Ik zie dat jouw bron een andere lijn trekt. Ook erg mooi, zo niet mooier! Dit vind nou wel goed aan zo'n hele discussie, dat je weer nieuwe dingen leert door wat een ander aandraagt. Dan gaat het niet om gelijk krijgen of nemen, maar om ontvangen en leren. Dank voor het delen.Terri schreef:Wat een verwarring, allerlei betekenissen van parels worden door elkaar gehusseld.
GGlid , ik vraag me echt af of je helemaal begrijpt wat je schrijft en het zo eens zijn met @Ad is mooi, maar waar ben je het dan over eens?
Misschien goed om dit te lezen:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1ba1a2a892
edit ik zie dat Ararat ook al een lezenswaardig stukje gepost heeft.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zie gelukkig dat er al iemand is opgevallen dat het Koninkrijk der hemelen gelijk is aan de koopman, niet aan de parels.
En dan te bedenken dat ik ooit in de Saambinder las dat de heilige Schrift de gelovigen nergens met parels in Gods hand vergelijkt. Dat was waarschijnlijk omdat de schrijver het beter meende te weten dan Elly en Rikkert in eigen persoon. Het is alleen nog maar de vraag of dat nu daadwerkelijk het geval was.
Wel zou ik geneigd zijn om te zeggen dat de voorgaande gelijkenis en deze gelijkenis één geheel zijn.
En dan te bedenken dat ik ooit in de Saambinder las dat de heilige Schrift de gelovigen nergens met parels in Gods hand vergelijkt. Dat was waarschijnlijk omdat de schrijver het beter meende te weten dan Elly en Rikkert in eigen persoon. Het is alleen nog maar de vraag of dat nu daadwerkelijk het geval was.
Wel zou ik geneigd zijn om te zeggen dat de voorgaande gelijkenis en deze gelijkenis één geheel zijn.
Laatst gewijzigd door DDD op 14 apr 2022, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Tussen de discussie door meld ik hierbij dat in de Saambinder van hedenavond in het classisverslag van Ridderkerk wordt bericht dat het de wens is van ds. G.J. van Aalst om per 1 september as. met emeritaat te gaan.
Heeft dit nog gevolgen voor de reactie van de Saambinder?
Lijkt me niet per definitie. Wellicht vindt hij het mooi om de redactie nog een tijdje te doen.GerefGemeente-lid schreef:Tussen de discussie door meld ik hierbij dat in de Saambinder van hedenavond in het classisverslag van Ridderkerk wordt bericht dat het de wens is van ds. G.J. van Aalst om per 1 september as. met emeritaat te gaan.
Dat is zo. Wie dat zo uitgelegd heeft weet ik niet meer. Een jaar of 5 geleden hadden we het hier over gehad, een collega met wie ik samen naar werk rijdt. Iedere dag weer gediscussieerd over de vraag wat nu het goede uitleg was. Op het eind van de week wisten we het noch niet goed - was de parel nu Christus of was het de koopman die Christus was. Zondag in de kerk kwam de oplossing. De ds preekte hierover zonder van onze gesprekken af te weten. Hij was met een serie bezig en moest die onderbreken om over de grote Parel te preken die dag. De grote parel is Christus. Onvergetelijk.Mannetje schreef:Die uitleg wordt ook wel aan de gelijkenis gegeven. Dan is Christus de Koopman, Die alles verlaat om de parel, Zijn Kerk, te kopen.Tiberius schreef:DE parel is in bepaalde preken de naakte zondaar.
Wat mooi dat je dat deelt. Dat is een mooie daad van God.
Maar zo'n uitleg is wel wat gewrongen, omdat het Koninkrijk wordt vergeleken met de koopman, niet met de mooie parel.
Maar zo'n uitleg is wel wat gewrongen, omdat het Koninkrijk wordt vergeleken met de koopman, niet met de mooie parel.
Kostelijke onderwijs van ds. Smijtegelt:
Smijtegelt schreef:
A. Welke zijn die hemelse schatten, die op de aarde verkregen en genoten worden? Eerst. De Drie-enige God tot Zijn deel te hebben. Te kunnen zeggen: De Heere is mijn deel, zegt mijn ziel, Klaagl. 3: 24. Gij zijt de rotssteen van mijn hart, en mijn deel in eeuwigheid, Ps. 73: 26. Zo te kunnen zeggen: De Heere is het deel mijner erve en mijns bekers. De snoeren zijn mij in een liefelijke plaats gevallen. Ja, een schone erfenis is mij geworden, Ps. 16: 5, 6. Ach, wat is dat een onvergelijkelijke schat voor Gods kinderen! Als ze zo stil zitten, dan te kunnen denken: De eeuwige God, de almachtige God, de algenoegzame God, de onveranderlijke God, de getrouwe God, de goedertierene God, die God, die alles geschapen heeft en nog onderhoudt. Die Drie- enige God is mijn God. Hij is mijn overvloedig goud en mijn krachtig zilver. Wat Zegt u? Is dat geen schat der schatten?
Ten tweede. De Heere Jezus is die schat: u dan, die gelooft, is Hij dierbaar, 1 Petr. 2: 7. Wie is die schat in de akker van de wereld? Is het niet de Heere Jezus Christus? Wie is die parel van grote waarde? Is het niet de Heere Jezus?
Ten derde. Die schat is de Geest van God met al Zijn genadegaven. Is die Geest geen kostelijke schat? Het is een van de grootste en dierbaarste beloften van het Evangelie: Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u. Ezech. 36: 27. Zach. 12: 13.
Ten vierde. Die schat zijn al de genadegoederen, die God mededeelt uit kracht van het Genadeverbond: als het nieuw geestelijk leven, de roeping, het geloof, de rechtvaardigmaking, de heiligmaking, de bewaring, de geestelijke blijdschap, en die onderpanden van de eeuwige zaligheid.
Ten vijfde. Die schat is het Evangelie der vervulling, met al die schone beloften; en de waardige bediening van het Woord. O, dat werd als zo'n grote schat door het oude Israël aangemerkt, Ps. 147: 24. Hij maakt Jacob Zijn woorden bekend. Israël Zijn inzettingen en Zijn rechten. O, dat Woord is begeerlijker dan goud, ja, dan véél fijn goud, zegt David, Ps. 19: 11. En Ps. 119: 72 zegt hij: De Wet Uws monds is mij beter dan duizenden van goud of zilver. Onze voorouders gingen er álles voor opzetten. Zij wilden liever álles laten varen en kwijt zijn, dan het dierbare Woord Gods en de waardige bediening van hetzelve.
Ik zeg niet dat het een verkeerde uitleg is. Want de bijbeltekst is niet heel eenvoudig. Maar ik heb er toch moeite mee om het Koninkrijk van God gelijk te stellen aan Jezus. Hij is wel de Koning van dat koninkrijk, maar niet het Koninkrijk der hemelen. Dat is toch breder.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5af9197131
Ik heb best wat nagedacht over de recente discussie. Dit artikel zegt precies wat ik bedoel. Met name het citaat van Calvijn. Mijn uitspraak heeft dus een gereformeerde grond.
Ik heb best wat nagedacht over de recente discussie. Dit artikel zegt precies wat ik bedoel. Met name het citaat van Calvijn. Mijn uitspraak heeft dus een gereformeerde grond.
-
- Verbannen
Dank voor het delen!Ad Anker schreef:https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5af9197131
Dat we er allen, inclusief ondergetekende, mee tot ons zelf zouden mogen inkeren.
Met name de opmerking in dit topic geplaatst dat iemand onder de prediking blijkbaar niet mag zoeken vond ik verbazingwekkend. Met instemming dit genoemde stuk gelezen.Ad Anker schreef:https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5af9197131
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mooi artikel en ook met instemming gelezen.pierre27 schreef:Met name de opmerking in dit topic geplaatst dat iemand onder de prediking blijkbaar niet mag zoeken vond ik verbazingwekkend. Met instemming dit genoemde stuk gelezen.Ad Anker schreef:https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5af9197131
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik haast me te zeggen dat ook ik het een mooi artikel vind. Bedankt voor het delen!
Calvijn is natuurlijk vaak het einde van alle tegenspraak, toch kijk ik er vol vertrouwen en vaste hoop naar uit om morgen verblijd te worden door het ontdekken van een complete goudader ipv hopen dat 'er een steentje in zit, dat een klompje gouderts zou kunnen zijn.'
Calvijn is natuurlijk vaak het einde van alle tegenspraak, toch kijk ik er vol vertrouwen en vaste hoop naar uit om morgen verblijd te worden door het ontdekken van een complete goudader ipv hopen dat 'er een steentje in zit, dat een klompje gouderts zou kunnen zijn.'
Ararat schreef:Ik haast me te zeggen dat ook ik het een mooi artikel vind. Bedankt voor het delen!
Ik ben benieuwd naar je "grote" ontdekking morgen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Een echte goudzoeker vertelt zijn ontdekking niet, wil de vondst voor zichzelf houdenpierre27 schreef:Ararat schreef:Ik haast me te zeggen dat ook ik het een mooi artikel vind. Bedankt voor het delen!
Ik ben benieuwd naar je "grote" ontdekking morgen.