Mooi om te lezen. Het is dus in ieder geval een gezang met heel oude en sterke papieren.Zeemeeuw schreef:http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... en-te-gaan
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Helaas komt het nog wel eens voor dat de predikant een heel dun psalmboek heeft. Ik zeg niet dat dat bij jullie is trouwens.-DIA- schreef:Volgens mij zijn hier ook de morgenzang en de avondzang nooit gezongen.samanthi schreef:Is dat: Ik was een jongeling...? (ja dus zie DIA hierboven de wijs is van psalm 19)mulder schreef:Wij zongen gisteren (leesdienst) het Eigen geschrift Davids of iets dergelijks. Heeft iemand wel eens gehoord daarvan? Het schijnt alleen in GBS Bijbels te staan. Ik kon dus niet meezingen met mijn HSV. Het komt ook niet eens uit de Bijbel, maar een onbekend apocrief boek (onbegrijpelijk dat dan juist de GBS tegen gezangen of herziene psalmen is). Hebben jullie het wel eens gezongen in de eredienst?
trouwens nog nooit gezongen in de eredienst, morgenzang en avondzang en nog anderen zijn ook niet uit de bijbel en wel geaccepteerd tja en fel tegen gezangen maar dit mag wel, want dat staat achter in je (psalm)bijbeltje![]()
Misschien zijn we kuddedieren, iedereen doet het (wel/niet) dus het zal wel goed/fout zijn.
Wel wordt de bede uit de avondzang algemeen gebruikt in de leesdiensten, waar de ouderling uitspreekt:
O Vader dat Uw liefde ons blijk'
O Zoon maak ons Uw beeld gelijk
O Geest zendt Uwe troost ons neer
Drie-enig God U zij al d' eer.
Iedere psalm dient gezongen te worden vind ik.
Helemaal mee eens daarna kunnen we nog eens aan iets anders denken.ejvl schreef:Helaas komt het nog wel eens voor dat de predikant een heel dun psalmboek heeft. Ik zeg niet dat dat bij jullie is trouwens.-DIA- schreef:Volgens mij zijn hier ook de morgenzang en de avondzang nooit gezongen.samanthi schreef:Is dat: Ik was een jongeling...? (ja dus zie DIA hierboven de wijs is van psalm 19)mulder schreef:Wij zongen gisteren (leesdienst) het Eigen geschrift Davids of iets dergelijks. Heeft iemand wel eens gehoord daarvan? Het schijnt alleen in GBS Bijbels te staan. Ik kon dus niet meezingen met mijn HSV. Het komt ook niet eens uit de Bijbel, maar een onbekend apocrief boek (onbegrijpelijk dat dan juist de GBS tegen gezangen of herziene psalmen is). Hebben jullie het wel eens gezongen in de eredienst?
trouwens nog nooit gezongen in de eredienst, morgenzang en avondzang en nog anderen zijn ook niet uit de bijbel en wel geaccepteerd tja en fel tegen gezangen maar dit mag wel, want dat staat achter in je (psalm)bijbeltje![]()
Misschien zijn we kuddedieren, iedereen doet het (wel/niet) dus het zal wel goed/fout zijn.
Wel wordt de bede uit de avondzang algemeen gebruikt in de leesdiensten, waar de ouderling uitspreekt:
O Vader dat Uw liefde ons blijk'
O Zoon maak ons Uw beeld gelijk
O Geest zendt Uwe troost ons neer
Drie-enig God U zij al d' eer.
Iedere psalm dient gezongen te worden vind ik.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik was zondag te gast in een gemeente waar best wel anders gepreekt wordt dan ik gewend ben. Toch was het goed.
De dominee preekt heel Genesis door. Hij is nu in de geschiedenissen van Abraham. En dan kan het ook een lijdenspreek zijn. En bevestiging ambtsdragers. (Overigens preekte hij met Kerst ook over Abraham, en was het echt een kerstpreek.)
Het was de geschiedenis waarin de Heere bij Abraham de geboorte van Izak en het oordeel over Sodom aankondigt. Over de geboorte van Izak en het lachen van Sara zei hij: Sara's vruchtbare tijd was voorbij. Zo kunnen wij ook over de kerk denken. Haar tijd is voorbij. Maar ambtsdragers, u mag werkzaam zijn in die kerk waarvan we met elkaar denken dat zij niet langer vruchtbaar is, maar waar de Heere Zijn wonderen doet, waardoor er wel vrucht zal zijn.
Over het oordeel van Sodom zei hij dat Abraham bij de Heere pleit voor Sodom. Als er vijftig rechtvaardigen zijn... Als er tien rechtvaardigen zijn... Abraham gaat niet verder dan tien. Ik had me nooit afgevraagd waarom niet minder dan tien. Waarom ook niet pleiten bij één rechtvaardige? Dat was - volgens de predikant - omdat bij tien mensen de joodse samenkomst kan plaatsvinden. Bij minder dan tien is dat niet mogelijk. Er was dus in Sodom - omdat er geen tien rechtvaardigen waren - totaal geen dienst aan God meer mogelijk. Hier verwees hij weer naar de bevestiging van de ambtsdragers: ook in de goddeloze stad mogen wij er zijn met de kerk, en dus weten dat God er wil zijn.
Maar wat als Abraham wel doorgeteld had? Zou er een rechtvaardige zijn om het oordeel af te wenden? Nee, op heel de wereld is geen rechtvaardige te vinden. En daarom kwam de Ene Rechtvaardige om het oordeel af te wenden en de straf te dragen.
Ik vroeg me wel af waar de dominee de tien rechtvaardigen en de samenkomst vandaan haalt. Is die joodse traditie niet veel later opgekomen? Anders had Abraham de Heere ook niet kunnen dienen.
De dominee preekt heel Genesis door. Hij is nu in de geschiedenissen van Abraham. En dan kan het ook een lijdenspreek zijn. En bevestiging ambtsdragers. (Overigens preekte hij met Kerst ook over Abraham, en was het echt een kerstpreek.)
Het was de geschiedenis waarin de Heere bij Abraham de geboorte van Izak en het oordeel over Sodom aankondigt. Over de geboorte van Izak en het lachen van Sara zei hij: Sara's vruchtbare tijd was voorbij. Zo kunnen wij ook over de kerk denken. Haar tijd is voorbij. Maar ambtsdragers, u mag werkzaam zijn in die kerk waarvan we met elkaar denken dat zij niet langer vruchtbaar is, maar waar de Heere Zijn wonderen doet, waardoor er wel vrucht zal zijn.
Over het oordeel van Sodom zei hij dat Abraham bij de Heere pleit voor Sodom. Als er vijftig rechtvaardigen zijn... Als er tien rechtvaardigen zijn... Abraham gaat niet verder dan tien. Ik had me nooit afgevraagd waarom niet minder dan tien. Waarom ook niet pleiten bij één rechtvaardige? Dat was - volgens de predikant - omdat bij tien mensen de joodse samenkomst kan plaatsvinden. Bij minder dan tien is dat niet mogelijk. Er was dus in Sodom - omdat er geen tien rechtvaardigen waren - totaal geen dienst aan God meer mogelijk. Hier verwees hij weer naar de bevestiging van de ambtsdragers: ook in de goddeloze stad mogen wij er zijn met de kerk, en dus weten dat God er wil zijn.
Maar wat als Abraham wel doorgeteld had? Zou er een rechtvaardige zijn om het oordeel af te wenden? Nee, op heel de wereld is geen rechtvaardige te vinden. En daarom kwam de Ene Rechtvaardige om het oordeel af te wenden en de straf te dragen.
Ik vroeg me wel af waar de dominee de tien rechtvaardigen en de samenkomst vandaan haalt. Is die joodse traditie niet veel later opgekomen? Anders had Abraham de Heere ook niet kunnen dienen.
Na de tien staat er dat de Heere wegging.
Ik denk eerder dat het andersom is.
Omdat de Heere wegging bij die tien rechtvaardigen, hebben de joden dat aantal later als ondergrens voor de samenkomsten ingesteld.
Omdat de Heere wegging bij die tien rechtvaardigen, hebben de joden dat aantal later als ondergrens voor de samenkomsten ingesteld.
-
Gisteren was het avondmaalszondag in onze gemeente. In beide diensten (in de kerk die ik bezoek) ging onze oud predikant ds. J.J. Verhaar voor.
In de morgendienst waarin het avondmaal werdt bediend preekte hij over Johannes 10: 11 Ik ben de Goede Herder; Een Goede Herder geeft Zijn leven voor de schapen.
Aan de tafel las hij verschillende verzen uit Ezechiel en zongen we uit psalm 31.
In de avonddienst van voortgezette bediening, nabetrachting en dankzegging op het H. Avondmaal preekte hij over Johannes 10:17&18 Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik Mijn leven geef om het opnieuw te nemen. Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
In de morgendienst waarin het avondmaal werdt bediend preekte hij over Johannes 10: 11 Ik ben de Goede Herder; Een Goede Herder geeft Zijn leven voor de schapen.
Aan de tafel las hij verschillende verzen uit Ezechiel en zongen we uit psalm 31.
In de avonddienst van voortgezette bediening, nabetrachting en dankzegging op het H. Avondmaal preekte hij over Johannes 10:17&18 Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik Mijn leven geef om het opnieuw te nemen. Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
In avonddienst, Zondag 31, over de christelijke ban, werd er o.a. ook stilgestaan bij het sterk opkomende neo-reformatorisch gedachtengoed.
In de morgendienst over Mattheus 26:
Kunt gij niet een uur met Mij waken?
En 's middags een zeer ernstige leespreek van ds. J. Spaans.
De moed ontbreekt me om er verder op in te gaan, want het zal wellicht niet begrepen worden.
Vraagje: Weet iemand waar ik de preek van ds. Spaans over Psalm 84 vers 12 kan vinden?
Dat is een zeer actuele preek die ons allen moest aanspreken.
In de morgendienst over Mattheus 26:
Kunt gij niet een uur met Mij waken?
En 's middags een zeer ernstige leespreek van ds. J. Spaans.
De moed ontbreekt me om er verder op in te gaan, want het zal wellicht niet begrepen worden.
Vraagje: Weet iemand waar ik de preek van ds. Spaans over Psalm 84 vers 12 kan vinden?
Dat is een zeer actuele preek die ons allen moest aanspreken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
's Morgens hadden we een indrukwekkende voorbereiding spreek. "Ik heb grotelijks begeerd met u dit Pascha te eten, eerdat ik lijd" . De middagdienst was over "Zalig zijn de vreedzamen, want zij zullen Gods kinderen genaamd worden" . Weer veel meegekregen.
-
Geen Zondag maar Biddag! Op deze Biddag mocht in beide diensten onze eigen predikant ds. A. J. Mensink voorgaan.
In de middagdienst preekte hij naar aanleiding van het door de HGJB aangereikte thema RUST BIJ DE VADER over Markus 1: 35 En 's morgens vroeg, nog diep in de nacht, stond Hij op, ging naar buiten en begaf zich naar een eenzame plaats, en bad daar.
In deze dienst was er speciale aandacht voor de kinderen en probeerde de dominee in alle eenvoud tot hen te spreken!
In de avonddienst preekte Hij over 1 Timotheüs 2: 1&2 Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid.
Een zeer indringende mooie preek!
In de middagdienst preekte hij naar aanleiding van het door de HGJB aangereikte thema RUST BIJ DE VADER over Markus 1: 35 En 's morgens vroeg, nog diep in de nacht, stond Hij op, ging naar buiten en begaf zich naar een eenzame plaats, en bad daar.
In deze dienst was er speciale aandacht voor de kinderen en probeerde de dominee in alle eenvoud tot hen te spreken!
In de avonddienst preekte Hij over 1 Timotheüs 2: 1&2 Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid.
Een zeer indringende mooie preek!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-
Onze pastoraal medewerker Prop. A. v/d Stoep uit Nieuw Lekkerland preekte in de morgendienst over Mattheüs 27: 27 t/m 31 Toen namen de soldaten van de stadhouder Jezus met zich mee in het gerechtsgebouw en verzamelden heel de legerafdeling om Hem heen. En toen zij Hem ontkleed hadden, deden zij Hem een scharlakenrode mantel om, vlochten een kroon van dorens, zetten die op Zijn hoofd en gaven Hem een rietstok in Zijn rechterhand. Zij vielen op hun knieën voor Hem neer en bespotten Hem met de woorden: Gegroet, Koning van de Joden! Ook bespuwden zij Hem, pakten de rietstok en sloegen Hem op Zijn hoofd. En toen zij Hem bespot hadden, trokken zij Hem de mantel uit, trokken Hem Zijn kleren aan en leidden Hem weg om Hem te kruisigen.
(Zelf heb ik deze preek niet gehoord omdat ik crechedienst had)
In de avonddienst preekte ds. A. de Lange uit Dordrecht over Mattheüs 26:53 Of denkt u dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking stellen?
De preek bestond uit 3 punten: 1. Eyeopener 2. Terechtwijzing 3. Liefdesverklaring
(Zelf heb ik deze preek niet gehoord omdat ik crechedienst had)
In de avonddienst preekte ds. A. de Lange uit Dordrecht over Mattheüs 26:53 Of denkt u dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking stellen?
De preek bestond uit 3 punten: 1. Eyeopener 2. Terechtwijzing 3. Liefdesverklaring
Wij hadden Avondmaalszondag. De morgenpreek ging over de inzettingswoorden uit Lukas 22:19,20. Het Ik voor u stond centraal. Ten behoeve van u; in plaats van u. Hij heeft het verworven. Hij wil het geven.Hij heeft alles gedaan wat nodig is. En het geloof buigt het hoofd en mag uit genade ontvangen. En ervaren dat de Heere nabij is.
De middagpreek was ook uit Lukas 22; vers 35-38; de laatste aankondiging van Zijn lijden. Zijn afscheidswoorden. Zijn liefdevolle zorg. Een bemoediging voor de toekomst. De strijd wacht, maar je mag gaan in Mijn kracht. Ik heb alles volbracht. Het is genoegzaam wat Ik doe; ook in het strijdperk van het leven. Ook al denken de discipelen in hun dwaasheid zelf zwaarden nodig te hebben...Ik zal de weg gaan en het zal genoegzaam zijn.
.
De middagpreek was ook uit Lukas 22; vers 35-38; de laatste aankondiging van Zijn lijden. Zijn afscheidswoorden. Zijn liefdevolle zorg. Een bemoediging voor de toekomst. De strijd wacht, maar je mag gaan in Mijn kracht. Ik heb alles volbracht. Het is genoegzaam wat Ik doe; ook in het strijdperk van het leven. Ook al denken de discipelen in hun dwaasheid zelf zwaarden nodig te hebben...Ik zal de weg gaan en het zal genoegzaam zijn.
.
Preek beluisterd van Rev. David Vanbruggen van de HNRC Grand Rapids over een onbekende tekst uit 1 Koningen
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Da's inderdaad een onbekende tekstemigrant schreef:Preek beluisterd van Rev. David Vanbruggen van de HNRC Grand Rapids over een onbekende tekst uit 1 Koningen

-
In de morgendienst preekte ds. J. Belder em. Predikant uit Dordrecht over 1 Petrus 2:21 Want hiertoe bent u geroepen, omdat ook Christus voor ons geleden heeft; Hij laat ons zo een voorbeeld na, opdat u Zijn voetsporen zou navolgen
In de avonddienst preekte ds. W.P. Emaus uit Lekkerkerk over Johannes 19:19 En Pilatus schreef ook een opschrift en zette dat op het kruis; en er was geschreven: JEZUS DE NAZARENER, DE KONING VAN DE JODEN.
Als thema stond boven de preek: De preek van Pilatus
1. Grove spot
2. Toch grote eer
3. Machtig perspectief
In de avonddienst preekte ds. W.P. Emaus uit Lekkerkerk over Johannes 19:19 En Pilatus schreef ook een opschrift en zette dat op het kruis; en er was geschreven: JEZUS DE NAZARENER, DE KONING VAN DE JODEN.
Als thema stond boven de preek: De preek van Pilatus
1. Grove spot
2. Toch grote eer
3. Machtig perspectief