Weekdiensten

gallio

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:Om de student tijdens zijn opleiding te beschermen voor kritiek en commentaar van 'buitenaf'.

Met alle respect, maar ik vind dit echt volslagen belachelijk.
Vind ik eigenlijk best wel logisch. Bedankt voor het delen, ik wist de reden dus ook niet.

Waarom gebruik je termen als 'volslagen belachelijk' en zet er dan iets bij van 'met alle respect'. Het respect is namelijk ver te zoeken.
Ik zal het proberen uit te leggen.

Als eerste wil ik aangeven dat dominees vandaag de dag vaker wel dan niet kritiek over zich heen krijgen. Daarom is het mijns inziens goed dat de studenten daar ook al mee leren omgaan, vóórdat ze daadwerkelijk predikant worden. Daarmee leer je mijns inziens ook een stukje praktijk, en voorkom je ook dat ze, als ze daadwerkelijk dominee zijn, gelijk in een krampachtige verdediging schieten, als er kritiek komt op de prediking (in de zin van de inwoners van Beréa).

Als tweede: voor alle vacante gemeenten is het, als een student beroepbaar wordt gesteld, nog wel eens fijn om een preek van hem te beluisteren. In onze gemeente is sinds dit jaar afgesproken om de beroepbaarstelling van de predikanten/kandidaten een week eerder bekend te maken, zodat je daartoe nog eens de gelegenheid hebt. Nu kun je van studenten vrijwel geen enkele preek op internet vinden.

Ten derde speelt daarbij ook nog een rol dat er slechts een handjevol gemeenten is waar de preken achteraf kunnen worden teruggeluisterd. Dus om nu te zeggen dat het over een aanzienlijk aantal gemeenten gaat die dit deden, is absoluut niet waar. In dat licht is de berisping van de Theologische School vooral gericht aan gemeenten binnen een bepaald smaldeel.
Omgaan met kritiek - zoals al is aangegeven, hebben de meesten heel wat ervaring als ambtsdrager en / of levenservaring. Plus ze krijgen feedback van de docenten van de TS en de ambtsdragers waar ze voorgaan. Dit argument gaat dus echt niet op.

Kans om kandidaten te beluisteren - ongeveer 15 minuten nadat iemand aangenomen is voor de studie bij de GG staat zijn informatie op het www inclusief wanneer hij ws. beroepbaar is. Je hebt dus gedurende de laatste 2 jaar van de studie alle mogelijkheid om zo iemand te beluisteren in een kerkdienst. Dat hoeft niet in je eigen gemeente te zijn, jij kan ws. kiezen uit ongeveer 25 gemeenten in een straal van 30 km rond jouw dorp. Dat moet toch wel genoeg zijn, denk ik dan.

Dat maar een gedeelte van de gemeenten dit doet is niet relevant.

Noch eens, het is voor mij volstrekt logisch dat de TS hier op staat. Iets meer respect voor de TS van je kerkverband zou ik mooi vinden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeker. Ik ben positiever als menig ander. Dat weet jij heus wel. Maar als ik eens een enkele keer negatief ben, zal ik dat jullie hier ook zeker niet onthouden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Zeker. Ik ben positiever als menig ander. Dat weet jij heus wel. Maar als ik eens een enkele keer negatief ben, zal ik dat jullie hier ook zeker niet onthouden.
Huh, om 9.26 zei je nog dat je dat niet meer zou doen :D :nananere
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Zeker. Ik ben positiever als menig ander. Dat weet jij heus wel. Maar als ik eens een enkele keer negatief ben, zal ik dat jullie hier ook zeker niet onthouden.
Een dienst is wat anders dan de Theologische School. Wel goed lezen hé! :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Een dienst is wat anders dan de Theologische School. Wel goed lezen hé! :slurp
Daar gaf je je mening geven in brede zin aan dacht ik. Ik dacht al, wat ga je doen met al je vrije tijd?
gallio

Bericht door gallio »

Dat klinkt als zoiets van "ik ben positief, dus dat geeft mij het recht om ook eens wat negatiefs te zeggen". Zo werkt het natuurlijk niet.

Verder ben ik er niet zo van om alles en iedereen in een hokje te zetten en daarop gebaseerd een mening te uiten. Dus ik denk niet dat jij of positief of negatief bent, ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat ik dit soort opmerkingen als 'volslagen belachelijk' zonder onderbouwing een negatieve opmerking vind. Maakt mij niet uit als jij nou Jantje, DIA, eilander, Mark Rutte of Willem Alexander heet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:@DIA,
Morgenavond kun je meeluisteren met ds. G. Beens: https://gergemmiddelburgzuid.nl/kerktelefoon
Het is nu live (en niet na te luisteren).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Je moest wel tegen een droefgeestig dialect kunnen. Maar de organist speelde heel prachtig. Ik schat in dat er veel gasten in de kerk waren. Er werd zo traag gezongen.

De dominee mag voortaan wel bidden of hij het woord Gods niet al zuchtende hoeft te spreken, want volgens de heilige apostel is dat toch zeer verre het beste.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Iemand die uit Genemuiden komt, zal heel zijn leven een dialect houden.

En dit is een tempo wat inderdaad iets langzamer is. Ik vermoed dat er een aanzienlijk aantal leden uit de GGiN van Arnemuiden en Middelburg zaten, inderdaad.

En verder vond ik de preek zeer bijzonder mooi, al ging hij ruimschoots over de tijd heen. Ik herken me dus ook in het geheel niet in jouw bewoordingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb over de inhoud van de preek niets gezegd. Er is mij weinig aan opgevallen. Veel studie zal hij er niet aan hebben besteed. De eerste 22 minuten was er helemaal niets aan de orde, daarna kwam hier en daar nog een opbouwende toepassing, al moet ik zeggen dat het punt mij nu al niet meer bijstaat. Het was een bijzin.

Wat ik wel grappig vond, is dat hij spreekt over de mensen in zijn midden. Ik neem aan dat hij probeert af te leren om in de wijvorm te spreken, en dat is goed. Maar je kunt niet ieder ons/wij in mij veranderen. Dat is echter een kleinigheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Iemand die uit Genemuiden komt, zal heel zijn leven een dialect houden.

En dit is een tempo wat inderdaad iets langzamer is. Ik vermoed dat er een aanzienlijk aantal leden uit de GGiN van Arnemuiden en Middelburg zaten, inderdaad.

En verder vond ik de preek zeer bijzonder mooi, al ging hij ruimschoots over de tijd heen. Ik herken me dus ook in het geheel niet in jouw bewoordingen.
Wat je hoort is een Genemuidens accent. Een accent is soms moeilijk weg te werken. Hoe je bij droefgeestig komt begrijp ik niet. Wellicht dat je ernst voor droefgeestig aanhoort?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@DDD zei dat. Ik niet.

Heb je ook geluisterd?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Stof

Bericht door Stof »

Zeeuw schreef:
Stof schreef: Om aan dat diepe te wennen zou het goed zijn als ze regelmatig refoforum zouden checken.
Vind je? Volgens mij komen studenten er juist positief 'van af'.
Zeker hoor. Maar ik bedoelde dat ze hier in een notendop kennis kunnen nemen van welke vragen, discussies en kritiekpunten er leven in de achterban, zij het dat er wat extreme criticasters te vinden zijn hier. Maar die zijn er ook in de gemeenten. Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik denk dat het goed voor de toerusting van de studenten zou zijn als er regelmatig een hier vurig bediscussieerd thema op tafel wordt gelegd op de Theologische School waarbij de opdracht van de student dan is om daar een theologisch verantwoord, pastoraal en evenwichtig antwoord op te formuleren.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Juist. Dat lijkt me een buitengewoon slecht idee. Want hoe moet zo'n student een theologisch verantwoord, pastoraal en evenwichtig antwoord formuleren op bijvoorbeeld de verschillen in visies op Zondag 23, op de Heilige Doop, de plaats van het verbond en de beloften in de prediking en ga zo maar door? Je schrijft zelf al over vele hoofden en vele zinnen. Die vele.hoofden zullen zich daar dan vast uiterst kritisch over buigen, met nog vele volgende zinnen als gevolg.

Het enige 'voordeel' zou het verminderen kunnen zijn van beroepen op kandidaten. Ik acht het namelijk goed mogelijk dat de kandidaat daardoor minder beroepen ontvangt.
Laatst gewijzigd door Jantje op 31 jul 2019, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Welnee. Zolang de gemeenteleden daar geen kennis van nemen, is dat prima.

Ik zie meer gevaar in een nog verdergaande harmoniseringsdrang die daaruit zou kunnen volgen. Maar het idee dat predikanten een afgewogen theologisch verantwoorde opinie zouden moeten kunnen geven, spreekt me wel aan. Maar dat betekent, afhankelijk van hoe streng je beoordeelt, wel dat een deel van de studenten nooit zou kunnen afstuderen.
Plaats reactie