Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Jan

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Bericht door Jan »

memento schreef:Je kunt het maar beter houden bij het oude (het oude van 200 jaar oud dan, niet ouder)...
Het is nu 2009, dus je wil terug naar 1809. Dat was wel precies de tijd dat het verval de oude Hervormde (toen nog: Gereformeerde) Kerk hand over hand toenam. Laat dit een baken in zee zijn.

Ik geloof dat het Curatorium (GG / GGiN) en de Commissie van Onderzoek (OGGiN) een middel zijn waardoor dit verval nog wordt voorkomen. Laat het dan niet rechtstreeks vanuit de Bijbel te verdedigen zijn, dat zijn periodieke ambtsdragersverkiezingen ook niet, evenals verplichte opleiding van predikanten, maar daar willen we toch ook niet graag vanaf wijken. Ik niet tenminste!
memento

Bericht door memento »

Jan schreef:
memento schreef:Je kunt het maar beter houden bij het oude (het oude van 200 jaar oud dan, niet ouder)...
Het is nu 2009, dus je wil terug naar 1809. Dat was wel precies de tijd dat het verval de oude Hervormde (toen nog: Gereformeerde) Kerk hand over hand toenam. Laat dit een baken in zee zijn.

Ik geloof dat het Curatorium (GG / GGiN) en de Commissie van Onderzoek (OGGiN) een middel zijn waardoor dit verval nog wordt voorkomen. Laat het dan niet rechtstreeks vanuit de Bijbel te verdedigen zijn, dat zijn periodieke ambtsdragersverkiezingen ook niet, evenals verplichte opleiding van predikanten, maar daar willen we toch ook niet graag vanaf wijken. Ik niet tenminste!
Je snapt best wat ik bedoel met 200 jaar, namelijk: nog geeneens 200 jaar. En stel de eerlijke vraag eens: Is het verval in de (O)GG(iN) nu niet minstends even groot als het verval der hervormde kerk toen? Misschien wel wat minder zichtbaar in de uiterlijke zaken, maar wél als het gaat om zaken waar het om zou moeten gaan: Het grote aantal kerkgangers wat zich voor de eeuwigheid bedriegt, door zonder verzoening door Jezus bloed te sterven.

Ik sta liever in de traditie der oudvaders, en de manier waarop zij studenten toelieten. En bij geen van de oudvaders kom ik dingen als "het over kunnen nemen" (wat trouwens een puur Dopers argument is) tegen als argument om iemand toe te laten. Nee, puur de Schrift en nuchter verstand. Lees bv Brakel maar. Waarom het beter willen weten dan de kerk der Reformatie toen? Waarom het beter willen weten dan de kerk der Reformatie nu wereldwijd, die grotendeels nog steeds dezelfde methode hanteerd?

Je hebt het over een verplichte opleiding van predikanten. Weet je nog wat onze oudvaders daar over zeggen? Dat een universitaire opleiding onmisbaar is, voor een goede uitleg van Gods woord. Waarom wél vasthouden aan de DKO, maar niet aan de synode-uitspraken (meerdere malen gedaan) dat een universitaire opleiding verplicht is?

Het aantal kinderen van God nu is weinig in de (O)GG(iN). Laat dát een baken in de zee zijn...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:Je snapt best wat ik bedoel met 200 jaar, namelijk: nog geeneens 200 jaar. En stel de eerlijke vraag eens: Is het verval in de ger. gez. nu niet minstends even groot als het verval der hervormde kerk toen? Misschien wel wat minder zichtbaar in de uiterlijke zaken, maar wél als het gaat om zaken waar het om zou moeten gaan: Het grote aantal kerkgangers wat zich voor de eeuwigheid bedriegt, door zonder verzoening door Jezus bloed te sterven.
Met dat laatste voel ik met je mee. En als het goed is, zal iedereen die naar het curatorium gaat vooral deze drang gevoelen, dat er zoveel mensen nog ongetroost leven en niet zalig kunnen sterven. Ik zou haast wilen zeggen, als juist dát je niet doortrekt, kan je eigenlijk geen predikant worden.
memento schreef:Ik sta liever in de traditie der oudvaders, en de manier waarop zij studenten toelieten. En bij geen van de oudvaders kom ik dingen als "het over kunnen nemen" (wat trouwens een puur Dopers argument is) tegen als argument om iemand toe te laten. Nee, puur de Schrift en nuchter verstand. Lees bv Brakel maar. Waarom het beter willen weten dan de kerk der Reformatie?
Je suggereert hiermee toch, dat je exact weet hoe het er aan toe gaat. Ben je zelf een keer geweest?
Ik weet dat niet en dus moet ik afgaan op wat de curatoren daar zelf over zeggen. En als ik dan lees dat heel eenvoudig gevraagd wordt hoe de Heere van dood levend heeft gemaakt en wat Christus nu voor hen betekent, dan is dat toch een vraag die niet alleen noodzakelijk is, maar ook een juiste is? En waarom zou de kerk dat niet mogen toetsen aan het Woord? (WAnt je suggereert dat het getoetst wordt aan het gevoel van de curatoren...) Het kan toch zijn dat een ander soms iets hoort, waarvoor je zelf een blinde vlek hebt?
De tweede vraag is, hoe de Heere je geroepen heeft tot het ambt. Stel nu eens dat er wel een begeerte is, maar niet die alles doortrekkende 'uitstoting' waar de Heere Jezus van spreekt in Matth. 9. Dan mag de kerk dat toch eerlijk zeggen? Een geroepene moet ook gezonden worden. Dat zijn twee verschillende dingen. En die zending vindt innerlijk plaats door de Heilige Geest, maar ook uiterlijk door de kerk. Dat zie je toch steeds in het boek Handelingen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Luther schreef: Je suggereert hiermee toch, dat je exact weet hoe het er aan toe gaat. Ben je zelf een keer geweest?
Ik ken zowel mensen die afgewezen zijn, als die aangenomen zijn. Maar dat lijken me niet de zaken om hier te bespreken...
Ik weet dat niet en dus moet ik afgaan op wat de curatoren daar zelf over zeggen. En als ik dan lees dat heel eenvoudig gevraagd wordt hoe de Heere van dood levend heeft gemaakt en wat Christus nu voor hen betekent, dan is dat toch een vraag die niet alleen noodzakelijk is, maar ook een juiste is? En waarom zou de kerk dat niet mogen toetsen aan het Woord? (WAnt je suggereert dat het getoetst wordt aan het gevoel van de curatoren...) Het kan toch zijn dat een ander soms iets hoort, waarvoor je zelf een blinde vlek hebt?
Als argument wordt vaak gegeven, dat men "het niet over heeft kunnen nemen". Dat noem ik een gevoelsargument, puur Dopers. Als iemand steeds de zelfde roeping en bekering verteld, hoe kan het dan zijn dat hij de ene keer wél, en de andere keer niet toegelaten wordt?

Daarnaast: Als iemand echt iets mist, is het dan pastoraal om hem daar niet op grond van de Bijbel te onderwijzen, ipv hem zomaar af te wijzen? Als men afwijst op Schriftuurlijke gronden, zou dat toch eenvoudig en concreet aanwijsbaar moeten zijn...
De tweede vraag is, hoe de Heere je geroepen heeft tot het ambt. Stel nu eens dat er wel een begeerte is, maar niet die alles doortrekkende 'uitstoting' waar de Heere Jezus van spreekt in Matth. 9. Dan mag de kerk dat toch eerlijk zeggen? Een geroepene moet ook gezonden worden. Dat zijn twee verschillende dingen. En die zending vindt innerlijk plaats door de Heilige Geest, maar ook uiterlijk door de kerk. Dat zie je toch steeds in het boek Handelingen?
De grote vraag is: Is het de kerk die beslist wanneer het moment gekomen is? Of heeft de kerk alleen te kijken naar: is bekering en roeping van God...?

Nee, noem maar één Bijbels argument, waarmee het "over kunnen nemen" als rechtvaardige veroordeelmethode gebruikt kan en mag worden. Gods kerk door Hem geroepen dienstknechten onthouden, dat is voorwaar geen klein ding!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Als je zo goed thuis bent in GG-predikanten-land, dan weet je ook het verhaal wel van die predikant die na de zoveelste afwijzing flink boos is geworden...
Een predikant die afgewezen is? Nee dat verhaal ken ik niet, klinkt me ook een beetje vreemd in de oren en het heeft hier niets mee te maken.
Daarnaast: In geen één biografie ben ik tegengekomen dat de keer dat ze aangenomen waren, het verhaal wél anders geworden was. De roeping en bekering die ze vertelde, lag vóór de eerste keer opgaan, in de biografieën die ik gelezen heb...
Lees jij dan ook zoveel van die biografieën? Dat snap ik nou niet, daar ageer je altijd tegen.

Maar verder, ik heb geen zin om een welles-nietes spelletje met je te doen. Dat is namelijk oeverloos. En het bewijst verder ook niets.
Is het verval in de (O)GG(iN) nu niet minstends even groot als het verval der hervormde kerk toen? Misschien wel wat minder zichtbaar in de uiterlijke zaken, maar wél als het gaat om zaken waar het om zou moeten gaan: Het grote aantal kerkgangers wat zich voor de eeuwigheid bedriegt, door zonder verzoening door Jezus bloed te sterven.
Maar het grote verval, zoals je dat in andere kerkverbanden ziet, waar velen zich bedriegen voor de eeuwigheid, dat zie je gelukkig nog niet in de (O)GG(iN).
En bij geen van de oudvaders kom ik dingen als "het over kunnen nemen" (wat trouwens een puur Dopers argument is) tegen als argument om iemand toe te laten.
Jij schijnt zaken uit je oude kerkverband graag weg te zetten als dopers. Nu hebben enkele andere forummers al eens aangetoond dat andere zaken, die jij ook dopers noemde, minder dopers zijn dan jij ze voorstelde.

Ik baseer me liever op de feiten, zoals die door ds. Van Aalst pas in de Saambinder zijn gemeld. Iemand die begeerde toegelaten te worden tot de theologische school en een half uur aan het praten was zonder de naam Jezus te noemen, ja, die hebben ze afgewezen.

En je begrijpt toch ook wel, dat als iemand zijn bekering en roeping moet vertellen, en er komt een verhaal uit de hoogte, wars van enige ootmoed, dat men dezulken niet zomaar toe zal laten. Of wat dacht je van die persoon die, net als al Gods volk, in de liefde dacht dat hij (na zijn bekering) nu ook dominee moest worden omdat hij het wel aan iedereen zou willen vertellen, maar zonder dat hij verder verslag kon geven van zijn inwendige roeping tot het ambt (en zoals een predikant aangaf, dat hoeft echt geen trits te zijn met teksten en wonderen)? Is het ook voor die persoon niet het beste dat hij afgewezen is?
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 26 mei 2009, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:
Luther schreef: Je suggereert hiermee toch, dat je exact weet hoe het er aan toe gaat. Ben je zelf een keer geweest?
Ik ken zowel mensen die afgewezen zijn, als die aangenomen zijn. Maar dat lijken me niet de zaken om hier te bespreken...
Als argument wordt vaak gegeven, dat men "het niet over heeft kunnen nemen". Dat noem ik een gevoelsargument, puur Dopers. Als iemand steeds de zelfde roeping en bekering verteld, hoe kan het dan zijn dat hij de ene keer wél, en de andere keer niet toegelaten wordt?

Daarnaast: Als iemand echt iets mist, is het dan pastoraal om hem daar niet op grond van de Bijbel te onderwijzen, ipv hem zomaar af te wijzen? Als men afwijst op Schriftuurlijke gronden, zou dat toch eenvoudig en concreet aanwijsbaar moeten zijn...
De grote vraag is: Is het de kerk die beslist wanneer het moment gekomen is? Of heeft de kerk alleen te kijken naar: is bekering en roeping van God...?

Nee, noem maar één Bijbels argument, waarmee het "over kunnen nemen" als rechtvaardige veroordeelmethode gebruikt kan en mag worden. Gods kerk door Hem geroepen dienstknechten onthouden, dat is voorwaar geen klein ding!
Memento, je noemt steeds de uitdrukking "het over kunnen nemen".
Waar heb je dat ooit gelezen in bijvoorbeeld Saambinder-artikelen over het curatorium? Ik nergens. Volgens mij heb je dat gewoon van mensen die afgewezen zijn, of anderszins van horen zeggen. En (nu een andere vraag en die bedoel ik echt niet als dooddoener): Als de Heere iemand echt wil hebben op die bepaalde plek, zou Hij dan ook niet op dat moment, binnen de kerkelijke structuur die er is, getuigenis geven aan Zijn eigen werk? Zou zo iemand dan door een curatorium tegen gehouden kunnen worden? De vraag stellen, is haar beantwoorden.
En ik herhaal wat ik enkele postings eerder heb gezegd: Maar er is nog iets anders: Het is toch ook nog eens zo dat de leiding van de Heere over al deze dingen gaat en dat Hij dwars door ons mnselijk gepruts voor Zijn Kerk (in welk kerkverband dan ook openbaar komend) zorgen zal?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef: Maar het grote verval, zoals je dat in andere kerkverbanden ziet, waar velen zich bedriegen voor de eeuwigheid, dat zie je gelukkig nog niet in de (O)GG(iN).
is dat zo? Waarop baseer je dat? Op het kleine aantal Avondmaalgangers?
En hoeveel zouden er zich in hun hart toch stiekum bijrekenen? nee, ze kennen Christus wel niet...maar toch! Ze hebben wel eens zo kostelijk geluisterd. En hun weg is zo verklaard geworden...
die mensen ken ik genoeg...en ze worden soms ook op deze gronden zalig gesproken als ze sterven. En soms ook vóór ze sterven...
ik heb het vaak genoeg gehoord: Gij Gods volk; gij die Christus nog niet kent....

en is trouwens 'eerlijk onbekeerd zijn' niet net zo goed verloren als 'je bedriegen voor de eeuwigheid' ?
Of hebben de eersten toch een streepje voor?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Is het verval in de (O)GG(iN) nu niet minstends even groot als het verval der hervormde kerk toen? Misschien wel wat minder zichtbaar in de uiterlijke zaken, maar wél als het gaat om zaken waar het om zou moeten gaan: Het grote aantal kerkgangers wat zich voor de eeuwigheid bedriegt, door zonder verzoening door Jezus bloed te sterven.
Maar het grote verval, zoals je dat in andere kerkverbanden ziet, waar velen zich bedriegen voor de eeuwigheid, dat zie je gelukkig nog niet in de (O)GG(iN).
Ho Erasmiaan, op dit punt ben ik het met memento eens! Wat is er veel dodelijke gerustheid in de (O)GG(iN)! Wat is veel vrrom "eerlijk onbekeerd" leven. (Wat is dat eigenlijk.) Wat is er veel lijdelijkheid. Wat is er veelal geen ernst met de boodschap van de schrik des Heeren.
Eigenlijk lijk je te zeggen: Gelukkig bedriegen velen zich in de (o)GG(iN) niet, want ze beelden zich gelukkig geen hemel in en gaan eerlijk verloren. Maar ik hoop dat je het anders bedoeld.
memento

Bericht door memento »

Als de Heere iemand echt wil hebben op die bepaalde plek, zou Hij dan ook niet op dat moment, binnen de kerkelijke structuur die er is, getuigenis geven aan Zijn eigen werk? Zou zo iemand dan door een curatorium tegen gehouden kunnen worden? De vraag stellen, is haar beantwoorden.
De vraag stellen, is weten dat hij ongereformeerd is. Het argument: "God doet toch wel wat Hij wil" ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid.

De vraag is en blijft: Welk recht hebben mensen, om te oordelen over iemands bekering en roeping, anders dan op puur Bijbelse gronden (die dan ook concreet aan te wijzen zijn, wat ook wel pastoraal zou zijn richting de afgewezen persoon)? Er zijn genoeg voorbeelden te noemen, van predikanten (nu in een ander kerkgenootschap, ooit x keer voor het curatorium) aan wiens roeping die men in de (O)GG(iN) nu graag hoort. Dat hadden ook predikanten in de (O)GG(iN) kunnen wezen. Is de klacht dat er zoveel vacante plaatsen zijn, dan wel terecht?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef:
Erasmiaan schreef: Maar het grote verval, zoals je dat in andere kerkverbanden ziet, waar velen zich bedriegen voor de eeuwigheid, dat zie je gelukkig nog niet in de (O)GG(iN).
is dat zo? Waarop baseer je dat? Op het kleine aantal Avondmaalgangers?
En hoeveel zouden er zich in hun hart toch stiekum bijrekenen? nee, ze kennen Christus wel niet...maar toch! Ze hebben wel eens zo kostelijk geluisterd. En hun weg is zo verklaard geworden...
die mensen ken ik genoeg...en ze worden soms ook op deze gronden zalig gesproken als ze sterven. En soms ook vóór ze sterven...
ik heb het vaak genoeg gehoord: Gij Gods volk; gij die Christus nog niet kent....

en is trouwens 'eerlijk onbekeerd zijn' niet net zo goed verloren als 'je bedriegen voor de eeuwigheid' ?
Of hebben de eersten toch een streepje voor?
Mensen die denken dat ze erbij horen op valse gronden, kunnen (bijna) niet meer bekeerd worden (al zijn er wel voorbeelden van predikanten zoals ds. Roodsant). Mensen die weten dat ze Christus nog niet kennen kunnen nog wel bekeerd worden (als ze inderdaad die dodelijke lijdelijkheid eens los lieten). Maar dat is nou net het wonder dat moet gebeuren. Ik heb ze zien veranderen hoor, van trouw kerkelijk meelevend, eerlijk onbekeerd, naar ware Godszoekers (en vinders).

Met het grote verval bedoel ik onder andere de Gereformeerde Kerken in Nederland, door ds. Van Aalst wel een baken in zee genoemd voor onze gemeenten.
Geka

Bericht door Geka »

Luther schreef:En (nu een andere vraag en die bedoel ik echt niet als dooddoener): Als de Heere iemand echt wil hebben op die bepaalde plek, zou Hij dan ook niet op dat moment, binnen de kerkelijke structuur die er is, getuigenis geven aan Zijn eigen werk? Zou zo iemand dan door een curatorium tegen gehouden kunnen worden? De vraag stellen, is haar beantwoorden.
En ik herhaal wat ik enkele postings eerder heb gezegd: Maar er is nog iets anders: Het is toch ook nog eens zo dat de leiding van de Heere over al deze dingen gaat en dat Hij dwars door ons mnselijk gepruts voor Zijn Kerk (in welk kerkverband dan ook openbaar komend) zorgen zal?
Ongetwijfeld zul je die vraag niet als dooddoener gebruiken. Toch, naar mijn overtuiging is ze niet relevant. Uiteraard zal iemand die werkelijk door de Heere geroepen is ook daadwerkelijk predikant worden. Maar de vraag 'zou zo iemand door een curatorium tegen gehouden kunnen worden' is volgens mij een onbijbelse vraag. Dan leggen we alles in de almacht Gods, zonder de eigen (kerkelijke) verantwoordelijkheid erbij te betrekken. En dat is onbijbels. (Bovendien wekt het sterk de indruk dat een curatorium er is om mensen tegen te houden, en dat is naar hun eigen getuigenis juist niets het geval).

Wat doen we als iemand zegt: ik steek geblinddoekt de snelweg over, want zou er 1 auto zijn die mij zou kunnen laten verongelukken als de Heere wil dat ik blijf leven? Dat is natuurlijk onzin, en dat zal iedereen beamen. We mogen Gods almacht en leiding niet uitspelen tegen onze verantwoordelijkheid. Maar dat geldt toch ook in deze zaken?

Daarom ervaar ik de betreffende opmerking vaak als een poging om elke gedachtenwisseling over de Bijbelse gronden voor het functioneren van een curatorium a la (O)GG(iN) bij voorbaat af te kappen. En dat is jammer, al schuif ik dat hier niemand in de schoenen voor de helderheid.

We kennen allemaal de namen van mensen als ds. Van der Poel, ds. Mieras, ds. Baaij, ds. F. Bakker, etc. Ik geloof van harte dat het geroepen dienaren waren. En toch werden ze afgewezen in de GG, waarna ze predikant geworden zijn in de OGG/CGK. Ja, 'als de Heere geroepen heeft, dan houdt geen curatorium dat tegen'. Inderdaad, maar Zijn weg kan daarin wel een andere zijn dan de weg die wij voor ogen hebben, en dan kan Zijn Kerk groter blijken te zijn dan het kerkverband waar een curatorium iemand afwijst.

Daarom, zonder iets af te willen doen aan de noodzaak dat a.s. dienaren van het Woord door de kerk worden onderzocht aangaande bekering en roeping, leer en leven; denk ik dat er wel degelijk een bezinning mag plaatsvinden vanuit de Schriftgegevens naar de juistheid van het functioneren van een curatorium op de wijze van de (O)GG(iN).
Dan lijkt me de manier waarop de CGK invulling geeft aan het admissie-examen toch veel minder op subjectieve gronden gericht.
Laatst gewijzigd door Geka op 26 mei 2009, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Met het grote verval bedoel ik onder andere de Gereformeerde Kerken in Nederland, door ds. Van Aalst wel een baken in zee genoemd voor onze gemeenten.
Was dat door gebrek aan een goed curatorium of gebrek aan goede synodebesluiten?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Als de Heere iemand echt wil hebben op die bepaalde plek, zou Hij dan ook niet op dat moment, binnen de kerkelijke structuur die er is, getuigenis geven aan Zijn eigen werk? Zou zo iemand dan door een curatorium tegen gehouden kunnen worden? De vraag stellen, is haar beantwoorden.
De vraag stellen, is weten dat hij ongereformeerd is. Het argument: "God doet toch wel wat Hij wil" ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid.

De vraag is en blijft: Welk recht hebben mensen, om te oordelen over iemands bekering en roeping, anders dan op puur Bijbelse gronden (die dan ook concreet aan te wijzen zijn, wat ook wel pastoraal zou zijn richting de afgewezen persoon)? Er zijn genoeg voorbeelden te noemen, van predikanten (nu in een ander kerkgenootschap, ooit x keer voor het curatorium) aan wiens roeping die men in de (O)GG(iN) nu graag hoort. Dat hadden ook predikanten in de (O)GG(iN) kunnen wezen. Is de klacht dat er zoveel vacante plaatsen zijn, dan wel terecht?
Fouten worden gemaakt. Je kunt maar beter ophouden met zo te hakken. Ik luister dan liever naar een man als ds. C.M. Buijs uit Wijk en Aalburg die met eerbied zijn oude leermeester aanhaald, ds. Mieras uit de Oud GerGem en die je nooit zult betrappen op nestbevuiling (ook al ziet hij ook wel de misstanden).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:Met het grote verval bedoel ik onder andere de Gereformeerde Kerken in Nederland, door ds. Van Aalst wel een baken in zee genoemd voor onze gemeenten.
Was dat door gebrek aan een goed curatorium of gebrek aan goede synodebesluiten?
Goede synodebesluiten komen van onderaf. Het zijn echter de predikanten die de gemeenten 'boetseren'.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
Kaw schreef:
Goede synodebesluiten komen van onderaf. Het zijn echter de predikanten die de gemeenten 'boetseren'.
Dat is niet te hopen :nonnon
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten