GroenLinks en de niet-werkende vrouw

MarthaMartha

Re: GroenLinks en de niet-werkende vrouw

Bericht door MarthaMartha »

vlinder schreef:
Gijs83 schreef:Ik denk dat het de duivel is die dat zegt: 'zonde van je talenten' enz. Dan klinkt precies zoals de duivel een mensen kan aanporren.
Ik denk dat het mensen zelf zijn. Sommige mensen bedoelen het heel Bijbels: je mag je talenten niet begraven. Ze vergeten alleen dat huismoeder zijn een diamant opgraven is in plaats van een talent begraven.
:super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

vlinder schreef:
Gijs83 schreef:Ik denk dat het de duivel is die dat zegt: 'zonde van je talenten' enz. Dan klinkt precies zoals de duivel een mensen kan aanporren.
Ik denk dat het mensen zelf zijn. Sommige mensen bedoelen het heel Bijbels: je mag je talenten niet begraven. Ze vergeten alleen dat huismoeder zijn een diamant opgraven is in plaats van een talent begraven.
Nou, in wezen doe je inderdaad met andere talenten niets. Maar juist het laten liggen van die talenten en het gebruiken van andere talenten is denk ik de roeping van een huisvrouw.

Ik ken een moeder die een uitmuntende leerling was op het VWO maar er daarna bewust voor heeft gekozen huismoeder te worden omdat ze vond dat dat haar Goddelijke roeping is (en omdat ze vond dat dat de consequentie is van de eed bij de doop). Dan laat je wel wat talenten liggen.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:
Nou, in wezen doe je inderdaad met andere talenten niets. Maar juist het laten liggen van die talenten en het gebruiken van andere talenten is denk ik de roeping van een huisvrouw.

Ik ken een moeder die een uitmuntende leerling was op het VWO maar er daarna bewust voor heeft gekozen huismoeder te worden omdat ze vond dat dat haar Goddelijke roeping is (en omdat ze vond dat dat de consequentie is van de eed bij de doop). Dan laat je wel wat talenten liggen.
Mijn stelling is: Juist de moeder die ervoor kiest huismoeder te zijn, kan haar talenten ten volle benutten. En dan bedoel ik talenten, zoals in de gelijkenis van Jezus. Die gelijkenis gaat namelijk ook de verspreiding van het koninkrijk van God. Het woekeren met de talenten is daar het winnen van onderdanen voor het koninkrijk. Juist in de taak als huismoeder, is er de tijd en de rust om onder de kinderen hieraan invulling te geven.
Lassie

Bericht door Lassie »

tsja andere mensen weten het altijd veel beter dan jezelf... :bobo Misschien goed bedoelt van andere mensen.. maar een ander bepaald toch niet wat ik moet doen? Ongeacht of je vbo of vwo gedaan heb, universteit of mbo achtergrond heb.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:

Mijn stelling is: Juist de moeder die ervoor kiest huismoeder te zijn, kan haar talenten ten volle benutten. En dan bedoel ik talenten, zoals in de gelijkenis van Jezus. Die gelijkenis gaat namelijk ook de verspreiding van het koninkrijk van God. Het woekeren met de talenten is daar het winnen van onderdanen voor het koninkrijk. Juist in de taak als huismoeder, is er de tijd en de rust om onder de kinderen hieraan invulling te geven.
Dat ben ik met je eens. Maar andere talenten, die meer op het intellectuele of cognitieve vlak liggen, moet zij begraven. En dat zal echt wel zelfverloochening vragen, hoe mooi de andere taak ook zijn mag.
sela

Bericht door sela »

sela werkt. en is moeder. :jongle

edit; @gijs83, ik ga even nadenken over je suggestie omtrent woekeren met talenten, moeder zijn en de duivel. ben het denk ik niet met je eens. ik kom er nog op terug.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Lassie schreef:
henriët schreef:
eilander schreef:
henriët schreef:ben ik net helemaal gewend aan het moederschap, waar ik volledig achtersta, word ik net gebeld.. kun je volgende week ma, di, woe invallen ;)
Die vraag leg je nu bij ons neer, begrijp ik? :langue
:)
uhm, mn hart heeft al ja gezegd... nu nog even praktisch invullen..
wees gerust... ik breng ze niet naar een kdv
Ik ken een situatie waarin het kind twee dagen naar het kdv gaat. Verdere mogenlijkheden zijn er gewoon niet.
Hoe bedoel je dat?
Moet deze moeder werken?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:Ik denk zelfs dat die vrouwen de hoekstenen zijn van de christelijke opvoeding.

Zou zo maar eens waar kunnen zijn.
Het belang wordt vaak ernstig onderschat.

Soms denk ik te merken dat er toch wat meer begrip en erkenning komt voor de traditionele rol van de moeder en huisvrouw. Zeker als ik vrouwelijke collega's spreek zonder kinderen merk ik nog al eens dat ze dat in de toekomst toch de meest ideale manier van opvoeden zouden vinden.
BJD

Bericht door BJD »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:Ik denk zelfs dat die vrouwen de hoekstenen zijn van de christelijke opvoeding.

In welke situatie's noem jij het onderschatten?
sela

Bericht door sela »

@ wilhelm
toch spreek ik ook regelmatig vriendinnen die de situatie van hun moeder niet als ideaal zien en liever een vak hebben naast hun moederschap (in vol- of deeltijd uitgevoerd, net in welke situatie je je op dat moment bevindt).
Gijs83 schreef: Ik denk dat het de duivel is die dat zegt: 'zonde van je talenten' enz. Dan klinkt precies zoals de duivel een mensen kan aanporren.
ik kom in gewetensnood bij deze opmerking. vanuit onze subcultuur bezien kan ik de opmerking verklaren, maar tegelijkertijd brengt het me haarscherp de culturele aspecten van onze zuil voor ogen. niet de Bijbelse maar de ballast van de cultuur die meegenomen is, zeg maar. het is nog maar 60 (?) jaar geleden dat de situatie is ontstaan dat moeders de luxe konden kiezen thuis te gaan zitten? daarvoor werkten zij in de drukke seizoenen of volledig (mee)? ik kan op dit punt niet altijd volgen waarom wij tegen werkenden moeders zouden zijn. niet vanuit de geschiedenis zeg maar. of het Bijbelse. anderzijds is het natuurlijk wel fijn dat we in een luxe tijd leven en zoveel tijd aan onze kinderen mogen besteden. en bemerk je dat er in je eigen generatie op gereflecteerd wordt.
waarom kom ik precies in gewetensnood? ik vind het moeilijk dat we het Bijbelse in onze subcultuur zo verweven met het culturele. en dat 1 Bijbelse waarheid maken. je bewering klinkt misschien vanuit onze subcultuur bezien bevindelijk, maar strookt het met de Bijbel? dat laatste bedoel ik trouwens niet belerend. ik probeer je slechts mij in het hart te laten kijken.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

BJD schreef:
Wilhelm schreef:

Het is moeilijk om voor anderen te spreken. Voor mezelf is het vrij duidelijk, vroeger was mijn moeder er altijd voor de kinderen. Uit school etc, de belangrijkste momenten.
In onze gezinssituatie doen we dat ook en ik zou geen reden weten te bedenken waarom een moeder van kinderen deze zeer belangrijke taak inruilt voor werk buitenshuis.
jvdg

Bericht door jvdg »

Wilhelm schreef:Het is moeilijk om voor anderen te spreken. Voor mezelf is het vrij duidelijk, vroeger was mijn moeder er altijd voor de kinderen. Uit school etc, de belangrijkste momenten.
In onze gezinssituatie doen we dat ook en ik zou geen reden weten te bedenken waarom een moeder van kinderen deze zeer belangrijke taak inruilt voor werk buitenshuis.
Je spreekt ook namens mij.
Met jouw posting ben ik het van harte eens.

De kinderen zullen dit hun hele leven meedragen in dankbaarheid, met alle positieve gevolgen van dien.
Ook ik heb mogen ervaren dat mijn moeder er altijd voor mij was, en voorzover het binnen de mogelijkheden lag, ook mijn vader.
Later beseffen en ervaren zulke kinderen dat ze geliefd en gewenst waren.
BJD

Bericht door BJD »

Wilhelm schreef:
BJD schreef:
Wilhelm schreef:

Het is moeilijk om voor anderen te spreken. Voor mezelf is het vrij duidelijk, vroeger was mijn moeder er altijd voor de kinderen. Uit school etc, de belangrijkste momenten.
Waar zie je in christelijke gezinnen dat dit niet gebeurd? Je hebt het tenslotte over 'vaak'.
Daarnaast, maakt het iets uit of de vader dat doet of de moeder? Of moet dat per definitie de moeder zijn?

De uren die ik samen met mijn vrouw maak is minder dan mijn vader vroeger in z'n eentje maakte. (als je die verhalen van vroeger allemaal moet geloven :huhu )
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef:Later beseffen en ervaren zulke kinderen dat ze geliefd en gewenst waren.
Meen je dat ze, als moeder een baan deeltjidbaan buiten huis heeft dat kinderen ervaren dat ze ongewenst, ongeliefd en niet welkom waren?
Lassie

Bericht door Lassie »

jvdg schreef: De kinderen zullen dit hun hele leven meedragen in dankbaarheid, met alle positieve gevolgen van dien.
Ook ik heb mogen ervaren dat mijn moeder er altijd voor mij was, en voorzover het binnen de mogelijkheden lag, ook mijn vader.
Later beseffen en ervaren zulke kinderen dat ze geliefd en gewenst waren.
oeih.. daar zeg je iets heel gevaarlijks.

Mijn moeder werkte buitenshuis (nog steeds, maar heeft nu geen kinderen meer thuis wonen) maar heb me noooit ongeliefd of ongewenst gevoeld. Onze ouders waren er altijd voor de kinderen. Was de een werken dan was de ander thuis.. en andersom. Ik heb respect mijn ouders. Zij ging laat naar bed en kwamen er weer vroeg uit (1 - 6 sliepen ze). En in het weekend sliepen ze dan heerlijk uit.
Plaats reactie