Oude Paden schreef:In kan er niets aan doen, maar zoals MM erover spreekt is het wonder eruit!
Alle begrip voor je reactie, OP, maar het is wel een reactie die sterk gekleurd is door je achtergrond. En ook daar heb ik alle begrip voor: ieder mens is immers het product van opvoeding, milieu, achtergrond. Niettemin: soms mag je je best afvragen in hoeverre die achtergronden er werkelijk toe doen. En kijk dan ook eens terug naar de oorspronkelijke bedoeling. En misschien wel naar de opvattingen van de reformatoren, wie weet wat je daarvan kunt leren.
Als je je dan realiseert dat het van oorsprong de bedoeling was om bij
iedere samenkomst ook avondmaal te vieren, dat ook Calvijn voorstander was van een
wekelijkse avondmaalsviering, dat je huisbezoek kreeg als je
níet aanging: dan moet toch duidelijk zijn dat we heel ver van dat doel verwijderd zijn waneer een avondmaalsgang slechts weggelegd is voor een diep-ingeleide enkeling, wanneer er een mystiek waas omheen hangt van heel bijzondere zielservaringen, kortom wanneer het iets heel exclusiefs wordt.
En dat is precies wat ik uit je woorden proef, OP, wanneer je zegt "Het wonder is eruit".
Moét er dan altijd iets bijzonders, iets wonderlijks zijn? Nee! Er ligt een gebod:
Doet dat tot Mijn gedachtenis. Avondmaalsgang is ook een daad van gehoorzaamheid. Waarmee je, zoals het formulier zo treffend zegt, niét betuigt "
dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken".