10000 banen weg bij Defensie

Auto

Re: 10000 banen weg bij Defensie

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Het zal mij verbazen als er veel hoog opgeleide collega's met daarbij passend salaris gaan werken in de transportsector.
Ik denk wel dat het aantal gedwongen ontslagen veel minder zullen zijn dan de 6000.
Dat is al gaande en zijn er straks wel gedwongen ontslagen ;) Volgens mij vloeit er straks heel veel kwaliteit weg.

Telegraaf
Leegloop bij Defensie door Roy Klopper
DEN HAAG - De krijgsmacht loopt te snel leeg doordat bezorgde en bijna overspannen medewerkers massaal hun heil elders zoeken vanwege de megabezuinigingen.

Generaal Hans Leijh Foto: Dijkstra b.v. Nu grootscheepse reorganisaties elkaar in rap tempo opvolgen, vluchten hordes militairen en burgermedewerkers de kazernepoorten uit op zoek naar een veiliger arbeidstoekomst. Ook talrijke burgers geven de pijp aan Maarten. Het achterblijvende personeel heeft het zo druk dat ze regelrecht op een langdurige burn-out afkoersen.

Deze noodkreet slaakt de hoofddirecteur personeel Hans Leijh van het ministerie van Defensie. De luitenant-generaal slaat in een naar De Telegraaf uitgelekt intern schrijven alarm. Hij signaleert dat militairen van diverse onderdelen van de krijgsmacht in groten getale opstappen zodra hun tijdelijke arbeidscontract is afgelopen.

Zelfs werknemers die de garantie hebben dat ze na bezuinigingen worden herplaatst, nemen de wijk. Hierdoor blijven ook de na reorganisaties gegarandeerde werkplekken leeg. „Vacante functies die terugkeren in de nieuwe structuur, zijn niet meer te vullen. Ook burgers zoeken hun heil elders, daar waar zij meer zekerheid verwachten”, zo verzucht Leijh.

De hoogste personeelsdirecteur vreest voor een groot ziekteverzuim door rap groeiende werkdruk voor de resterende werknemers. De taken moeten plots met veel minder mensen worden opgeknapt. Generaal Leijh: „De aansturing van de logistiek wordt momenteel slechts overeind gehouden door de loyaliteit van het achtergebleven personeel. De uitstroom gaat echter gestaag door. Het langdurig vragen van extra inspanning vertaalt zich uiteindelijk in het oplopen van het aantal mensen dat ziek thuis blijft, met alle gevolgen van dien.”

Zegsman Klaas Meijer van het ministerie van Defensie kan nog geen exacte uitstroomcijfers over de laatste maanden geven. „Onlangs presenteerden we de cijfers over het verloop in 2010. Die vielen mee, maar toen was dan ook nog niet bekend dat er een ingrijpende bezuiniging van 1 miljard euro zat aan te komen.”

Het massale vertrek van personeel komt Defensie slecht uit, ook al moeten de komende jaren 12.000 arbeidsplaatsen verdwijnen. Volgens de vakbonden zijn de nu afscheid nemende werknemers veelal echter niet degenen die bij de reorganisatie de laan worden uitgestuurd. De vakcentrales wijzen er bovendien op dat de huidige leegloop nog een gevolg is van eerdere bezuinigingen: „De consequenties van de vorige week door defensieminister Hillen aangekondigde uitkleding van de krijgsmacht zullen nog heftiger zijn.”
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:
Mister schreef:De hypotheekrenteaftrek verdwijnt met de VVD in het kabinet zeker niet. :sweat
Gelukkig maar. ;)
Mede door die hypotheekrenteaftrek hebben wij in Nederland zo'n rare woningmarkt waar veel kopers boven hun stand kopen/leven.
Niemand koopt/of leeft boven hun stand door de hypotheekrenteaftrek. Want als we die niet hadden had de overheid bijvoorbeeld minder loonbelasting geheven. Want ergens moet de overheid die hypotheekrenteaftrek van bekostigen. En het is een nuttig instrument gebleken om eigen huizen bezit te stimuleren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:
Mister schreef:De hypotheekrenteaftrek verdwijnt met de VVD in het kabinet zeker niet. :sweat
Gelukkig maar. ;)
Mede door die hypotheekrenteaftrek hebben wij in Nederland zo'n rare woningmarkt waar veel kopers boven hun stand kopen/leven.
Niemand koopt/of leeft boven hun stand door de hypotheekrenteaftrek. Want als we die niet hadden had de overheid bijvoorbeeld minder loonbelasting geheven. Want ergens moet de overheid die hypotheekrenteaftrek van bekostigen. En het is een nuttig instrument gebleken om eigen huizen bezit te stimuleren.
Of huizenbezit nu ideaal is dat is vraag twee. Duitsland pakt het m.i. op een gezondere manier aan (met voldoende huuraanbod). Economen zien de hypotheekrente aftrek over het algemeen als een gedrocht. Afschaffen kan echter ook grote gevolgen hebben. Misschien moet het toch maar op de Zweedse manier afgeschaft worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Willem

Bericht door Willem »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:
Gelukkig maar. ;)
Dat denkt men, dat het nuttig is geweest t.b.v. het eigen huizenbezit. Want b.v. Een huizenprijs van EUR 100.000 tegen 1 % rente zonder aftrek is een kostenpost van EUR 1000.00,- Een huizenprijs van EUR 200.000 tegen 1 % rente met aftrek (even voor het gemak 50%) is ook een kostenpost van EUR 1000,- n.b Let op: De bank ontvangt wel EUR 2000,-!
Oftewel, voor de burger maakt het niets uit. Die woont in hetzelfde huis tegen dezelfde kosten.
Er is dus het volgende gebeurd:
1. De huizenprijzen zijn omhoog geschoten. (want geld lenen was goedkoop en in een vraagmarkt worden de prijzen hoger)
2. De banken kregen WEL het volledige bedrag. En voor de goede orde, voor de hypotheek rente aftrek kreeg de bank voor 1000,- (1% van 100.000) nu krijgt de bank 2000,- (1% van 200.000)

Concreet betekent het dat er banken zijn gefinancierd en de aandeelhouders daarvan. En de burger is voor het lapje gehouden, die dacht goedkoop geld te lenen om steeds duurdere huizen te kopen zonder erbij na te denken dat de prijzen niet blijven stijgen. Want het systeem lijkt natuurlijk op een pyramidespel, het stopt een keer.
En degenen die vroeg in de pyramide zijn ingestapt hebben mazzel, degenen die het laatst waren hebben pech.

Maar t'is altijd beter ten halve te keren dan ten hele te dwalen. Afschaffen. elk jaar 3,3 % minder aftrek. Is het probleem over 30 jaar de wereld uit.
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:
Willem schreef:Gisteren in het RD een artikel dat de Transportsector en Defensie de handen ineenslaan om de overtallige medewerkers van Defensie over te nemen. :super
Meerdere vliegen in 1 klap. Daar doet een vakbond beter aan dan op de barricaden gaan schreeuwen.

Let verder ook maar op het nieuws. Het lijkt erop dat, i.p.v. dat er veel werklozen bijkomen, defensie eerder moet oppassen dat de reducering van het aantal medewerkers niet veel te hard gaat. Het zal me niet verbazen als het aantal gedwongen ontslagen uiteindelijk op 0 uitkomt.
Het zal mij verbazen als er veel hoog opgeleide collega's met daarbij passend salaris gaan werken in de transportsector.
Ik denk wel dat het aantal gedwongen ontslagen veel minder zullen zijn dan de 6000.
Jammer dat er zo negatief gedacht blijft worden. Het spijt me wel, maar vanuit mijn vakgebied zijn dit soort opmerkingen, als dit een symptoom van de heersende cultuur is, juist een aanleiding om de boel eens goed op te schudden. Het nieuws zegt nu al dat de uitloop bij Defensie te hard gaat. Zullen die mensen allemaal weglopen tegen een significant lager salaris?
Daarnaast bevat de transportsector ook heel veel hoog opgeleide mensen. Nu te suggereren dat de collega's van defensie blijkbaar te hoog zijn opgeleid om hierin werk op niveau te vinden toont een stukje "wereldvreemheid" aan die misplaatst is. Hier spreekt de arrogantie van een gesloten bolwerk wat meent de regels van de markt itt tot ieder ander te kunnen negeren. Een bolwerk wat meent dat zij de toon zett i.p.v. dat het veel innovatievere bedrijfsleven de trend zet, zeker als het gaat om transport inlc. logistiek, distributie en planning. (Niet voor niets besteed Defensie hierin zoveel uit). Dat - maar dit terzijde - het vermoeden dat het "salaris" niet passend zal zijn is typerend voor de eigenlijke reden tot kritiek. Ook hierin hebben de vakbonden hun taak niet verstaan.

Tot slot wil ik nog wel even erop attenderen dat er opmerkingen als "gebrek aan naasteliefde" enz. enz. zijn gemaakt - nog geen 2 weken geleden - over de reactie's op het stemmingmakende roepen: "10.000 mensen werkloos bij Defensie". Degenen die dit soort qualifciatie's bezigden zeggen nu al dat het aantal gedwongen ontslagen veel minder zal zijn dan 6000. Het kan verkeren. Als we in dit tempo doorgaan met het terugschroeven van onze boude beweringen moet Defensie over 2 maanden weer gaan werven.
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:
huisman schreef:
Willem schreef:Gisteren in het RD een artikel dat de Transportsector en Defensie de handen ineenslaan om de overtallige medewerkers van Defensie over te nemen. :super
Meerdere vliegen in 1 klap. Daar doet een vakbond beter aan dan op de barricaden gaan schreeuwen.

Let verder ook maar op het nieuws. Het lijkt erop dat, i.p.v. dat er veel werklozen bijkomen, defensie eerder moet oppassen dat de reducering van het aantal medewerkers niet veel te hard gaat. Het zal me niet verbazen als het aantal gedwongen ontslagen uiteindelijk op 0 uitkomt.
Jammer dat er zo negatief gedacht blijft worden. Het spijt me wel, maar vanuit mijn vakgebied zijn dit soort opmerkingen, als dit een symptoom van de heersende cultuur is, juist een aanleiding om de boel eens goed op te schudden. Het nieuws zegt nu al dat de uitloop bij Defensie te hard gaat. Zullen die mensen allemaal weglopen tegen een significant lager salaris?
Daarnaast bevat de transportsector ook heel veel hoog opgeleide mensen. Nu te suggereren dat de collega's van defensie blijkbaar te hoog zijn opgeleid om hierin werk op niveau te vinden toont een stukje "wereldvreemheid" aan die misplaatst is. Hier spreekt de arrogantie van een gesloten bolwerk wat meent de regels van de markt itt tot ieder ander te kunnen negeren. Een bolwerk wat meent dat zij de toon zett i.p.v. dat het veel innovatievere bedrijfsleven de trend zet, zeker als het gaat om transport inlc. logistiek, distributie en planning. (Niet voor niets besteed Defensie hierin zoveel uit). Dat - maar dit terzijde - het vermoeden dat het "salaris" niet passend zal zijn is typerend voor de eigenlijke reden tot kritiek. Ook hierin hebben de vakbonden hun taak niet verstaan.

Tot slot wil ik nog wel even erop attenderen dat er opmerkingen als "gebrek aan naasteliefde" enz. enz. zijn gemaakt - nog geen 2 weken geleden - over de reactie's op het stemmingmakende roepen: "10.000 mensen werkloos bij Defensie". Degenen die dit soort qualifciatie's bezigden zeggen nu al dat het aantal gedwongen ontslagen veel minder zal zijn dan 6000. Het kan verkeren. Als we in dit tempo doorgaan met het terugschroeven van onze boude beweringen moet Defensie over 2 maanden weer gaan werven.
Maar verder ben je het wel met mij eens :langue De feiten zijn nog steeds hetzelfde 12300 banen weg 6000 gedwongen ontslagen. Dat ik denk dat dat er minder zullen worden heeft te maken met de zaken die ik deze week op mijn werk heb gehoord en mijn ervaring van 30 jaar werken bij defensie (ik heb vele reorganisaties meegemaakt bij defensie)
Opvallend is dat als een bedrijf 300 man wil ontslaan de politiek er dagen van overstuur is met de SP voorop maar als er 12300 arbeidsplaatsen verloren gaan bij defensie de SP zegt "vinden wij goed"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:Opvallend is dat als een bedrijf 300 man wil ontslaan de politiek er dagen van overstuur is met de SP voorop maar als er 12300 arbeidsplaatsen verloren gaan bij defensie de SP zegt "vinden wij goed"
De SP heeft blijkbaar zoveel vertrouwen in de Defensie medewerkers en hun kennis en kunde dat ze zich geen zorgen maken over hun toekomst. Die redden zich wel. :super
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:
huisman schreef:Opvallend is dat als een bedrijf 300 man wil ontslaan de politiek er dagen van overstuur is met de SP voorop maar als er 12300 arbeidsplaatsen verloren gaan bij defensie de SP zegt "vinden wij goed"
De SP heeft blijkbaar zoveel vertrouwen in de Defensie medewerkers en hun kennis en kunde dat ze zich geen zorgen maken over hun toekomst. Die redden zich wel. :super
Idd :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Over welke 300 man gaat dat?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

Fantastisch nieuws gehoord op mijn werk.........roept wel direct wat vragen op...verhuizen of niet (zijn we al uit we blijven in ons durp wonen) Bezuinigingen zijn soms ook nog ergens goed voor. :garde
helma

Bericht door helma »

huisman schreef:Fantastisch nieuws gehoord op mijn werk.........roept wel direct wat vragen op...verhuizen of niet (zijn we al uit we blijven in ons durp wonen) Bezuinigingen zijn soms ook nog ergens goed voor. :garde
Gelukkig!!
huisman

Bericht door huisman »

Over plichtsbesef gesproken : Je hoort op 8 april dat op 8 mei je squadron wordt opgeheven en de Cougar helicopters aan de grond moeten blijven. Dan mag je nog wel op tweede paasdag uitrukken voor een heidebrand, na 8 mei hebben wij geen heidebranden/duinbranden/bosbranden meer, die branden zijn dan wegens de bezuinigingen niet meer mogelijk :bobo
Een vierkante kilometer van het natuurgebied het Fochteloërveen is afgebrand. De brandweer slaagde er vanmiddag in om de brandhaard in te sluiten om verspreiding te voorkomen.

De brandweer kreeg bij het bluswerk hulp van twee Cougar-helikopters van Defensie. Die kunnen zakken met 2500 liter water leegstorten. De helikopters zijn ook bij het nablussen nog actief.

Op de grond zijn nog zestig brandweerlieden in touw, dat waren er eerder vandaag 150. Hoe de brand in het Fochteloërveen is ontstaan, is nog onduidelijk.
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:Over plichtsbesef gesproken : Je hoort op 8 april dat op 8 mei je squadron wordt opgeheven en de Cougar helicopters aan de grond moeten blijven. Dan mag je nog wel op tweede paasdag uitrukken voor een heidebrand, na 8 mei hebben wij geen heidebranden/duinbranden/bosbranden meer, die branden zijn dan wegens de bezuinigingen niet meer mogelijk :bobo
Een vierkante kilometer van het natuurgebied het Fochteloërveen is afgebrand. De brandweer slaagde er vanmiddag in om de brandhaard in te sluiten om verspreiding te voorkomen.

De brandweer kreeg bij het bluswerk hulp van twee Cougar-helikopters van Defensie. Die kunnen zakken met 2500 liter water leegstorten. De helikopters zijn ook bij het nablussen nog actief.

Op de grond zijn nog zestig brandweerlieden in touw, dat waren er eerder vandaag 150. Hoe de brand in het Fochteloërveen is ontstaan, is nog onduidelijk.
Het werk doen waarvoor men betaalt krijgt conform de getekende arbeidsovereenkomst vereist geen bovengemiddeld plichtsbesef. Het werk echter niet doen is gewoon contractbreuk.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Willem schreef:
huisman schreef:Over plichtsbesef gesproken : Je hoort op 8 april dat op 8 mei je squadron wordt opgeheven en de Cougar helicopters aan de grond moeten blijven. Dan mag je nog wel op tweede paasdag uitrukken voor een heidebrand, na 8 mei hebben wij geen heidebranden/duinbranden/bosbranden meer, die branden zijn dan wegens de bezuinigingen niet meer mogelijk :bobo

Het werk doen waarvoor men betaalt krijgt conform de getekende arbeidsovereenkomst vereist geen bovengemiddeld plichtsbesef. Het werk echter niet doen is gewoon contractbreuk.
Dat wordt hier niet bedoeld natuurlijk.
jvdg

Bericht door jvdg »

Huismens, als ex-Klu-er, ben ik het uiteraard met je eens.
Een derde bezuinigingsronde op defensie is niet gerechtvaardigd gezien de ontwikkelingen wereldwijd.
Momenteel lees ik het boek van Preud d'Homme de Reine over M.A. de Ruyter en ik moet je zeggen dat ondanks de rauwe wijze van opereren deze Lt. adm. van veel betekenis is geweest voor ons vaderland.
Ik lees dat ook min of meer terug in de reportage over de Parel (Hr. Ms. De Ruyter) in Elsevier.

Dat de extreme bezuinigingen op defensie, ondanks de toename van de hulpvraag internationaal, worden gesteund door de politiek, worden beoordeeld vanachter bureaux, doet mij, vergeef het mij, weer denken aan de tijd van het gebroken geweertje.

De heer Hillen speelt het spel niet eerlijk, hij laat zijn oren hangen naar de PVV en SP, terwijl hij GL en D66 concessies doet die hij niet waar kan maken (zie ook politiemissie in Afghanistan).
En de CU speelt een bijrolletje om maar mee te doen met dit hypocriete schouwspel.
Plaats reactie