Ontwikkelingen HHK

Een rechts-confessioneel
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jun 2002, 16:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Een rechts-confessioneel »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Ja, ik kan me voorstellen dat het voor "jullie" hervormden binnen de PKN niet fijn voelt. Het is toch weer een predikant met een duidelijk profiel, en die dat actief uitdraagt, minder.
Het ligt er maar net aan wie je het vraagt. Persoonlijk vind ik het geen gemis.
Ook wat mij betreft geen gemis.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Anselmus schreef:
Bourdon16 schreef:
J.C. Philpot schreef:Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... toegelaten

Toegelaten tot het predikantschap in de Hersteld Hervormde Kerk

Per 1 december 2022 is toegelaten tot het predikantschap in volle rechten en plichten: Dr. M. Klaassen, Barneveld
Jammer voor ons als hervormden binnen de PKN.
Ik begrijp het ook niet zo goed.
Ik begrijp het denk ik wel. Genderideologie is niet neutraal. Alle wissels gaan om: scheppingsorde, woorden van Paulus en woorden van Christus. Hiermee komt het schriftgezag op het spel te staan. In de negentiende eeuw was daar een Duitse stroming van, maar die ging niet zo ver als dit. Transgender(koppels) kunnen zich beroepen op de kerkorde met daarbinnen de transgenderliturgie. Een predikant is geroepen zich aan de kerkorde te houden, daar heeft hij zijn ja-woord aan gegeven. Het gaat niet lang meer duren of het gaat het als met trouwambtenaren: je kunt niet meer weigeren zonder een rechtzaak aan je broek te krijgen. Dit is niet altijd zo geweest. Eerst was er vrijheid om op een andere manier hermeneutiek te bedrijven. Door het nu liturgisch en kerkordelijk een plaats te geven, is die ruimte er op papier niet meer. De praktijk is soms nog wat coulanter, maar dat gaat niet lang meer duren. Ik kan begrijpen dat een predikant niet meer naar eer en geweten kan handelen vanuit de kerkorde waar hij zich met een eed aan heeft verbonden.
Mee eens hoor.
Maar dit is toch ook van toepassing op de zegening van homokoppels en dergelijke? Of is dit echt wat anders.
Ik dacht dat een beetje het idee was dat je mag blijven zolang je de waarheid nog mag zeggen.
MGG
Berichten: 3814
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

DDD schreef:Wat een ergerlijke toestand. Het derde of vierde kerkelijk thuis voor deze dominee.
Wat vind je precies ergerlijk?
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mistig »

Wat een moeilijk besluit. Vooral voor de (door hem) gediende gemeenten.
En ook de broeders die achterblijven daar.

Overigens, wie bepaalt er binnen de HHK dat een predikant wordt toegelaten of niet?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12256
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Mistig schreef:Overigens, wie bepaalt er binnen de HHK dat een predikant wordt toegelaten of niet?
Na gehoord te zijn door de Commissie Toelating ben ik gisteren, 1 december, door het Breed Moderamen van de Hersteld Hervormde Kerk toegelaten tot de bediening van Woord en sacrament.
Blijkbaar het moderamen van de synode.
aggieoudje
Berichten: 907
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door aggieoudje »

Een rechts-confessioneel schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Ja, ik kan me voorstellen dat het voor "jullie" hervormden binnen de PKN niet fijn voelt. Het is toch weer een predikant met een duidelijk profiel, en die dat actief uitdraagt, minder.
Het ligt er maar net aan wie je het vraagt. Persoonlijk vind ik het geen gemis.
Ook wat mij betreft geen gemis.
Ik zal hem ook niet echt missen.
In zijn Hedelse tijd mocht ik hem erg graag horen, maar de laatste tijd ergerde ik me meer, hij is teveel veranderd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
J.C. Philpot schreef:Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... toegelaten

Toegelaten tot het predikantschap in de Hersteld Hervormde Kerk

Per 1 december 2022 is toegelaten tot het predikantschap in volle rechten en plichten: Dr. M. Klaassen, Barneveld
Jammer voor ons als hervormden binnen de PKN.
Ik begrijp het ook niet zo goed.
Hij kon de synode niet meer wijzen op de 3FVE, hierin is blijkbaar geen verandering in denken naar de Schrift mogelijk.
Er gaan nog meerdere dominees en kerkgangers volgen verwacht ik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Mistig schreef:Wat een moeilijk besluit. Vooral voor de (door hem) gediende gemeenten.
En ook de broeders die achterblijven daar.

Overigens, wie bepaalt er binnen de HHK dat een predikant wordt toegelaten of niet?
Gewoon volgens mij het comité die ook kandidaten toelaat?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Ja, ik kan me voorstellen dat het voor "jullie" hervormden binnen de PKN niet fijn voelt. Het is toch weer een predikant met een duidelijk profiel, en die dat actief uitdraagt, minder.
Het ligt er maar net aan wie je het vraagt. Persoonlijk vind ik het geen gemis.
Zit jij ook in de PKN dan?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

-
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 02 dec 2022, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12256
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Er gaan nog meerdere dominees en kerkgangers volgen verwacht ik.
Dit is een eenling. Ik zie in GB kringen helemaal geen andere types die in dit spoor denken.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Er gaan nog meerdere dominees en kerkgangers volgen verwacht ik.
Dit is een eenling. Ik zie in GB kringen helemaal geen andere types die in dit spoor denken.
Dat meen je toch zeker niet?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12256
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Er gaan nog meerdere dominees en kerkgangers volgen verwacht ik.
Dit is een eenling. Ik zie in GB kringen helemaal geen andere types die in dit spoor denken.
Dat meen je toch zeker niet?
Jawel.

De vrijdagmiddagborrel begint bij jullie toch niet om 12:00 ?
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Er gaan nog meerdere dominees en kerkgangers volgen verwacht ik.
Dit is een eenling. Ik zie in GB kringen helemaal geen andere types die in dit spoor denken.
Dat meen je toch zeker niet?
Jawel.

De vrijdagmiddagborrel begint bij jullie toch niet om 12:00 ?
Waar heb je het over?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Evangelist
Berichten: 547
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Evangelist »

Ik schrik echt van verschillende reacties hier. Je zou toch mogen verwachten dat de opvattingen over huwelijk en gezin, over homoseksualiteit en transgenderisme zoals dr. Klaassen die uitdraagt, breed instemming zouden hebben. Maar het is kennelijk te scherp? Ik vraag me dan af of wel helder is waar de fronten momenteel liggen en welke saranische ontwikkelingen op dit moment gaande zijn? Zoals dr. Klaassen zegt: deze etische vraagstukken raken uiteindelijk het hart van het Evangelie.
Het is consequent van hem dat hij aan het einde van de kerkelijke weg, nu ook vertrekt. Maar ik had gehoopt dat GB’ers dat met verdriet zouden aanzien.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie