En verder vind ik het bizar om niet deel te nemen aan een gesprek en jou wel hierop aan te spreken
Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ik lees ook graag mee
Ik zit namelijk qua preken meer in het andere spectrum an preken namelijk de heiliging van het leven staat meer centraal.
En verder vind ik het bizar om niet deel te nemen aan een gesprek en jou wel hierop aan te spreken
En verder vind ik het bizar om niet deel te nemen aan een gesprek en jou wel hierop aan te spreken
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5311
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Hoe was je zondag [2]?
Zowel links als rechts, komt het regelmatig voor, dat er zoveel van de rest van de Bijbel in preken naar voren wordt gehaald en aandacht krijgt, dat de tekst er regelmatig maar bekaaid afkomt.
Overigens is het doorgaans meer dan genoeg als de directe context aanbod komt, dan heeft een predikant al zijn handen vol.
Pas nog een predikant die zelfs in meerdere kerkverbanden wordt gewaardeerd, maar hij preekt wisselt.
En er werd zoveel bijgehaald dat de tekst nauwelijks aandacht kreeg.
Zeker er zijn ook andere preken, preken waarbij de tekst wel aandacht krijgt, maar de context niet, en er ook geen toepassing is, dat lijkt mij ook niet juist.
Maar het probleem is dat er vaak zoveel voorkeuren zijn, vanuit de gemeente en vanuit de kerkenraad...
dat ook in behoudende preken, de tekst niet de echte aandacht krijgt.
Natuurlijk zijn er verschillen en ook is er een doorslaan, in alleen maar exegetisch preken of alleen maar toepassing of bevinding preken.
Daarom pleit ik al jaren voor het doorpreken van Bijbelboeken, maar ook dan dient een predikant, zijn stokpaardjes en voorkeuren thuis te laten.
En werkelijk het woord aan het woord moeten laten, de valkuilen zijn wel, lastige teksten omzeilen, teksten waarvan de predikant meent dat ze niet belangrijk zijn omzeilen....
Te vaak komen bekende teksten en gedeelten aanbod, weer een serieus over Jozef....de verloren Zoon, bekende gelijkenissen....enzovoorts...
Als het over heiligmaking gaat, is de volgende tekst duidelijk en belangrijk:
Filippenzen 1: 9En dit bid ik dat uw liefde nog steeds overvloediger wordt in kennis en alle fijngevoeligheid,
10opdat u kunt onderscheiden wat wezenlijk is, opdat u oprecht bent en zonder aanstoot te geven tot de dag van Christus,
11vervuld met vruchten van gerechtigheid, die door Jezus Christus zijn, tot heerlijkheid en lof van God.
Overigens is het doorgaans meer dan genoeg als de directe context aanbod komt, dan heeft een predikant al zijn handen vol.
Pas nog een predikant die zelfs in meerdere kerkverbanden wordt gewaardeerd, maar hij preekt wisselt.
En er werd zoveel bijgehaald dat de tekst nauwelijks aandacht kreeg.
Zeker er zijn ook andere preken, preken waarbij de tekst wel aandacht krijgt, maar de context niet, en er ook geen toepassing is, dat lijkt mij ook niet juist.
Maar het probleem is dat er vaak zoveel voorkeuren zijn, vanuit de gemeente en vanuit de kerkenraad...
dat ook in behoudende preken, de tekst niet de echte aandacht krijgt.
Natuurlijk zijn er verschillen en ook is er een doorslaan, in alleen maar exegetisch preken of alleen maar toepassing of bevinding preken.
Daarom pleit ik al jaren voor het doorpreken van Bijbelboeken, maar ook dan dient een predikant, zijn stokpaardjes en voorkeuren thuis te laten.
En werkelijk het woord aan het woord moeten laten, de valkuilen zijn wel, lastige teksten omzeilen, teksten waarvan de predikant meent dat ze niet belangrijk zijn omzeilen....
Te vaak komen bekende teksten en gedeelten aanbod, weer een serieus over Jozef....de verloren Zoon, bekende gelijkenissen....enzovoorts...
Als het over heiligmaking gaat, is de volgende tekst duidelijk en belangrijk:
Filippenzen 1: 9En dit bid ik dat uw liefde nog steeds overvloediger wordt in kennis en alle fijngevoeligheid,
10opdat u kunt onderscheiden wat wezenlijk is, opdat u oprecht bent en zonder aanstoot te geven tot de dag van Christus,
11vervuld met vruchten van gerechtigheid, die door Jezus Christus zijn, tot heerlijkheid en lof van God.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Hoe was je zondag [2]?
Hoe wordt dat zichtbaar in de praktijk?huisman schreef: ↑07 aug 2024, 11:46Je laatste zin klopt wel maar ook wedergeboren zondaren worden onder zo’n prediking aan het werk gezet. In het stuk van de heiligmaking is er de vergissing dat nu de zondaar aan zet is om heilig te leven. Zeg maar een heiligmaking buiten Christus. Romeinen 7 leert onze beperktheid juist ook na ontvangen genade.Arja schreef: ↑07 aug 2024, 11:13Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Ik zou erg graag meer over willen leren. Ware heiliging vloeit voort uit de rechtvaardigmaking. De heiliging waarover jij hoort in linkse hoek @huisman, gaat dat dan meer meer over de mens die vanaf de preekstoel aangespoord wordt om vruchten van dankbaarheid voort te brengen, terwijl hij of zij nog niet wedergeboren is? Zo'n deken die over heel de gemeente wordt uitgepreid, zonder uitzondering.
Ook voor de heiligmaking mogen we terecht bij de Heere Jezus. Door genade mag Zijn heiligheid, Zijn reinheid de mijne worden.
Dat prachtig kindergebedje. ‘Maak om Jezus wil ons rein’ is een bede om Rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Dat dit ook handen en voeten krijgt in dit leven zal duidelijk zijn. Maar dit in de oprechte gestalte van Lukas 17 : 10.
Daar past geen zelfingenomenheid bij.
Want het wordt zoals je al eerder schreef al snel een wettische heiligmaking.
-
Geytenbeekje
- Berichten: 8656
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Hoe was je zondag [2]?
Op het gebied van rechtvaardigmaking staat ds K. Veldman hoog aangeschreven.
Ik zou alleen niet weten wie dat op het gebied van heiligmaking dat zou zijn.
Ik zou alleen niet weten wie dat op het gebied van heiligmaking dat zou zijn.
Re: Hoe was je zondag [2]?
J.C. Ryle en Walter Marshall hebben er betrouwbare boeken over geschreven.Geytenbeekje schreef: ↑07 aug 2024, 19:10 Op het gebied van rechtvaardigmaking staat ds K. Veldman hoog aangeschreven.
Ik zou alleen niet weten wie dat op het gebied van heiligmaking dat zou zijn.
Titels . Ryle Heiligmaking
Marshall. Evangelische Heiligmaking
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Die twee zijn zeker aanbevelingswaardig
Over rechtvaardigmaking zou ik toch Luther en Kohlbrugge prefereren.
Over rechtvaardigmaking zou ik toch Luther en Kohlbrugge prefereren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Calvijn zegt daar zinnige dingen over de heiligmaking in de Institutie. Hij is beslist geen Kohlbrugge avant la lettre, in die zin dat hij wél 'voortgang' in de heiligmaking mogelijk acht, sterker nog, noodzakelijk acht. Elke dag weer een stapje verder proberen te komen, zoiets schrijft hij in de befaamde hoofdstukken VI t/m X in het 3e deel van de Institutie.
Toen ik Calvijn daarover gelezen had, had ik geen behoefte meer aan een ander boek over heiligmaking.
Toen ik Calvijn daarover gelezen had, had ik geen behoefte meer aan een ander boek over heiligmaking.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Zelfingenomenheid hoort er zeker niet bij. Dat lijkt me duidelijk iets van de oude mens. Maar streven naar heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal, is heel bijbels. Met vreze en beven, zelfs.huisman schreef: ↑07 aug 2024, 11:46Je laatste zin klopt wel maar ook wedergeboren zondaren worden onder zo’n prediking aan het werk gezet. In het stuk van de heiligmaking is er de vergissing dat nu de zondaar aan zet is om heilig te leven. Zeg maar een heiligmaking buiten Christus. Romeinen 7 leert onze beperktheid juist ook na ontvangen genade.Arja schreef: ↑07 aug 2024, 11:13Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Ik zou erg graag meer over willen leren. Ware heiliging vloeit voort uit de rechtvaardigmaking. De heiliging waarover jij hoort in linkse hoek @huisman, gaat dat dan meer meer over de mens die vanaf de preekstoel aangespoord wordt om vruchten van dankbaarheid voort te brengen, terwijl hij of zij nog niet wedergeboren is? Zo'n deken die over heel de gemeente wordt uitgepreid, zonder uitzondering.
Ook voor de heiligmaking mogen we terecht bij de Heere Jezus. Door genade mag Zijn heiligheid, Zijn reinheid de mijne worden.
Dat prachtig kindergebedje. ‘Maak om Jezus wil ons rein’ is een bede om Rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Dat dit ook handen en voeten krijgt in dit leven zal duidelijk zijn. Maar dit in de oprechte gestalte van Lukas 17 : 10.
Daar past geen zelfingenomenheid bij.
Dat het vanzelf gaat, is één kant van het verhaal. Het vereist soms ook echt keuzes. En dat moet in de preek ook aan de orde komen. Als iemand zegt dat een kind van God niet meer hoeft te strijden tegen de zonde omdat dat allemaal vanzelf voortvloeit uit Christus en zijn weldaden, dan vind ik dat heel twijfelachtig. En dat heeft niets met wettische heiligmaking te maken. De apostel zegt: u hebt nog niet tot bloedens toe tegenstand geboden.
Ik vind dat een wezenlijk ander accent dan wat huisman hier deelt. Ik ben heel benieuwd hoe huisman deze bijbelteksten uitlegt.
Re: Hoe was je zondag [2]?
@MGG, dapper van je dat je toegeeft door een bril te kijken.MGG schreef: ↑07 aug 2024, 09:08Lees erin wat je wilt. Dat doe ik zelf ook met een bril die gekleurd is door eerdere berichten van RFers.DDD schreef: ↑07 aug 2024, 08:37Wie oordeelt hier over de preek? Ik zie alleen maar een paar vragen. Jullie beider berichten zijn overigens wel een (onterecht) oordeel.MGG schreef: ↑07 aug 2024, 08:17Snel oordelen is aanzienlijk makkelijker dan de preek terugluisteren. Gemak dient de mens telt hier blijkbaar ook.pierre27 schreef: ↑07 aug 2024, 07:54 We slaan aan op punt twee over een bedelende zondaar uit de verdeling vd punten, roepen en gaan zoeken of dit eerder is voorgekomen in de geschiedenis en de eerste conclusies zijn alweer getrokken. Je zult maar onder die dienst gezeten hebben, geraakt door het Woord zijn en dan te lezen dat je geen bedelende zondaar op basis van deze tekst kunt zijn. Ongelooflijk zeg!!
Het ophouden van die bril kan ook een bewuste keuze zijn. Het zou van echte volwassenheid getuigen als je besluit die bril af te zetten en ieder forumlid onbevooroordeeld tegemoet treden. (en dat mogen we ons allemaal aantrekken)
Daar zou ik echt respect voor hebben!
Als we dit allemaal nou eens zouden doen zou het forum er een stuk gezelliger van worden en het zou de veiligheid vergroten en zo voor iedereen van meerwaarde zijn voor de discussies.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ben het hier gewoon mee eens. Mijn post was ook niet bedoeld om alles over de Heiligmaking te zeggen. Ik zeg ook nergens dat het vanzelf voortvloeit uit Christus. Wat ik poogde te zeggen is dat als wij onze gebrekkigheid zien in het Heilig voor God leven dat we mogen vluchten naar de volkomen heiligheid van Christus. Zoals bv Paulus doet in Romeinen 7. Na zijn uitroep 'Ik ellendig mens" vanwege zijn gebrek aan heilig leven zoekt hij zijn toevlucht bij de Heilige. Jezus Christus(vs 25)DDD schreef: ↑07 aug 2024, 23:02Zelfingenomenheid hoort er zeker niet bij. Dat lijkt me duidelijk iets van de oude mens. Maar streven naar heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal, is heel bijbels. Met vreze en beven, zelfs.huisman schreef: ↑07 aug 2024, 11:46Je laatste zin klopt wel maar ook wedergeboren zondaren worden onder zo’n prediking aan het werk gezet. In het stuk van de heiligmaking is er de vergissing dat nu de zondaar aan zet is om heilig te leven. Zeg maar een heiligmaking buiten Christus. Romeinen 7 leert onze beperktheid juist ook na ontvangen genade.Arja schreef: ↑07 aug 2024, 11:13Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Ik zou erg graag meer over willen leren. Ware heiliging vloeit voort uit de rechtvaardigmaking. De heiliging waarover jij hoort in linkse hoek @huisman, gaat dat dan meer meer over de mens die vanaf de preekstoel aangespoord wordt om vruchten van dankbaarheid voort te brengen, terwijl hij of zij nog niet wedergeboren is? Zo'n deken die over heel de gemeente wordt uitgepreid, zonder uitzondering.
Ook voor de heiligmaking mogen we terecht bij de Heere Jezus. Door genade mag Zijn heiligheid, Zijn reinheid de mijne worden.
Dat prachtig kindergebedje. ‘Maak om Jezus wil ons rein’ is een bede om Rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Dat dit ook handen en voeten krijgt in dit leven zal duidelijk zijn. Maar dit in de oprechte gestalte van Lukas 17 : 10.
Daar past geen zelfingenomenheid bij.
Dat het vanzelf gaat, is één kant van het verhaal. Het vereist soms ook echt keuzes. En dat moet in de preek ook aan de orde komen. Als iemand zegt dat een kind van God niet meer hoeft te strijden tegen de zonde omdat dat allemaal vanzelf voortvloeit uit Christus en zijn weldaden, dan vind ik dat heel twijfelachtig. En dat heeft niets met wettische heiligmaking te maken. De apostel zegt: u hebt nog niet tot bloedens toe tegenstand geboden.
Ik vind dat een wezenlijk ander accent dan wat huisman hier deelt. Ik ben heel benieuwd hoe huisman deze bijbelteksten uitlegt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Als ik het goed begrijp, vind je dat gelovigen niet 'aan het werk gezet' moeten worden, maar wel mogen 'worden aangezet tot strijd'. Dan is het vermoedelijk een definitiekwestie, maar misschien kun je dat dan nog even toelichten? Ik zou zelf zeggen dat strijden nog verder gaat dan werken.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ik heb over dit thema geen zin in een semantische discussie. Mijn aansporing en mijn troost in de heiligmaking vind ik vooral in 1 Johannes 1 : 5 tot 2 : 17 .DDD schreef: ↑08 aug 2024, 09:17 Als ik het goed begrijp, vind je dat gelovigen niet 'aan het werk gezet' moeten worden, maar wel mogen 'worden aangezet tot strijd'. Dan is het vermoedelijk een definitiekwestie, maar misschien kun je dat dan nog even toelichten? Ik zou zelf zeggen dat strijden nog verder gaat dan werken.
Ik zou zeggen lees dat met aandacht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Daar gaat het niet om. Maar misverstanden kunnen grote gevolgen hebben. Dan houd ik het erop dat in een goede preek gelovigen wel mogen worden aangezet tot heiligmaking. Ongelovigen moeten worden aangezet tot geloof.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Waarom doe je zo lelijk? DDD gaat toch gewoon in op wat je zegt? Hou je daar niet van?huisman schreef: ↑08 aug 2024, 09:29Ik heb over dit thema geen zin in een semantische discussie. Mijn aansporing en mijn troost in de heiligmaking vind ik vooral in 1 Johannes 1 : 5 tot 2 : 17 .DDD schreef: ↑08 aug 2024, 09:17 Als ik het goed begrijp, vind je dat gelovigen niet 'aan het werk gezet' moeten worden, maar wel mogen 'worden aangezet tot strijd'. Dan is het vermoedelijk een definitiekwestie, maar misschien kun je dat dan nog even toelichten? Ik zou zelf zeggen dat strijden nog verder gaat dan werken.
Ik zou zeggen lees dat met aandacht.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Doe ik lelijk? Was me daar niet van bewust. Leg uit waar mijn lelijkheid uit bestaat.Posthoorn schreef: ↑08 aug 2024, 10:46Waarom doe je zo lelijk? DDD gaat toch gewoon in op wat je zegt? Hou je daar niet van?huisman schreef: ↑08 aug 2024, 09:29Ik heb over dit thema geen zin in een semantische discussie. Mijn aansporing en mijn troost in de heiligmaking vind ik vooral in 1 Johannes 1 : 5 tot 2 : 17 .DDD schreef: ↑08 aug 2024, 09:17 Als ik het goed begrijp, vind je dat gelovigen niet 'aan het werk gezet' moeten worden, maar wel mogen 'worden aangezet tot strijd'. Dan is het vermoedelijk een definitiekwestie, maar misschien kun je dat dan nog even toelichten? Ik zou zelf zeggen dat strijden nog verder gaat dan werken.
Ik zou zeggen lees dat met aandacht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.