Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Olevianus geeft dit als volgt weer:
Omdat Hij, als de Koning van de Kerk, eerst de harten brengt tot kennis van hun
ellende en tot een gezicht van Gods gerechtigheid. Op deze wijze wekt Hij een ijver
om zich met God te verzoenen en zich naar Zijn wil te bekeren. Daarna biedt Hij hun,
na zo voorbereid te zijn, het Woord der verzoening aan en brengt het geloof in hun
harten voort.
Hierdoor deelt Hij, naar Wie zij dorsten, hun Zichzelf mede, opdat zij de
rechtvaardigmakende kracht Zijner verdiensten tot een eeuwige vrede der ziel zouden
genieten; en alzo door de Heilige Geest dagelijks meer en meer zouden vernieuwd
worden.
Luther schrijft in de Galatenbrief bij hfdst. 2:17:
Het geloof omhelst, bevat en heeft in bezitting die schat, namelijk Christus; daarom
rechtvaardigt het geloof.
Brakel zegt hiervan dat God rechtvaardigt (actief, dadelijk) en dat de mens wordt
gerechtvaardigd. (passief, lijdelijk) De dadelijke en lijdelijke rechtvaardigmaking is
één en dezelfde daad. Daarom kan men ze nooit van elkaar scheiden.
Boston:
Waar Christus lijdelijk in het hart is ontvangen in de wedergeboorte, bestaat de eerste
levende daad van het geloof in een dadelijk aannemen van Jezus Christus, waardoor
de ziel onmiddellijk verenigd wordt met Christus.
Van der Groe:
“Ik belijd geen ander oprecht en zielzaligend geloof te kennen, dan hetgeen onze
Catechismus doorgaans en bijzonder leert in Zondag 7.”
Owen:
De bewering dat iemand in Christus kan geloven en nochtans niet gerechtvaardigd is,
is verwoestend voor het Evangelie, is ergerlijk voor Godvruchtigen, is in tegenspraak
met het Goddelijk getuigenis en is een valse belijdenis!
Hoewel de Reformatoren, (en later ook Van der Groe) het welwezen, dus de zekerheid
van het geloof en de zekerheid van de vergeving der zonden, heel duidelijk in de
eerste daad van het geloof hebben gelegd (zie Zondag 7 H.C.) is er in de Nadere
Reformatie een verschuiving gekomen, waarbij men onderscheid ging maken in het
wezen van het geloof (klein en zwak geloof) en in het welwezen van het geloof (sterk
of verzekerd geloof)
Hoewel men nooit anders geleerd en beleden heeft dan dat de zondaar in de
wedergeboorte, op de eerste daad van het geloof gerechtvaardigd wordt, leerde men
ook dat de zondaar, op de eerste daad van het geloof niet altijd direct de volle
zekerheid van het geloof heeft, dat zijn zonden vergeven zijn, maar dat de Heere dit
vonnis ook wel later op verschillende wijzen aan de gelovigen meedeelt.
Zo heeft men een temporele scheiding aangebracht tussen de rechtvaardigmaking in
de vierschaar in de wedergeboorte en de bekendmaking van het vonnis, waardoor de
gerechtvaardigde zekerheid ontvangt dat hij gerechtvaardigd is. De gelovige kan het
vonnis van zijn vrijspraak, of van zijn vergeving der zonden weten uit het Woord. Dit
kan ook middellijk gebeuren, uit het opmaken van de sluitredenen, als hij Gods
genade in zijn hart met blijdschap mag herkennen, of soms ook wel onmiddellijk door
een krachtige werking van Zijn Geest, door b.v. een tekst met kracht in het hart toe te
passen.
Dit noemt men dan de bekendmaking van het vonnis.
Zodra een ziel dan met zekerheid mag besluiten dat hij genade heeft ontvangen en
verzekerd mag zijn van zijn aandeel in Christus, zo mag en moet hij ook besluiten dat
zijn zonden vergeven zijn.
Omdat Hij, als de Koning van de Kerk, eerst de harten brengt tot kennis van hun
ellende en tot een gezicht van Gods gerechtigheid. Op deze wijze wekt Hij een ijver
om zich met God te verzoenen en zich naar Zijn wil te bekeren. Daarna biedt Hij hun,
na zo voorbereid te zijn, het Woord der verzoening aan en brengt het geloof in hun
harten voort.
Hierdoor deelt Hij, naar Wie zij dorsten, hun Zichzelf mede, opdat zij de
rechtvaardigmakende kracht Zijner verdiensten tot een eeuwige vrede der ziel zouden
genieten; en alzo door de Heilige Geest dagelijks meer en meer zouden vernieuwd
worden.
Luther schrijft in de Galatenbrief bij hfdst. 2:17:
Het geloof omhelst, bevat en heeft in bezitting die schat, namelijk Christus; daarom
rechtvaardigt het geloof.
Brakel zegt hiervan dat God rechtvaardigt (actief, dadelijk) en dat de mens wordt
gerechtvaardigd. (passief, lijdelijk) De dadelijke en lijdelijke rechtvaardigmaking is
één en dezelfde daad. Daarom kan men ze nooit van elkaar scheiden.
Boston:
Waar Christus lijdelijk in het hart is ontvangen in de wedergeboorte, bestaat de eerste
levende daad van het geloof in een dadelijk aannemen van Jezus Christus, waardoor
de ziel onmiddellijk verenigd wordt met Christus.
Van der Groe:
“Ik belijd geen ander oprecht en zielzaligend geloof te kennen, dan hetgeen onze
Catechismus doorgaans en bijzonder leert in Zondag 7.”
Owen:
De bewering dat iemand in Christus kan geloven en nochtans niet gerechtvaardigd is,
is verwoestend voor het Evangelie, is ergerlijk voor Godvruchtigen, is in tegenspraak
met het Goddelijk getuigenis en is een valse belijdenis!
Hoewel de Reformatoren, (en later ook Van der Groe) het welwezen, dus de zekerheid
van het geloof en de zekerheid van de vergeving der zonden, heel duidelijk in de
eerste daad van het geloof hebben gelegd (zie Zondag 7 H.C.) is er in de Nadere
Reformatie een verschuiving gekomen, waarbij men onderscheid ging maken in het
wezen van het geloof (klein en zwak geloof) en in het welwezen van het geloof (sterk
of verzekerd geloof)
Hoewel men nooit anders geleerd en beleden heeft dan dat de zondaar in de
wedergeboorte, op de eerste daad van het geloof gerechtvaardigd wordt, leerde men
ook dat de zondaar, op de eerste daad van het geloof niet altijd direct de volle
zekerheid van het geloof heeft, dat zijn zonden vergeven zijn, maar dat de Heere dit
vonnis ook wel later op verschillende wijzen aan de gelovigen meedeelt.
Zo heeft men een temporele scheiding aangebracht tussen de rechtvaardigmaking in
de vierschaar in de wedergeboorte en de bekendmaking van het vonnis, waardoor de
gerechtvaardigde zekerheid ontvangt dat hij gerechtvaardigd is. De gelovige kan het
vonnis van zijn vrijspraak, of van zijn vergeving der zonden weten uit het Woord. Dit
kan ook middellijk gebeuren, uit het opmaken van de sluitredenen, als hij Gods
genade in zijn hart met blijdschap mag herkennen, of soms ook wel onmiddellijk door
een krachtige werking van Zijn Geest, door b.v. een tekst met kracht in het hart toe te
passen.
Dit noemt men dan de bekendmaking van het vonnis.
Zodra een ziel dan met zekerheid mag besluiten dat hij genade heeft ontvangen en
verzekerd mag zijn van zijn aandeel in Christus, zo mag en moet hij ook besluiten dat
zijn zonden vergeven zijn.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Van wie is dit citaat, Johann?
Interessant onderwerp. Voor een nieuw topic?Hoewel de Reformatoren, (en later ook Van der Groe) het welwezen, dus de zekerheid van het geloof en de zekerheid van de vergeving der zonden, heel duidelijk in de eerste daad van het geloof hebben gelegd (zie Zondag 7 H.C.) is er in de Nadere Reformatie een verschuiving gekomen, waarbij men onderscheid ging maken in het wezen van het geloof (klein en zwak geloof) en in het welwezen van het geloof (sterk of verzekerd geloof) Hoewel men nooit anders geleerd en beleden heeft dan dat de zondaar in de wedergeboorte, op de eerste daad van het geloof gerechtvaardigd wordt, leerde men ook dat de zondaar, op de eerste daad van het geloof niet altijd direct de volle zekerheid van het geloof heeft, dat zijn zonden vergeven zijn, maar dat de Heere dit vonnis ook wel later op verschillende wijzen aan de gelovigen meedeelt.
Zo heeft men een temporele scheiding aangebracht tussen de rechtvaardigmaking in de vierschaar in de wedergeboorte en de bekendmaking van het vonnis, waardoor de gerechtvaardigde zekerheid ontvangt dat hij gerechtvaardigd is. De gelovige kan het vonnis van zijn vrijspraak, of van zijn vergeving der zonden weten uit het Woord. Dit kan ook middellijk gebeuren, uit het opmaken van de sluitredenen, als hij Gods genade in zijn hart met blijdschap mag herkennen, of soms ook wel onmiddellijk door een krachtige werking van Zijn Geest, door b.v. een tekst met kracht in het hart toe te passen. Dit noemt men dan de bekendmaking van het vonnis. Zodra een ziel dan met zekerheid mag besluiten dat hij genade heeft ontvangen en verzekerd mag zijn van zijn aandeel in Christus, zo mag en moet hij ook besluiten dat zijn zonden vergeven zijn.
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Ander schreef:Van wie is dit citaat, Johann?Interessant onderwerp. Voor een nieuw topic?Hoewel de Reformatoren, (en later ook Van der Groe) het welwezen, dus de zekerheid van het geloof en de zekerheid van de vergeving der zonden, heel duidelijk in de eerste daad van het geloof hebben gelegd (zie Zondag 7 H.C.) is er in de Nadere Reformatie een verschuiving gekomen, waarbij men onderscheid ging maken in het wezen van het geloof (klein en zwak geloof) en in het welwezen van het geloof (sterk of verzekerd geloof) Hoewel men nooit anders geleerd en beleden heeft dan dat de zondaar in de wedergeboorte, op de eerste daad van het geloof gerechtvaardigd wordt, leerde men ook dat de zondaar, op de eerste daad van het geloof niet altijd direct de volle zekerheid van het geloof heeft, dat zijn zonden vergeven zijn, maar dat de Heere dit vonnis ook wel later op verschillende wijzen aan de gelovigen meedeelt.
Zo heeft men een temporele scheiding aangebracht tussen de rechtvaardigmaking in de vierschaar in de wedergeboorte en de bekendmaking van het vonnis, waardoor de gerechtvaardigde zekerheid ontvangt dat hij gerechtvaardigd is. De gelovige kan het vonnis van zijn vrijspraak, of van zijn vergeving der zonden weten uit het Woord. Dit kan ook middellijk gebeuren, uit het opmaken van de sluitredenen, als hij Gods genade in zijn hart met blijdschap mag herkennen, of soms ook wel onmiddellijk door een krachtige werking van Zijn Geest, door b.v. een tekst met kracht in het hart toe te passen. Dit noemt men dan de bekendmaking van het vonnis. Zodra een ziel dan met zekerheid mag besluiten dat hij genade heeft ontvangen en verzekerd mag zijn van zijn aandeel in Christus, zo mag en moet hij ook besluiten dat zijn zonden vergeven zijn.
De Rechtvaardigmaking in de Vierschaar; door Th. van Steenbergen (als er interesse is kan ik een link naar een pdf/rtf doen.-misschien in een nieuw topic?)
Lijkt me goed om er een topic aan te wijden!
(gefeliciteerd met je vejaardag trouwens!)
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
http://www.refdag.nl/nieuws/synode_gg_b ... t_1_508589
http://www.refdag.nl/nieuws/ds_van_aals ... r_1_508514
http://www.refdag.nl/nieuws/synode_gg_b ... r_1_508587
In het 1e artikel gaat het m.n.het feit dat steeds meer kerken via internet worden uitgezonden. Wat kun je dan allemaal zeggen in een preek. Ds.de Wit geeft daar een goed antwoord op.
Ik vraag me trouwens af hoe dhr.Kroon op de synode kan spreken. Hij is immers geen afgevaardigde(en volgens mij ook geen ambtsdrager) of hebben bepaalde persoon spreekrecht?
http://www.refdag.nl/nieuws/ds_van_aals ... r_1_508514
http://www.refdag.nl/nieuws/synode_gg_b ... r_1_508587
In het 1e artikel gaat het m.n.het feit dat steeds meer kerken via internet worden uitgezonden. Wat kun je dan allemaal zeggen in een preek. Ds.de Wit geeft daar een goed antwoord op.
Een stukje uit het laatste artikel:Als ik preek, zei ds. D. de Wit (Rijssen), preek ik voor de gemeente die voor me zit. „Niet voor iemand die bandjes beluistert of internet gebruikt. De eredienst is wel openbaar, maar ik preek niet in het publieke domein. Als ik niet meer zeggen mag wat het Woord zegt, dan hoop ik dat de Heere me de vrijmoedigheid geeft om Hem na te blijven spreken.”
Lijkt me heel belangrijk dat je als predikant aanwezig bent onder jongeren.Ds. A. Schreuder (Rijssen) sprak zijn blijdschap uit over de medewerking van predikanten aan een zomerkamp. „Daar kunnen we proeven wat er onder de jeugd leeft. Je merkt daar dat het niet meer vanzelfsprekend is dat ze regels van huisuit respecteren. Laten we biddend om onze jongelui heenstaan. Onze jeugd is het waard.”
Op de zomerkampen verschijnen steeds meer uitingen van de moderne jeugdcultuur, zei Kroon. „Veel staat of valt met de identiteit van stafleden.”
Ik vraag me trouwens af hoe dhr.Kroon op de synode kan spreken. Hij is immers geen afgevaardigde(en volgens mij ook geen ambtsdrager) of hebben bepaalde persoon spreekrecht?
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Bij de bespreking van rapporten en verslagen door de afgevaardigden kan aan relevante betrokkenen om toelichting worden gevraagd.Gijs83 schreef:Ik vraag me trouwens af hoe dhr.Kroon op de synode kan spreken. Hij is immers geen afgevaardigde(en volgens mij ook geen ambtsdrager) of hebben bepaalde persoon spreekrecht?
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
De verslagen lezend, denk ik dat het mooie inhoudelijke vergaderingen geweest zijn van de synode.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
http://www.refdag.nl/nieuws/predikant_g ... v_1_508704
Respect voor Ds. Vreugdenhil! Een heel evenwichtig besluit: omwille van de eenheid trekt hij zich terug, maar hij geeft tegelijkertijd aan dat het hem om jongeren te doen is! Heel mooi!
Respect voor Ds. Vreugdenhil! Een heel evenwichtig besluit: omwille van de eenheid trekt hij zich terug, maar hij geeft tegelijkertijd aan dat het hem om jongeren te doen is! Heel mooi!
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Nou, geweldig. Wat zijn we blij.Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/nieuws/predikant_g ... v_1_508704
Respect voor Ds. Vreugdenhil! Een heel evenwichtig besluit: omwille van de eenheid trekt hij zich terug, maar hij geeft tegelijkertijd aan dat het hem om jongeren te doen is! Heel mooi!

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/nieuws/predikant_g ... v_1_508704
Respect voor Ds. Vreugdenhil! Een heel evenwichtig besluit: omwille van de eenheid trekt hij zich terug, maar hij geeft tegelijkertijd aan dat het hem om jongeren te doen is! Heel mooi!



Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Goede beslissing van hem inderdaad.Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/nieuws/predikant_g ... v_1_508704
Respect voor Ds. Vreugdenhil! Een heel evenwichtig besluit: omwille van de eenheid trekt hij zich terug, maar hij geeft tegelijkertijd aan dat het hem om jongeren te doen is! Heel mooi!

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Tiberius schreef:Goede beslissing van hem inderdaad.Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/nieuws/predikant_g ... v_1_508704
Respect voor Ds. Vreugdenhil! Een heel evenwichtig besluit: omwille van de eenheid trekt hij zich terug, maar hij geeft tegelijkertijd aan dat het hem om jongeren te doen is! Heel mooi!



Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- FlyingEagle
- Berichten: 3150
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Ik vindt het zeer teleurstellend dat de synode zoveel druk uit oefent. Tevens heb ik altijd zeer veel respect voor ds. V. gehad en dat zal zo blijven.
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
De synode doet haar best de waarde van de voorraad van de GBS in stand te houden.
Belangenverstrengeling?
Belangenverstrengeling?
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Triest. Mensen worden zo onder druk gezet dat ze uiteindelijk maar twee dingen kunnen doen: zwichten voor de groepsdruk of opstappen. Ik weet wat het is. Ik leef mee met ds Vreugdenhil, die ik zeer hoog heb, maar niet minder met Kole, die vooralsnog niet wenst te buigen voor deze druk van "hogerhand". Hij zal het niet makkelijk krijgen, nu medestander Vreugdenhil niet meer naast hem staat. Maar dapper dat hij de rug recht houdt!Tiberius schreef:Goede beslissing van hem inderdaad.Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/nieuws/predikant_g ... v_1_508704
Respect voor Ds. Vreugdenhil! Een heel evenwichtig besluit: omwille van de eenheid trekt hij zich terug, maar hij geeft tegelijkertijd aan dat het hem om jongeren te doen is! Heel mooi!
~~Soli Deo Gloria~~