Ad Anker schreef:Preken beluisteren is als parels zoeken. In elke preek zoek en vind je luisterend en biddend naar parels die God je aanreikt. Elke dienst is dan tot zegen.
Dan maakt het niet uit of je een vaste voorganger hebt of veel wisselingen. En ook niet of de dominee veel of weinig gaven heeft. Zo'n luisterhouding is een zegen, kan ik je vertellen.
Ik wil weer even terug naar deze opmerking van vanmorgen, voordat het inmiddels bekende moddergooien de discussie weer versmoort.
In de Studiebijbel staat iets wat in mijn ogen best lezenswaardig is:
Alle nadruk ligt op het zeer kostbare, niet zozeer op het zoeken. Het zoeken hoort bij een handelaar. De koopman zoekt mooie parels en vindt dan onverwachts een in waarde alles overtreffende parel.
De gelijkenis van de schat en de parel hebben als een tweelinggelijkenis dezelfde boodschap: Jezus leert hoe een mens overweldigd wordt door en alles opoffert voor de alles overtreffende waarde van het Koninkrijk Gods (vgl. vs.44). Tweemaal horen we ‘hij verkoopt al wat hij heeft’. Het ware discipelschap geeft alles op om Jezus en Zijn Rijk te volgen.
Zie op Christus en Zijn werk, Zijn Koninkrijk, waardeer de weergaloze waarde!
Edit: bij Mattheüs 13:45