memento schreef:Die kritiek peil ik wel zeker. Maar dwaling op het gebied van de rechtvaardigmaking, en op het punt van de positie van de Christus, is iets wat niet uniek is voor Rome. M.i. zijn er veel meer anti-Christelijke machten aan te wijzen vallen dan Rome alleen (ik denk aan de Islam die Jezus niet ziet als Zoon van God, het liberale christendom die Jezus ziet als slechts een goed voorbeeld, het hyperbevindelijke christendom waarin mensen Jezus niet zoeken willen omdat dat arminiaans is, het evangelicale christendom waarin Jezus aannemen een automatisme is, etc. Er zijn m.i. vele anti-Christussen...Zonderling schreef:Je peilt weinig tot niets van de echte kritiek van de Reformatie op de RK Kerk.
Ja, van nature is elke mens een anti-Christ...
Precies mijn punt! Voor sommige rechtse broeder/zuster is dat niet bevindelijk genoeg, en wordt Calvijn (omdat men dacht dat het een GB-predikant betrof) afgeschreven als oppervlakkig, onbevindelijk, gevaarlijk, etc...Ik lees momenteel de Institutie als Calvijn en vind daarin zeer bevindelijke passages over b.v. zondenkennis en aanvechtingen die je in hedendaagse prediking maar weinig aantreft.
Calvijn was niet minder bevindelijk in de zin zoals de puriteinen en Nadere Reformatoren dat ook waren al komt dat niet in iedere preek of tekstverklaring bij hem naar voren.
Weet je wat zich hier wreekt!? De grote ONKUNDE van heel veel mensen die slechts op de KLANK afgaan. Dan vinden ze ineens dat Calvin niet bevindelijk is. Prik daar nou eens door heen, en lees wat er staat! Dan kun je weten dat Calvin dezelfde bevindelijke gangen heeft ingeleefd als de Nadere Reformatoren bij name noemden.