Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

eilander
Moderator

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Toch is het voor de etiquette van het kerkelijk orgelspel nagenoeg onmogelijk om 2 verschillende melodieën in één te verweven, of een organist moet ontzettend goed zijn in harmonisaties, nu verwacht ik niet dat ze in Rhenen exact gebruik maken van de kerktoon soorten en de muzikale regels van kerkmuziek, dus dan is het geen probleem.
Ik doe het zelf ook wel eens omdat ik het mooi vind, maar eigenlijk is het tegen de regels in.
Je hoeft de melodieën niet in elkaar te verweven. Je kunt ook - als je dat passend vindt - eerst de ene melodie en dan de andere spelen. Als het goed in elkaar wordt gepast en het mooi is, vind ik dat dat best eens moet kunnen.
Niet steeds doen, dan wordt het een kunstje en erg vermoeiend.

We dwalen wat af van het topic. Goed verslag, GGBeroopingswerk, je hoort ds. Kort praten!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Als je Psalm 75:1 gaat zingen en je wilt als organist in je voorspel een paar regels van Psalm 43 verwerken, zou ik me daarvan niet laten weerhouden. Kom nou, wie is er nu de organist?
"In je voorspel een paar regels verwerken van..." is wel wat anders dan ik hier lees:
Als voorspel speelde datzelfde vrouwtje de laatste twee regels van Psalm 43:4
Als het is zoals het hier staat, vind ik het dwaas.
Als het is zoals jij nu formuleert, wordt het een ander verhaal.
Maar laten we terughoudend zijn met dat "profeet op de orgelbank"-gedoe. Daar zit je er als organist niet voor. Het is je taak om de gemeentezang in goede banen te leiden, niet om allerlei exegetische kunststukjes te vertonen.
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Marieke schreef:
Hendrikus schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Schitterend, gevoelig orgelspel. En wat speelde ze: Waar liefde woont, gebiedt den Heer’ den zegen, daar woont Hij zelf, daar wordt Zijn heil verkregen. En het leven tot in eeuwigheid. Of in Datheen, maar die ken ik niet.

Als laatste zongen we dan ook Psalm 75:1, in de berijming van Datheen, zoals alles. Als voorspel speelde datzelfde vrouwtje de laatste twee regels van Psalm 43:4: 'Die na kortstondig ongeneucht, mij eindeloos verheugd'. Of in Datheen: Dies zal ik vro(lijk) de harpe slaan, en zingen nu voortaan.
Mooi dat jij dat zo interpreteert, maar, met alle respect, als jij op het orgel een psalm hoort spelen kun jij niet weten welk vers de organist in gedachten had.
?
Wel bij psalm 133:3 ;)
Dat is altijd wel duidelijk. Dat is maar 'n halfje.

Het is je taak om de gemeentezang in goede banen te leiden, niet om allerlei exegetische kunststukjes te vertonen.

En zeker niet als vrouw ;)

Ik vind het overigens wel een beetje neerbuigend om het te hebben over een 'in keurig zwart geklede vrouw' te hebben. En even later over 'datzelfde vrouwtje'.

Maar goed, de preek. Ontopic, als het ware.
Ik weet niet in hoeverre je af kunt gaan op deze beschrijving, maar de essentie lijkt niet het aanbod van genade geweest te zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Als je Psalm 75:1 gaat zingen en je wilt als organist in je voorspel een paar regels van Psalm 43 verwerken, zou ik me daarvan niet laten weerhouden. Kom nou, wie is er nu de organist?
"In je voorspel een paar regels verwerken van..." is wel wat anders dan ik hier lees:
Maar laten we terughoudend zijn met dat "profeet op de orgelbank"-gedoe. Daar zit je er als organist niet voor. Het is je taak om de gemeentezang in goede banen te leiden, niet om allerlei exegetische kunststukjes te vertonen.
Als het is zoals het er staat, ben ik het wel met je eens. Je brengt dan de gemeente danig in verwarring. Dan moet het haast wel een fout geweest zijn. Of het is zoals ik het heb geïnterpreteerd...
Jongere

Bericht door Jongere »

Ja, GGBeroopingswerk, als je hier iets serieus wilt posten moet je natuurlijk niet óók een opmerking over de organist maken. Dan kun je het verder wel vergeten met je post.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Als het is zoals het er staat, ben ik het wel met je eens. Je brengt dan de gemeente danig in verwarring. Dan moet het haast wel een fout geweest zijn. Of het is zoals ik het heb geïnterpreteerd...
Met de hervormingsdag werd "Een vaste burcht" gezongen met in het voorspel
Psalm 46 verwerkt... Best mooi, moet ik in dit geval zeggen! Ook al ben ik niet
zo voor te lange voorspelen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marieke

Bericht door Marieke »

eilander schreef:
ejvl schreef:Toch is het voor de etiquette van het kerkelijk orgelspel nagenoeg onmogelijk om 2 verschillende melodieën in één te verweven, of een organist moet ontzettend goed zijn in harmonisaties, nu verwacht ik niet dat ze in Rhenen exact gebruik maken van de kerktoon soorten en de muzikale regels van kerkmuziek, dus dan is het geen probleem.
Ik doe het zelf ook wel eens omdat ik het mooi vind, maar eigenlijk is het tegen de regels in.
Je hoeft de melodieën niet in elkaar te verweven. Je kunt ook - als je dat passend vindt - eerst de ene melodie en dan de andere spelen. Als het goed in elkaar wordt gepast en het mooi is, vind ik dat dat best eens moet kunnen.
Niet steeds doen, dan wordt het een kunstje en erg vermoeiend.
Precies!
caprice

Bericht door caprice »

refo schreef:Ik weet niet in hoeverre je af kunt gaan op deze beschrijving, maar de essentie lijkt niet het aanbod van genade geweest te zijn.
Uit de beschrijving blijkt duidelijk dat er niet een of ander aanbod in het middelpunt stond, maar Christus.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Ja, GGBeroopingswerk, als je hier iets serieus wilt posten moet je natuurlijk niet óók een opmerking over de organist maken. Dan kun je het verder wel vergeten met je post.
:OO3 ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Julian Brasser
Verbannen

Bericht door Julian Brasser »

-DIA- schreef: Maar wie kán van zichzelf geloven? Het geloof is een Gave van God. En zeker, dan ben ik het met je eens dat je je moet voorbereiden: Dat is: De middelen die God Zelf ons gegeven heeft naarstig waarnemen. Maar niet om er iets mee te verdienen. Wat we zijn allen verloren en derven de heerlijkheid Gods. Daar zal een Godswonder moeten plaats vinden als een mens op de plaats mag komen. Dat is naar het soevereine van Gods welbehagen. Wie zal kunnen zeggen: Ik ben ombekeerd, en ik ben niet uitverkoren, dus
daar kan ik in feite niets aan doen... Dat is goddeloos spreken, want op die manier wordt God de Schuldige als Hij me niet uitverkoren heeft, alsof ik daar enig recht op zou hebben.

Nee! De Bijbel spoort ons wel aan: Zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is, roept Hem aam terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en hij bekere zich tot God. Dat is onze plicht, ja onze dure plicht. En wat werkt de ontdekking dan? Dat ik me gewillig tot God ga bekeren? Ja je probeert wel hier een zonde te laten en dat na te laten, maar verdient dat? Nee toch? Want wat zie je dan? Dat je van nature niet WILT.

En dat is een ontdekking waar je steeds dieper achter komt. Dan wordt het niet meer mogelijk om God de schuld te geven. Maar vanuit een trekking wordt er een bétrekking geboren op die God tegen wie ik gezondigd heb. Ben ik er dan? Nee. want dan moet ik sterven, en daar vlucht de mens van weg. Ook al weet je waar het komen moet: Met Jona onvoorwaardelijk overboord. En dan zijn we juist daar waar de vierschaar gespannen wordt. Ik wil er niet teveel van zeggen, ik bedoel alleen maar te zeggen dat wij mensen zulke lievertjes niet zijn. En het is ook in de praktijk: Geen lieve aangename of vrome mensen worden met God verzoend. Nee, een mens moet eerst worden wat hij is: Vijanden worden met God verzoend.

Ik denk dat ik me maar meer stil moet houden, want ik ben zo geneigd te snel te veel te zeggen.
Uiteraard zorgt de Heilige Geest voor de indrukken en andere zaken waartoe de mens gaat geloven, want de mens kan dat van nature niet, de mens zoekt van nature zichzelf, en is dezer dagen rijk en verijkt en heeft geens dings gebrek. Bij de wedergeboorte moeten er eigenlijk drie dingen gebeuren: de mens moet indrukken en andere zaken van de Heilige Geest krijgen waartoe hij gaat geloven, de mens moet gaan geloven en hij moet door de werking des Heiligen Geestes zien dat hij van God is afgeweken en een Zaligmaker nodig heeft. Dat vertalend naar wat de gemeenteleden moeten meekrijgen: als je merkt dat God bemoeienis met je houdt, door je bijvoorbeeld allerlei dingen te laten zien in je leven, moet je die Heilige Geest niet uitblussen door, bijvoorbeeld door door te gaan met piekeren over aardse zaken, op het horizontale gericht te blijven, maar in het geloof tot God gaan, en alles van Hem verwachten. Als de gemeenteleden dit meekrijgen is het genoeg, want in dat verwachten ligt een opening om je door de Heilige Geest te laten leren, namelijk Hij leert je dat je van Hem bent afgeweken en een Zaligmaker nodig hebt.

Je hebt verschillende soorten mensen die zich christenen noemen:
1. EO-jongerendagchristen - kiest op de EO-jongerendag voor Jezus, maar is verder druk bezet met aardse zaken, en dat alleen geeft al aan dat hij niet in het geloof alles van hem verwacht.
2. Blijmoedig christen - stelt prijs op een blijmoedig geloof en gaat daarmee zingend en springend het leven door, verwachtende de zaligheid waarvan hij denkt dat dat voor hem is weggelegd.
3. Om bekering biddend christen - rust niet eerder voor hij Jezus Christus in het geloof mag omhelzen, door de werking des Heiligen Geestes, en bidt ernstig tot God of Hij dat in zijn hart wil werken.
4. Hypercalvinist - laat zich door de overtuiging dat God het moet doen verlammen in het gebed en geloof. Een mens met zo'n overtuiging spreekt dan helaas ook de waarheid wat betreft hemzelf in deze staat. Zo'n mens moet indrukken en andere zaken van de Heilige Geest krijgen waartoe hij gaat geloven.
4. Als-ik-dit-en-dat-doe-komt-het-wel-goedchristen - is nog koud, noch heet wat het geestelijke betreft, en moet door de werking des Heiligen Geestes daar van worden afgebracht, door hem aan te zeggen: "zo dan, omdat gij zijt noch koud, noch heet, zo zal ik u uit mijn mond spuwen". Komt veel voor in de laatste periode van de kerk, in de wetenschap dat de zeven brieven van Johannes aan de zeven gemeenten voor de zeven perioden in de kerk staan.
5. Contract ondertekenend christen - zegt hartelijk 'ja' tegen God op het aanbod van Hem om door het bloed van Jezus Christus zalig te worden.
6. Ingeënte christen - heeft door de werking des Heiligen Geestes geleerd om alles van Hem te verwachten in het geloof, in biddend omhoogzien naar Jezus Christus verzoenend bloed, die reinigt van alle zonden. Heeft geen breed blikveld, maar een smalle, in die zin dat hij gelooft dat God zal voorzien in alles, en hij niet zelf hoeft te rekenen, dan wat tot zijn dagelijks brood is dienende. Voor buitenstaanders kan dat benauwend zijn, maar hij weet dat dat een gelukkige weg is, verwachtende de zaligheid die voor hem is weggelegd. U begrijpt, hier moet de mens uiteindelijk gebracht worden, door de werking des Heiligen Geestes, anders staat hij buiten de verdiensten van het lijden en sterven van Jezus Christus.
edmund

Bericht door edmund »

GGBeroopingswerk schreef:Gisteravond even in Rhenen geweest, voorganger ds. A. Kort. Zo klein als het kerkje is, toch een galerij. Daarvandaan goed zicht op het opgekomen kerkvolk. Opvallend veel Oud Gereformeerde kerkenraadsleden uit de omgeving: Lienden, Doorn, Elst, Ederveen (compleet). Ook veel OGG-leden van elders, tot uit Barneveld toe. Maar, zo zei een lid van de gemeente, we missen best wel wat leden van de Gereformeerde Gemeente in Nederland die er anders wel zijn. Mogelijk vanwege het geschrijf over ds. Kort in de desbetreffende kerkbladen? Als er dan gelezen wordt: ‘De ganse dag verdraaien zij mijn woorden’, dan ben je even bang dat het een verdediging van zijn boek wordt. Maar nee, het gaat over het zwerversleven hier op aarde, aan de hand van Psalm 56. De reis van een pelgrim, wat de pelgrim bij zich heeft (brood en water om te leven, een stok en een staf om te steunen, symbool voor Gods Woord en Zijn beloften, waarop gesteund mag worden). En als 3e punt de Reisgenoten van de pelgrim.

Maar kom, de kerk was nog niet aan en toen viel mij wat op. Een in keurig zwart geklede vrouw zat voor in de kerk achter het orgel. Schitterend, gevoelig orgelspel. En wat speelde ze: Waar liefde woont, gebiedt den Heer’ den zegen, daar woont Hij zelf, daar wordt Zijn heil verkregen. En het leven tot in eeuwigheid. Of in Datheen, maar die ken ik niet.

Voor het hoofdstuk werd gelezen uit de Dorste Leerregels. Hoofdstuk 3/4, de artikelen 12 en 13 over de wedergeboorte. Vooropgezet? Nee, gewoon aan de beurt, zei het gemeentelid dat ik sprak. Het was vervolgens een echte Christus-in-het-middelpunt preek. Als laatste gedachte, zoals gezegd, de Reisgenoten van de pelgrim, Vader, Zoon en Heilige Geest. Wat een troost ervaart Gods volk, dat God altijd bij hen is. ‘Ik ben met u, tot de voleinding der wereld.’ En daar kwam toch het boek nog even naar voren: ‘Verbrand moeten je boeken, lelijke ketter, en jij in de gevangenis’. En dan zegt het Woord: Ik ben met u! Dan wil je in bed blijven, geheel moedeloos. En dan zegt Christus: Ik ben met u, Ik zal nooit uw val gedogen’. En dan spring je uit bed, krijg je nieuwe kracht. En als de reis aan het eind komt? Dan zeg je: Dáág wereld, je zwaait een keer als afscheid naar de wereld, want daar boven wachten je Reisgenoten op je, met het krachtigste wapen, de liefde, die als een zachte doek de tranen (Psalm 56) van je ogen afwissen. Drie-enig God, U alleen de eer!

Als laatste zongen we dan ook Psalm 75:1, in de berijming van Datheen, zoals alles. Als voorspel speelde datzelfde vrouwtje de laatste twee regels van Psalm 43:4: 'Die na kortstondig ongeneucht, mij eindeloos verheugd'. Of in Datheen: Dies zal ik vro(lijk) de harpe slaan, en zingen nu voortaan.

Dan wordt je echt jaloers op Gods volk!
Mooi samengevat GGBeroopingswerk. Je begint fijngevoelig met ‘even’ in Rhenen geweest. De dienst was kwart voor tien afgelopen, maar weinigen die er erg in hadden, dunkt me. Ds. Kort had het Woord zomaar om door te geven. Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen. Het was kennelijk merkbaar dat het heel makkelijk ging. De ds. gaf dat later zelf ook aan, niet om er wat mee te worden, nee, nee, maar er zaten afnemers onder zijn gehoor.

Een kleine aanvulling. De tekst was Psalm 56:9: Gij hebt mijn omzwerven geteld; leg mijne tranen in Uwe fles; zijn zij niet in Uw register.

‘in Uwe fles’
Of, lederen zak; menselijk van God gesproken, om te verklaren dat God de tranen dergenen, die ten onrechte verdrukt worden, in acht neemt en in waarde houdt, om te zijner tijd recht te doen. Verg. Deut. 32:34. De beide Hebr. woorden betekenende omzwerven en fles, hebben een aardige gelijkheid.

Wanneer de laatste traan in Uwe fles zal zijn gekomen, dan is de reis ten einde.

Een leerzame onderscheiding: Gods uitverkorenen zijn nooit uit Gods hart gevallen, hebben zich wel uit Gods gemeenschap gezondigd.

Eerder is er door een voornaam man uit Rhenen een open brief geschreven ‘misdracht of wangeboorte’ tegen het boek van ds. Kort. Tijdens de dienst en bij het zingen van Psalm 23 moest ik hieraan denken. Psalm 23 bepaalde de hoorders bij: “Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht tegenover mijne tegenpartijders; Gij maakt, mijn hoofd vet met olie, mijn beker is overvloeiende.”

Psalm 23:2 Datheen:
Al waar 't schoon dat ik in 't dal des doods ginge,
En dat mij des doods schaduwe omvinge,
Ik vreze niet, Gij zijt bij mij gestadig,
En Gij troost mij met Uwen staf genadig.
Gij maakt rijk met goeden zeer veler handen,
Mijn tafel, voor d' ogen mijner vijanden.

Met de stok en staf (Gods Woord en de beloftenissen) mag Gods volk, als een blinde in zichzelf, de weg aftasten hoe te gaan door het Mesech der ellende naar de eeuwigheid.

Er werd de hoorders ook nog gevraagd of ze van de OGGiN zijn. Nee, nee, de hoorders werd gevraagd of ze van de Kerk met een hoofdletter ‘K’ zijn, daar loopt het over.

Er zijn (gemeentes) er die dit Woord verachten en het niet (meer willen) horen. Wanneer dit Woord, deze leer die naar de godzaligheid zal worden veracht, die zal God verachten. O, o, o, kerkenraden en gemeentes let op uw zaak!

Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.

‘opschortende’
Dewijl de apostel 1 Petr. 1:4, gezegd had, dat deze hoop in den hemel wordt bewaard, zo komt hij in dit andere deel van dezen zendbrief, en vermaant hen, dat zij dan zullen pogen daartoe te komen door den voorgestelden weg, en alle hindernissen of belemmeringen, die hun in hun verstand zouden mogen voorkomen, op te schorten en van zich te weren, gelijk de lieden van dien tijd hun lange klederen met gordels aan hun lenden opschortten, om te vaardiger hun weg te gaan.

Ds. Kort stelde de vraag: “was David in de weg Gods toen hij vluchtte voor Saul?” Lees 1 Sam. 21: 10-15: En David maakte zich op, en vluchtte te dien dage van het aangezicht van Saul; en hij kwam tot Achis, den koning van Gath. Doch de knechten van Achis zeiden tot hem: Is deze niet David, de koning des lands? Zong men niet van dezen in de reien, zeggende: Saul heeft zijn duizenden verslagen, maar David zijn tienduizenden? En David leide deze woorden in zijn hart; en hij was zeer bevreesd voor het aangezicht van Achis, den koning van Gath. Daarom veranderde hij zijn gelaat voor hun ogen, en hij maakte zichzelven gek onder hun handen; en hij bekrabbelde de deuren der poort, en hij liet zijn zever in zijn baard aflopen. Toen zeide Achis tot zijn knechten: Ziet, gij ziet, dat de man razende is, waarom hebt gij hem tot mij gebracht? Heb ik razenden gebrek, dat gij dezen gebracht hebt, om voor mij te razen? Zal deze in mijn huis komen?

Nee! Wat is dan de toerusting die de pelgrim of de eenzame zwerver op zijn reis hier op aarde moet gebruiken?

1. De slinger (met 5 stenen): wij moeten de slinger gebruiken om onze bekommernissen te werpen op God. Is dat bijbels? Ja, 1 Petrus 5:7: Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.
2. De boog: ds. Kort gebruikte het beeld van de boog “wij moeten de boog gebruiken om pijlen te schieten naar Gods heiligdom volgens 2 Samuël 1:18: Als hij gezegd had, dat men den kinderen van Juda den boog zou leren; ziet, het is geschreven in het boek des Oprechten.” Hij bedoelde daarmee gebeden tot God te doen volgens 1 Thess. 5:17: Bidt zonder ophouden. Denk ook aan Exodus 17:9-11: Mozes dan zeide tot Jozua: Kies ons mannen, en trek uit, strijd tegen Amalek; morgen zal ik op de hoogte des heuvels staan, en de staf Gods zal in mijn hand zijn. Jozua nu deed, als Mozes hem gezegd had, strijdende tegen Amalek; doch Mozes, Aäron en Hur klommen op de hoogte des heuvels. En het geschiedde, terwijl Mozes zijn hand ophief (in het gebed), zo was Israël de sterkste; maar terwijl hij zijn hand nederliet, zo was Amalek de sterkste.

En inderdaad, wanneer je dit mag horen, dan maakt dat heilig jaloers.
Julian Brasser
Verbannen

Bericht door Julian Brasser »

edmund schreef: Mooi samengevat GGBeroopingswerk. Je begint fijngevoelig met ‘even’ in Rhenen geweest. De dienst was kwart voor tien afgelopen, maar weinigen die er erg in hadden, dunkt me. Ds. Kort had het Woord zomaar om door te geven. Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen. Het was kennelijk merkbaar dat het heel makkelijk ging. De ds. gaf dat later zelf ook aan, niet om er wat mee te worden, nee, nee, maar er zaten afnemers onder zijn gehoor.

Een kleine aanvulling. De tekst was Psalm 56:9: Gij hebt mijn omzwerven geteld; leg mijne tranen in Uwe fles; zijn zij niet in Uw register.

‘in Uwe fles’
Of, lederen zak; menselijk van God gesproken, om te verklaren dat God de tranen dergenen, die ten onrechte verdrukt worden, in acht neemt en in waarde houdt, om te zijner tijd recht te doen. Verg. Deut. 32:34. De beide Hebr. woorden betekenende omzwerven en fles, hebben een aardige gelijkheid.

Wanneer de laatste traan in Uwe fles zal zijn gekomen, dan is de reis ten einde.

Een leerzame onderscheiding: Gods uitverkorenen zijn nooit uit Gods hart gevallen, hebben zich wel uit Gods gemeenschap gezondigd.

Eerder is er door een voornaam man uit Rhenen een open brief geschreven ‘misdracht of wangeboorte’ tegen het boek van ds. Kort. Tijdens de dienst en bij het zingen van Psalm 23 moest ik hieraan denken. Psalm 23 bepaalde de hoorders bij: “Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht tegenover mijne tegenpartijders; Gij maakt, mijn hoofd vet met olie, mijn beker is overvloeiende.”

Psalm 23:2 Datheen:
Al waar 't schoon dat ik in 't dal des doods ginge,
En dat mij des doods schaduwe omvinge,
Ik vreze niet, Gij zijt bij mij gestadig,
En Gij troost mij met Uwen staf genadig.
Gij maakt rijk met goeden zeer veler handen,
Mijn tafel, voor d' ogen mijner vijanden.

Met de stok en staf (Gods Woord en de beloftenissen) mag Gods volk, als een blinde in zichzelf, de weg aftasten hoe te gaan door het Mesech der ellende naar de eeuwigheid.

Er werd de hoorders ook nog gevraagd of ze van de OGGiN zijn. Nee, nee, de hoorders werd gevraagd of ze van de Kerk met een hoofdletter ‘K’ zijn, daar loopt het over.

Er zijn (gemeentes) er die dit Woord verachten en het niet (meer willen) horen. Wanneer dit Woord, deze leer die naar de godzaligheid zal worden veracht, die zal God verachten. O, o, o, kerkenraden en gemeentes let op uw zaak!

Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.

‘opschortende’
Dewijl de apostel 1 Petr. 1:4, gezegd had, dat deze hoop in den hemel wordt bewaard, zo komt hij in dit andere deel van dezen zendbrief, en vermaant hen, dat zij dan zullen pogen daartoe te komen door den voorgestelden weg, en alle hindernissen of belemmeringen, die hun in hun verstand zouden mogen voorkomen, op te schorten en van zich te weren, gelijk de lieden van dien tijd hun lange klederen met gordels aan hun lenden opschortten, om te vaardiger hun weg te gaan.

Ds. Kort stelde de vraag: “was David in de weg Gods toen hij vluchtte voor Saul?” Lees 1 Sam. 21: 10-15: En David maakte zich op, en vluchtte te dien dage van het aangezicht van Saul; en hij kwam tot Achis, den koning van Gath. Doch de knechten van Achis zeiden tot hem: Is deze niet David, de koning des lands? Zong men niet van dezen in de reien, zeggende: Saul heeft zijn duizenden verslagen, maar David zijn tienduizenden? En David leide deze woorden in zijn hart; en hij was zeer bevreesd voor het aangezicht van Achis, den koning van Gath. Daarom veranderde hij zijn gelaat voor hun ogen, en hij maakte zichzelven gek onder hun handen; en hij bekrabbelde de deuren der poort, en hij liet zijn zever in zijn baard aflopen. Toen zeide Achis tot zijn knechten: Ziet, gij ziet, dat de man razende is, waarom hebt gij hem tot mij gebracht? Heb ik razenden gebrek, dat gij dezen gebracht hebt, om voor mij te razen? Zal deze in mijn huis komen?

Nee! Wat is dan de toerusting die de pelgrim of de eenzame zwerver op zijn reis hier op aarde moet gebruiken?

1. De slinger (met 5 stenen): wij moeten de slinger gebruiken om onze bekommernissen te werpen op God. Is dat bijbels? Ja, 1 Petrus 5:7: Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.
2. De boog: ds. Kort gebruikte het beeld van de boog “wij moeten de boog gebruiken om pijlen te schieten naar Gods heiligdom volgens 2 Samuël 1:18: Als hij gezegd had, dat men den kinderen van Juda den boog zou leren; ziet, het is geschreven in het boek des Oprechten.” Hij bedoelde daarmee gebeden tot God te doen volgens 1 Thess. 5:17: Bidt zonder ophouden. Denk ook aan Exodus 17:9-11: Mozes dan zeide tot Jozua: Kies ons mannen, en trek uit, strijd tegen Amalek; morgen zal ik op de hoogte des heuvels staan, en de staf Gods zal in mijn hand zijn. Jozua nu deed, als Mozes hem gezegd had, strijdende tegen Amalek; doch Mozes, Aäron en Hur klommen op de hoogte des heuvels. En het geschiedde, terwijl Mozes zijn hand ophief (in het gebed), zo was Israël de sterkste; maar terwijl hij zijn hand nederliet, zo was Amalek de sterkste.

En inderdaad, wanneer je dit mag horen, dan maakt dat heilig jaloers.
Mooi geschreven, ik waande me al helemaal in de preek. U dacht waarschijnlijk onder de preek: "dit is de ware leer! Wie deze leer veracht, veracht God!". Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Maar neem in gedachten eens een lege wereldkaart, en kleur die gebieden in waar deze ware leer wordt gepreekt. Ik ben bang dat er dan lege plekken ten overvloede zijn op de wereldkaart, terwijl God Zijn Kerk zal vergaderen uit alle hoeken der aarde. Ik ben het ermee eens dat de leer niet al te zuiver is in veel kerken, en dat je in de bevindelijk-gereformeerde kerken veel hoort over hoe de Heilige Geest werkt, en dat mensen dan denken, zo heb ik het ook beleefd, dit is de waarheid! Maar gelukkig gaat het niet om de leer, het gaat om wat de gemeenteleden meekrijgen! De gemeenteleden moeten meekrijgen dat ze zich niet druk moeten maken over aardse zaken, dan alleen wat tot hun dagelijks brood is dienende, want ze moeten erop vertrouwen dat God hun alles wat tot hun nut dient zal geven, in biddend opzien en ziende op den oversten Leidsman, Jezus Christus, die de absolute toorn over de zonde gedragen heeft, is ondergedompeld in de zonde, ook in volkomen Godsverlatenheid. De Heilige Geest, die hen indrukken en andere zaken geeft waartoe ze gaan geloven, en hen overtuigt en overbuigt door hen aan te zeggen dat ze van God zijn afgeweken en een Zaligmaker nodig hebben, moeten ze niet uitblussen. Als dat wordt gezegd is het goed. Als je dán de wereldkaart inkleurt volgens die norm, worden je vingers blauw van het schuren over de zojuist ingekleurde, blauwe inkt.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Julian Brasser schreef:Mooi geschreven, ik waande me al helemaal in de preek. U dacht waarschijnlijk onder de preek: "dit is de ware leer! Wie deze leer veracht, veracht God!". Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Maar neem in gedachten eens een lege wereldkaart, en kleur die gebieden in waar deze ware leer wordt gepreekt. Ik ben bang dat er dan lege plekken ten overvloede zijn op de wereldkaart, terwijl God Zijn Kerk zal vergaderen uit alle hoeken der aarde. Ik ben het ermee eens dat de leer niet al te zuiver is in veel kerken, en dat je in de bevindelijk-gereformeerde kerken veel hoort over hoe de Heilige Geest werkt, en dat mensen dan denken, zo heb ik het ook beleefd, dit is de waarheid! Maar gelukkig gaat het niet om de leer, het gaat om wat de gemeenteleden meekrijgen! De gemeenteleden moeten meekrijgen dat ze zich niet druk moeten maken over aardse zaken, dan alleen wat tot hun dagelijks brood is dienende, want ze moeten erop vertrouwen dat God hun alles wat tot hun nut dient zal geven, in biddend opzien en ziende op den oversten Leidsman, Jezus Christus, die de absolute toorn over de zonde gedragen heeft, is ondergedompeld in de zonde, ook in volkomen Godsverlatenheid. De Heilige Geest, die hen indrukken en andere zaken geeft waartoe ze gaan geloven, en hen overtuigt en overbuigt door hen aan te zeggen dat ze van God zijn afgeweken en een Zaligmaker nodig hebben, moeten ze niet uitblussen. Als dat wordt gezegd is het goed. Als je dán de wereldkaart inkleurt volgens die norm, worden je vingers blauw van het schuren over de zojuist ingekleurde, blauwe inkt.
De gemeenteleden, maar ook de gasten, hebben dit meegekregen. Ook de luxe in de huizen werd aangehaald als zijnde geen tekenen van het pelgrim zijn. Hij haalde nog een ontmoeting aan met een pelgrim uit Zeeland, waar hij enkele jaren geleden kwam. Geen schilderij aan de muur, geen bloem in de tuin (ook geen onkruid!), en in de kamer een eenvoudige tafel met wat stoelen. "Mijn schat is boven". Dat was een ware pelgrim.

En het 'ziende op den oversten Leidsman, Jezus Christus' was ook in rijke mate aanwezig. Geen leven en zaligheid buiten het zien op Jezus Christus.

Dus ik zat daar 'met blauwe vingers'. ;)
GGBeroopingswerk

Jongere schreef:Ja, GGBeroopingswerk, als je hier iets serieus wilt posten moet je natuurlijk niet óók een opmerking over de organist maken. Dan kun je het verder wel vergeten met je post.
Ik verwachtte meer onderscheidingsvermogen en gevoel voor hoofd- en bijzaken. Maar mijn volgende post wordt zonder opmerkingen over het orgelspel.
GGBeroopingswerk

Inleiding
Ds. Kort, predikant van de Oud Gereformeerde Gemeente te Krimpen aan de IJssel, schreef een boek waarin hij ernstig protesteert tegen de zienswijze dat er van geestelijk leven sprake kan zijn zonder een daadwerkelijk omhelzen van Christus en de daarmee verbonden vrijspraak in Gods gericht. Van het boek, dat ds. Kort de titel meegaf Wedergeboorte of schijngeboorte, verscheen na een aantal weken al een tweede druk. Dat laat zien dat er ook bij het kerkvolk van de gereformeerde gezindte belangstelling is voor wat hij schreef. Zowel in De Saambinder als in De Wachter Sions zijn artikelenseries verschenen waarin deze pennenvrucht van Kort behoorlijk kritisch is doorlicht. Kort stelt dat een groot deel van de gereformeerde gezindte van de leer van de Reformatie is afgeweken. In de praktijk treft zijn kritiek echter naast zijn eigen kerkverband vooral en nog meer de beide Gereformeerde Gemeenten. Dat verklaart de uitgebreide reacties vanuit die kringen op het boek van Kort.

Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf
Met deze dichtregel kan het boek van Kort worden samengevat. De kern van het betoog van Kort is namelijk dat er geen Bijbelse gronden zijn om van waarachtig geestelijk leven te spreken wanneer er geen sprake is van daadwerkelijke kennis van Christus. Daarmee ben ik het van harte eens. ‘Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet’ (1 Joh. 5:12). Daarbij biedt de Bijbel geen grond voor de gedachte dat er sprake kan zijn van een onbewuste Christuskennis en een onbewuste inlijving in Christus. Christus heeft gezegd: ‘Ik ken de Mijnen, en worde van de Mijnen gekend’ (Joh. 10:14). Ik onderschrijf het appèl om tal van schrijvers uit de vorige eeuw ongelezen te laten en in plaats daarvan de boeken van de Reformatoren, de puriteinen en de oudvaders te onderzoeken om de boodschap van de Schrift beter te verstaan. Het minste wat je moet zeggen is dat die meer recht doen aan de Bijbelse boodschap dan tal van meditatieve werken en prekenbundels die de vorige eeuw in onze taal zijn verschenen, al moeten we niet alles wat toen is verschenen aan de kant schuiven.

Niet in de laatste plaats noemt Kort de bekende Schotse schrijver Thomas Boston en zijn werk De viervoudige staat. In dit boek bespreekt Boston onder andere de wijze waarop een mens afgesneden wordt van Adam en ingeplant in Christus. Hij maakt duidelijk dat niet alleen ongerechtigheid maar ook eigen gerechtigheid ons van God scheidt. We moeten van alle gronden buiten Christus worden afgebracht en Hem in een waar geloof omhelzen, wil er van geestelijk leven sprake zijn. Ik denk trouwens in dit verband ook aan de wijze waarop Hellenbroek in zijn bekende vragenboekje de inwendige roeping omschrijft. Hellenbroek maakt duidelijk dat wie inwendig is geroepen, God kent in Zijn algenoegzaamheid, Jezus Christus in Zijn dierbaarheid en zichzelf in zijn verdorvenheid en vloekwaardigheid. Kort wijst het ervaren dat men God kwijt is, af als een bewijs van wedergeboorte. Dat geldt ook voor kennis van zonden die niet verbonden is met kennis van Christus. Ook hier reik ik Kort van harte de hand. Meer dan eens heb ik preken in de rechterflank van de gereformeerde gezindte gehoord of gelezen ter verdediging van de genoemde zienswijze: dat men degenen bij wie deze zaken leven buiten Christus, geen rust wil gunnen. Echter, dan wordt nog te weinig gezegd. Er moet duidelijk worden gemaakt dat als er niet méér is, men nog een kind des toorns is. Wie werkelijk een kind van God is, al is zijn of haar geloof nog zo zwak en vertoont het nog zoveel gebreken, mag trouwens getroost worden.

Bij de geschetste zienswijze wordt de indruk gewekt dat er drie soorten mensen zijn: kinderen des toorns, kinderen van God die Christus niet kennen en kinderen van God die Christus wel kennen. De Bijbel leert ons nadrukkelijk dat het binnen óf buiten is. De Heidelbergse Catechismus leert ons dat degenen die buiten zijn, moet worden betuigd dat de toorn Gods op hen rust, zolang zij niet zich bekeren. Aan alle gelovigen daarentegen mag worden verkondigd dat zo dikwijls zij de toevlucht nemen tot Gods beloften hun zonden hun om Christus’ wil vergeven zijn. Om zalig te leven en te sterven is de kennis van drie stukken nodig, namelijk ellende, verlossing en dankbaarheid. Vele kerkgangers beginnen bij het tweede of derde stuk. Echter, wat ook voorkomt is dat men meent dat men met kennis van eigen ellende kan volstaan. Dan ziet men het feitelijk zo dat alleen de kennis van ellende nodig is tot zaligheid en de kennis van verlossing en dankbaarheid slechts nuttig maar niet noodzakelijk is. Tegen dergelijke beschouwingen keert Kort zich. Dat is volkomen terecht. Bevinding heeft geen waarde als het niet de bevinding is van de kracht van Jezus’ bloed. Dat verklaart ook de ondertitel van het boek van Kort, namelijk De bijbelse bloedtheologie vergeleken met de filosofische embryotheologie.

De invloed van Comrie op Kuyper, Kersten en Steenblok
Als het gaat om het ontstaan van de misvattingen waartegen hij zich keert, wijst Kort op het gedachtegoed van Comrie. Comrie is een van de late vertegenwoordigers
van de Nadere Reformatie. Om elke vorm van arminianisme af te snijden heeft Comrie gesteld dat de rechtvaardiging nog aan het geloof voorafgaat. Wezenlijk voor alle gelovigen is bij Comrie dat het zaad van het geloof als hebbelijkheid in hen is ingestort. Vanuit de ingestorte hebbelijkheid van het geloof vloeien de geloofsdaden voort. In dit kader spreekt Comrie over de rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten. Dat is voor hem niet de eigenlijke rechtvaardiging. De eigenlijke rechtvaardiging vindt volgens hem buiten het bewustzijn van de mens plaats.

Comrie heeft zowel Kuyper als Kersten en in het voetspoor van Kuyper Steenblok diep beïnvloed. Beiden hebben zaken die bij Comrie nog slechts in aanzet zijn te vinden, elk op hun eigen wijze verder uitgewerkt. Kersten maakte daarbij niet in de laatste plaats gebruik van de dictaten dogmatiek van Honig, een leerling van Kuyper. Kuyper grondde niet alleen de doop van kleine kinderen op de vooronderstelde wedergeboorte, maar kon ook over het sluimerend zaad van de wedergeboorte bij volwassenen spreken. In volwassenen kon de wedergeboorte als zaad aanwezig zijn zonder tot ontplooiing te komen. Eenzelfde soort zienswijze heeft Kersten – al is de context anders dan bij Kuyper – verdedigd. Er kan sprake zijn van geloof als hebbelijkheid zonder dat er sprake is van geloven als daad. Nog nadrukkelijker dan bij Kersten vinden we dit bij Steenblok. Enigszins generaliserend maar niet geheel ten onrechte is wel gesteld dat het belangrijkste verschil tussen Steenblok en Kuyper was dat Steenblok ervan uitging dat het getal van de uitverkorenen kleiner was dan Kuyper dacht. Zelf heb ik meer dan eens in gesprekkenmet Amerikanen bemerkt dat de theologische verschillen
tussen Steenblok en Kuyper hun volstrekt ontgingen. Zij waren over Steenblok niet minder enthousiast dan over Kuyper. Zeker is dat wie Kuyper volstrekt afwijst, ook moeite zal hebben met Kersten en Steenblok. Wie waardering kan hebben voor Kersten en Steenblok, meet met twee maten, als hij dan ook geen waarderende woorden aan Kuyper kan wijden. Het verschil zit veel meer in de cultuurvisie dan in de kijk op de wedergeboorte en de aard van het geestelijke leven.

Kort wijst erop dat bij Comrie zelf ook andere lijnen aanwezig zijn. Dan valt in het bijzonder aan zijn ABC des geloofs te denken. Dat neemt niet weg dat voor Kort Comrie toch als inspirator van wat hij de embryotheologie noemt, moet worden gezien. Een theologie die Kort slechts als een bedreiging voor het waarachtig geestelijk leven kan zien. Dit verklaart trouwens ook dat Korts kritiek zich naast zijn eigen kerkverband vooral richt op de beide Gereformeerde Gemeenten en niet op de hervormd-gereformeerde richting of de bevindelijke stroming in de Christelijke Gereformeerde Kerken. Terwijl in het bijzonder de beide Gereformeerde Gemeenten zich bij de opleiding van aanstaande predikanten heel expliciet en bijna exclusief op Comrie willen oriënteren, is die behoefte er noch bij de hervormd-gereformeerde richting noch bij de bevindelijke richting in de Christelijke Gereformeerde Kerken geweest. Daar ging het veel meer om de gehele Nadere Reformatie en was Comrie één onder de velen. Zijn theologische inzichten werden niet bij voorbaat hoger aangeslagen dan die van Brakel, Van der Groe, Hellenbroek of van een van de Engelse dan wel Schotse schrijvers.
Plaats reactie