Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:
Simon0612 schreef:
refo schreef:Onder het motto: beter een slechte dan géén predikant?
Ik hou niet zo van dit soort verdraaiingen en insinuaties.
Ik zie hier geen verdraaiing of insinuatie. :?
Ik denk dat jij Refo goed genoeg kent om te weten wat hij ermee bedoeld.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
refo

Bericht door refo »

pierre27 schreef:
Posthoorn schreef:
Simon0612 schreef:
refo schreef:Onder het motto: beter een slechte dan géén predikant?
Ik hou niet zo van dit soort verdraaiingen en insinuaties.
Ik zie hier geen verdraaiing of insinuatie. :?
Ik denk dat jij Refo goed genoeg kent om te weten wat hij ermee bedoeld.
Refo bedoelt (met een T) een vraag te stellen. Geen insinuaties en wat zou ik verdraaien?
Maar intussen zie ik iets wat op een antwoord lijkt: hij of zij beluistert alle predikanten even graag.
TSD

Bericht door TSD »

Mistig schreef: Ik ben ook opgegroeid in een gezin waar er altijd waardering was (voor elke prediking en predikant).
Ik ben opgegroeid in een gezin waarin de gedachte was dat alleen een klein select groepje predikanten aan de uiterste rechterkant écht de waarheid zei en dat (al) de anderen op zich geen onwaarheid zeiden, maar in feite er langsheen spraken. Die overtuiging had ik dus ook, overigens zonder dat ik in werkelijkheid er iets van begreep en die heb ik helaas ook uitgedragen naar anderen.

Ik geloof dat ik daar (langs allerlei ingeslagen om- en zijwegen) toch op een heel liefelijke wijze ben uitgehaald door de Zender van deze predikanten...

Naar alle predikanten even graag luisteren kan ik niet zeggen, maar dat alles heeft mij wel tot de overtuiging gebracht om heel voorzichtig te zijn in het oordelen over de predikanten met allemaal hun eigen gaven en accenten. En dat er bij mij dan wel eens verschil is, dat ligt dat waarschijnlijk allereerst aan mezelf, de hoorder dus en het deel wat misschien aan de prediker ligt, dat is, als ik al zover zou komen, iets voor de binnenkamer en niet om uitgebreid met derden, al zeker niet met onbekenden, te bekritiseren en te bediscussiëren.
CvdW

Bericht door CvdW »

Simon0612 schreef:
CvdW schreef:Het probleem zal in de eerste zin zitten.
Kun je uitleggen wat je bedoeld?
Er zijn meerdere strijden geweest op theologisch gebied. Binnen de GG hoor ik verschillende geluiden. Ik begrijp uit uw woorden dat u ze niet hoort. Laten we het maar zo houden.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

CvdW schreef:
Simon0612 schreef:
Er zijn meerdere strijden geweest op theologisch gebied. Binnen de GG hoor ik verschillende geluiden. Ik begrijp uit uw woorden dat u ze niet hoort. Laten we het maar zo houden.
Nee ik hoor die inderdaad niet. Nu zijn er wel zogenaamde gespreken om de onderlinge band te versterken, maar die zijn nog niet zo sterk dat ik onze GGiN predikanten de verschillende geluiden uit de GG hoor verkondingen. :?

(Ik snap nu waarom je denkt dat ik niet elke predikant even goed kan waarderen. Maar in ons eigen verband lukt mij dat wel degelijk.)
refo

Bericht door refo »

Simon0612 schreef:
CvdW schreef:
Simon0612 schreef:
Nee ik hoor die inderdaad niet. Nu zijn er wel zogenaamde gespreken om de onderlinge band te versterken, maar die zijn nog niet zo sterk dat ik onze GGiN predikanten de verschillende geluiden uit de GG hoor verkondingen. :?

(Ik snap nu waarom je denkt dat ik niet elke predikant even goed kan waarderen. Maar in ons eigen verband lukt mij dat wel degelijk.)
Dus die verzuchtingen van Dia kun je ook niet volgen?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

refo schreef: Dus die verzuchtingen van Dia kun je ook niet volgen?
Ik zie geen verzuchting van Dia dus ik weet niet wat je bedoelt.

Het zou fijn zijn als men wat directer to the point wil komen. Dat scheelt een hoop pagina's op het forum.
refo

Bericht door refo »

Simon0612 schreef:

Het zou fijn zijn als men wat directer to the point wil komen. Dat scheelt een hoop pagina's op het forum.
Ik begin je langzamerhand te begrijpen.
KDD

Bericht door KDD »

Mistig schreef:
CvdW schreef:
Simon0612 schreef:Volgens mij wees ik erop dat men niet zo moet klagen over predikanten. Te meer omdat er ook gemeenten zijn die nooit of al heel lang geen predikant hebben. Om dat te verwoorden als 'beter een slechte predikant als geen predikant' vind ik kwalijk. Dat is niet mijn motto.

Ik kan alleen voor mezelf spreken: ik luister even graag naar al onze predikanten. Hoe wel bespraakt de een of de ander is, hoe direct of gevoelig een ander is, hoe eenvoudig of geleerd maakt mij niet uit.
Dit kan ik mij niet voorstellen.
Ik ook niet.
Toch ken ik ook een aantal mensen die dat hebben (en daarmee gezegend zijn wat mij betreft).
Altijd onbevangen in de kerk kunnen zitten en er nog vaak wat aan hebben ook. Welke predikant er ook voor gaat.

Ik ben ook opgegroeid in een gezin waar er altijd waardering was (voor elke prediking en predikant).
Groot nadeel is wel dat zulke mensen vaak theologisch niet erg onderlegd zijn en dat dus ook in grote verwarring kan brengen (althans bij mij), als je steeds tegenstrijdige dingen hoort (of lijkt te horen).
Het is een stuk makkelijker luisteren als je de persoon (of de kerkgenootschap) kan verwijderen van de boodschap dat hij brengt. Voor de een is dat makkelijker dan voor een ander.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

refo schreef:
Simon0612 schreef:

Ik begin je langzamerhand te begrijpen.
Ik jou steeds minder want je bent verre van duidelijk in je reacties.
refo

Bericht door refo »

Het was ook niet de bedoeling om duidelijk te zijn.
Ik maak uit je reacties op dat als je naar de kerk gaat, je alle vroegere preken vergeten bent.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

refo schreef:Het was ook niet de bedoeling om duidelijk te zijn.
Ik maak uit je reacties op dat als je naar de kerk gaat, je alle vroegere preken vergeten bent.
Misschien kun je Dia's verzuchtingen eens verduidelijken? Mocht je dan niet willen of kunnen ga ik er van uit dat je bedoelt dat Dia onderscheid hoort in de verschillende predikanten. Als dat zo blijkt te zijn wil ik je een tip geen om de afgelopen posts nog eens te lezen, ik zit namelijk niet in hetzelfde kerkverband als Dia. Dus misschien kan het zo zijn dat ik inderdaad in mijn kerkverband 'Dia's verzuchtingen' niet hoor en goed kan luisteren naar alle predikanten binnen ons verband.

Owja en als we het dan hebben over 'alle predikanten uit ons verband' betekend dat niet 'alle predikanten' zoals je in een eerdere post suggereert.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Simon0612 schreef:ik zit namelijk niet in hetzelfde kerkverband als Dia. Dus misschien kan het zo zijn dat ik inderdaad in mijn kerkverband 'Dia's verzuchtingen' niet hoor en goed kan luisteren naar alle predikanten binnen ons verband.

Owja en als we het dan hebben over 'alle predikanten uit ons verband' betekend dat niet 'alle predikanten' zoals je in een eerdere post suggereert.
Waarom doe je dan mee in deze discussie?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Erskinees schreef:
Simon0612 schreef:ik zit namelijk niet in hetzelfde kerkverband als Dia. Dus misschien kan het zo zijn dat ik inderdaad in mijn kerkverband 'Dia's verzuchtingen' niet hoor en goed kan luisteren naar alle predikanten binnen ons verband.

De discussie ging er over dat dit niet goed was aan een predikant, dat was loos en zus was verkeerd... Toen maakte ik de opmerking dat ze niet mogen klagen omdat er ook gemeenten zijn die al jaren geen predikant hebben of nooit gehad hebben. Vervolgens komt refo met de vraag/insinuatie: "dus beter een slechte predikant als geen predikant?" Waarop ik reageerde dat ik het een kwalijke uitsprak vond en ik al onze predikanten even graag beluister. Vervolgens merk ik later op naar CvdW dat onze predikanten GGiN predikanten zijn, maar blijkbaar land dat nog niet bij refo of leest hij zomaar met willekeur, zoals ik dat nu ook van jou vermoed. Tot slot gaat hij me dan verwijten dat ik geen enkele preek kan onthouden omdat ik Dia's verzuchtingen over de GG dominees in de GGiN niet beluister. Nouja, kan ik het helpen dat de samensprekingen nog niet zo ver zijn? Waarna postscriptum Erskinees van mening is dat je als GGiN geen reactie meer mag geven in deze GG discussie. Nou Erskinees, het was geen discussie, het waren wat steken van een Refo die geen duidelijke reacties geeft en maar half leest. :haha
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
Erskinees schreef:

De discussie ging er over dat dit niet goed was aan een predikant, dat was loos en zus was verkeerd... Toen maakte ik de opmerking dat ze niet mogen klagen omdat er ook gemeenten zijn die al jaren geen predikant hebben of nooit gehad hebben. Vervolgens komt refo met de vraag/insinuatie: "dus beter een slechte predikant als geen predikant?" Waarop ik reageerde dat ik het een kwalijke uitsprak vond en ik al onze predikanten even graag beluister. Vervolgens merk ik later op naar CvdW dat onze predikanten GGiN predikanten zijn, maar blijkbaar land dat nog niet bij refo of leest hij zomaar met willekeur, zoals ik dat nu ook van jou vermoed. Tot slot gaat hij me dan verwijten dat ik geen enkele preek kan onthouden omdat ik Dia's verzuchtingen over de GG dominees in de GGiN niet beluister. Nouja, kan ik het helpen dat de samensprekingen nog niet zo ver zijn? Waarna postscriptum Erskinees van mening is dat je als GGiN geen reactie meer mag geven in deze GG discussie. Nou Erskinees, het was geen discussie, het waren wat steken van een Refo die geen duidelijke reacties geeft en maar half leest. :haha
Simon, degenen die hun predikant niet goed vinden kunnen zich bij ons melden. Dan hebben wij nog wel een plekje waar ze kunnen komen preken, toch? :D
Plaats reactie