Gereformeerde Gemeenten
- Johann Gottfried Walther
Re: Gereformeerde Gemeenten
Is er een keer iets wat kerkbreed is opgepakt, de Bijbel met uitleg, is het weer niet goed...
Vreemd dat mensen die roepen voor kerkelijke eenheid enzo te zijn en roepen dat de oproep van Ds. Hoogerland navolging moet krijgen, bij zulke dingen dan weer allerlei negatieve dingen roepen, dat blijft opmerkelijk of zelfs hypocriet.
Vreemd dat mensen die roepen voor kerkelijke eenheid enzo te zijn en roepen dat de oproep van Ds. Hoogerland navolging moet krijgen, bij zulke dingen dan weer allerlei negatieve dingen roepen, dat blijft opmerkelijk of zelfs hypocriet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Als de HSV zich nu beperkt zou hebben tot deze manier van werken, zou het een prima 'hertaling' geweest zijn. Jammer, heel jammer dat ze veel verder gegaan zijn en vaak ook eigenzinnige keuzes hebben gemaakt.Evangelist schreef: Waarom niet zo?14 En zie, ik ga heden in de weg van de gehele aarde; en u weet met uw hele hart en in uw hele ziel, dat er niet één enig woord gevallen is van al die goede woorden die de HEERE uw God over u gesproken heeft; zij zijn u alle overkomen; er is daarvan niet één enig woord gevallen.
15 En het zal gebeuren, zoals als al die goede dingen over u gekomen zijn, die de HEERE uw God tot u gesproken heeft, zo zal de HEERE over u laten komen al die kwade dingen, totdat Hij u verdelgt uit dit goede land, dat de HEERE uw God u gegeven heeft.
16 Wanneer u het verbond van de HEERE, uw God, dat Hij u geboden heeft, overtreedt, en u heengaat en andere goden dient en u daarvoor neerbuigt, zo zal de toorn van de HEERE over u ontbranden en u zult spoedig omkomen in het goede land dat Hij u gegeven heeft.
Ja had liever een BMUMZP gehad? Met uitleg maar zonder plaatjes?Mannetje schreef:Mee eens. Al zou je voor een goed leesbare vertaling wellicht een keer een voetnootje op moeten nemen met de betekenis van "des" of vermeld het een keer in een inleiding. Hoewel ik ook niet al teveel inleidingen en toelichtingen in een Bijbel erbij wil hebben. De BMU vind ik persoonlijk veel te druk en afleidend van de tekst, met allerhande foto's enz. Als inleiding op een Bijbelboek prima, maar tussendoor al die kaders leiden mij alleen maar af.

~~Soli Deo Gloria~~
Wellicht de plaatjes per Bijbelboek, maar niet tussen de Bijbeltekst zelf.
Inleiding voor het boek, uitleg over kernwoorden en de plaatjes er achter.
Bij de tekst puur uitleg en toelichting.
- Niet meer zo actief -
Doel je op mijn bijdrage? Ik heb geen principieel bezwaar tegen deze layout en geef mijn kinderen een BMU cadeau als ze er aan toe zijn.Johann Gottfried Walther schreef:Is er een keer iets wat kerkbreed is opgepakt, de Bijbel met uitleg, is het weer niet goed...
Maar de opmaak spreekt mij niet aan, maar leidt mij af.
- Niet meer zo actief -
De meeste plaatjes hebben ook totaal geen informatieve waarde, maar lijken een soort van bladvulling of opleuking te zijn. Voor het overige waardeer ik de BMU overigens zeer.Mannetje schreef:Wellicht de plaatjes per Bijbelboek, maar niet tussen de Bijbeltekst zelf.
Het grote bezwaar tegen de BMU zou moeten zijn dat de kanttekeningen nu uit het zicht verdwijnen.
Dat zal het in ons onbekende omvang ook wel zijn. We willen vlot lezen en een ontlezen geslacht zal de kanttekeningen wellicht vaker overslaan als we wel vermoeden.refo schreef:Het grote bezwaar tegen de BMU zou moeten zijn dat de kanttekeningen nu uit het zicht verdwijnen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vindt u dan dat dit in andere studiebijbels niet het geval is?refo schreef:Het grote bezwaar tegen de BMU zou moeten zijn dat de kanttekeningen nu uit het zicht verdwijnen.
Persoonlijk vind ik de Bijbel met uitleg, juist omdat hij zo druk is, i.c.m. het oude Nederlands best lastig.
Normaal als ik in de SV lees, dan lees ik de tekst gewoon drie of vier keer. Dat vind ik in de BMU niet te doen.
Overigens gebruik ik de HSV-studiebijbel. Mij werd op een JBGG-conferentie uitdrukkelijk gevraagd om die in mijn koffer te stoppen als mensen dat aanstootgevend zouden vinden.?????
Mijn ervaring met de BMU is anders: als je gewend bent de SV te lezen, is het even wennen dat er in de BMU plaatjes en informatieve tekstblokjes staan. En dat je naar beneden moet kijken voor de uitleg is ook even wennen.Mannetje schreef: Doel je op mijn bijdrage? Ik heb geen principieel bezwaar tegen deze layout en geef mijn kinderen een BMU cadeau als ze er aan toe zijn.
Maar de opmaak spreekt mij niet aan, maar leidt mij af.
Maar als je er regelmatig in leest, raak je daaraan gewend en dan leidt het niet af, maar heeft het veel meerwaarde.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
-
Zoiets kan ook verhelderend zijn. vooral met studie, dat je kunt aangeven wat jij leest. Maar goed. als de algemene regel is dat de SV gebruikt wordt, zal ik niet de HSV erbij pakken om eerlijk te zijn. Dan zou ik eerder een verklaring pakken, Henry of Dächsel doen het altijd wel ''goed''.Louis2 schreef:Vindt u dan dat dit in andere studiebijbels niet het geval is?refo schreef:Het grote bezwaar tegen de BMU zou moeten zijn dat de kanttekeningen nu uit het zicht verdwijnen.
Persoonlijk vind ik de Bijbel met uitleg, juist omdat hij zo druk is, i.c.m. het oude Nederlands best lastig.
Normaal als ik in de SV lees, dan lees ik de tekst gewoon drie of vier keer. Dat vind ik in de BMU niet te doen.
Overigens gebruik ik de HSV-studiebijbel. Mij werd op een JBGG-conferentie uitdrukkelijk gevraagd om die in mijn koffer te stoppen als mensen dat aanstootgevend zouden vinden.?????
Neem je ook lekker mee in je koffer de Dachael…
Echt te triest voor woorden dat zo’n vraag überhaupt gesteld wordt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Op theologienet.nl is die gwn volledig te vinden.Bertiel schreef:Neem je ook lekker mee in je koffer de Dachael…
Was dat iemand van de leiding of organisatie? Of iemand anders? Ik vind het overigens absurd.Louis2 schreef: Overigens gebruik ik de HSV-studiebijbel. Mij werd op een JBGG-conferentie uitdrukkelijk gevraagd om die in mijn koffer te stoppen als mensen dat aanstootgevend zouden vinden.?????
Lijkt me voor de hand liggend gezien de positie van de JBGG binnen de GG en het jeugdwerk erom heen dat ze het gebruik van de HSV tijdens een conferentie niet waarderen. Dat zou ik als leiding ook gerust aangeven. Ik heb ooit op kamp ook zo'n situatie meegemaakt ondanks heldere afapraken aan de voorkant.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.