Dan zeg je ook al genoeg:)Ararat schreef:Een echte goudzoeker vertelt zijn ontdekking niet, wil de vondst voor zichzelf houdenpierre27 schreef:Ararat schreef:Ik haast me te zeggen dat ook ik het een mooi artikel vind. Bedankt voor het delen!
Calvijn is natuurlijk vaak het einde van alle tegenspraak, toch kijk ik er vol vertrouwen en vaste hoop naar uit om morgen verblijd te worden door het ontdekken van een complete goudader ipv hopen dat 'er een steentje in zit, dat een klompje gouderts zou kunnen zijn.'
Ik ben benieuwd naar je "grote" ontdekking morgen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Persoonlijk. Voor alle hoorders ging ik er ook eens over nadenken, en in D.L. 2, par. 5 t/m 7 vond ik:Ad Anker schreef:Preken beluisteren is als parels zoeken. In elke preek zoek en vind je luisterend en biddend naar parels die God je aanreikt. Elke dienst is dan tot zegen.
Dan maakt het niet uit of je een vaste voorganger hebt of veel wisselingen. En ook niet of de dominee veel of weinig gaven heeft. Zo'n luisterhouding is een zegen, kan ik je vertellen.
En nog een pareltje van Calvijn (Institutie III, 12.7 en 12.8):5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
6. Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.
7. Maar zovelen als waarachtiglijk geloven, en door den dood van Christus van de zonden en het verderf verlost en behouden worden, die genieten deze weldaad alleen uit Gods genade, hun van eeuwigheid in Christus gegeven, welke genade Hij niemand schuldig is.
Ons hart staat er dus niet voor open Zijn barmhartigheid te ontvangen, als het niet totaal ontledigd is van elke gedachte aan eigen waardigheid. De poort van het hart is dicht voor God, als die gedachte het bezet houdt. En opdat niemand daaraan zou behoeven te twijfelen, is Christus door de Vader naar de aarde gezonden met de opdracht aan armen het Evangelie te verkondigen, verbrokenen van hart te genezen, gevangenen de vrijheid te verkondigen, de deur te openen voor hen die opgesloten zitten, en de treurenden te troosten, om aan hen eer in plaats van as te geven, reukolie in plaats van rouw, een lofgewaad in plaats van een bedroefde geest. Ingevolge dat bevel nodigt Hij alleen hen die vermoeid en belast zijn uit om te delen in Zijn weldadigheid. En elders luidt het: 'Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaren.'
Want nooit kunnen wij ons vertrouwen genoegzaam op Hem stellen, als wij niet alle vertrouwen in onszelf verloren hebben; nooit verheffen wij ons hart genoegzaam tot Hem, als het niet eerst in ons terneergeslagen is; nooit zullen wij genoegzaam troost in Hem vinden, als we niet van alle troost in onszelf verstoken zijn.
Om Gods genade aan te grijpen en te verwerven zijn we dus pas geschikt als we het vertrouwen in onszelf volkomen opgegeven hebben, en ons daarentegen enkel en alleen verlaten op de zekerheid van Zijn goedheid, wanneer wij - zoals Augustinus zegt - onze verdiensten vergeten en Christus omhelzen; als Hij immers bij ons naar verdiensten zou vragen, zouden wij niet tot Zijn gaven komen.
Toch is dat artikel van Post naar mijn idee toch anders dan de opmerking van Ad en de discussie die daaruit volgt.
Het artikel zelf laat ten onrechte buiten beschouwing dat een tekortschietende prediking in zichzelf een bron van twijfel en onzekerheid kan zijn. Dat kunnen we hier op het forum lezen.
Het artikel zelf laat ten onrechte buiten beschouwing dat een tekortschietende prediking in zichzelf een bron van twijfel en onzekerheid kan zijn. Dat kunnen we hier op het forum lezen.
Het handelen bij tekortschietende prediking doet me denken aan de rol van Aquilla en Priscilla en de ontvankelijke houding van Apollos.DDD schreef:Toch is dat artikel van Post naar mijn idee toch anders dan de opmerking van Ad en de discussie die daaruit volgt.
Handelingen 18:26 En hij (Apollos) begon vrijmoedig te spreken in de synagoge. En toen Aquila en Priscilla hem gehoord hadden, namen zij hem apart en legden hem de weg van God nauwkeuriger uit.
Wat hier gebeurde is uiteindelijk tot grote zegen geweest voor anderen. Inspirerend!
Je neemt daarbij forummers en niet predikanten serieus. Dat is jouw keuze.DDD schreef:Toch is dat artikel van Post naar mijn idee toch anders dan de opmerking van Ad en de discussie die daaruit volgt.
Op welke manier neem ik daarmee iemand niet serieus?
Ik vind het ook een beetje vreemd dat je dat artikel er bij sleept, Ad.
Sowieso ging de discussie daar niet over.
Bovendien begreep ik dat we het er over eens waren, dat je iets (of liever gezegd Iets) in eerste instantie niet goed voor het voetlicht gebracht had, maar dat in de discussie hebt opgehelderd.
Sowieso ging de discussie daar niet over.
Bovendien begreep ik dat we het er over eens waren, dat je iets (of liever gezegd Iets) in eerste instantie niet goed voor het voetlicht gebracht had, maar dat in de discussie hebt opgehelderd.
Dat is weer eens een valse tegenstelling. Je kunt predikanten heel serieus nemen en toch je ogen niet sluiten voor hun tekortkomingen. Dat heb ik ook moeten leren, en om eerlijk te zijn is het voor mij persoonlijk nog steeds moeilijk om predikanten die de grootste fantasieën staan te verkondigen serieus te nemen, maar daarmee is het zeker niet onmogelijk. Sterker nog, ik heb eens beschaamd moeten toegeven dat een predikant die ik niet meer serieus nam door een eerdere preek vol fantasie, toch later een bijzonder mooie preek mocht houden terwijl ik er totaal zonder verwachting heen ging. Dat leert je om voorzichtiger te zijn.Ad Anker schreef:Je neemt daarbij forummers en niet predikanten serieus. Dat is jouw keuze.DDD schreef:Toch is dat artikel van Post naar mijn idee toch anders dan de opmerking van Ad en de discussie die daaruit volgt.
Wat maakt dat je zo zwart-wit denkt Ad?
Overigens is het altijd goed om forummers serieus te nemen. En DDD geeft terecht aan dat zulk een prediking in zichzelf een bron van onzekerheid en twijfel zijn. De gevolgen kunnen we onder andere hier op het forum volop zien. Maar ook in het dagelijks leven maak ik dat veel mee. Nu kan het natuurlijk zijn dat Ad dat niet meemaakt. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij daarom de opmerkingen van anderen in twijfel hoeft te trekken. Hooguit kun je zeggen dat je het niet begrijpt. Al verdenk ik enkele van onze mede-forummers wel van een selectief begrijp-systeem. Maar misschien ben ik degene wel die het allemaal niet goed begrijpt

De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ik denk zwart wit, jij zegt met veel woorden eigenlijk niets. Zo hebben we allemaal onze kwalen.
Iets van pot verwijt de ketel...ongelooflijk.....Ad Anker schreef:Ik denk zwart wit, jij zegt met veel woorden eigenlijk niets. Zo hebben we allemaal onze kwalen.
Van de week was er een compliment over positief zijn...pierre27 schreef:Iets van pot verwijt de ketel...ongelooflijk.....Ad Anker schreef:Ik denk zwart wit, jij zegt met veel woorden eigenlijk niets. Zo hebben we allemaal onze kwalen.
Probeer ook forummers die in je allergie-zone zitten positief te benaderen

Je hebt een terecht punt. Blijft lastig.Terri schreef:Van de week was er een compliment over positief zijn...pierre27 schreef:Iets van pot verwijt de ketel...ongelooflijk.....Ad Anker schreef:Ik denk zwart wit, jij zegt met veel woorden eigenlijk niets. Zo hebben we allemaal onze kwalen.
Probeer ook forummers die in je allergie-zone zitten positief te benaderen
Als je met dergelijke uitspraken komt (zie vetgedrukt), dan is het ook de vraag wat je nu wilt bereiken en wat je laatste regel van je bijdrage waard is. Jammer dat dit nog steeds, ook na een pauze, zo kenmerkend is voor jouw bijdragen.Forummer schreef:Dat is weer eens een valse tegenstelling. Je kunt predikanten heel serieus nemen en toch je ogen niet sluiten voor hun tekortkomingen. Dat heb ik ook moeten leren, en om eerlijk te zijn is het voor mij persoonlijk nog steeds moeilijk om predikanten die de grootste fantasieën staan te verkondigen serieus te nemen, maar daarmee is het zeker niet onmogelijk. Sterker nog, ik heb eens beschaamd moeten toegeven dat een predikant die ik niet meer serieus nam door een eerdere preek vol fantasie, toch later een bijzonder mooie preek mocht houden terwijl ik er totaal zonder verwachting heen ging. Dat leert je om voorzichtiger te zijn.Ad Anker schreef:Je neemt daarbij forummers en niet predikanten serieus. Dat is jouw keuze.DDD schreef:Toch is dat artikel van Post naar mijn idee toch anders dan de opmerking van Ad en de discussie die daaruit volgt.
Wat maakt dat je zo zwart-wit denkt Ad?
Overigens is het altijd goed om forummers serieus te nemen. En DDD geeft terecht aan dat zulk een prediking in zichzelf een bron van onzekerheid en twijfel zijn. De gevolgen kunnen we onder andere hier op het forum volop zien. Maar ook in het dagelijks leven maak ik dat veel mee. Nu kan het natuurlijk zijn dat Ad dat niet meemaakt. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij daarom de opmerkingen van anderen in twijfel hoeft te trekken. Hooguit kun je zeggen dat je het niet begrijpt. Al verdenk ik enkele van onze mede-forummers wel van een selectief begrijp-systeem. Maar misschien ben ik degene wel die het allemaal niet goed begrijpt.
Het punt van Forummer is heel duidelijk en het bezwaar van Ad Anker is onbegrijpelijk.
-
- Verbannen
Het punt van Ad Anker is begrijpelijk en het punt van Forummer is onbegrijpelijk.DDD schreef:Het punt van Forummer is heel duidelijk en het bezwaar van Ad Anker is onbegrijpelijk.
Het is een ernstige veroordeling om dominees te beschuldigen van grote fantasieën. Zie ook de opmerking van @GGotK!
En verder wens ik iedereen een gezegend Paasfeest. Dat de opgestane Jezus ons dierbaar zou mogen worden. Dan worden die boodschappers ván die opgestane Jezus ons ook dierbaar, met al hun tekortkomingen en gebreken!