Luther schreef:Ik heb gisteren een mooie preek van ds. Moerkerken gelezen over het gebed van Daniël (Daniël 9) en daarin viel het me weer op, hoe Daniël bad. Ik denk dat daarin lessen liggen voor ons gebedsleven en ook redenen waarom er toch grote voorzichtigheid rond gebedskringen moet zijn:
- Daniël merkte in de boeken... (vs. 2) Zijn gebed komt op uit Bijbelstudie. En het bidden leidt weer naar het Woord. (Bidden en Bijbel lezen zijn dus nauw aan elkaar verbonden.)
- Daniël bad alleen, stelde zich voor de Heere om Hem te zoeken, met gebed en smekingen, met vasten en zak en as. (vs. 3) Wat een houding! Dan sta ik schuldig. Wat een ootmoed en zelfvernedering.
- Hij doet belijdenis van zijn schuld (vs. 5), hoewel wij misschien zouden zeggen: Nou Daniël, daar heb je toch part noch deel aan gehad, aan wat het volk allemaal verkeerd heeft gedaan. Nee, hij eigende de schuld: Wij hebben gezondigd, en hebben onrecht gedaan en goddelooselijk gehandeld en gerebelleerd, met af te wijken van Uw geboden en van Uw rechten. En wij hebben niet gehoord naar uw dienstknechten, de profeten,,, (Vs. 5,6)
Deze posting is wat mij betreft weer het bewijs dat we de Bijbel niet
eenzijdig moeten lezen, maar elk onderwerp in zijn totaliteit moeten bekijken.
In het boek Handelingen lees ik in het eerste hoofdstuk namelijk de volgende passage:
"(...)Daarop keerden de apostelen van de Olijfberg terug naar Jeruzalem. Deze berg ligt vlak bij de stad, op een sabbatsreis afstand. Toen ze in de stad waren aangekomen, gingen ze naar het bovenvertrek waar ze verblijf hielden: Petrus en Johannes, Jakobus en Andreas, Filippus en Tomas, Bartholomeus, en Mattheus, Jakobus, de zoon van Alfeus, en Simon de IJveraar en Judas, de zoon van Jakobus. Vurig en eensgezind wijdden ze zich aan het gebed, samen met de vrouwen en met Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broers(...)".
Terwijl de Heere Jezus Zelf weer opzoek ging naar
stille plaatsen om met Zijn Vader in de hemel te praten.
Zo zijn er dus verschillende soorten gebeden, en manieren van bidden, die we niet tegen elkaar moeten uitspelen. Daarmee doen we de Bijbel namelijk geen recht.