Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Geplaatst: 19 feb 2022, 20:12

Johann Gottfried Walther schreef:
Dat is toch precies wat ik zeg? De ene baptist is de andere niet! Ds. Den Butter snapt dat. Maar ik begrijp dat dat voor jou wat lastig te verwerken is.huisman schreef:Bij ons heeft hij drie preken gehouden over de waarde en de Bijbelse gronden van de kinderdoop.Posthoorn schreef:Fijn dat ds. Den Butter de contacten met calvinistische baptisten als zo positief ervaart (RD-magazine vandaag)! Ook dát is een stapje op weg naar 'kerkelijke eenheid'.
Ze zijn hier plaatselijk ook in druk verschenen. Heb nog een paar exemplaren liggen. Zeer leerzaam!
Je trekt zijn woorden wel een beetje naar jezelf toe. Hij had bij zijn vele buitenlandse reizen geen geestelijk contact met arminiaanse baptisten. Dat vond hij (en ik) wel bij calvinistische baptisten. Lijkt mij begrijpelijk.
Helaas lees je nu wel heel slecht.Posthoorn schreef:Dat is toch precies wat ik zeg? De ene baptist is de andere niet! Ds. Den Butter snapt dat. Maar ik begrijp dat dat voor jou wat lastig te verwerken is.huisman schreef:Bij ons heeft hij drie preken gehouden over de waarde en de Bijbelse gronden van de kinderdoop.Posthoorn schreef:Fijn dat ds. Den Butter de contacten met calvinistische baptisten als zo positief ervaart (RD-magazine vandaag)! Ook dát is een stapje op weg naar 'kerkelijke eenheid'.
Ze zijn hier plaatselijk ook in druk verschenen. Heb nog een paar exemplaren liggen. Zeer leerzaam!
Je trekt zijn woorden wel een beetje naar jezelf toe. Hij had bij zijn vele buitenlandse reizen geen geestelijk contact met arminiaanse baptisten. Dat vond hij (en ik) wel bij calvinistische baptisten. Lijkt mij begrijpelijk.
Ja, ik heb wel interesse!huisman schreef:Helaas lees je nu wel heel slecht.Posthoorn schreef:Dat is toch precies wat ik zeg? De ene baptist is de andere niet! Ds. Den Butter snapt dat. Maar ik begrijp dat dat voor jou wat lastig te verwerken is.huisman schreef:Bij ons heeft hij drie preken gehouden over de waarde en de Bijbelse gronden van de kinderdoop.Posthoorn schreef:Fijn dat ds. Den Butter de contacten met calvinistische baptisten als zo positief ervaart (RD-magazine vandaag)! Ook dát is een stapje op weg naar 'kerkelijke eenheid'.
Ze zijn hier plaatselijk ook in druk verschenen. Heb nog een paar exemplaren liggen. Zeer leerzaam!
Je trekt zijn woorden wel een beetje naar jezelf toe. Hij had bij zijn vele buitenlandse reizen geen geestelijk contact met arminiaanse baptisten. Dat vond hij (en ik) wel bij calvinistische baptisten. Lijkt mij begrijpelijk.
Verder blijf ik het verwerpen van de kinderdoop een zeer ernstige dwaling vinden en dat is ook te vinden in de drie preken die deze predikant in onze gemeente heeft gehouden.
Ik heb nog een exemplaar in de aanbieding voor dwalenden. Interesse?
Wat bedoel je met bodem? Het is niet zo dat er al een laagje ''gekweekt'' is ofzo.Delftenaar schreef:Misschien niet de goede plek om te bespreken, maar toch: het valt op dat tegenwoordig de kinderdoop door veel mensen wordt afgewezen. Het past binnen een steeds individualistischer wordende samenleving: iedereen, ook je eigen kind (-eren) moeten c.q. mogen hun keuze voor God maken.
Dat is niet hoe God werkt: het verbond doet er wel degelijk toe.
Ja: bekering is nog steeds nodig, maar toch geeft de doop (en verdere geloofsopvoeding) al de nodige bodem voor bekering.
Misschien bestaan er idd zulk soort individualistisch denkende mensen. Maar bij de meesten zal het er toch om gaan dat ze de onderbouwing van de kinderdoop niet geloofwaarding vinden.Delftenaar schreef:Misschien niet de goede plek om te bespreken, maar toch: het valt op dat tegenwoordig de kinderdoop door veel mensen wordt afgewezen. Het past binnen een steeds individualistischer wordende samenleving: iedereen, ook je eigen kind (-eren) moeten c.q. mogen hun keuze voor God maken.
Dat is niet hoe God werkt: het verbond doet er wel degelijk toe.
Ja: bekering is nog steeds nodig, maar toch geeft de doop (en verdere geloofsopvoeding) al de nodige bodem voor bekering.
Besnijdenis en doop liggen in elkaars verlengde. Waarom werden in het OT de jongetjes op de achtste dag besneden? Waarom dopen wij, als het verder geen waarde heeft?gallio schreef:Misschien bestaan er idd zulk soort individualistisch denkende mensen. Maar bij de meesten zal het er toch om gaan dat ze de onderbouwing van de kinderdoop niet geloofwaarding vinden.Delftenaar schreef:Misschien niet de goede plek om te bespreken, maar toch: het valt op dat tegenwoordig de kinderdoop door veel mensen wordt afgewezen. Het past binnen een steeds individualistischer wordende samenleving: iedereen, ook je eigen kind (-eren) moeten c.q. mogen hun keuze voor God maken.
Dat is niet hoe God werkt: het verbond doet er wel degelijk toe.
Ja: bekering is nog steeds nodig, maar toch geeft de doop (en verdere geloofsopvoeding) al de nodige bodem voor bekering.
Verder is het natuurlijk zo dat de bekering van een mens die wel als kind gedoopt is in grote lijnen hetzelfde is als de bekering van een ongedoopte. Het is daarom heel gevaarlijk om te denken dat de kinderdoop een soort bodem geeft voor een latere bekering.
Dit is wat ik lees: "Met arminiaanse baptisten kon ik bijvoorbeeld niet overweg. Wel met de calvinistische baptisten. Die spreken dezelfde taal over hoe God een mens bekeert, wat de grond van de zaligheid is en waar het geloof op gericht is. Als je dat bij mensen in andere landen proeft, geeft dat veel blijdschap."huisman schreef:Helaas lees je nu wel heel slecht.
Jij vind de verwerping van de kinderdoop geen ernstige dwaling? Tsja ik heb die opvatting wel en van ganse harte, samen met bijna alle reformatoren, nadere reformatoren, puriteinen enz.Posthoorn schreef:Dit is wat ik lees: "Met arminiaanse baptisten kon ik bijvoorbeeld niet overweg. Wel met de calvinistische baptisten. Die spreken dezelfde taal over hoe God een mens bekeert, wat de grond van de zaligheid is en waar het geloof op gericht is. Als je dat bij mensen in andere landen proeft, geeft dat veel blijdschap."huisman schreef:Helaas lees je nu wel heel slecht.
Schiet toch op met je ernstige dwaling.
Ik heb wel belangstelling Huisman,huisman schreef:Jij vind de verwerping van de kinderdoop geen ernstige dwaling? Tsja ik heb die opvatting wel en van ganse harte, samen met bijna alle reformatoren, nadere reformatoren, puriteinen enz.Posthoorn schreef:Dit is wat ik lees: "Met arminiaanse baptisten kon ik bijvoorbeeld niet overweg. Wel met de calvinistische baptisten. Die spreken dezelfde taal over hoe God een mens bekeert, wat de grond van de zaligheid is en waar het geloof op gericht is. Als je dat bij mensen in andere landen proeft, geeft dat veel blijdschap."huisman schreef:Helaas lees je nu wel heel slecht.
Schiet toch op met je ernstige dwaling.
Denk dat dit toch niet een heel vreemde opvatting zou moeten zijn op een reformatorisch forum die de 3FvE onderschrijft.
Heb je nog belangstelling voor de 3 preken van deze predikant over de doop? Hij noemt daar de verwerping van de kinderdoop wel een ernstige dwaling dus wees gewaarschuwd.
Ik ben druk op zoek. Mijn boekenvoorraad is aan het verhuizen van de ene naar de andere kamer en zit nu in dozen. Veul dozenFlyingEagle schreef:Ik heb wel belangstelling Huisman,huisman schreef:Jij vind de verwerping van de kinderdoop geen ernstige dwaling? Tsja ik heb die opvatting wel en van ganse harte, samen met bijna alle reformatoren, nadere reformatoren, puriteinen enz.Posthoorn schreef:Dit is wat ik lees: "Met arminiaanse baptisten kon ik bijvoorbeeld niet overweg. Wel met de calvinistische baptisten. Die spreken dezelfde taal over hoe God een mens bekeert, wat de grond van de zaligheid is en waar het geloof op gericht is. Als je dat bij mensen in andere landen proeft, geeft dat veel blijdschap."
Schiet toch op met je ernstige dwaling.
Denk dat dit toch niet een heel vreemde opvatting zou moeten zijn op een reformatorisch forum die de 3FvE onderschrijft.
Heb je nog belangstelling voor de 3 preken van deze predikant over de doop? Hij noemt daar de verwerping van de kinderdoop wel een ernstige dwaling dus wees gewaarschuwd.