Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [4]
Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [4]
wij leven ook zuinig! Geen dure auto, geen nieuwe meubels (nu in ieder geval niet), er zit nog geen nieuw behang op de muur en er is nog niks echt veranderd sinds m'n vriend in z'n huis woont. Maar verwaarlozing, daar is geen sprake van! We hebben nu gewoon nog even niet genoeg geld om het aan te pakken!
- JolandaOudshoorn
Het is moeilijk om een balans op te maken. Wat voor de een wel kan, kan voor de ander absoluut niet. Laat ieder dat zelf voor God verantwoorden en veroordeel elkaar er niet om!
OK mijn laatste aanwinst: een rose pronsessenstoeltje van mijn schoonzus!

OK mijn laatste aanwinst: een rose pronsessenstoeltje van mijn schoonzus!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik vind sowieso de stelling van de tienden moeilijk.
Even heel simpel gezegd:
Vroeger had men honderd schapen, je gaf er dan (per jaar?, per maand?, per week?) 10 aan de armen.
Men had wat spaargeld, weinig of geen schulden, en geen verzekeringen.
Het leven was eenvoudiger in de breedste zin van het woord.
Nu hebben we gemiddeld allemaal zeker een ton schuld (hypotheek)
Daarnaast zijn er de kosten voor alle verzekeringen, gas, water, licht e.d.
Dat allemaal opgeteld kom je aan vaste lasten per maand op ong. 1500,-
Wanneer ik dan nog een tiende per maand weggeef wordt het best lastig voor een gezin....
En waarvan een tiende? Van wat ik overhoud voor kleding en voeding?
Van ons bruto maandsalaris?
Van ons netto maandsalaris?
Of van ons totale financiele bezit? = dan eindig ik in het rood, dus kan ik niets geven
Of van ons totale bezit, zowel financieel als materieel?
Ik weet het niet.....

Even heel simpel gezegd:
Vroeger had men honderd schapen, je gaf er dan (per jaar?, per maand?, per week?) 10 aan de armen.
Men had wat spaargeld, weinig of geen schulden, en geen verzekeringen.
Het leven was eenvoudiger in de breedste zin van het woord.
Nu hebben we gemiddeld allemaal zeker een ton schuld (hypotheek)
Daarnaast zijn er de kosten voor alle verzekeringen, gas, water, licht e.d.
Dat allemaal opgeteld kom je aan vaste lasten per maand op ong. 1500,-
Wanneer ik dan nog een tiende per maand weggeef wordt het best lastig voor een gezin....
En waarvan een tiende? Van wat ik overhoud voor kleding en voeding?
Van ons bruto maandsalaris?
Van ons netto maandsalaris?
Of van ons totale financiele bezit? = dan eindig ik in het rood, dus kan ik niets geven
Of van ons totale bezit, zowel financieel als materieel?
Ik weet het niet.....

Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
- MarthaMartha
Weet je Ariene, volgens mij zegt de Bijbel: de tienden van al uw inkomsten. Dus redeneer ik maar eenvoudig: van alles dat aan inkomsten op mijn rekening wordt bijgeschreven de tienden. En inderdaad, dat valt niet altijd mee met hypotheek en vaste lasten enzo. Maar de Heere wil gediend worden met de eerstelingen. dus eerst de tienden eraf en dán kijken naar wat overblijft en wat je daarvan kan doen. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn huis al had gekocht voor ik deze waarheid ontdekte, dus het valt hier ook niet altijd mee. Maar daarin mogen we ook vertrouwen toch op zijn eigen woord: Breng al de tienden in het schathuis, opdat er spijze zij in Mijn huis. en beproef Mij daarin zegt de Heere der Heirscharen, of Ik u dan niet opendoen zal de vensters van de hemel en u zegen afgieten, zodat er geen schuren genoeg wezen zullen".
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 17 mar 2008, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik houd niet van die tienden. En zeker niet om het dwingend aan een ander op te leggen.Ariene schreef:Ik vind sowieso de stelling van de tienden moeilijk.
Het wordt dan allemaal een boekhoudkundig, dor, droog en geesteloos gebeuren. En nog wettisch bovendien.
Neem liever het voorschrift van Paulus als richtlijn:
Die spaarzamelijk zaait, zal ook spaarzamelijk maaien; en die in zegeningen zaait, zal ook in zegeningen maaien.
Een iegelijk [doe], gelijk hij in [zijn] hart voorneemt; niet uit droefheid, of uit nooddwang; want God heeft een blijmoedigen gever lief.
MarthaMartha (in een ander topic) schreef:Vanmorgen eerst mijn bijdrage aan de kerkbode geschreven (die moest voor 9 uur binnen zijn, dus dat werd tijd).
Heb je je kerbode-bijdrage op hetzelfde toetsenbord getypt?MarthaMartha schreef:Breng ak de tuebdeb ub get schathuis, opdat ...
- MarthaMartha
Helemaal niet, weet je hoe leuk het is om met een x bedrag aan tafel te zitten wat je gewoon weg mag geven. Al die blaadjes erbij en kijken -naast de kerk- welke zending of welk project je nu gaat steunen. Ik geniet daar wel van.Tiberius schreef:Ik houd niet van die tienden. En zeker niet om het dwingend aan een ander op te leggen.Ariene schreef:Ik vind sowieso de stelling van de tienden moeilijk.
Het wordt dan allemaal een boekhoudkundig, dor, droog en geesteloos gebeuren. En nog wettisch bovendien.
- MarthaMartha
pffffff.... erg!Tiberius schreef:MarthaMartha (in een ander topic) schreef:Vanmorgen eerst mijn bijdrage aan de kerkbode geschreven (die moest voor 9 uur binnen zijn, dus dat werd tijd).Heb je je kerbode-bijdrage op hetzelfde toetsenbord getypt?MarthaMartha schreef:Breng ak de tuebdeb ub get schathuis, opdat ...
ik heb het maar aangepast, dat snapt niemand....
Wat vinden jullie hier van?
Gelijk heb je! Toen ik getrouwd was (2 jaar) terug was het huis voor de helf ingericht. In de loop der tijd gewoon een hoop bijgekomen. Met marktplaats en de kringloop richt je je huis ook leuker in dat je alles in 1 x bij Mart Kleppe besteld (en er naar 2 jaar weer spijt van hebt). Sowieso vind ik marktplaats wel een uitkomst!Lassie schreef:wij leven ook zuinig! Geen dure auto, geen nieuwe meubels (nu in ieder geval niet), er zit nog geen nieuw behang op de muur en er is nog niks echt veranderd sinds m'n vriend in z'n huis woont. Maar verwaarlozing, daar is geen sprake van! We hebben nu gewoon nog even niet genoeg geld om het aan te pakken!
Even een keer voor gaan zitten, maar op het oog een lezenswaardig artikel. Dank voor de link!Ariene schreef:Wat vinden jullie hier van?
En vinden jullie de tienden dan alleen een materialistisch iets óf (iets wat ik belangrijker vind) geven jullie ookMarthaMartha schreef:Helemaal niet, weet je hoe leuk het is om met een x bedrag aan tafel te zitten wat je gewoon weg mag geven. Al die blaadjes erbij en kijken -naast de kerk- welke zending of welk project je nu gaat steunen. Ik geniet daar wel van.Tiberius schreef:Ik houd niet van die tienden. En zeker niet om het dwingend aan een ander op te leggen.Ariene schreef:Ik vind sowieso de stelling van de tienden moeilijk.
een tiende van je tijd weg?
- MarthaMartha
Weet je, bepaalde dingen zijn waar. Inderdaad we leven niet meer onder het OT. Aan de andere kant: toen was de dienst aan de Heere alleen in Jeruzalem/Israël... Onder het NT is dit wereldwijd, zou het meer of minder kosten?Ariene schreef:Wat vinden jullie hier van?
Alleen aan de kerk of plaatselijke gemeente, daar sta ik ook niet achter. Wel vind ik dat je een bepaalde verantwoordelijk hebt naar de eigen gemeente. Maar het geven is voor mij gericht op Gods Koninkrijk, waar dan ook en door welke handen dan ook.
In het artikel worden allerlei voorbeelden genoemd m.b.t. giften, erfenis, belastingteruggave e.d., in een wat ironische toonzetting, in een moeten en aftroggelen, dat is jammer. Als je eenvoudig neemt wat er staat dan zijn het de tienden van de inkomsten.
Dat je een koe niet doormidden hakt om aan een tiende deel te komen lijkt me duidelijk, maar een euro is nog altijd te verdelen in 10 x 10 cent. Lees bijvoorbeeld spreuken 3 vers 9 ev. vereer den Heere van uwgoed en van de eerstelingen van uw inkomsten.
Wat ik zo mooi vind is dat de Heere 10 procent vraagt. Dan troggelen we de armen niet af... wie weinig inkomsten heeft, diens tienden zijn ook lager. De Heere zorgt beter dan menig aardse overheid, die werken met vaste bedragen....
Weet je, ieder moet hierin zelf een weg vinden.
Doen wat hij/zij denkt dat de Heere vraagt. (en dat dus onderzoeken)
Het lijkt mij alleen het beste om het eenvoudig te nemen zoals het er staat.
- MarthaMartha
oeps..... twee en een half uur....Ariene schreef:En vinden jullie de tienden dan alleen een materialistisch iets óf (iets wat ik belangrijker vind) geven jullie ookMarthaMartha schreef:Helemaal niet, weet je hoe leuk het is om met een x bedrag aan tafel te zitten wat je gewoon weg mag geven. Al die blaadjes erbij en kijken -naast de kerk- welke zending of welk project je nu gaat steunen. Ik geniet daar wel van.Tiberius schreef: Ik houd niet van die tienden. En zeker niet om het dwingend aan een ander op te leggen.
een tiende van je tijd weg?
bedoel je alleen aan stille tijd? of in het algemeen om 'goed' te doen?
Nog niet eerder over nagedacht....
- Hendrikje Stoffels
Afgelopen week hadden wij een gemeenteavond, en daar werd voorgesteld om als richtlijn één netto weekloon of 2% nettobedrijfswinst als vaste vrijwillige bijdrage per jaar vast te stellen. Ik vind 10% wel heel erg veel moet ik zeggen, zeker als je bedenkt dat een deel van de gemeenteleden dat echt niet op kan brengen.
Die 2%-regeling werd overigens met algemene stemmen aanvaard, met als aantekening dat voor mensen die, om wat voor reden dan ook, niet aan de 2%-norm kunnen voldoen, minder, maar naar draagkracht, bijdragen. Ook werd aanvaard dat alles met incasso per maand gaat gebeuren, behalve voor die mensen die principiële bezwaren hebben tegen automatische incasso's. Er waren er drie die weigerden per automatische incasso te betalen, daarvoor wordt een andere manier van betalen voor bedacht.
Die 2%-regeling werd overigens met algemene stemmen aanvaard, met als aantekening dat voor mensen die, om wat voor reden dan ook, niet aan de 2%-norm kunnen voldoen, minder, maar naar draagkracht, bijdragen. Ook werd aanvaard dat alles met incasso per maand gaat gebeuren, behalve voor die mensen die principiële bezwaren hebben tegen automatische incasso's. Er waren er drie die weigerden per automatische incasso te betalen, daarvoor wordt een andere manier van betalen voor bedacht.
Nee, ik bedoel niet aan stille tijd!
Ik bedoel:
Eenzame mensen bezoeken.
Iemand naar het ziekenhuis rijden
Voor iemand een poosje de was doen, de strijk doen.
enz.
En dit niet omdat diegene wil werken en jou er voor betaald, maar omdat diegene in moeilijkheden
is, en jij graag een poosje van je tijd af wilt staan om diegene te helpen.
Ik persoonlijk doe dat liever dan maandelijks mijn centjes tellen, overschrijven en klaar.
Voor mijn gevoel kan je hier ook meer mee uitstralen.
Ik bedoel:
Eenzame mensen bezoeken.
Iemand naar het ziekenhuis rijden
Voor iemand een poosje de was doen, de strijk doen.
enz.
En dit niet omdat diegene wil werken en jou er voor betaald, maar omdat diegene in moeilijkheden
is, en jij graag een poosje van je tijd af wilt staan om diegene te helpen.
Ik persoonlijk doe dat liever dan maandelijks mijn centjes tellen, overschrijven en klaar.
Voor mijn gevoel kan je hier ook meer mee uitstralen.