Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind dat totaal niet voor de hand liggend. Je krijgt toch ook geen opmerkingen als je met een NBV naar de kerk komt? Al zou je een Franse of Italiaanse bijbel meenemen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

pierre27 schreef:Lijkt me voor de hand liggend gezien de positie van de JBGG binnen de GG en het jeugdwerk erom heen dat ze het gebruik van de HSV tijdens een conferentie niet waarderen. Dat zou ik als leiding ook gerust aangeven. Ik heb ooit op kamp ook zo'n situatie meegemaakt ondanks heldere afapraken aan de voorkant.
De Bijbel als verboden boek. Triester kunnen we het niet maken.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
refo schreef:Het grote bezwaar tegen de BMU zou moeten zijn dat de kanttekeningen nu uit het zicht verdwijnen.
Dat zal het in ons onbekende omvang ook wel zijn. We willen vlot lezen en een ontlezen geslacht zal de kanttekeningen wellicht vaker overslaan als we wel vermoeden.
Zolang de BMU niet als vervanger van de kanttekeningen gezien worden, is dit bezwaar ook niet relevant. Ik zie weinig mensen die eerst altijd uit de SV met kanttekeningen lazen, en ze dan ook echt kazen, die nu in plaats daarvan de BMU lezen.

Ik vrees dat de kanttekeningen toch al niet zo vaak gelezen werden.
- Niet meer zo actief -
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GG-er schreef:
Mannetje schreef: Doel je op mijn bijdrage? Ik heb geen principieel bezwaar tegen deze layout en geef mijn kinderen een BMU cadeau als ze er aan toe zijn.
Maar de opmaak spreekt mij niet aan, maar leidt mij af.
Mijn ervaring met de BMU is anders: als je gewend bent de SV te lezen, is het even wennen dat er in de BMU plaatjes en informatieve tekstblokjes staan. En dat je naar beneden moet kijken voor de uitleg is ook even wennen.
Maar als je er regelmatig in leest, raak je daaraan gewend en dan leidt het niet af, maar heeft het veel meerwaarde.
Ik lees er nu in bepaalde omstandigheden heel regelmatig in, maar het went niet. Dat heeft ook vast met een stukje prikkelgevoeligheid van mij te maken hebben.
- Niet meer zo actief -
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mannetje schreef:
GG-er schreef:
Mannetje schreef: Doel je op mijn bijdrage? Ik heb geen principieel bezwaar tegen deze layout en geef mijn kinderen een BMU cadeau als ze er aan toe zijn.
Maar de opmaak spreekt mij niet aan, maar leidt mij af.
Mijn ervaring met de BMU is anders: als je gewend bent de SV te lezen, is het even wennen dat er in de BMU plaatjes en informatieve tekstblokjes staan. En dat je naar beneden moet kijken voor de uitleg is ook even wennen.
Maar als je er regelmatig in leest, raak je daaraan gewend en dan leidt het niet af, maar heeft het veel meerwaarde.
Ik lees er nu in bepaalde omstandigheden heel regelmatig in, maar het went niet. Dat heeft ook vast met een stukje prikkelgevoeligheid van mij te maken hebben.
Ik kan me dat heel goed voorstellen. Ik grijp ook liever naar een boek achter me in de kast om even iets na te kijken of verduidelijking te zoeken dan dat het tussen de Bijbeltekst staat.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ditbenik schreef:
pierre27 schreef:Lijkt me voor de hand liggend gezien de positie van de JBGG binnen de GG en het jeugdwerk erom heen dat ze het gebruik van de HSV tijdens een conferentie niet waarderen. Dat zou ik als leiding ook gerust aangeven. Ik heb ooit op kamp ook zo'n situatie meegemaakt ondanks heldere afapraken aan de voorkant.
Het gaat hier niet om dat de Bijbel verboden is, wel welke vertaling gehanteerd word. Nu chargeer je de hele boel een beetje.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Het gaat hier niet om dat de Bijbel verboden is, wel welke vertaling gehanteerd word. Nu chargeer je de hele boel een beetje.
Ja, natuurlijk chargeer ik maar dat neemt niet weg dat ik het onbegrijpelijk vind dat de Bijbel in die vertaling 'verboden' is. Iemand heeft zijn of haar Bijbel bij zich en moet die dan weg doen omdat iemand anders vindt dat het geen Bijbel is. Voor mij is dat werkelijk onbestaanbaar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je zou eventueel de Studiebijbel Online kunnen gebruiken op je iPad. Dan kan je snel omschakelen naar een andere vertaling als er iemand kijkt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Je zou eventueel de Studiebijbel Online kunnen gebruiken op je iPad. Dan kan je snel omschakelen naar een andere vertaling als er iemand kijkt.
Boef! :haha
~~Soli Deo Gloria~~
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, natuurlijk chargeer ik maar dat neemt niet weg dat ik het onbegrijpelijk vind dat de Bijbel in die vertaling 'verboden' is. Iemand heeft zijn of haar Bijbel bij zich en moet die dan weg doen omdat iemand anders vindt dat het geen Bijbel is. Voor mij is dat werkelijk onbestaanbaar.
Is het niet ook wat simpel om, als je naar een JBGG iets gaat, toch geen SV mee te nemen? Je weet toch waar je geen gaat. Naar Schoolzicht neem je ook bepaalde kleding wel of niet mee.
helma

Bericht door helma »

Misschien zit je wel in een Ger Gem waar HSV helemaal geen issue is...

Ik kan me prima voorstellen dat je o.a. je Studiebijbel meeneemt naar een bijbelstudie conferentie. Ik gebruik zelf ook graag verschillende studiebijbels/vertalingen naast elkaar. Is me met de paplepel ingegoten.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

helma schreef:Misschien zit je wel in een Ger Gem waar HSV helemaal geen issue is...

Ik kan me prima voorstellen dat je o.a. je Studiebijbel meeneemt naar een bijbelstudie conferentie. Ik gebruik zelf ook graag verschillende studiebijbels/vertalingen naast elkaar. Is me met de paplepel ingegoten.
Volgens mij is het algemeen geldende standpunt in de GG duidelijk en meerdere malen via de synodale kanalen naar buiten gebracht. Ook gemeenten die moeite mee hebben, zullen zich hieraan moeten conformeren. Anders krijg je taferelen die je in een ander kerkverband ziet gebeuren. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
DDD

Bericht door DDD »

Het standpunt is dat op officiële kerkelijke bijeenkomsten uit de SV wordt voorgelezen. Niet dat andere mensen niet in een andere vertaling zouden mogen meelezen. Dat zou wat moois zijn.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik ben benieuwd in hoeveel GG's de HSV een issue is. Bij ons niet volgens mij. Of ik ben naïef. Dat kan. Ik ga de JV doen (-16), ben benieuwd.
Op mijn school is het ook geen issue. Beide vertalingen worden naast elkaar gebruikt, ik gebruik in mijn klas de SV maar geef te leren bijbelteksten tweetalig op. Mogen ze kiezen.

Op een kamp of conferentie is het gewoon reuzehandig om allemaal dezelfde vertaling te gebruiken toch? En inderdaad, als je merkt dat het hier al zo spannend is, neem daar dan geen HSV mee naar toe.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik probeer om het jaar ook als leiding mee te gaan op een JBGG conferentie en soms nog een vakantiekamp voor de oudere leeftijdsgroepen. Hoewel we thuis grotendeels HSV hanteren, gebruik ik als leiding dan de SV met HSV erbij voor verduidelijking. Dat vind ik netjes. Welke vertaling de deelnemers meenemen is bij ons nog nooit een issue geweest. Ook geen spanning aanwezig. Kwart van de deelnemers gebruikt meestal HSV studiebijbel, anderen nemen de kanttekeningen mee. Die combinatie en aanvullingen hebben al vaak tot mooie discussies geleid. Spijtig dat Louis zo'n nare ervaring heeft, is zover ik weet geen JBGG-beleid. Je merkt dat HSV steeds meer geaccepteerd wordt vergeleken met 2004.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 25 jul 2022, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie