Ik vind jouw mening over het ambt geen onzin, maar wel dat je het geen definitie vond, maar wel beschreef 'hoe iets in de Schrift functioneert'.
Want je kunt namelijk pas beschrijven hoe iets in de Schrift functioneert, als je eerst weet waar je het over hebt. En je hebt het dus over iets anders dan helma en ik. Dat is overigens op zich helemaal niet verkeerd, maar juist interessant, daarom zitten we op een forum.
Die goddelijke roeping en aanstelling vind ik ook wel een onderdeel van zowel de roeping als bediening, en ook van het begrip 'ambt'. En ik denk inderdaad dat ook voor de gehuwden er een specifieke roeping is in het leven. Het huwelijk is niet alleen een overeenkomst tussen twee mensen, maar ook een goddelijke instelling, die een roeping/ambt meebrengt voor alle gehuwden, in het bijzonder voor de gelovigen.
Overigens ben ik het met je eens dat je de begrippen ambt, bediening en roeping verschillend kunt en zelfs moet definiëren. De woorden leggen de nadruk op verschillende kenmerken en aspecten. Een roeping kan ook voor ongelovigen gelden, het is de vraag of dat voor een bediening ook kan (hoewel bij Saul misschien wel).
Als de Schrift zelf die woorden gebruikt en onderscheidt, is dat mijns inziens nog steeds een kwestie van definitie, hoewel ik er ook in meega dat de ruimte om te definiëren niet mag gaan buiten de kaders van de onderscheidingen in de Bijbel zelf.