Gereformeerde Gemeenten

Mistig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Het verhaal van Silo vind ik herkenbaar. Ik weet zeker dat er ook broeders uit onze eigen kerkenraad zo in staan.

De GG (en in mindere mate de HHK) hebben (achteraf bezien) de verkeerde keuze gemaakt door niet mee te willen participeren in de totstandkoming van de HSV. Daar hebben ze al last van en dat wordt niet zeker niet minder.

Natuurlijk geldt dat niet voor alle GG-leden en voor alle gemeenten. En zelfs niet voor iedereen binnen een gemeente. Als dat zo zou zijn, zou de GG het anti-HSV-beleid al veel eerder hebben losgelaten. Maar de voorstanders van de HSV gaan dit antibeleid niet lang meer volhouden, schat ik zo in.

Als leek denk ik dat de synode er goed aan zou doen om het gebruik vrij te geven. Op die manier kunnen alle kerkenraden zelf een goede afweging maken. Geef elkaar een beetje ruimte op dit thema; dat zal de vrede binnen het kerkverband (in de toekomst) ten goede komen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GGotK

Bericht door GGotK »

Ook het tiental dienstdoende predikanten, die je min of meer tot de linkerflank van de GG zou kunnen rekenen, heeft (gelukkig) nog steeds een voorkeur voor de SV in de eredienst. Het is trouwens de taak en de verantwoordelijkheid van ouders, maar ook van de predikant/kerkenraadsleden om de Schrift uit te leggen aan de kinderen/jeugd, laten we daar maar eerst eens wat meer aandacht aan besteden.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

GGotK schreef:Ook het tiental dienstdoende predikanten, die je min of meer tot de linkerflank van de GG zou kunnen rekenen, heeft (gelukkig) nog steeds een voorkeur voor de SV in de eredienst. Het is trouwens de taak en de verantwoordelijkheid van ouders, maar ook van de predikant/kerkenraadsleden om de Schrift uit te leggen aan de kinderen/jeugd, laten we daar maar eerst eens wat meer aandacht aan besteden.
Dit is het bekende verhaal zie je elke keer weer hoort, echt een drogredenering. Het blijft altijd nodig inhoudelijk uitleggen wat God ons in Zijn Woord tot ons spreekt. Het lijkt me alleen niet de bedoeling dat je daarvoor nog eerst een vertaalslag moet gaan maken.

Ik merk het thuis, wij lezen bij tafel uit de BMU, een stukje tekst en daarna een stukje uitleg. Ik merk bij mezelf dat ondanks dat ik begrijp wat er in de SV staat (niet altijd trouwens) het veel meer binnenkort als ik de uitleg heb gelezen, gewoon omdat die in mijn eigen taal geschreven is, dat moet voor jongeren al helemaal zo zijn denk ik dan.

Ik sprak laatst een ouderling uit onze gemeente, hij zei dat hij op huisbezoek heel vaak voor het Bijbellezen een HSV krijgt. We zijn dan ook een hele jonge gemeente waar thuis volop de HSV wordt gebruikt. Dat zal niet meer veranderen door zo’n mini revisie van de GBS.
pierre27

Bericht door pierre27 »

FlyingEagle schreef:
GGotK schreef:Ook het tiental dienstdoende predikanten, die je min of meer tot de linkerflank van de GG zou kunnen rekenen, heeft (gelukkig) nog steeds een voorkeur voor de SV in de eredienst. Het is trouwens de taak en de verantwoordelijkheid van ouders, maar ook van de predikant/kerkenraadsleden om de Schrift uit te leggen aan de kinderen/jeugd, laten we daar maar eerst eens wat meer aandacht aan besteden.
Dit is het bekende verhaal zie je elke keer weer hoort, echt een drogredenering. Het blijft altijd nodig inhoudelijk uitleggen wat God ons in Zijn Woord tot ons spreekt. Het lijkt me alleen niet de bedoeling dat je daarvoor nog eerst een vertaalslag moet gaan maken.

Ik merk het thuis, wij lezen bij tafel uit de BMU, een stukje tekst en daarna een stukje uitleg. Ik merk bij mezelf dat ondanks dat ik begrijp wat er in de SV staat (niet altijd trouwens) het veel meer binnenkort als ik de uitleg heb gelezen, gewoon omdat die in mijn eigen taal geschreven is, dat moet voor jongeren al helemaal zo zijn denk ik dan.

Ik sprak laatst een ouderling uit onze gemeente, hij zei dat hij op huisbezoek heel vaak voor het Bijbellezen een HSV krijgt. We zijn dan ook een hele jonge gemeente waar thuis volop de HSV wordt gebruikt. Dat zal niet meer veranderen door zo’n mini revisie van de GBS.

Ik denk dat dit klopt, er is in de GG een groter wordende groep die al langer is afgehaakt van het gebruik.van de SV of aan het afhaken is. Dit zal in bepaalde gemeenten meer zijn dan in andere gemeenten. Die krijg je ook niet meer terug door revisie of wat dan ook. Ik ben niet deskundig als het gaat om betrouwbaarheid van de HSV. Daarom laat ik dat graag over aan mensen als Valcke en anderen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Als de GG zou overgaan tot vrij geven van de Bijbelkeuzez dan zal de relatie GG-GGiN wel weer een extra deuk krijgen. Ik weet niet of de GG dat wil riskeren.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:Als de GG zou overgaan tot vrij geven van de Bijbelkeuzez dan zal de relatie GG-GGiN wel weer een extra deuk krijgen. Ik weet niet of de GG dat wil riskeren.
Ik vind het zo triest als besluiten genomen worden op basis van angst. Vraag je af wat Bijbels is en wat de gemeente(n) dient. Wat anderen daarvan vinden is hun verantwoordelijkheid.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik blijf het een lastig vraagstuk vinden. In mijn gezin gebruiken we louter de Statenvertaling. Ik heb ook nog niet de behoefte om iets anders te gebruiken. De BMU hebben we wel, maar die gebruiken we nauwelijks.
De kinderen leren wekelijks een Bijbeltekst uit hun hoofd, we luisteren wekelijks naar een bijbellezing en ik probeer wat uit te leggen als ik wat lees.

Ik heb niet zoveel meer tegen de HSV. Dus mijn visie is niet vanuit een antihouding. Toch bekruipt mij soms het gevoel dat we tegenwoordig de neiging hebben om te geloven dat verstaanbaarheid de Heilige Geest een handje moet helpen om het Woord 'binnen te laten komen'.

Ik vind een revisie prima. Maar hoe we ook werken aan verstaanbaarheid: alleen een waar geloof, een eenzijdig werk van God, is werkelijk de sleutel tot verstaanbaarheid.

En déze visie maakt terughoudend. En niet angst.
DDD

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Je stelt dit alsof het een feit is. Ik schat in dat meer dan de helft van de predikanten er geen probleem mee heeft om de HSV op de kansel te gebruiken.
Mistig

Bericht door Mistig »

DDD schreef:
Je stelt dit alsof het een feit is. Ik schat in dat meer dan de helft van de predikanten er geen probleem mee heeft om de HSV op de kansel te gebruiken.
Ik ken een aantal predikanten binnen de GG die het gebruik van de HSV niet veroordelen; en dat zijn echt niet alleen maar linkerflank dominees. Toch zullen zij er nooit voor pleiten op een synode, o.i.d.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:Ik blijf het een lastig vraagstuk vinden. In mijn gezin gebruiken we louter de Statenvertaling. Ik heb ook nog niet de behoefte om iets anders te gebruiken. De BMU hebben we wel, maar die gebruiken we nauwelijks.
De kinderen leren wekelijks een Bijbeltekst uit hun hoofd, we luisteren wekelijks naar een bijbellezing en ik probeer wat uit te leggen als ik wat lees.

Ik heb niet zoveel meer tegen de HSV. Dus mijn visie is niet vanuit een antihouding. Toch bekruipt mij soms het gevoel dat we tegenwoordig de neiging hebben om te geloven dat verstaanbaarheid de Heilige Geest een handje moet helpen om het Woord 'binnen te laten komen'.

Ik vind een revisie prima. Maar hoe we ook werken aan verstaanbaarheid: alleen een waar geloof, een eenzijdig werk van God, is werkelijk de sleutel tot verstaanbaarheid.

En déze visie maakt terughoudend. En niet angst.
Hier worden twee zaken door elkaar gehaald. Niemand ontkent hier dat een waar geloof een gave van God is. Tegelijk is er ook niemand die beweert dat de SV volstrekt overbodig was omdat verstaanbaarheid er niet toe doet. Als verstaanbaarheid er niet toe doet kun je beter de Hebreeuwse en Griekse grondtekst gebruiken. Ik spreek wekelijks (en vaak dagelijks) met Duitse mensen maar aan een Nederlandse Bijbel hebben ze niets. Dan toch graag een Duitse. Als we geloven dat het een eenzijdig werk van God is, kunnen we stoppen met Bijbelvertaalprojecten en stoppen met de verkondiging van het Evangelie. Mij is altijd geleerd dat de Heere door de middelen werkt. Maar ja, wie ben ik.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:Het verhaal van Silo vind ik herkenbaar. Ik weet zeker dat er ook broeders uit onze eigen kerkenraad zo in staan.

De GG (en in mindere mate de HHK) hebben (achteraf bezien) de verkeerde keuze gemaakt door niet mee te willen participeren in de totstandkoming van de HSV. Daar hebben ze al last van en dat wordt niet zeker niet minder.

Natuurlijk geldt dat niet voor alle GG-leden en voor alle gemeenten. En zelfs niet voor iedereen binnen een gemeente. Als dat zo zou zijn, zou de GG het anti-HSV-beleid al veel eerder hebben losgelaten. Maar de voorstanders van de HSV gaan dit antibeleid niet lang meer volhouden, schat ik zo in.

Als leek denk ik dat de synode er goed aan zou doen om het gebruik vrij te geven. Op die manier kunnen alle kerkenraden zelf een goede afweging maken. Geef elkaar een beetje ruimte op dit thema; dat zal de vrede binnen het kerkverband (in de toekomst) ten goede komen.

Ik herken het verhaal van Silo ook binnen mijn contacten.
Er zijn er velen, waaronder veel ambtsdragers, die van harte de SV gebruiken maar vinden dat er te grote woorden zijn gesproken om de HSV te veroordelen.
Het is een herhaling van de geschiedenis.
Net als bij een nieuwe psalmberijming of bij een overgang van de ene naar de andere vertaling in het verleden, binnen wat rechtsere kringen heeft dat lange tijd nodig.
Maar het lost zichzelf op.

Binnen 10 jaar wordt de HSV ook binnen de GG vrijgegeven voor gebruik op verenigingen etc.
En nog eens 10 jaar, dan ook op de kansels.

Want de revisie gaat ook voor GG maatstaven tegenvallen, om redenen zoals eerder hier al verwoord.

Zo is het al met zoveel onderwerpen gegaan. Eerst hele grote woorden, tot afkeuringen toe. Daarna een periode nuanceren, en nog een periode later voorzichtig vrijgeven.

Het komt wel, alleen wat trager.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:Hier worden twee zaken door elkaar gehaald. Niemand ontkent hier dat een waar geloof een gave van God is. Tegelijk is er ook niemand die beweert dat de SV volstrekt overbodig was omdat verstaanbaarheid er niet toe doet. Als verstaanbaarheid er niet toe doet kun je beter de Hebreeuwse en Griekse grondtekst gebruiken. Ik spreek wekelijks (en vaak dagelijks) met Duitse mensen maar aan een Nederlandse Bijbel hebben ze niets. Dan toch graag een Duitse. Als we geloven dat het een eenzijdig werk van God is, kunnen we stoppen met Bijbelvertaalprojecten en stoppen met de verkondiging van het Evangelie. Mij is altijd geleerd dat de Heere door de middelen werkt. Maar ja, wie ben ik.
Volgens mij haal ik niets door elkaar. De SV is een gewone, Nederlandse Bijbel. Dat middel heeft God ons gegeven. Helemaal eens. En God werkt door de middelen. Vaak wordt een karikaturaal antwoord als dit gegeven. Maar het doet geen recht aan mijn oprechte poging en innerlijke overtuiging dat er een groep mensen is die die overtuigd is dat de SV als meest zuivere Nederlandse overzetting bewaard moet blijven. En ik waardeer hen die dagelijks bidden om licht van Gods Geest. Want dan wordt het werkelijk verstaanbaar.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik ben positief over de revisie van de SV. Ook voor de rechterflank van de kerken is dit een mooi initiatief, zij zullen immers niet snel een andere vertaling te gebruiken en dat hoeft ook niet.

Tegelijk is, zoals Silo aangeeft, deze kleine revisie geen oplossing voor de lange termijn. Helaas was de HSV in 2004 voor de GG te vroeg en was de GG te laat. Er zou in ieder geval vrijheid geboden moeten worden om de HSV vrij te geven voor gemeenten die dat echt willen. Daarin worden ze nu belemmerd door de synode. Die groep gemeenten zou ook best wat mondiger mogen zijn. Tot nu toe is het alleen Vlissingen die het op de classis heeft gebracht. Meer gemeenten die dit wensen zouden dit moeten doen. Het zou de eenheid binnen het kerkverband ook nog ten goede kunnen komen, want geforceerde en beknelde eenheid werkt averechts.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Overigens wordt het in veel gemeenten op verenigingen al oogluikend toegestaan. En zij er veel jongeren die op die avonden de HSV al gebruiken.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
Een voorkeur hebben voor de SV en geen probleem met de HSV hebben zijn 2 verschillende zaken, die trouwens goed samen kunnen gaan. En jij verwisselt hier de werkwoorden inschatten en wensen, maar dat begrijp je wel bij nader inzien mag ik aannemen.
Plaats reactie