Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Iemand enig idee waarom ds. A.B. van der Heiden al bijna 4 weken niet gepreekt heeft?
Op GerGemInfo staat vast een telefoonnummer. Bel hem even op, zal hij waarderen van een gemeentelid van zijn oude gemeente :D
Alsjeblieft zeg, breng 'm niet op zulke ideeën. Ik denk dat er teveel mensen zijn die echt zulke telefoontjes menen te moeten plegen. Vreselijk. Zou ze onbedaarlijk uitlachen als dominee zijnde.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Job schreef:
Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Iemand enig idee waarom ds. A.B. van der Heiden al bijna 4 weken niet gepreekt heeft?
Op GerGemInfo staat vast een telefoonnummer. Bel hem even op, zal hij waarderen van een gemeentelid van zijn oude gemeente :D
Alsjeblieft zeg, breng 'm niet op zulke ideeën. Ik denk dat er teveel mensen zijn die echt zulke telefoontjes menen te moeten plegen. Vreselijk. Zou ze onbedaarlijk uitlachen als dominee zijnde.
Je zou het heilig bezorgd zijn kunnen noemen.
Job

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Geytenbeekje schreef:
Job schreef:
Piet Puk schreef:
Je zou het heilig bezorgd zijn kunnen noemen.
Heilig?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ds. Van der Heiden was de laatste predikant die aan de gemeente alhier verbonden was. Dus zo vreemd is mijn vraag niet hoor.
Job

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:Ds. Van der Heiden was de laatste predikant die aan de gemeente alhier verbonden was. Dus zo vreemd is mijn vraag niet hoor.
Bezorgdheid over je oud-predikant is juist fijn en goed. Maar de suggestie om zo'n man op te bellen vind ik verwerpelijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
newton schreef:
Job schreef:Ja, probeer dat maar. Mogelijk is er tegen die tijd al een hoop veranderd. Op welke termijn er beroepen gaat worden is natuurlijk ook de vraag. Persoonlijk hecht ik er altijd waarde aan dat een vertrekkende ds. én de gemeente even rustig afscheid kunnen nemen en dat het beroepingswerk daarna pas ter hand genomen wordt. Anders gaan de processen zo door elkaar heen lopen. Ik vind het niet zo vriendelijk overkomen naar de vertrekkende predikant wanneer men al volop bezig is met een opvolger terwijl hij nog in functie is.
De laatste keer dat R-N een beroep uitbracht was de vorige predikant amper een paar dagen met emeritaat.
Daar kwam ook wel de nodige kritiek op...
Waarom was dat een probleem dan? Is er een soort tijd die een gemeente dient te wachten?
Nee, de gemeente was toen in feite niet echt vacant. Na een ziekte was ds. B. zover hersteld dat hij weer kon voorgaan. Het was goed geweest, ook geestelijk, voor ds. B. als hij zolang hij kon, en dat was ook zijn wens, te preken als emeritus.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:Over een week gaat het over wat voor overhemd ds xx aanhad gisteren.
Ik verwacht xxl.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Nee, de gemeente was toen in feite niet echt vacant. Na een ziekte was ds. B. zover hersteld dat hij weer kon voorgaan. Het was goed geweest, ook geestelijk, voor ds. B. als hij zolang hij kon, en dat was ook zijn wens, te preken als emeritus.
Ah, dat wist ik niet. Dank voor het antwoord.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ds. Van der Heiden was de laatste predikant die aan de gemeente alhier verbonden was. Dus zo vreemd is mijn vraag niet hoor.
Bezorgdheid over je oud-predikant is juist fijn en goed. Maar de suggestie om zo'n man op te bellen vind ik verwerpelijk.
Nou, ik denk dat dominees telefoontjes soms helemaal niet zo heel erg zouden vinden. Volgens mij wordt er vaak over dominees en niet zo vaak met ze gepraat. Mijn ervaring in contact met dominees (over preken bv) is eigenlijk altijd positief. Het zijn ook maar mensen he.
newton

Bericht door newton »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Nee, de gemeente was toen in feite niet echt vacant. Na een ziekte was ds. B. zover hersteld dat hij weer kon voorgaan. Het was goed geweest, ook geestelijk, voor ds. B. als hij zolang hij kon, en dat was ook zijn wens, te preken als emeritus.
Volgens gergeminfo zat er in '84 een paar maanden tussen emeritaat en beroep. In '00 werd er binnen een paar dagen na het emeritaat al een beroep uitgebracht.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

newton schreef:
Zeeuw schreef:
Volgens gergeminfo zat er in '84 een paar maanden tussen emeritaat en beroep. In '00 werd er binnen een paar dagen na het emeritaat al een beroep uitgebracht.
IJsselmonde beriep ook al voordat ds. Hoogerland afscheid had gepreekt. En kand. Van Ruitenburg werd ook al beroepen voordat ds. Mulder afscheid had gepreekt in Krimpen aan den IJssel. En toen ds. Pater intrede deed in Opheusden was ds. Karens 5 dagen (!) met emeritaat. Dus het gebeurt wel vaker zo.
CvdW

Bericht door CvdW »

En als het vaker zo is gebeurd, dan is het goed.
Hebben we de vraag weleens gesteld waarom bepaalde gemeenten wel een predikant krijgen en andere gemeenten niet.
(Niet verkeerd bedoelt) De Heere vind het niet nodig dat bepaalde gemeenten een predikant krijgen. Eigenlijk zou dit tot troost moeten zijn, onafhankelijk van een 'onderherder'.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef:En als het vaker zo is gebeurd, dan is het goed.
Hebben we de vraag weleens gesteld waarom bepaalde gemeenten wel een predikant krijgen en andere gemeenten niet.
(Niet verkeerd bedoelt) De Heere vind het niet nodig dat bepaalde gemeenten een predikant krijgen. Eigenlijk zou dit tot troost moeten zijn, onafhankelijk van een 'onderherder'.
Die vraag en andere speculaties zijn genoeg opgeworpen in het inmiddels gesloten topic beroepingswerk discussie. De resultaten zijn waarschijnlijk de aanleiding dat dit topic uiteindelijk maar gesloten is.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Wellicht een overbodige waarschuwing, maar voor de zekerheid toch maar: het is niet de bedoeling om de beroepingswerkdiscussie in dit of andere topics voort te zetten. Pauze=pauze.
Job

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
newton schreef:
Zeeuw schreef:
IJsselmonde beriep ook al voordat ds. Hoogerland afscheid had gepreekt. En kand. Van Ruitenburg werd ook al beroepen voordat ds. Mulder afscheid had gepreekt in Krimpen aan den IJssel. En toen ds. Pater intrede deed in Opheusden was ds. Karens 5 dagen (!) met emeritaat. Dus het gebeurt wel vaker zo.
Het gebeurt heel regelmatig zelfs. In feite geen probleem; als een collega van mij aankondigt te zullen vertrekken treedt ook direct de hele machinerie van werving en selectie in werking. Ik vind het gevoelsmatig vooral een ding ten aanzien v/d vertrekkende broeder. Daarnaast vraag ik me af of het psychologisch niet wat meer verantwoord is om aan het afscheid even de nodige tijd en aandacht te geven. Zeker bij iets van geestelijk gewicht, wat de ambtelijke relatie toch met zich meebrengt. Ik kan me indenken dat het afscheid van ds. J. Karens grotendeels werd overvleugeld door de komst van ds. Pater.

En hoe zit het financieel eigenlijk? Stel dat ds. Karens in zijn nadagen ziek was geworden en voorlopig geen afscheid had kunnen preken, maar dat de overkomst van ds. Pater wel gepland stond. Dan had de gemeente met twee honoraria gezeten. Of werktdat niet zo?
Plaats reactie