Het is wel zo dat de VS er onder aan de streep er weinig aan heeft. Natuurlijk zijn er serieuze voordelen, maar de kosten zijn extreem. De VS is een land waarbij de overheid verantwoord met belastinggeld om moet gaan. Geen liefdadigheidsfonds wat geld krijgt wat bedoeld is om cadeautjes uit te delen.
Presidentsverkiezingen USA 2024
-
Re: Presidentsverkiezingen USA 2024
Hier ben ik het mee eens. Ik kan er ook gewoon niet bij dat Bill Gates als de verpersoonlijking van het slechte werd gezien (en er is heel veel op hem aan te merken), terwijl hij echt veel investeert in bijvoorbeeld de bestrijding van malaria en dengue, wat echt grote doodsoorzaken zijn in de armere delen van de wereld, en nu Musk geaccepteerd wordt door een grote groep Christenen die grotendeels overlapt met de critici van Gates. Musk doet ongeveer alles om rijkdom en macht meer en meer te concentreren en ondersteunt Trump in zijn mafia manier om mensen die hem ooit hebben lastig gevallen weg te werken.
Ik vraag me werkelijk af of er in 2028 nog fatsoenlijke verkiezingen zijn in VS.
En wat betreft de wapens van de VS. Natuurlijk kunnen ze er geld of andere dingen voor vragen, maar doe dat wel voor een prijs die je ook aan je vrienden zou vragen.
Ik vraag me werkelijk af of er in 2028 nog fatsoenlijke verkiezingen zijn in VS.
En wat betreft de wapens van de VS. Natuurlijk kunnen ze er geld of andere dingen voor vragen, maar doe dat wel voor een prijs die je ook aan je vrienden zou vragen.
Maanenschijn schreef: ↑06 feb 2025, 09:22 Noblesse oblige.
Ik kan het uitruilen van een land (wat op dit moment niks meer te kiezen heeft) met delfstoffen, het opeens stopzetten van medische hulpprogramma’s, het in grote getale ontslaan van onwelgevallige ambtenaren, het dreigen van economische of invasieve maatregelen om een land onder bestuur te krijgen volstrekt niet plaatsen binnen de primaire christelijke waarden (door Jezus ons zelf aangereikt en uitgewerkt in de brieven, maar ook in de profetieën).
De acties van Trump (en Musk) passen in een volstrekt liberaal denken van eigen vrijheid en individualisme. Waarbij het Amerika First een direct gevolg is van een diep verankerd ikke-ikke.
Mag staand beleid niet tegen het licht gehouden worden? Natuurlijk wel. Maar als christenen doen we dat naar ik hoop met oog voor aan de ene kant de verantwoordelijkheid van het individu en aan de andere kant de opdracht van naastenliefde. Ik mis dat evenwicht in de Amerikaanse hervormingen (en overigens ook in het Nederlandse beleid).
Daarom snap ik het enthousiasme onder Christenen over de Amerikaanse hervormingen (maar ook over het Nederlandse beleid) helemaal niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Inderdaad. De EU vertikt het om het nodige te doen en dan moet de VS het "uit liefdadigheid" opknappen in het belang van Europa.MGG schreef: ↑06 feb 2025, 09:35Het is wel zo dat de VS er onder aan de streep er weinig aan heeft. Natuurlijk zijn er serieuze voordelen, maar de kosten zijn extreem. De VS is een land waarbij de overheid verantwoord met belastinggeld om moet gaan. Geen liefdadigheidsfonds wat geld krijgt wat bedoeld is om cadeautjes uit te delen.
En dat is ook mijn antwoord aan @Maaneschijn. De hypocrisie om de VS de maat te nemen terwijl EU decennia niets anders heeft gedaan dan belerend "Ga heen en wordt warm" prediken is ongekend.
Nog los van het feit dat de VS zeer goede redenen heeft om opschoning te doen bij hulporganisaties, inlichtingendiensten en ambtenaren.
Maar anderen afserveren door ff een "niet zoals Jezus zou doen" roepen is makkelijker en geeft natuurlijk een goed gevoel.
Ik dacht juist dat het verwijt was dat de EU zowel geld gaf aan allerlei landen/mensen? Nu hebben we opeens niets ander gezegd dan 'ga heen en wordt warm'.

Eens met de heldere verwoording van @Maaneschijn.
Sinds wanneer is het oproepen tot navolging van Christus makkelijk en geeft het een goed gevoel? Het is ingaan tegen de neo-liberale, individualistische, egoïstische stroom (die we zelf van harte kennen helaas).Maar anderen afserveren door ff een "niet zoals Jezus zou doen" roepen is makkelijker en geeft natuurlijk een goed gevoel.
Veel geld uitgeven om het prediken zo hard mogelijk te doen ja. Verder niet veel.
(Anders hadden we de VS heel niet nodig gehad toch....?)
Hoe kan het dat alles platligt als de VS ermee stopt? Dat is toch raar?
- Maanenschijn
Ik begrijp wel wat je bedoeld. Maar de vraag is of de de VS er weinig aan heeft. Het geopolitieke steekspel stopt namelijk niet als de VS stopt met wapenleveranties of steun.MGG schreef:Het is wel zo dat de VS er onder aan de streep er weinig aan heeft. Natuurlijk zijn er serieuze voordelen, maar de kosten zijn extreem. De VS is een land waarbij de overheid verantwoord met belastinggeld om moet gaan. Geen liefdadigheidsfonds wat geld krijgt wat bedoeld is om cadeautjes uit te delen.
Nu als is te zien dat China en andere landen (Midden Oosten) het gat van USAID wel willen invullen. Want geld en steun is ook macht. Zo zal dat ook gaan in Oekraïne. Er wordt op wereldtoneel een wedstrijdje gespeeld om de macht. En je onttrekken aan die wedstrijd ontneemt je per definitie om te winnen of op zijn minst gelijk spel te spelen. In voetbaltermen lig je dan uit de competitie.
Voor nu lijkt het best heel aardig: Amerika voor de Amerikanen en de rest boeit niet. Op langere termijn is maar de vraag of de Amerikanen hier mee op schieten. Nu ‘vrede’ afdwingen in Oekraïne lijkt sympathiek en rond het front hunkert iedereen naar rust. Maar er is ook de wetenschap dat een gedwongen wapenstilstand of vrede, met nieuwe landsgrenzen, slechts een tijdelijke vrede is die het de ideologie van Poetin (en dat is meer dan de persoon Poetin) niet wegneemt, maar wel tijd geeft om de Russische Federatie de kans te geven te hermilitariseren.
In wezen is dat niet heel veel anders dan tegen het einde van WO2, waar de Nazi-ideologie (en ook het communisme) werden bestreden zonder oog van de westerse geallieerden voor korte termijn gewin. Gelukkig maar. Anders was Nederland slechts een deelstaat van Duitsland gebleven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Je trekt conclusies die meer zeggen over jouw leeskunst dan mijn schrijven.Wim Anker schreef:Inderdaad. De EU vertikt het om het nodige te doen en dan moet de VS het "uit liefdadigheid" opknappen in het belang van Europa.MGG schreef: ↑06 feb 2025, 09:35Het is wel zo dat de VS er onder aan de streep er weinig aan heeft. Natuurlijk zijn er serieuze voordelen, maar de kosten zijn extreem. De VS is een land waarbij de overheid verantwoord met belastinggeld om moet gaan. Geen liefdadigheidsfonds wat geld krijgt wat bedoeld is om cadeautjes uit te delen.
En dat is ook mijn antwoord aan @Maaneschijn. De hypocrisie om de VS de maat te nemen terwijl EU decennia niets anders heeft gedaan dan belerend "Ga heen en wordt warm" prediken is ongekend.
Nog los van het feit dat de VS zeer goede redenen heeft om opschoning te doen bij hulporganisaties, inlichtingendiensten en ambtenaren.
Maar anderen afserveren door ff een "niet zoals Jezus zou doen" roepen is makkelijker en geeft natuurlijk een goed gevoel.
Europa heeft heel veel boter op zijn hoofd. Niks minder dan Amerika. Ik wil dat zeker wel onder kritiek stellen. Maar dat neemt niet weg dat ik daarom iets mag vinden van de Amerikaanse hervormingen. Dat is precies het zelfde als een vader niks van de ondeugd mag vinden van zijn kinderen omdat hij zelf ook wel eens ondeugend was.
En ja, navolgen van Jezus geeft inderdaad een beter gevoel dan kil saneren en ‘kalt stellen’ .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
De voordelen zijn vaak pas achteraf te bepalen. Bij Afghanistan en Irak lijkt het mij overduidelijk dat er een enorm vermogen en veel levens verspild zijn.Maanenschijn schreef: ↑06 feb 2025, 09:51Ik begrijp wel wat je bedoeld. Maar de vraag is of de de VS er weinig aan heeft. Het geopolitieke steekspel stopt namelijk niet als de VS stopt met wapenleveranties of steun.MGG schreef:Het is wel zo dat de VS er onder aan de streep er weinig aan heeft. Natuurlijk zijn er serieuze voordelen, maar de kosten zijn extreem. De VS is een land waarbij de overheid verantwoord met belastinggeld om moet gaan. Geen liefdadigheidsfonds wat geld krijgt wat bedoeld is om cadeautjes uit te delen.
Nu als is te zien dat China en andere landen (Midden Oosten) het gat van USAID wel willen invullen. Want geld en steun is ook macht. Zo zal dat ook gaan in Oekraïne. Er wordt op wereldtoneel een wedstrijdje gespeeld om de macht. En je onttrekken aan die wedstrijd ontneemt je per definitie om te winnen of op zijn minst gelijk spel te spelen. In voetbaltermen lig je dan uit de competitie.
Voor nu lijkt het best heel aardig: Amerika voor de Amerikanen en de rest boeit niet. Op langere termijn is maar de vraag of de Amerikanen hier mee op schieten. Nu ‘vrede’ afdwingen in Oekraïne lijkt sympathiek en rond het front hunkert iedereen naar rust. Maar er is ook de wetenschap dat een gedwongen wapenstilstand of vrede, met nieuwe landsgrenzen, slechts een tijdelijke vrede is die het de ideologie van Poetin (en dat is meer dan de persoon Poetin) niet wegneemt, maar wel tijd geeft om de Russische Federatie de kans te geven te hermilitariseren.
In wezen is dat niet heel veel anders dan tegen het einde van WO2, waar de Nazi-ideologie (en ook het communisme) werden bestreden zonder oog van de westerse geallieerden voor korte termijn gewin. Gelukkig maar. Anders was Nederland slechts een deelstaat van Duitsland gebleven.
Ik ben heel blij dat oa de VS Europa bevrijd heeft. Extra bij, omdat een land als Nederland haar defensie verwaarloosd had.
Jaja. Pappa Europa roept kindlief VS even ter verantwoording.Maanenschijn schreef: ↑06 feb 2025, 09:58Je trekt conclusies die meer zeggen over jouw leeskunst dan mijn schrijven.Wim Anker schreef:Inderdaad. De EU vertikt het om het nodige te doen en dan moet de VS het "uit liefdadigheid" opknappen in het belang van Europa.MGG schreef: ↑06 feb 2025, 09:35Het is wel zo dat de VS er onder aan de streep er weinig aan heeft. Natuurlijk zijn er serieuze voordelen, maar de kosten zijn extreem. De VS is een land waarbij de overheid verantwoord met belastinggeld om moet gaan. Geen liefdadigheidsfonds wat geld krijgt wat bedoeld is om cadeautjes uit te delen.
Europa heeft heel veel boter op zijn hoofd. Niks minder dan Amerika. Ik wil dat zeker wel onder kritiek stellen. Maar dat neemt niet weg dat ik daarom iets mag vinden van de Amerikaanse hervormingen. Dat is precies het zelfde als een vader niks van de ondeugd mag vinden van zijn kinderen omdat hij zelf ook wel eens ondeugend was.
En ja, navolgen van Jezus geeft inderdaad een beter gevoel dan kil saneren en ‘kalt stellen’ .
Precies deze houding!
Wat is het probleem met een morele aanklacht? Ik snap dat niet. Dat mag gewoon. Zeker als de aanklachten bij tientalllen uit de bijbel zijn op te lepelen. Die klacht betreft ook onszelf, maar dat is juist goed gereformeerd om jezelf niet boven de ander te stellen maar onderworpen aan hetzelfde goddelijke oordeel.
Deze deal is niet iets nieuws. In september 1940 was er ook een deal tussen het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten waarbij het Verenigd Koninkrijk (dat in oorlog was met nazi-Duitsland) 50 oude torpedobootjagers van de VS kon lenen. In ruil daarvoor moest het VK wel flink inleveren: allerlei bases op het westelijk halfrond veranderden nu van eigenaar: in plaats van Britse kwamen daar nu Amerikaanse bases. Deze deal was veel voordeliger voor de VS dan voor de Britten, maar die hadden weinig keus.ZWP schreef: ↑06 feb 2025, 08:46Als het keurig in een deal/afspraak geregeld wordt is het al weer anders dan dat het opgelegd wordt. Het probleem is wel een beetje dat Oekraïne niet veel te onderhandelen heeft met de VS, die wapen zijn zo ongeveer noodzakelijk voor hun voortbestaan. Dan komt deze deal wel in een ander daglicht te staan.
Die keer was het uiteraard niet Trump die deze deal sloot, maar de alom gerespecteerde president F.D. Roosevelt. De Amerikanen zijn heel goed in dit soort powerplay onderhandelingen.
Ik denk dat Zelensky blij is dat hij wisselgeld heeft om de Amerikaanse hulp te kunnen verzekeren. De kaart van grondstoffen was hij allang bereid om in te zetten bij onderhandelingen met de VS.
De kosten voor hulp aan Oekraïne zijn voor de VS zeker niet extreem. Vergeleken bij wat de VS in de oorlogen in Irak en Afghanistan heeft moeten stoppen (meer dan 1 biljoen dollar in elk geval) is de hulp aan Oekraïne een schijntje daarvan. Bovendien hoeven er geen Amerikaanse soldaten bij te sneuvelen terwijl wel een geopolitieke tegenstander er enorm door wordt verzwakt. Het is zo bezien een koopje.MGG schreef:Het is wel zo dat de VS er onder aan de streep er weinig aan heeft. Natuurlijk zijn er serieuze voordelen, maar de kosten zijn extreem. De VS is een land waarbij de overheid verantwoord met belastinggeld om moet gaan. Geen liefdadigheidsfonds wat geld krijgt wat bedoeld is om cadeautjes uit te delen.
De VS hebben er inderdaad alle belang bij dat Oekraïne als vrije onafhankelijke staat kan blijven bestaan. Waar de grens precies loopt, zal de Amerikanen minder boeien, maar dat de macht van Poetin binnen de perken gehouden moet worden, is weldegelijk een Amerikaans belang. Daarom zal ook Trump Oekraïne blijven steunen. Hij heeft die rekensom allang gemaakt.Maanenschijn schreef:Ik begrijp wel wat je bedoeld. Maar de vraag is of de de VS er weinig aan heeft. Het geopolitieke steekspel stopt namelijk niet als de VS stopt met wapenleveranties of steun.
Je kunt je wel afvragen wat dit alles gaat betekenen voor VS positie in de toekomst. Ik denk dat de EU bij volgende aankopen voor defensie toch eerder Frans of Zweeds materiaal koopt, omdat VS als partner onbetrouwbaar is.
Handelsverdragen? Die sluit je toch liever met andere landen dan VS, want ze kunnen zo weer ingetrokken worden. legerbases in Jordanie? misschien nu even niet.
Handelsverdragen? Die sluit je toch liever met andere landen dan VS, want ze kunnen zo weer ingetrokken worden. legerbases in Jordanie? misschien nu even niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Het concept van soft power is totaal vreemd voor Trump. Dat terwijl een groot deel van de Amerikaanse macht en invloed daarop gebaseerd is. Trump kent alleen hard power en de optie van het sluiten van deals die voordelig zijn voor alleen de VS. Maar dan krijg je uiteindelijk minder voor elkaar. Je moet elkaar ook wat gunnen bij onderhandelingen, dat is tenminste bij bevriende landen wel zo verstandig en zeker op de lange termijn.parsifal schreef: ↑06 feb 2025, 10:30 Je kunt je wel afvragen wat dit alles gaat betekenen voor VS positie in de toekomst. Ik denk dat de EU bij volgende aankopen voor defensie toch eerder Frans of Zweeds materiaal koopt, omdat VS als partner onbetrouwbaar is.
Het is prima als Europa dit soort dingen zelf gaat organiseren inderdaad.parsifal schreef: ↑06 feb 2025, 10:30 Je kunt je wel afvragen wat dit alles gaat betekenen voor VS positie in de toekomst. Ik denk dat de EU bij volgende aankopen voor defensie toch eerder Frans of Zweeds materiaal koopt, omdat VS als partner onbetrouwbaar is.
Issue is, voor mij, vooral de "splinter - balk" houding.Herman schreef: ↑06 feb 2025, 10:16 Wat is het probleem met een morele aanklacht? Ik snap dat niet. Dat mag gewoon. Zeker als de aanklachten bij tientalllen uit de bijbel zijn op te lepelen. Die klacht betreft ook onszelf, maar dat is juist goed gereformeerd om jezelf niet boven de ander te stellen maar onderworpen aan hetzelfde goddelijke oordeel.