Weekdiensten

Jantje
Verbannen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Hebben jullie een linkje?
Helaas hebben ze het er al vanaf gegooid. Het is een student hé, dan mag dat niet online blijven staan. :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Helaas hebben ze het er al vanaf gegooid. Het is een student hé, dan mag dat niet online blijven staan. :hum
Ik blijf dat een wonderlijke en krampachtige regel vinden.
Jammer dat alle beelddiensten verwijderd zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Inderdaad vreemd. Als ik de student was verbood ik mijn preken offline te zetten. Ik wilde nog naar de dienst van ds. Mulder kijken, van vorige week. Maar die werd net verwijderd op het moment dat ik wilde gaan kijken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
KGPHP

Bericht door KGPHP »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Wat is eigenlijk de reden dat de GG dat beleid heeft als ik vragen mag?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Om de student tijdens zijn opleiding te beschermen voor kritiek en commentaar van 'buitenaf'. Dat heeft onze kerkenraad hier althans op een ledenvergadering ongeveer een jaar geleden verteld. Daarom wordt, als er een student/kandidaat voorgaat in onze gemeente (en dat is ook op verzoek van de Theologische School!), zelfs de liturgie op het gesloten gedeelte van de website geplaatst.

Met alle respect, maar ik vind dit echt volslagen belachelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Om de student tijdens zijn opleiding te beschermen voor kritiek en commentaar van 'buitenaf'.

Vind ik eigenlijk best wel logisch. Bedankt voor het delen, ik wist de reden dus ook niet.

Waarom gebruik je termen als 'volslagen belachelijk' en zet er dan iets bij van 'met alle respect'. Het respect is namelijk ver te zoeken.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:Ik luister ook. Wat mij betreft stellen ze hem in september maar alvast beroepbaar.
Predikant zijn heeft niets meer in zich dan alleen preken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:Om de student tijdens zijn opleiding te beschermen voor kritiek en commentaar van 'buitenaf'.

Vind ik eigenlijk best wel logisch. Bedankt voor het delen, ik wist de reden dus ook niet.

Waarom gebruik je termen als 'volslagen belachelijk' en zet er dan iets bij van 'met alle respect'. Het respect is namelijk ver te zoeken.
Ik zal het proberen uit te leggen.

Als eerste wil ik aangeven dat dominees vandaag de dag vaker wel dan niet kritiek over zich heen krijgen. Daarom is het mijns inziens goed dat de studenten daar ook al mee leren omgaan, vóórdat ze daadwerkelijk predikant worden. Daarmee leer je mijns inziens ook een stukje praktijk, en voorkom je ook dat ze, als ze daadwerkelijk dominee zijn, gelijk in een krampachtige verdediging schieten, als er kritiek komt op de prediking (in de zin van de inwoners van Beréa).

Als tweede: voor alle vacante gemeenten is het, als een student beroepbaar wordt gesteld, nog wel eens fijn om een preek van hem te beluisteren. In onze gemeente is sinds dit jaar afgesproken om de beroepbaarstelling van de predikanten/kandidaten een week eerder bekend te maken, zodat je daartoe nog eens de gelegenheid hebt. Nu kun je van studenten vrijwel geen enkele preek op internet vinden.

Ten derde speelt daarbij ook nog een rol dat er slechts een handjevol gemeenten is waar de preken achteraf kunnen worden teruggeluisterd. Dus om nu te zeggen dat het over een aanzienlijk aantal gemeenten gaat die dit deden, is absoluut niet waar. In dat licht is de berisping van de Theologische School vooral gericht aan gemeenten binnen een bepaald smaldeel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere

Bericht door Jongere »

gallio schreef:

Bovendien zie je wat er gebeurt als de preken wél online komen. Mensen geven op een openbaar forum terwijl een student nog staat te spreken al hun mening. De man is de consistorie nog niet uit of hij kan op internet al lezen of mensen hem al dan niet pruimen.
Komt het dan nooit in de gedachten op dat zoiets voor iemand heel onprettig kan zijn, zelfs al bedoel je het positief? Deze student had alleen zijn gebed nog maar gedaan(!) of we konden hier Jantjes fiat over zijn beroepbaarstelling al lezen. Deze student bleek dan "met verwondering" nog goed te beluisteren volgens Dia, wat impliceert dat er ook heel wat zijn die... etc.
Met alle respect, maar ik vind zo'n gang van zaken ongezond.

Ik vind het uitstekend beleid. In andere kerkverbanden zal het zo niet nodig zijn, omdat het er een stuk nuchterder aan toegaat. In de GG blijkt het helaas nodig vanwege een overspannen belangstelling (waarvan ik weet dat het vaak oprechte betrokkenheid is die wat ongelukkige vormen aanneemt). Wie denk dat studenten door deze maatregel niet met kritiek leren omgaan: wees gerust, van alle meningen krijgen ze meer dan voldoende mee.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jongere schreef:
gallio schreef:

Bovendien zie je wat er gebeurt als de preken wél online komen. Mensen geven op een openbaar forum terwijl een student nog staat te spreken al hun mening. De man is de consistorie nog niet uit of hij kan op internet al lezen of mensen hem al dan niet pruimen.
Komt het dan nooit in de gedachten op dat zoiets voor iemand heel onprettig kan zijn, zelfs al bedoel je het positief? Deze student had alleen zijn gebed nog maar gedaan(!) of we konden hier Jantjes fiat over zijn beroepbaarstelling al lezen. Deze student bleek dan "met verwondering" nog goed te beluisteren volgens Dia, wat impliceert dat er ook heel wat zijn die... etc.

Ik vind het uitstekend beleid. In andere kerkverbanden zal het zo niet nodig zijn, omdat het er een stuk nuchterder aan toegaat. In de GG blijkt het helaas mogelijk vanwege een overspannen belangstelling (waarvan ik weet dat het vaak oprechte betrokkenheid is die wat ongelukkige vormen aanneemt). Wie denk dat studenten door deze maatregel niet met kritiek leren omgaan: wees gerust, van alle meningen krijgen ze meer dan voldoende mee.
Zeer eens.
De vraag is alleen, hoe komt dit:
Jongere schreef:In andere kerkverbanden zal het zo niet nodig zijn, omdat het er een stuk nuchterder aan toegaat. In de GG blijkt het helaas mogelijk vanwege een overspannen belangstelling (waarvan ik weet dat het vaak oprechte betrokkenheid is die wat ongelukkige vormen aanneemt)
Heeft dit alleen met het predikantentekort te maken, of is er meer aan de hand?
Zellfs in de GGiN of OGG gaat men niet zo vreemd om met studenten etc, heb ik het idee.
newton

Bericht door newton »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:
Inderdaad vreemd. Als ik de student was verbood ik mijn preken offline te zetten. Ik wilde nog naar de dienst van ds. Mulder kijken, van vorige week. Maar die werd net verwijderd op het moment dat ik wilde gaan kijken.
De preek van ds. Mulder kun je op https://onedrive.live.com/?cid=0521ad24 ... O5YPIZNO8o nog wel binnenhalen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Deze student had alleen zijn gebed nog maar gedaan(!) of we konden hier Jantjes fiat over zijn beroepbaarstelling al lezen. (...)
Eens met Jongere. Hoe bestaat het dat je op basis van alleen een gebed iemand wel de kandidatenstatus wil geven. Bovendien dat je het nodig vind om tijdens of net na het gebed dit hier te melden. Een soort verslaggeving zoal bij een voetbalwedstrijd. Jantje, ik vraag je echt om goed na te denken bij wat je post. Ook de termen 'volslagen belachelijk' bij een bepaald beleid passen niet. Doe dat toch niet. Probeer ook te bedenken dat de negatieve reacties en gedachten bij het lezen van je posts bij de lezers een gevolg zijn van dit geschrijf. Al wat je doet, doe het tot eer van God. Ik kan onmogelijk bedenken hoe dat kan rijmen met posts als deze.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

newton schreef: De preek van ds. Mulder kun je op https://onedrive.live.com/?cid=0521ad24 ... O5YPIZNO8o nog wel binnenhalen.
Zijn al deze preken vanuit Enter? Wat ik zoeven hoorde die was ook uit Enter.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Deze student had alleen zijn gebed nog maar gedaan(!) of we konden hier Jantjes fiat over zijn beroepbaarstelling al lezen. (...)
Eens met Jongere. Hoe bestaat het dat je op basis van alleen een gebed iemand wel de kandidatenstatus wil geven. Bovendien dat je het nodig vind om tijdens of net na het gebed dit hier te melden. Een soort verslaggeving zoal bij een voetbalwedstrijd. Jantje, ik vraag je echt om goed na te denken bij wat je post. Ook de termen 'volslagen belachelijk' bij een bepaald beleid passen niet. Doe dat toch niet. Probeer ook te bedenken dat de negatieve reacties en gedachten bij het lezen van je posts bij de lezers een gevolg zijn van dit geschrijf. Al wat je doet, doe het tot eer van God. Ik kan onmogelijk bedenken hoe dat kan rijmen met posts als deze.
Ik zie het niet als negativiteit. En verder zal ik het voortaan wel laten om openbaar nog mijn mening te geven over een dienst. Blijkbaar mag dat niet hier, zelfs niet als het positief is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
newton

Bericht door newton »

-DIA- schreef: Zijn al deze preken vanuit Enter? Wat ik zoeven hoorde die was ook uit Enter.
Dat is het complete archief van Enter inderdaad. Via https://prekengergementer.jimdo.com/
Plaats reactie