Zo is het.pierre27 schreef:Lijkt me ook prima dat te respecteren toch?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
- FlyingEagle
ZekerMistig schreef:Zo is het.pierre27 schreef:Lijkt me ook prima dat te respecteren toch?
Een gastpredikant moet niet te veel noten op z'n zang hebben. Pas je gewoon aan.
Laatst gewijzigd door CvdW op 18 jul 2022, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat vind ik eigenlijk ook. Maar goed. Hij zal er een belang bij hebben om het zo te doen.
Begrijpen doe ik het niet. Ik vind er ook wat van.CvdW schreef:Een gastpredikant moet niet te veel noten op z'n zang hebben. Pas je gewoon aan.
Maar uiteindelijk respecteer je het gewoon. Of je vraagt zo'n voorganger niet.
Ik vind het omgekeerde eigenlijk logischer. Als gastvoorganger pas je aan bij de gebruiken van de gemeente.Mistig schreef:Begrijpen doe ik het niet. Ik vind er ook wat van.CvdW schreef:Een gastpredikant moet niet te veel noten op z'n zang hebben. Pas je gewoon aan.
Ik vind vooral voor het laatste wel iets te zeggen, inderdaad. Maar bij studenten gaat dat niet.Mistig schreef:Begrijpen doe ik het niet. Ik vind er ook wat van.CvdW schreef:Een gastpredikant moet niet te veel noten op z'n zang hebben. Pas je gewoon aan.
Het is ook wel een goede waarschuwing voor de gemeente voor een eventuele beroepbaarstelling. Aan de andere kant ligt het niet voor de hand zo'n predikant te kandideren als je hecht aan beelduitzendingen.
Je mag hier ook wat van vinden, maar het respecteren ervan is ook een groot goed. Aan het begin van her corona-cameratijdperk is al iets geschreven dat dit kon gebeuren.Mistig schreef:Begrijpen doe ik het niet. Ik vind er ook wat van.CvdW schreef:Een gastpredikant moet niet te veel noten op z'n zang hebben. Pas je gewoon aan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Even tussendoor: Vandaag zou ds. A.T. Huijser moeten beslissen aangaande het beroep van onze gemeente...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik kan me het volgende nog heel goed herinneren.
Gastpredikant kwam in onze gemeente in de tijd dat de namen van belijdenis catechisanten werden afgelezen. Het waren er in totaal twaalf namen. Gastpredikant was niet van zins deze namen op te lezen. Alleen verwijzen naar kerkblad. (Tweede) voorzitter gaf toen kort en bondig aan dat hij ze wel voorlas, aldus is geschied.
Gastpredikant kwam in onze gemeente in de tijd dat de namen van belijdenis catechisanten werden afgelezen. Het waren er in totaal twaalf namen. Gastpredikant was niet van zins deze namen op te lezen. Alleen verwijzen naar kerkblad. (Tweede) voorzitter gaf toen kort en bondig aan dat hij ze wel voorlas, aldus is geschied.
Dat is inderdaad erg vervelend. Een gastvoorganger moet dus inderdaad niet teveel ruimte krijgen. Je hebt in elke gemeente nou eenmaal gewoonten en gebruiken.CvdW schreef:Ik kan me het volgende nog heel goed herinneren.
En als je dus wel bepaalde verzoeken hebt, dan moet een kerkenraad daarvan van tevoren op de hoogte zijn en kan zij beslissen of zij hem wel of niet uitnodigt.
Dominees zijn in het algemeen meer of minder eigenwijs. Dat geldt in ieder geval voor de predikanten die ik persoonlijk ken. Je moet ook wel een beetje eigenwijs zijn om in zo'n rol goed te functioneren, dus heel erg is dat niet. Het wordt meestal pas een probleem als de kerkenraad disfunctioneert en zo'n predikant teveel ruimte neemt om zijn eigen zin te doen.
-
Dat vind ik echt bizar. De feedback-loop mag een stuk beter, dit is onacceptabel gedrag wat mij betreft.CvdW schreef:Ik kan me het volgende nog heel goed herinneren.
Ik weet niet of dit een gebruik of een kerkordelijke regel is. Maar je moet de gemeente doorgaans tweemaal in kennis stellen, waarvan 1 keer als mededeling op de kansel (HHK) Dus het is niet alleen maar eigenwijsheid, maar mogelijk ook onbekendheid met datgene wat kerkordelijk in het kerkverband is afgesproken.CvdW schreef:Ik kan me het volgende nog heel goed herinneren.
Klopt, zo moet het bij de GG ook.Herman schreef:Ik weet niet of dit een gebruik of een kerkordelijke regel is. Maar je moet de gemeente doorgaans tweemaal in kennis stellen, waarvan 1 keer als mededeling op de kansel (HHK) Dus het is niet alleen maar eigenwijsheid, maar mogelijk ook onbekendheid met datgene wat kerkordelijk in het kerkverband is afgesproken.CvdW schreef:Ik kan me het volgende nog heel goed herinneren.