Gelezen, gedacht, gehoord...

Posthoorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Ik heb de catechismuspreding van ds. Verschuure wat gevolgd. Volgens mij staan de eerste zondagen er niet meer op, dat is wat jammer. Maar het begint hier bij Zondag 3. Aanbevolen om te volgen.
http://elimcapelle.nl/preken-beluisteren/
Ds. Verschuure heeft ooit van zichzelf gezegd in een preek dat hij de vergeving der zonden niet kent. Lijkt me geen goede leidsman om de HC uit te leggen.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:
JCRyle schreef:Tegen deze achtergrond heb ik toch mijn woorden geschreven, zoals zij zijn geschreven. Het funeste van het uit elkaar trekken van Zondag 7 en 23: Het spreekt mensen zalig zonder geloofskennis aan Christus. Bijbels gezien een onmogelijkheid.
Ik durf haast niet meer te reageren. Maar wordt dan Zondag 7 en 23 uitelkaar getrokken?
Zondag 7 is het wezen des geloofd. Het wezen, en eigenlijke ware geloof.
Maar zondag 23 is toch geen inconsequentie in de Catechismus? Ze spreekt in het stuk der dankbaarheid
over het welwezen des geloofs. Zonder Zondag 7 kan er geen Zondag 23 zijn.
Die kunnen niet uitelkaar worden gehaald.
En waar lezen we dat een mens buiten de kennis van Christus zalig kan worden? Wie dat weet mag het verklaren, maar dat kan niet. Wat anders is de bewuste rechtvaardigmaking.
Zou men kunnen spreken van de kennis van Christus, als men dat zou vragen aan een bekommerde ziel (weten we eigenlijk wat dat is?). Is dat een onbekeerd mens? Kent die Christus? Kende Samuël de Heere toen Hij riep: Samuel, Samuel! Ja toch? En hij kende de Heere nog niet. Hoe kan dat?
Ik laat het hierbij. Want ik moet wel zeggen dat het persoonlijk doorleefd moet worden willen we niet alleen de theorie (met die kennis gaan we vroeg of laat de mist in), maar ook de praktijk ervan kennen.
Zondag 7 en Zondag 23 zijn niet chronologisch aan elkaar verbonden. Als je dat wel doet krijg je termen als onbewuste en bewuste rechtvaardigmaking. Als je Zondag 7 leest is daar even zoveel geloofskennis voor nodig als Zondag 23. In Zondag 7 lees ik namelijk geen algemene beschrijving van wat geloof is en dat dit onbewust in de wedergeboorte wordt ingeplant. Als je dat wel doet laat je onze Heidelberger niet meer aan het woord, maar het schema dat we erop leggen.
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Als je Zondag 7 leest, dan lees ik wat voor een kind van God persoonlijk het geloof is, zie hiervoor het dikgedrukte. De inhoud van het geloof wordt nader uitgelegd in de daarop volgende Zondagen, namelijk Zondag 8-22. En dan komt Zondag 23 niet als chronologische opeenvolging/nadere weldaad, maar als troostvolle betekenis in het stuk van de heiligmaking. Neem alleen vraag 61 van Zondag 23. Daarin wordt duidelijk verwoordt dat je alleen door het ware geloof van Zondag 7 rechtvaardig voor God bent.

Heel eenvoudig spreken we Gods Woord en onze belijdenis na, als we stellen dat Gods kind kennis heeft aan vrijspaak van zonde en schuld, gerechtigheid en heiligheid in Christus. En dat allen die daar vreemd van zijn nog voor eigen rekening leven. Dus een bekommerde ziel die aan zijn schuld en zondelast ontdekt is en geen gelovig oog geslagen heeft op de lijdende Christus, die leeft nog steeds voor eigen rekening. En zo iemand mag je niet zalig spreken of de handen op leggen, geenszins. Alleen achter de toegepaste bloedgerechtigheid van Christus is een zondaar veilig voor God.
helma

Bericht door helma »

Misschien kon de predikant niet over zondag 23 preken omdat het zo bekneld is geraakt.
Ik kan me dat wel voorstellen. Als je zondag 7 en 23 loskoppelt raak je ook verward.
Dan zijn mensen in Christus en mogen toch niet geloven dat hun zonden vergeven zijn. Die troost wordt hun onthouden en zelfs wel ontnomen.

Wat zou ik graag willen Dia dat je eens de 3 preken over Hebr.10 in onze gemeente zou luisteren. Zo'n rijkdom aangewezen in Christus als Hogepriester. We hebben een Priester. Hij is beschikbaar. De weg is geopend; het voorhangsel is gescheurd. Het is volbracht!
In Hem is alles te vinden wat jij niet hebt. Een overvloed van genade.
Al wat u ontbreekt schenkt Hij zo gij t smeekt, mild en overvloedig. Er zijn bij Hem milde handen en vriend'lijk ogen.

http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Ik heb de catechismuspreding van ds. Verschuure wat gevolgd. Volgens mij staan de eerste zondagen er niet meer op, dat is wat jammer. Maar het begint hier bij Zondag 3. Aanbevolen om te volgen.
Ds. Verschuure heeft ooit van zichzelf gezegd in een preek dat hij de vergeving der zonden niet kent. Lijkt me geen goede leidsman om de HC uit te leggen.
Dat hebben er veel meer dan je misschien denkt. Ds. van de Poel benoemd dat ook duidelijk in zijn preek. Dat wil niet zeggen dat het geen levend volk van God is toch? De bewuste vrijspraak in de vierschaar is nu een zeldzaamheid geworden. Maar we kunnen daarvoor toch geen rust hebben? of vinden?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
JCRyle

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
Dat hebben er veel meer dan je misschien denkt. Ds. van de Poel benoemd dat ook duidelijk in zijn preek. Dat wil niet zeggen dat het geen levend volk van God is toch? De bewuste vrijspraak in de vierschaar is nu een zeldzaamheid geworden. Maar we kunnen daarvoor toch geen rust hebben? of vinden?
Meen je dit? Dit is toch niet naar Gods Woord, DIA?
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
Ieder kind van God kent vergeving van zonden @DIA. Levend volk van God kent vergeving van zonden. Als men met een openstaande schuld rondloopt, is er dus nog geen verzoening met Christus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
Ieder kind van God kent vergeving van zonden @DIA. Levend volk van God kent vergeving van zonden. Als men met een openstaande schuld rondloopt, is er dus nog geen verzoening met Christus.
Lees ik hierin niet iets van het niet erkennen van standen in het genadeleven? Als de zonde drukt, besef ik dan wat dat inhoudt? En Christus niet te kennen? En dan te moeten sterven. Kan dat? Ik geloof als dat wordt opgebonden, dat er dan geen moment rust meer kan zijn.

Ik heb al te vaak gezegd dat ik wil stoppen, want het is hier maar een niet ophoudende strijd
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef: Lees ik hierin niet iets van het niet erkennen van standen in het genadeleven? Als de zonde drukt, besef ik dan wat dat inhoudt? En Christus niet te kennen? En dan te moeten sterven. Kan dat? Ik geloof als dat wordt opgebonden, dat er dan geen moment rust meer kan zijn.
Ik ben het met Dia eens.
Voorbeelden daarvan zijn ook in de Bijbel te vinden, bijv Psalm 88:
15 HEERE! waarom verstoot Gij mijn ziel, en verbergt Uw aanschijn voor mij?
16 Van der jeugd aan ben ik bedrukt en doodbrakende; ik draag Uw vervaarnissen, ik ben twijfelmoedig.
17 Uw hittige toornigheden gaan over mij; Uw verschrikkingen doen mij vergaan.
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Lees ik hierin niet iets van het niet erkennen van standen in het genadeleven? Als de zonde drukt, besef ik dan wat dat inhoudt? En Christus niet te kennen? En dan te moeten sterven. Kan dat? Ik geloof als dat wordt opgebonden, dat er dan geen moment rust meer kan zijn
Nee hoor, dat ontken ik niet. Maar ik zeg wel dat het genadeleven (voor de mens bekeken) begint met de wedergeboorte, en direct daarop de rechtvaardigmaking, dus de bewuste vergeving van zonden. Dat is geen nadere weldaad.
Zonder vergeving van zonden gaat een mens verloren, er zijn maar 2 wegen, of er binnen, of er buiten.
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

ejvl schreef: Nee hoor, dat ontken ik niet. Maar ik zeg wel dat het genadeleven (voor de mens bekeken) begint met de wedergeboorte, en direct daarop de rechtvaardigmaking, dus de bewuste vergeving van zonden. Dat is geen nadere weldaad.
Zonder vergeving van zonden gaat een mens verloren, er zijn maar 2 wegen, of er binnen, of er buiten.
Hoe zit dat dan met Christen in de Christenreis van Bunyan?
Hij is door dat poortje gegaan en kwam niet direct bij het kruis terecht waar zijn zondenpak verdween.
En vergelijk de Christenreis eens met de Christinnenreis.
Daarin zie je toch ook onderscheiden wegen?
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef: Lees ik hierin niet iets van het niet erkennen van standen in het genadeleven? Als de zonde drukt, besef ik dan wat dat inhoudt? En Christus niet te kennen? En dan te moeten sterven. Kan dat? Ik geloof als dat wordt opgebonden, dat er dan geen moment rust meer kan zijn.
Ik ben het met Dia eens.
Voorbeelden daarvan zijn ook in de Bijbel te vinden, bijv Psalm 88:
15 HEERE! waarom verstoot Gij mijn ziel, en verbergt Uw aanschijn voor mij?
16 Van der jeugd aan ben ik bedrukt en doodbrakende; ik draag Uw vervaarnissen, ik ben twijfelmoedig.
17 Uw hittige toornigheden gaan over mij; Uw verschrikkingen doen mij vergaan.
Wat wil je hiermee zeggen?
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Roos2017 schreef:
ejvl schreef: Nee hoor, dat ontken ik niet. Maar ik zeg wel dat het genadeleven (voor de mens bekeken) begint met de wedergeboorte, en direct daarop de rechtvaardigmaking, dus de bewuste vergeving van zonden. Dat is geen nadere weldaad.
Hoe zit dat dan met Christen in de Christenreis van Bunyan?
Hij is door dat poortje gegaan en kwam niet direct bij het kruis terecht waar zijn zondenpak verdween.
Zullen we deze keer bij het Woord blijven? Waar zie je in de Bijbel iemand die door de Deur = Christus is ingegaan, maar niet weet wie Christus is en wat Hij voor hem gedaan heeft?
ejvl

Bericht door ejvl »

Roos2017 schreef: Hoe zit dat dan met Christen in de Christenreis van Bunyan?
Uiteraard, maar denk je, was Christen in eigen gewaarwording al behouden toen hij het poortje doorging, en zijn pak nog op zijn rug had?
(In Gods eeuwige verkiezing natuurlijk wel, maar dat wist Christen niet)
coco

Bericht door coco »

En jawel.. We zijn weer in de al oude en inmiddels welbekende discussie beland!

Als er geen welwezen en wezen des geloofs meer onderscheiden worden (of in ieder geval de theologie achter deze termen) is iedere verdere discussie totaal zinloos.

Men leze het boek 'Leren op de school van Christus ' van Ralph Venning. Daarin wordt Bijbels en uitvoerig over dit onderwerp geschreven, door een onverdacht persoon.
:hi
Desiree

Bericht door Desiree »

Of de Mattheus Passion...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Plaats reactie