Bert Mulder schreef:Erasmiaan schreef:
Marnix, ik ben blij dat jij je eigen kerkelijke standpunt goed kunt onderbouwen. Echter ik zie niet in waarom we meer zouden moeten zingen als de psalmen. Calvijn ook niet. Ook lijkt het me logisch dat bij de stichting van een kerk bepaalde dingen worden ingevoerd. Ik zie op dit moment geen reden om daarvan af te wijken.
Ik stel in ieder geval wel vast dat de vaderen een brede consensus hadden tijdens de Dordtse synode. Wie ben ik, wie ben jij, om daar aan te tornen. Wordt je zelf niet eens moe van je eigen vernieuwingsdrang? Je hebt geen leven man, als alles continu anders moet, en je die verandering ook nog dwingend aan anderen op wil leggen.
Hear Hear!
Hier heb ik al op gereageerd. Ik ben degene die werd aangevallen en zich verdedigde, maar nu wordt er opeens van gemaakt dat ik mensen die alleen Psalmen zing aanval... dat doe ik niet, ik verdedig alleen mijn standpunt, dat volgens mij en talloze christenen Bijbels is. Josephus laat dat met de grondtekst nog eens zien.
Bert, ik vind je reaktie schandalig. Je doet nu alsof ik mensen het zingen van andere liederen wil opleggen. Maar wat zie ik als eerste post in dit topic?
[quote="Bert Mulder[/b]
Artikel 69 - Psalmen en Gezangen. Editie(s) 1905
In de Kerken zullen alleen de 150 Psalmen Davids, de Tien geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon, de Morgenzang en de Avondzang, en de Bedezang vóór de predikatie, gezongen worden.
En de DKO is rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd![/quote]
Wie probeert hier anderen nou wat op te leggen. Je schreef: De DKO zegt dat we alleen de 150 psalmen en die 9 andere liederen gezongen mogen worden, en de DKO is rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd. Meer zingen is dus in strijd met de DKO en aangezien die volgens jou rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd is, in strijd met de Bijbel.
Hear, hear.... en dan krijg ik het verwijt mensen dwingend iets op te willen leggen, wat ik helemaal niet heb gedaan. Zie mijn vorige reactie.
Als mensen alleen Psalmen willen zingen, prima. Ik zou wat missen dus ik zing graag meer. Als anderen dat niet missen, prima..... zolang mensen maar niet de Bijbel gaan gebruiken om aan te geven dat alleen Psalmen zingen de beste weg is.