Omgaan met kritiek - zoals al is aangegeven, hebben de meesten heel wat ervaring als ambtsdrager en / of levenservaring. Plus ze krijgen feedback van de docenten van de TS en de ambtsdragers waar ze voorgaan. Dit argument gaat dus echt niet op.Jantje schreef:Ik zal het proberen uit te leggen.gallio schreef:Vind ik eigenlijk best wel logisch. Bedankt voor het delen, ik wist de reden dus ook niet.Jantje schreef:Om de student tijdens zijn opleiding te beschermen voor kritiek en commentaar van 'buitenaf'.
Met alle respect, maar ik vind dit echt volslagen belachelijk.
Waarom gebruik je termen als 'volslagen belachelijk' en zet er dan iets bij van 'met alle respect'. Het respect is namelijk ver te zoeken.
Als eerste wil ik aangeven dat dominees vandaag de dag vaker wel dan niet kritiek over zich heen krijgen. Daarom is het mijns inziens goed dat de studenten daar ook al mee leren omgaan, vóórdat ze daadwerkelijk predikant worden. Daarmee leer je mijns inziens ook een stukje praktijk, en voorkom je ook dat ze, als ze daadwerkelijk dominee zijn, gelijk in een krampachtige verdediging schieten, als er kritiek komt op de prediking (in de zin van de inwoners van Beréa).
Als tweede: voor alle vacante gemeenten is het, als een student beroepbaar wordt gesteld, nog wel eens fijn om een preek van hem te beluisteren. In onze gemeente is sinds dit jaar afgesproken om de beroepbaarstelling van de predikanten/kandidaten een week eerder bekend te maken, zodat je daartoe nog eens de gelegenheid hebt. Nu kun je van studenten vrijwel geen enkele preek op internet vinden.
Ten derde speelt daarbij ook nog een rol dat er slechts een handjevol gemeenten is waar de preken achteraf kunnen worden teruggeluisterd. Dus om nu te zeggen dat het over een aanzienlijk aantal gemeenten gaat die dit deden, is absoluut niet waar. In dat licht is de berisping van de Theologische School vooral gericht aan gemeenten binnen een bepaald smaldeel.
Kans om kandidaten te beluisteren - ongeveer 15 minuten nadat iemand aangenomen is voor de studie bij de GG staat zijn informatie op het www inclusief wanneer hij ws. beroepbaar is. Je hebt dus gedurende de laatste 2 jaar van de studie alle mogelijkheid om zo iemand te beluisteren in een kerkdienst. Dat hoeft niet in je eigen gemeente te zijn, jij kan ws. kiezen uit ongeveer 25 gemeenten in een straal van 30 km rond jouw dorp. Dat moet toch wel genoeg zijn, denk ik dan.
Dat maar een gedeelte van de gemeenten dit doet is niet relevant.
Noch eens, het is voor mij volstrekt logisch dat de TS hier op staat. Iets meer respect voor de TS van je kerkverband zou ik mooi vinden.