Ik geloof niet dat je dit goed ziet.JCRyle schreef:Hier doe je mijn woorden geen recht, Jongere. In de leer waarin Zondag 7 en Zondag 23 uit elkaar getrokken wordt is Zondag 7 onbewust in Christus en Zondag 23 bewust in Christus. Dat is een onderscheid dat ik in Gods Woord niet terug kan vinden. En dat bedoelde ik dus te vatten in mijn opmerking dat deze leer leert dat men zalig kan worden zonder geloofskennis aan Christus.
Nogmaals: ik heb het dan niet over de achterliggende, inhoudelijke discussie over een verschil tussen de Zondagen 7 en 23, maar over de manier waarop jij dit onderscheid interpreteert.
Ik heb het idee dat je twee discussies door elkaar haalt. Enerzijds is er de vraag of mensen in Christus kunnen zijn (ingelijfd door de wedergeboorte), zonder bewust in Hem te geloven. Dat is de vraag naar de toeleidende weg. Daar wordt inderdaad verschillend over gedacht. Als je het in de catechismuszondagen wilt vatten, zou ik zeggen: dan gaat het om de vraag of mensen die Zondag 5 'beleven' door de wedergeboorte in Christus zijn of niet.
De vraag of Zondag 7 en 23 over verschillende 'zaken' spreken, is echter een andere. In Zondag 7 wordt (vanuit deze visie) geschreven over bewust geloof, in de eerste openbaring van Christus. Dat wordt echter onderscheiden van de (bewuste!) rechtvaardigmaking, waar Zondag 23 over zou spreken.
Ik heb nog nooit horen beweren dat Zondag 7 zou betekenen dat er geen geloofskennis van Christus is. Wel dat dit zicht beperkt, ten dele, onvolkomen is. Ik citeer ds. Moerkerken als hij schrijft over wat in Zondag 7 wordt 'ervaren':
Hoe je ook denkt over het bovenstaande, het gaat hier niet over "zonder geloofskennis aan Christus" en evenmin over iets dat "onbewust" gebeurt. Toch wordt hier Zondag 7 beschreven, en gerefereerd aan wat Zondag 23 zou zijn (de donkere nacht bij de Jabbok). Ik zal overigens niet beweren dat er in de prediking over deze dingen niet soms verschillend en ook onduidelijk gesproken kan worden, waarbij van alles door elkaar wordt gehaald.Ds. Moerkerken in Bethel en Pniël schreef:Jakob heeft in zijn schuld geheel geen erg meer! Hij is zo vol van het zien van de ladder, van Christus, van de tot hem gesproken woorden, dat hij zijn zonden niet meer vinden kan, al zou hij ze hebben gezocht. Dat is geen vreemde zaak in het leven van Gods kinderen. Wie voor het eerst in het leven een oog buiten zichzelf mag slaan en Hem in het oog mag krijgen, Die een vervloekt zondaar en een heilig God verenigen en verzoenen kan, die is op dat ogenblik vol. Spreek zo'n mens dán niet van zijn zonden, want hij is ze kwijt. Zeg vooral ook niet tegen zulke mensen, dat er nog wel andere dagen zullen komen, want u zou het niet uit wijsheid zeggen. Wie sprak ook weer eens het woord, dat de bruiloftskinderen niet kunnen treuren, zolang de Bruidegom bij hen is? Jakob heeft er volstrekt geen erg in, dat aan zijn zijde de schuld wel bedekt ligt, maar in feite nog openstaat. In Bethel was het alleen maar goed. De verschrikkingen van de donkere nacht bij de Jabbok liggen nog ver buiten Jakobs gezichtsveld... Hij is vol. Vol van God in Christus. De hemel is hem geopend. De Heere heeft tot hem van vrede gesproken.