Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Morgendienst
Ds. G. Bredeweg
Tekst:
JOHANNES 2:13-22
Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt deze tempel, en in drie dagen zal Ik dezelve oprichten.
Thema:
DE EERSTE TEMPELREINIGING
1. Het verstaan van de Heilige Schrift
2. De verharding der Joden
3. De verborgenheid van de opstanding
Middagdienst:
Leespreek van Kand. Van Dijke
Tekst:
JESAJA 25:8
Hij zal de dood verslinden tot overwinning, en de Heere HEERE zal de tranen van alle
aangezichten afwissen en Hij zal de smaadheid Zijns volks van de ganse aarde wegnemen;
want de HEERE heeft het gesproken.
Thema:
DE GEWISSEN BELOFTEN GEGEVEN AAN GODS VOLK VAN VERLOSSING
1. Deze verlossing is de overwinning van de dood
2. De bevrijding van alle droefheid
3. De gewisse overwinning van de ganse kerk
Avonddienst
Stud. W. Mouw
Tekst:
LUKAS 22:31-32
En de Heere zeide: Simon. Simon, zie, de satan heeft u zeer begeerd om te ziften als de tarwe; maar
Ik heb voor u gebedeb dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens bekeerd zult zijn, zo versterk
uw broeders.
Thema:
CHRISTUS' BORGTOICHTELIJK ONDERWIJS AAN ZIJN KINDEREN
1. Zijn waarschuwing
2. Zijn vertroosting
3. Zijn opdracht
Ds. G. Bredeweg
Tekst:
JOHANNES 2:13-22
Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt deze tempel, en in drie dagen zal Ik dezelve oprichten.
Thema:
DE EERSTE TEMPELREINIGING
1. Het verstaan van de Heilige Schrift
2. De verharding der Joden
3. De verborgenheid van de opstanding
Middagdienst:
Leespreek van Kand. Van Dijke
Tekst:
JESAJA 25:8
Hij zal de dood verslinden tot overwinning, en de Heere HEERE zal de tranen van alle
aangezichten afwissen en Hij zal de smaadheid Zijns volks van de ganse aarde wegnemen;
want de HEERE heeft het gesproken.
Thema:
DE GEWISSEN BELOFTEN GEGEVEN AAN GODS VOLK VAN VERLOSSING
1. Deze verlossing is de overwinning van de dood
2. De bevrijding van alle droefheid
3. De gewisse overwinning van de ganse kerk
Avonddienst
Stud. W. Mouw
Tekst:
En de Heere zeide: Simon. Simon, zie, de satan heeft u zeer begeerd om te ziften als de tarwe; maar
Ik heb voor u gebedeb dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens bekeerd zult zijn, zo versterk
uw broeders.
Thema:
1. Zijn waarschuwing
2. Zijn vertroosting
3. Zijn opdracht
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Kun je vertellen wat de student over deze woorden heeft gezegd > "en gij, als gij eens bekeerd zult zijn"?-DIA- schreef: Avonddienst
Stud. W. Mouw
Tekst:
uw broeders.
Thema:
1. Zijn waarschuwing
2. Zijn vertroosting
3. Zijn opdracht
Moeilijk, omdat het hier wel nauw luistert. Als ik iets verkeerd zeg, kunnen er ongewild misverstanden ontstaan, enJohannes 3:16 schreef:Kun je vertellen wat de student over deze woorden heeft gezegd > "en gij, als gij eens bekeerd zult zijn"?-DIA- schreef: Avonddienst
Stud. W. Mouw
Tekst:
uw broeders.
Thema:
1. Zijn waarschuwing
2. Zijn vertroosting
3. Zijn opdracht
omdat ik het zelf niet goed kan verwoorden wil ik daar liever geen verantwoording voor dragen. Laten we het dan
zo zeggen: Gewoon zoals we het altijd hebben gehoord, met de aantekening dat je soms iets niet hoort wat juist
wel van kardinaal belang kan zijn. Er zijn voor zover ik het beluisterd heb geen 'nieuwe gedachten' daarover opgevallen.
Toevoeging: Petrus zou een diepe val maken. Werd openbaar hersteld ik zijn ambt. met de opdracht die in het derde punt werd behandeld. Was Petrus dan nog onbekeerd? Nee, maar hij moest nog wel veel leren, waar hij nog van veel zaken onkundig was.
'Onze' predikant preekte s morgens over de tempelreiniging; de ijver van Uw huis heeft Mij verteerd. De Heere Jezus kwam niet alleen om zondaren zalig te maken, maar ook om de eer van Zijn Vader te herstellen.
's Middags ging het over de spot terwijl Hij aan het kruis hing. Markus 15:. En die voorbijgingen, lasterden Hem, schuddende hun hoofden, en zeggende: Ha! Gij, die den tempel afbreekt, en in drie dagen opbouwt,
Behoud Uzelven, en kom af van het kruis. En insgelijks ook de overpriesters, met de Schriftgeleerden, zeiden tot elkander, al spottende: Hij heeft anderen verlost; Zichzelven kan Hij niet verlossen. De Christus, de Koning Israëls, kome nu af van het kruis, opdat wij het zien en geloven mogen. Ook die met Hem gekruist waren, smaadden Hem.
Twee preken die indruk maakten en nog veel denkstof opgeleverd hebben.
's Middags ging het over de spot terwijl Hij aan het kruis hing. Markus 15:. En die voorbijgingen, lasterden Hem, schuddende hun hoofden, en zeggende: Ha! Gij, die den tempel afbreekt, en in drie dagen opbouwt,
Behoud Uzelven, en kom af van het kruis. En insgelijks ook de overpriesters, met de Schriftgeleerden, zeiden tot elkander, al spottende: Hij heeft anderen verlost; Zichzelven kan Hij niet verlossen. De Christus, de Koning Israëls, kome nu af van het kruis, opdat wij het zien en geloven mogen. Ook die met Hem gekruist waren, smaadden Hem.
Twee preken die indruk maakten en nog veel denkstof opgeleverd hebben.
-
Vanavond in de Goede Vrijdagdienst een hele fijne preek van onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink over Markus 15:46 En deze kocht fijn linnen en nadat hij Hem van het kruis afgenomen had, wikkelde hij Hem in dat fijne linnen en legde Hem in een graf dat in een rots uitgehakt was; en hij wentelde een steen voor de ingang van het graf.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Handelingen 2: 22 en 23
22 Gij Israëlietische mannen, hoort deze woorden: Jezus den Nazarener, een Man van God, onder ulieden betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelven weet;
23 Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;
Goede vrijdag op Pinksteren:1 De prediker 2.De preek 3.De ernst.
22 Gij Israëlietische mannen, hoort deze woorden: Jezus den Nazarener, een Man van God, onder ulieden betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelven weet;
23 Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;
Goede vrijdag op Pinksteren:1 De prediker 2.De preek 3.De ernst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Johann Gottfried Walther
Johannes 19v30
Christus lijdend als
1. Profeet, (v28-30a)
2. Priester, (v30 midden)
3. Koning (v 30 einde)
Christus lijdend als
1. Profeet, (v28-30a)
2. Priester, (v30 midden)
3. Koning (v 30 einde)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Vrijdagavond een mooie preek uit Mattheus 27:
En ziet, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën.
Met daarbij ook aandacht voor de tekst uit Hebreeën 4:
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd
En ziet, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën.
Met daarbij ook aandacht voor de tekst uit Hebreeën 4:
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd
Markus 16v1-10
Het geopende graf
1. Bittere vijandschap
2. Bange vrees
3. Dwalende liefde
Bijzondere preek met rijke inhoud.
Het geopende graf
1. Bittere vijandschap
2. Bange vrees
3. Dwalende liefde
Bijzondere preek met rijke inhoud.
-
In de morgendienst van de 1e Paasdag preekte ds. H. Markus uit Putten over Lukas 24: 4 t/m 6 En het gebeurde toen ze daarover in twijfel waren, zie twee mannen stonden bij hen in blinkende gewaden. En toen zij zeer bevreesd werden en het gezicht naar de grond bogen, zeiden die tegen hen: Waarom zoekt u de Levende bij de doden? Hij is hier niet, maar Hij is opgewekt. Herinner u hoe Hij tot u gesproken heeft, toen Hij nog in Galilea was.
In de avonddienst mochten 13 jonge gemeenteleden Geloofsbelijdenis doen en één van hen mocht ook gedoopt worden! Onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink preekte in deze bijzondere dienst over Romeinen 8: 34 Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit.
Een prachtige en bemoedigende preek voor de nieuwe lidmaten, maar ook voor ons allen!
De nieuwe lidmaten kregen na hun jawoord allemaal een tekstwoord mee uit Jesaja.
Vanmorgen in de dienst op de 2e Paasdag preekte Ds. J.J. ten Brinke uit Stolwijk over 1 Korinthe 15: 20a Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden.
In de avonddienst mochten 13 jonge gemeenteleden Geloofsbelijdenis doen en één van hen mocht ook gedoopt worden! Onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink preekte in deze bijzondere dienst over Romeinen 8: 34 Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit.
Een prachtige en bemoedigende preek voor de nieuwe lidmaten, maar ook voor ons allen!
De nieuwe lidmaten kregen na hun jawoord allemaal een tekstwoord mee uit Jesaja.
Vanmorgen in de dienst op de 2e Paasdag preekte Ds. J.J. ten Brinke uit Stolwijk over 1 Korinthe 15: 20a Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Wij hadden goede diensten. Eerste Paasdag preekte ds. een vervolg van Goede Vrijdag (zie post Huisman). De Paaspreek op de Pinksterdag. Petrus preekt de Christus op Pinksteren. De noodzaak van Pasen en het wonder van Pasen.
De middagpreek ging over Psalm 118. Ik zal niet sterven maar leven en de werken des Heeren vertellen. Leven midden de dood. Een echt Paaswoord als een belijdenis van David. Als een belijdenis van Christus. Als een belijdenis van Gods kerk.
Vanmorgen hadden we een gastpredikant. Een ontroerende preek over : de Heere is waarlijk opgestaan en is van Simon gezien. Hoe de Heere in Zijn trouw Petrus opzocht en de vrucht daarvan in zijn leven.
Zo ontzettend veel gehoord en nog zoveel om over na te denken.
De middagpreek ging over Psalm 118. Ik zal niet sterven maar leven en de werken des Heeren vertellen. Leven midden de dood. Een echt Paaswoord als een belijdenis van David. Als een belijdenis van Christus. Als een belijdenis van Gods kerk.
Vanmorgen hadden we een gastpredikant. Een ontroerende preek over : de Heere is waarlijk opgestaan en is van Simon gezien. Hoe de Heere in Zijn trouw Petrus opzocht en de vrucht daarvan in zijn leven.
Zo ontzettend veel gehoord en nog zoveel om over na te denken.
Over deze tekst:
Als het dan avond was, op denzelven eersten dag der week, en als de deuren gesloten waren, waar de discipelen vergaderd waren om de vreze der Joden, kwam Jezus en stond in het midden, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!
Eigenlijk alleen over de laatste drie woorden.
Als Christus dit zegt is het niet alleen een groet (zoals ze dat in sommige landen gewend zijn: Shaloom) maar vooral ook een gave. Christus schenkt een vrede, een blijdschap, die al de (schijn) vreugde van de wereld ver te boven gaat.
Als je die vrede in je hart mag kennen wil je met de rijkste man op aarde niet ruilen.
Als het dan avond was, op denzelven eersten dag der week, en als de deuren gesloten waren, waar de discipelen vergaderd waren om de vreze der Joden, kwam Jezus en stond in het midden, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!
Eigenlijk alleen over de laatste drie woorden.
Als Christus dit zegt is het niet alleen een groet (zoals ze dat in sommige landen gewend zijn: Shaloom) maar vooral ook een gave. Christus schenkt een vrede, een blijdschap, die al de (schijn) vreugde van de wereld ver te boven gaat.
Als je die vrede in je hart mag kennen wil je met de rijkste man op aarde niet ruilen.
-
In de Morgendienst preekte Ds. T. v. Bruggen uit Streefkerk over Lukas 8: 49 t/56 Over de opwekking van het dochtertje van Jaïrus.
Als thema stond boven de preek: Opwekkend Woord
1. Behoud
2. Klinkt in de nood
3. Dat het leven brengt
In de avonddienst ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink verder met de behandeling van de Catechismus. Stof voor de preek was Zondag 2 (vr&antw 3,4 en 5) Hij koos als kerntekst bij deze preek Romeinen 7:14 Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Als thema stond boven de preek: Opwekkend Woord
1. Behoud
2. Klinkt in de nood
3. Dat het leven brengt
In de avonddienst ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink verder met de behandeling van de Catechismus. Stof voor de preek was Zondag 2 (vr&antw 3,4 en 5) Hij koos als kerntekst bij deze preek Romeinen 7:14 Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Zondagmorgen:
Ik ben mijn aantekenbriefje kwijt, dus ik kan er niet zoveel over zeggen.
Het was een vervolgstof van Pasen. Weet de tekst zo niet meer te vinden.
Als ik het terugvind, bij het oud papier of zo meldt ik het wel als er belangstelling is.
Of mogelijk was er iemand van de lezers in de kerk, de het me nog kan vertellen...
En nee, ik heb echt niet geslapen....
Zondagmiddag
Leespreek van ds. M. Heerschap.
Tekst JESAJA 26:9
Met mijn ziel heb ik U verwacht in de nacht.
Thema:
HET INNIG ZIELSVERLANGEN NAAR DE GEMEENSCHAP MET GOD
1. De omstandigheden van dit zielsverlangen
2. Het Voorwerp van dit zielsverlangen
3. De werkelijkheid van dit zielsverlangen
Deze preek heb ik op mijn pc staan. Ik ben eigenlijk van plan om deze preek
uit te schrijven, want het was een leerrijke preek, waarin de bevindelijke gangen
van God met de Kerk recht verhandeld werden.
Zondagavond
Preek over
ZONDAG 33 vr./antw. 88-90
Thema:
DE STUKKEN VAN DE WAARACHTIGE BEKERING
1. De vraag naar die stukken
2. Het stuk van de afsterving (van de oude mens)
3. Het stuk van de opstanding (van de nieuwe mens)
Ook een leerrijke preek, deze heb ik jammer genoeg niet op een cd.
Toch zien we dat hier ook op dezelfde bevindelijke gangen wordt gewezen als in de
preek van ds. M. Heerschap (zie middagdienst)
Het was een vervolgstof van Pasen. Weet de tekst zo niet meer te vinden.
Als ik het terugvind, bij het oud papier of zo meldt ik het wel als er belangstelling is.
Of mogelijk was er iemand van de lezers in de kerk, de het me nog kan vertellen...
En nee, ik heb echt niet geslapen....

Zondagmiddag
Leespreek van ds. M. Heerschap.
Tekst JESAJA 26:9
Met mijn ziel heb ik U verwacht in de nacht.
Thema:
HET INNIG ZIELSVERLANGEN NAAR DE GEMEENSCHAP MET GOD
1. De omstandigheden van dit zielsverlangen
2. Het Voorwerp van dit zielsverlangen
3. De werkelijkheid van dit zielsverlangen
Deze preek heb ik op mijn pc staan. Ik ben eigenlijk van plan om deze preek
uit te schrijven, want het was een leerrijke preek, waarin de bevindelijke gangen
van God met de Kerk recht verhandeld werden.
Zondagavond
Preek over
ZONDAG 33 vr./antw. 88-90
Thema:
DE STUKKEN VAN DE WAARACHTIGE BEKERING
1. De vraag naar die stukken
2. Het stuk van de afsterving (van de oude mens)
3. Het stuk van de opstanding (van de nieuwe mens)
Ook een leerrijke preek, deze heb ik jammer genoeg niet op een cd.
Toch zien we dat hier ook op dezelfde bevindelijke gangen wordt gewezen als in de
preek van ds. M. Heerschap (zie middagdienst)
ik dacht ooit gelezen te hebben dat u of uw predikant tegen het schrijven was tijdens de kerkdienst?-DIA- schreef:Zondagmorgen: