
-DIA- schreef:Zijn er nog Geref. Gemeenten die waarschuwen voor de HSV? Of ebt dat weg? In elk geval was er hier ter plaatse, onder onze oud-predikant wel eens een ernstige waarschuwing.
Ds. Verschuure had het ook op zijn lijstje staan om eens in de paar maanden te benoemen.
Dan noem je ook wel twee predikanten die dezelfde ligging hebben.
Mistig

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:
Mistig schreef:
Ik denk ook dat alleen die ligging predikanten er nog wat van zegt. De anderen vinden het (hoop ik dan) totaal niet interessant om zich druk over te maken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:
-DIA- schreef:
Mistig schreef:
Ik denk ook dat alleen die ligging predikanten er nog wat van zegt. De anderen vinden het (hoop ik dan) totaal niet interessant om zich druk over te maken.
Dat maakt wel weer duidelijk dat de GG niet meer zo 'einheitlich' zijn als ze waren...
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik sprak een keer een scriba van een GerGem, en hij vertelde dat bruidsparen bij hen kunnen kiezen tussen een SV-trouwbijbel en een parallelbijbel SV-HSV.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Mistig schreef: Ik denk ook dat alleen die ligging predikanten er nog wat van zegt. De anderen vinden het (hoop ik dan) totaal niet interessant om zich druk over te maken.
Dat maakt wel weer duidelijk dat de GG niet meer zo 'einheitlich' zijn als ze waren...
Dit is geschiedvervalsing. Zoals je weet, was er oorspronkelijk de Tukker-bijbel, met medewerking van predikanten uit de GG.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Terechte post van Hoopvol. Daarnaast snap ik ook Pietje helemaal.
Wat ik wel opmerk in deze discussie over de Bijbelvertalingen (en volgens mij zei Pietje dat ook al ergens) dat we het hier iedere keer de mond vol hebben over samengaan. Maar ook deze discussie laat mij zien dat het een wonder zou zijn dat de GG over enkele jaren nog een eenheid is. Kerkelijke eenheid is totaal niet aan de orde, ik hoop dat de GG haar kerkelijke eenheid mag bewaren!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Mistig schreef: Ik denk ook dat alleen die ligging predikanten er nog wat van zegt. De anderen vinden het (hoop ik dan) totaal niet interessant om zich druk over te maken.
Dit is geschiedvervalsing.
Iedereen heeft het recht om zijn eigen gezichtspunt over de geschiedenis in te brengen. Dat is geen vervalsing, want dan kunnen we nog wel wat meer klassieke historici in het verdachtenhoekje plaatsen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is waar, maar is in dit geval niet aan de orde. Er zijn niet meerdere waarheden. Geschiedenis mag je best vanuit een bepaald perspectief bekijken. Maar je mag daarmee geen dingen noemen die er niet zijn, alsof ze er waren, of andersom.
DDD

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:Terechte post van Hoopvol. Daarnaast snap ik ook Pietje helemaal.
Wat ik wel opmerk in deze discussie over de Bijbelvertalingen (en volgens mij zei Pietje dat ook al ergens) dat we het hier iedere keer de mond vol hebben over samengaan. Maar ook deze discussie laat mij zien dat het een wonder zou zijn dat de GG over enkele jaren nog een eenheid is. Kerkelijke eenheid is totaal niet aan de orde, ik hoop dat de GG haar kerkelijke eenheid mag bewaren!
Waarom? Al in de jaren 50 waren er predikanten die bijzonder conservatief waren. Het zijn er nu relatief wat meer dan toen, maar er is geen enkele aanleiding om te denken dat daarmee de binnenkerkelijke eenheid onder druk zou staan. Integendeel. Eén zeer conservatieve dominee schreef zelfs een boekje over het belang van kerkelijke eenheid.

De gematigde gemeenten passen zich in hoge mate aan en zo nu en dan vertrekt er een dominee naar een zelfgemaakte kerkachtige gemeenschap.

Ik heb helemaal niet het idee dat de kerkelijke eenheid op dit punt onder spanning staat. Er zijn wellicht nog enkele predikanten die de standpunten van de GBS over de toegankelijkheid van de Statenvertaling in de editie van 1880 steunen, maar dat gaat ook meer om een wensen dan om een dadelijk geloven.
Plaats reactie