Toch is juist de prediking ervoor bedoeld om ook hierin duidelijkheid te scheppen. Wie in het geloof op Christus ziet, diens zonden zíjn vergeven. Maar dat is wat anders dan het zien van de mogelijkheid van zalig worden.Jo-Ann schreef:Deze laatste zin vind ik moeilijk. Het kan ook zijn dat je de Heere Jezus "gezien" heb als Degene Die verlossen kan van de schuld en ook van jouw zonden. En op dat moment voelt dat alsof de zonden vergeven zijn. Later komt die schuld weer terug en kom je erachter dat je de Heere Jezus weer nodig hebt en dat Hij ook werkelijk de schuld wegneemt: "Ik delg uw overtredingen uit".Afgewezen schreef:Het is versluierend taalgebruik. Je zonden zijn vergeven of ze zijn niet vergeven.De bevinding díe gepromoot wordt, is vaak nog halfslachtig ook (wat moet ik met een uitdrukking als "iets smaken van Zijn vergevende liefde"?); Halfslachtig, waarom dan? Ik wilde dat ik er iets van smaken kon, jij/jullie niet? Dus wat moet je dan met die uitdrukking? Tsja..
Ik vind het lastig te verwoorden. Natuurlijk is het zo dat je zonden vergeven zijn of niet vergeven. Maar alles gebeurt niet op één dag. Je kunt Christus ook zien door de traliën van Zijn Woord (om het maar in de taal van het Hooglied te zeggen).
Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren
Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 08 sep 2008, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
- gewoonjacolien
Is ook zo dat we er zelf niet uit kunnen komen toch? Kun jij het zelf? We hebben de Heere Jezus nodig, zelf kunnen we het niet.Niet-partijdig dus.
Maar kijk, wat ik onlangs hoorde bij een GG-predikant, is ook niet de juiste benadering. Het ging over Jozef in de put. "Gemeente, u ligt ook in een put waar u niet uit kunt komen" (zoiets).
Nu zullen we het maar niet hebben over het exegetische gehalte van deze opmerking, maar over de aanname dat de gehele gemeente 'in die put was' (onbekeerd was). Als de predikant had gezegd: "Wanneer u niet geborgen bent in Christus, dán ligt u in die put...", zou het wat anders geweest zijn. Maar deze benadering is typerend voor de GG-prediking.
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
- gewoonjacolien
Even een opmerking van mij, sorry dat ik zoveel kritiek geef maar ben heel het onderwerp en de reacties aan het lezen en kan het gewoon niet laten om te reageren.
Ik hoop dat het niet erg is dat ik mijn mening geef.
Anders sorry daarvoor.
Anders sorry daarvoor.
Natuurlijk mag je je mening geven. Maar het gaat nu een beetje van hakketak. Dat is niet echt een gesprek. Dus lijkt het me verstandig maar niet meer te reageren.gewoonjacolien schreef:Even een opmerking van mij, sorry dat ik zoveel kritiek geef maar ben heel het onderwerp en de reacties aan het lezen en kan het gewoon niet laten om te reageren.
Anders sorry daarvoor.
gewoonjacolien schreef:. 99% is goed.

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik ben het met beide opmerkingen oneens. Als kritiek op een eerlijke manier wordt gebracht, onderbouwd en opbouwend is, kun je daar veel meer mee bereiken dan je hoofd uit berusting maar in je schoot leggen. Voorwaarde is uiteraard wel dat de ander moet openstaan voor dergelijke kritiek (dat is overigens niet hetzelfde als dat de ander onmiddellijk bereid zou moeten zijn de kritiek te gaan verwerken!).gewoonjacolien schreef:Maar je komt niet zo ver met kritiek en je kunt mensen niet veranderen.
En op die manier kun je mensen best veranderen, in die zin dat je ze met positief-kritische opmerkingen ('handreikingen') aan het denken en/of aan het werk kunt zetten. En wie weet levert dat proces nog iets moois op ook!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Nu ik dit leest komt bij mij het verleden weer boven.Ligt de schuld niet bij ons allemaal? Niemand uitgesloten? We wilden zelf niets meer van God weten, misschien ten diepste, heel diep van binnnen in ons hart nog niet al zitten we zo braaf hier op het forum te typen. (en dan moet ik ook naar mezelf wijzen, helaas)
Dit is nu zo'n uitspraak die rechts zo graag gebruikt.
wanneer wij onze vragen stellen bij de prediking dan is het steevast antwoord:
dat komt door ons verdorven hart, wij willen God niet gehoorzamen want het gaat tegen ons verdorven vlees in"
Einde discussie
Afschuwelijk vind ik dit (Vooral de herinnering aan die tijd)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
- gewoonjacolien
Ligt het heil voor het oprapen? En de rijke jongeling dan? Die had het toch ook niet?Refo schreef:Ik kan het ook niet helpen dat ik er saggerijnig van word. Het heil ligt voor het oprapen en degenen die het mogen uitdelen spannen zich in om er omheen te lopen. Wat meer profileren als 'aanbieders van genade aan alle hoorders' zoals in 1953 zou al grote winst zijn.
Eerder gaat een kameel door het oog van een naald, staat letterlijk in de Bijbel.
Zonder Christus kunnen we onszelf niet behouden. Maar dat klinkt negatief maar het kan wel door het lijden van Gods Zoon!
- gewoonjacolien
Ik ben nu bij pagina zes en ik stop met lezen. Ik word er verdrietig van. Ik zou zeggen tegen iedereen met zulke kritische gevoelens voor de Gereformeerde Gemeente, lees voor de antwoorden de Bijbel eens door.
In de Bijbel lees je van een verdorven hart, een noodzakelijke zondekennis, etc. etc. de Bijbel staat vol met bekeringsgeschiedenissen met zondekennis, klinkt negatief maar die is echt nodig, maar dat niet alleen ook van een Verlosser. Er is verlossing mogelijk.
De GG is niet de enige goede kerk, dat mogen we ook niet zeggen, in alle kerken zijn fouten, ik zou zeggen waarom die vijandigheid. Jammer vind ik het. Ik ga toch ook niet zegggen dat andere kerken niet goed zijn, sterker nog ik bezoek ze zelf ook wel eens en daar kun je het evengoed horen, alleen wat minder over de weg van de bekering. Ik vind het jammer dat het zo gaat, echt waar. Maargoed dat is mijn mening en jullie hebben je eigen mening, dat is goed hoor.
Groeten
In de Bijbel lees je van een verdorven hart, een noodzakelijke zondekennis, etc. etc. de Bijbel staat vol met bekeringsgeschiedenissen met zondekennis, klinkt negatief maar die is echt nodig, maar dat niet alleen ook van een Verlosser. Er is verlossing mogelijk.
De GG is niet de enige goede kerk, dat mogen we ook niet zeggen, in alle kerken zijn fouten, ik zou zeggen waarom die vijandigheid. Jammer vind ik het. Ik ga toch ook niet zegggen dat andere kerken niet goed zijn, sterker nog ik bezoek ze zelf ook wel eens en daar kun je het evengoed horen, alleen wat minder over de weg van de bekering. Ik vind het jammer dat het zo gaat, echt waar. Maargoed dat is mijn mening en jullie hebben je eigen mening, dat is goed hoor.
Groeten
Laatst gewijzigd door gewoonjacolien op 08 sep 2008, 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijns inziens lag het voor hem ook voor het oprapen.gewoonjacolien schreef:Ligt het heil voor het oprapen? En de rijke jongeling dan? Die had het toch ook niet?Refo schreef:Ik kan het ook niet helpen dat ik er saggerijnig van word. Het heil ligt voor het oprapen en degenen die het mogen uitdelen spannen zich in om er omheen te lopen. Wat meer profileren als 'aanbieders van genade aan alle hoorders' zoals in 1953 zou al grote winst zijn.
Eerder gaat een kameel door het oog van een naald, staat letterlijk in de Bijbel.
Zonder Christus kunnen we onszelf niet behouden. Maar dat klinkt negatief maar het kan wel door het lijden van Gods Zoon!
Verkoop alles wat u heeft, geef het de armen en je zult een schat hebben in de hemel.
Het probleem is echter dat hij niets wilde verliezen. Door zijn rijkdom zag hij niet hoe arm hij was.
Waarvoor is deze zondekennis noodzakelijk?In de Bijbel lees je van een verdorven hart, een noodzakelijke zondekennis
- gewoonjacolien
Hij wilde niet en diep vanbinnen is dat bij ons allemaal zo. Wij zoeken God niet, God zoekt een zondaar op. God zoekt de zondaren op die hij van eeuwigheid heeft uitverkoren.Ariene schreef:Mijns inziens lag het voor hem ook voor het oprapen.gewoonjacolien schreef:Ligt het heil voor het oprapen? En de rijke jongeling dan? Die had het toch ook niet?Refo schreef:Ik kan het ook niet helpen dat ik er saggerijnig van word. Het heil ligt voor het oprapen en degenen die het mogen uitdelen spannen zich in om er omheen te lopen. Wat meer profileren als 'aanbieders van genade aan alle hoorders' zoals in 1953 zou al grote winst zijn.
Verkoop alles wat u heeft, geef het de armen en je zult een schat hebben in de hemel.
Het probleem is echter dat hij niets wilde verliezen. Door zijn rijkdom zag hij niet hoe arm hij was.
- gewoonjacolien
Lees de gelijkenis van de verloren zoon, door de Heere Jezus zelf gepreekt. Had hij geen berouw?Ariene schreef:Waarvoor is deze zondekennis noodzakelijk?In de Bijbel lees je van een verdorven hart, een noodzakelijke zondekennis
Als je een Verlosser nodig hebt moet je toch weten waarom je die Verlosser nodig hebt? Anders zoek je toch niet naar een Verlosser?
Dus jij vind zondekennis noodzakelijk om op zoek te gaan naar de Verlosser?gewoonjacolien schreef:Lees de gelijkenis van de verloren zoon, door de Heere Jezus zelf gepreekt. Had hij geen berouw?Ariene schreef:Waarvoor is deze zondekennis noodzakelijk?In de Bijbel lees je van een verdorven hart, een noodzakelijke zondekennis
Als je een Verlosser nodig hebt moet je toch weten waarom je die Verlosser nodig hebt? Anders zoek je toch niet naar een Verlosser?
Het gaat niet om zondenkennis, het gaat misschien om zondebesef. Zonder Christus hebben we nog geen flauw benul hoe zondig we zijn.
Klaas vd Zwaag noemt het een komen vanuit een crisis. Daar kan ik me bijzonder goed in vinden. Het Evangelie staat vol van mensen die een sociale crisis hadden, blind, lam, kreupel ect. Als ze tot Jezus vluchtte werden hun zonden nog vergeven ook....
Het leven is armetierig genoeg om het geluk ergens anders te zoeken.
Klaas vd Zwaag noemt het een komen vanuit een crisis. Daar kan ik me bijzonder goed in vinden. Het Evangelie staat vol van mensen die een sociale crisis hadden, blind, lam, kreupel ect. Als ze tot Jezus vluchtte werden hun zonden nog vergeven ook....
Het leven is armetierig genoeg om het geluk ergens anders te zoeken.
Laatst gewijzigd door Gian op 08 sep 2008, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.