Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Misschien was de man dyslectisch en schrok hij zich de blubber toen hij al die lastige namen zag. Als zou het dan wel zo netjes zijn als hij dat vooraf in de kerkenraadskamer al verteld had.
Ik zie weer een voordeel dat bij ons de ouderling van dienst de mededelingen doet.
Ik zie weer een voordeel dat bij ons de ouderling van dienst de mededelingen doet.
Tja, ik kan me nog goed herinneren dat een oude GG-predikant als gastprediker voorging en blijkbaar niet gewend was dat hij de onderwerpen voor de voorbede op papier meekreeg naar de kansel. "Ach Heere, en nou hebben ze me gevraagd om van een briefje te bidden", zo klonk het tijdens het gebed. Of dát nou de manier is om te laten weten dat je iets niet op deze manier gewend bent...CvdW schreef:Ik kan me het volgende nog heel goed herinneren.
Gastpredikant kwam in onze gemeente in de tijd dat de namen van belijdenis catechisanten werden afgelezen. Het waren er in totaal twaalf namen. Gastpredikant was niet van zins deze namen op te lezen. Alleen verwijzen naar kerkblad. (Tweede) voorzitter gaf toen kort en bondig aan dat hij ze wel voorlas, aldus is geschied.
~~Soli Deo Gloria~~
Dat probleem speelt niet in dit kerkverband maar ook in genoemd kerkgenootschap. Daar moeten de leerlingen tenminste tien dagen voor de aannemingsavond aan de gemeente worden voorgesteld. Dit gebeurt in de praktijk door middel van een afkondiging in een kerkdienst. Je mag het gerust twee of zes keer doen, maar er is slechts een keer voorgeschreven. Ik hoor ook nog weleens afkondigen dat de mogelijkheid wordt geboden bezwaren in te dienen maar ook dit is onjuist. Het is de kerkenraad die op de aannemingsavond beslist of de leerling wordt aangenomen of niet.Herman schreef:Ik weet niet of dit een gebruik of een kerkordelijke regel is. Maar je moet de gemeente doorgaans tweemaal in kennis stellen, waarvan 1 keer als mededeling op de kansel (HHK) Dus het is niet alleen maar eigenwijsheid, maar mogelijk ook onbekendheid met datgene wat kerkordelijk in het kerkverband is afgesproken.CvdW schreef:Ik kan me het volgende nog heel goed herinneren.
Gastpredikant kwam in onze gemeente in de tijd dat de namen van belijdenis catechisanten werden afgelezen. Het waren er in totaal twaalf namen. Gastpredikant was niet van zins deze namen op te lezen. Alleen verwijzen naar kerkblad. (Tweede) voorzitter gaf toen kort en bondig aan dat hij ze wel voorlas, aldus is geschied.
Snap het wel dat hij daar tegen is. Voor je het weet gaan ze met een stuk preek aan de haal. Of je verschijnt op knipTom schreef:Ds de Kok is wel veranderd de laatste tijd. Zou hem nu niet meer op Prekenweb verwachten. Vind ik zelf wel jammer. Is nu ook tegen video in de kerk en is ook te merken aan de inhoud van preken. Is anders.
Overigens is er ook weer een nieuwe student waarbij alle camera's uit moeten: student Kriekaard. Alle begrip en eigen keuze maar het is wel jammer, vind ik.
Ik kreeg dit doorgestuurd en moest er wel hard om lachen eigenlijk...

Niks erg aan. Laten ze de hele preek maar luisteren, dat kan vast geen kwaad.
In het humoristische hoekje ging enkele jaren geleden ook een imitatie rond over beren die smeren konden.Simon0612 schreef: Snap het wel dat hij daar tegen is. Voor je het weet gaan ze met een stuk preek aan de haal. Of je verschijnt op knip
- FlyingEagle
Kan ook gewoon met alleen audio preken hoor. Er zijn heel wat kerken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte waarbij de audio preken gewoon zonder inlog kan worden beluisterd.Simon0612 schreef:Snap het wel dat hij daar tegen is. Voor je het weet gaan ze met een stuk preek aan de haal. Of je verschijnt op knipTom schreef:Ds de Kok is wel veranderd de laatste tijd. Zou hem nu niet meer op Prekenweb verwachten. Vind ik zelf wel jammer. Is nu ook tegen video in de kerk en is ook te merken aan de inhoud van preken. Is anders.
Overigens is er ook weer een nieuwe student waarbij alle camera's uit moeten: student Kriekaard. Alle begrip en eigen keuze maar het is wel jammer, vind ik.
Ben benieuwd wanneer de 1e predikant/student die het verbied dat de kerkgangers snoep meenemen en nuttigenErskinees schreef:Dat klopt wel. Tenzij een kerkenraad erg tegenstribbelt, moeten de camera's bij hem uit.GGotK schreef: Er worden hier wel vaker dingen gezegd die niet blijken te kloppen, bijvoorbeeld dat bij kandidaat Middendorp de camera's uit moeten.

-
Vind ik zelf wel een goeie, zo'n man zou mijn diepe respect krijgen.Piet Puk schreef:Ben benieuwd wanneer de 1e predikant/student die het verbied dat de kerkgangers snoep meenemen en nuttigenErskinees schreef:Dat klopt wel. Tenzij een kerkenraad erg tegenstribbelt, moeten de camera's bij hem uit.GGotK schreef: Er worden hier wel vaker dingen gezegd die niet blijken te kloppen, bijvoorbeeld dat bij kandidaat Middendorp de camera's uit moeten.
Verbieden is een groot woord. Maar ik heb ds. Vreugdenhil wel horen waarschuwen tegen snoepen in de kerk.
- FlyingEagle
Hij mag zich niet bemoeien met camera’s in de kerk maar wel met wat de kerkgangers in de mond stoppen?Amstelodamense schreef:Vind ik zelf wel een goeie, zo'n man zou mijn diepe respect krijgen.Piet Puk schreef:Ben benieuwd wanneer de 1e predikant/student die het verbied dat de kerkgangers snoep meenemen en nuttigenErskinees schreef:Dat klopt wel. Tenzij een kerkenraad erg tegenstribbelt, moeten de camera's bij hem uit.GGotK schreef: Er worden hier wel vaker dingen gezegd die niet blijken te kloppen, bijvoorbeeld dat bij kandidaat Middendorp de camera's uit moeten.
-
Ik snap aan de ene kant niet waarom dat allemaal zo geheimzinnig moet met slot en al.FlyingEagle schreef:Kan ook gewoon met alleen audio preken hoor. Er zijn heel wat kerken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte waarbij de audio preken gewoon zonder inlog kan worden beluisterd.Simon0612 schreef:Snap het wel dat hij daar tegen is. Voor je het weet gaan ze met een stuk preek aan de haal. Of je verschijnt op - knip-Tom schreef:Ds de Kok is wel veranderd de laatste tijd. Zou hem nu niet meer op Prekenweb verwachten. Vind ik zelf wel jammer. Is nu ook tegen video in de kerk en is ook te merken aan de inhoud van preken. Is anders.
Vanwege tandbederf?DDD schreef:Verbieden is een groot woord. Maar ik heb ds. Vreugdenhil wel horen waarschuwen tegen snoepen in de kerk.
Dat ook, maar het ging in mijn herinnering vooral om het fatsoen bij het horen van Gods woord. Overigens ben ik van mening dat de preek daar niet zomaar aan gelijk gesteld kan worden.
Is het werkelijk om te lachen? Als je een stapje dieper denkt: ds Vreugdenhil verkondigde daar in naam van Zijn Zender het evangelie. Daar worden mensen met gebreken voor gebruikt, dat blijkt.Simon0612 schreef:Snap het wel dat hij daar tegen is. Voor je het weet gaan ze met een stuk preek aan de haal. Of je verschijnt op (...)Tom schreef:Ds de Kok is wel veranderd de laatste tijd. Zou hem nu niet meer op Prekenweb verwachten. Vind ik zelf wel jammer. Is nu ook tegen video in de kerk en is ook te merken aan de inhoud van preken. Is anders.
Maar nu vermaak je je met het menselijk gebrek in de ernst van de verkondiging. Dat deel je. Maar waar de inhoud van het Evangelie?
Vervolgens wordt het nog erger, want nu link je naar een site waar je als christen niet behoort te komen. Waar de meest godslasterlijke opmerkingen gemaakt worden.
Is dat ons vermaak?
- Niet meer zo actief -