Psalmen en/of gezangen?

Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Breekijzertje schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Ik mis in de Psalmen wel het direct zingen en loven van Jezus.
....
Met alleen maar Psalmen, zonder gezangen, zou ik wel wat missen.
Dan heb je de Psalmen nog nooit goed gelezen/gezongen.
Marnix schrijft terecht "direct". De psalmen verwijzen indirect naar Jezus.
Waarom zegt de Heere Jezus dan:

Wat van Mij gesproken is in het boek der Psalmen :?:
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Unionist schreef:
Bert Mulder schreef:
Unionist schreef:
Bert Mulder schreef: Wat doen ze in jouw kerk dan anders dan Handelingen voorschrijft? En heb je er je kerkeraad op gewezen dat ze fout zijn?
Van alles. Maar ik vind niet dat je alleen maar exact vorogeschreven dingen mag doen in de kerk.

En wat jouw uitleg van doop en belijdenis betreft: dat is jouw eigen interpretatie, althans die van onze traditie, aan de hand van BIjbelse gegevens. Maar het staat niet zo voorgeschreven.
Dit is wel een zijpaadje natuurlijk, misschien zou je een nieuw onderwerp willen beginnen, maar, in jouw opinie, wat schrijft de Bijbel dan wel voor wat betreft de kinderdoop en belijdenis?

Wil ik je eraan herinneren dat je wel de 3 formulieren van enigheid onderschreven hebt.
Je houdt er een vreemde visie op het Schriftgezag op na, vriend. Of misschien niet zo heel vreemd: ik herken hem van vóór 1517: Wat de Kerk uitspreekt, bepaalt wat er Bijbels is.

Hoewel de Belijdenis me lief is, verwerp ik dit omgaan met Schrift en Belijdenis als Rooms en weiger ik pertinent onder deze voorwaarden verder te discussiëren.
Hoezo?

Wat heb ik verkeerd gezegd?

Oh, vergeet uwe knikkers niet als u weggaat.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 11 apr 2007, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
....
Dan heb je mijn posting niet goed gelezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Klavier schreef:
Klavier schreef:Calvijn heeft het spoor van zijn vaderen getoetst aan Gods Woord en dat spoor der vaderen verlaten. Die toetsing moeten we voortdurend blijven doen, want wij zijn de vaderen die het spoor bepalen voor ons nageslacht. Een kerkrechtelijke ordening is geen vervanging van de Paus!
Leuk dat je Calvijn hier aanhaalt.
Calvijn heeft nooit gesteld dat kerkorde bepalend is voor wat normerend is, maar dat juist Rooms genoemd.
Bovendien heeft juist Calvijn erop gewezen dat het nooit mag zijn dat er zonder nadenken 'gewandeld' wordt in de sporen die getrokken zijn door mensen. Wie enkel op basis van de visie van Calvijn op dit punt t.a.v. gezangen een norm stelt voor de hele kerk, neemt welliswaar een standpunt van Calvijn over, maar handhaaft dit op een wijze die Calvijn zelf veroordeeld heeft.
Inhoudelijk zal zeker te verdedigen zijn dat Calvijn een gedegen standpunt had, maar de kerkorde erop loslaten is tegen diezelfde Calvijn in. Het gegeven dat Augustinus eenzelfde visie voorstond is eveneens niet maatgevend voor het vastleggen daarvan in een kerkorde. Er zijn evengoed historische bronnen aanwijsbaar die melding maken van gezangen in de eerste Christengemeenten die ook tijdens de erediensten werden gezongen. Paulus heeft het in de Bijbel over de onderscheiden vormen: psalmen, gezangen én geestelijke liederen.
Ef.5:14 wordt door sommige verklaarders als verwijzing gezien naar een bestaand gezang dat tijdens de eredienst werd gezongen.
Dat vind ik persoonlijk zwaarwegender dan de mening van Augustinus die Calvijn overgenomen heeft, hoe respectabel het standpunt ook is! Het is evenwel geen argument om andersdenkenen daarmee te veroordelen, want dat is er niet uit te halen. Luther en alle andere reformatoren trokken duidelijk andere lijnen. Die lijnen zijn inhoudelijk nooit afgewezen, hooguit als gevaarlijk bestempeld. De keuze voor enkel de psalmen is altijd van preventieve aard geweest om dwalingen uit te sluiten. De gezangen als zodanig zijn nooit een principieel probleem geweest, dat is er later van gemaakt. Het heeft vooral met de handhaving van rechtzinnigheid te maken gehad in tijden dat de dwalingen de kerk in kwamen en de liederen als voertuig gingen misbruiken. Een praktische keuze tegen misbruik, geen principiele om het gezang als zodanig. Wie dat onderscheid niet maakt, ontkomt er niet aan argumenten te zoeken in meer gevoelsmatige sfeer. En dan weet je zeker dat je er inhoudelijk niet uitkomt. Daar is niet tegenop te debatteren.
Ik zou graag een inhoudelijk debat hierover voeren. Zelf ervaar ik een onuitputtelijke rijkdom in de psalmen. Maar dat neemt niet weg dat gezangen met een minder diepe inhoud ook een functie en een bepaalde rijkdom kunnen hebben. Het ene sluit het andere niet uit!
Het lijflied van Luther wordt bij ons in de kerk gezongen. Dat is een gezang. We kunnen evengoed psalm 46 zingen, maar dat gebeurt dan niet. Niemand die daar bezwaar tegen maakt. Dat illustreert het gebrek aan principiële argumentatie, als het erop aankomt.
Al eerder werd aangegeven wat met psalmen lofzangen en geestelijke liederen wordt bedoelt, zie de kanttekening. Verder veroordeel ik zeker geen andersdenkenden. Juist niet. Misschien volgende keer beter lezen voor je reageert.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bert, Unionist is geen kind. Strikt genomen zou ik u tegen hem moeten zeggen.
Klavier

Bericht door Klavier »

Oude-Waarheid schreef:Dus jij mist wat in de Psalmen :?:
Dus....de gezangen die Paulus in Ef. 5:19 aanhaalt impliceren ook een tekort? Is dat niet teveel gedacht vanuit een vaste overtuiging dat Paulus geen gezangen bedoelde náást de psalmen? Dat is niet zo vaststaand te stellen, als wel wordt gedacht. Dat is op zijn minst een doorvertaling van een van te voren ingenomen standpunt.
Laatst gewijzigd door Klavier op 11 apr 2007, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Breekijzertje schreef:
Tiberius schreef:
....
Marnix schrijft terecht "direct". De psalmen verwijzen indirect naar Jezus.
Waarom zegt de Heere Jezus dan:

Wat van Mij gesproken is in het boek der Psalmen :?:
Omdat de Psalmen Christus voorzegd hebben. Het hele oude testament wijst op Hem. Wat ik bedoel is dat bijvoorbeeld David wisten dat Jezus zou komen... maar niet precies wat Hij zou zeggen, ging doen. De Messias werd aangekondigd, de redder van de wereld.... maar nu hebben we in de Bijbel zijn woorden staan en wat Hij deed... en dat mogen we ook bezingen. Het staat nu zwart op wit in de Bijbel. Net zoals het OT Jezus komst aanzegde maar daarmee het NT niet overbodig is, zo zeggen de Psalmen zijn komst aan maar zijn nieuwe liederen niet overbodig maar zeker aanvullend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier

Bericht door Klavier »

Erasmiaan schreef:Al eerder werd aangegeven wat met psalmen lofzangen en geestelijke liederen wordt bedoelt, zie de kanttekening. Verder veroordeel ik zeker geen andersdenkenden. Juist niet. Misschien volgende keer beter lezen voor je reageert.
Erasmiaan, ik heb bewust jouw naam uit de quote weggelaten om een algemeen antwoord te geven. Ik veroordeel niemand voor het veroordelen van iemand. Wie de schoen passe die trekke deze zelf maar aan. Ik ga niet wijzen. Dat wordt al genoeg gedaan. Wat ik lees, dat lees ik. Als het antwoord als een beschuldiging overkomt, dan mijn excuses, zo bedoel ik het niet. Ik wens enkel deze discussie te voeren over de inhoud, maar daar komt tot nog toe zo goed als niets. Een sterk ingenomen standpunt moet toch inhoudelijk verdedigbaar zijn?

Wat betreft de verwijzing naar de kanttekeningen verwees ik eerder naar vers 14 uit hetzelfde hoofdstuk wat betrekking zou kunnen hebben op een toen bestaand gezang dat tijdens de eredienst werd gezongen. Oude bronnen die de eerste Christengemeenten beschrijven ten tijde van de apostelen maken melding daarvan.
De verwijzing van de kanttekeningen is een veronderstelling, geen bewijs. De kanttekenaren plaatsen het hier als een mogelijkheid, niet als een principiële stellingname.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Bert Mulder
Contacteer:

Erasmiaan schreef: Marnix, ik ben blij dat jij je eigen kerkelijke standpunt goed kunt onderbouwen. Echter ik zie niet in waarom we meer zouden moeten zingen als de psalmen. Calvijn ook niet. Ook lijkt het me logisch dat bij de stichting van een kerk bepaalde dingen worden ingevoerd. Ik zie op dit moment geen reden om daarvan af te wijken.

Ik stel in ieder geval wel vast dat de vaderen een brede consensus hadden tijdens de Dordtse synode. Wie ben ik, wie ben jij, om daar aan te tornen. Wordt je zelf niet eens moe van je eigen vernieuwingsdrang? Je hebt geen leven man, als alles continu anders moet, en je die verandering ook nog dwingend aan anderen op wil leggen.
Hear Hear!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Klavier schreef:De verwijzing van de kanttekeningen is een veronderstelling, geen bewijs. De kanttekenaren plaatsen het hier als een mogelijkheid, niet als een principiële stellingname.
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de kanttekenaren hun eigen theologische standpunt hier duidelijk naar voren laten komen? Laten we wel zijn, de grondtekst spreekt duidelijk over "psalmos", "hymnos" en "ode pneumatikos", drie onderscheiden liedsoorten dus. Je moet dus wel enige creativiteit bezitten om die laatste twee als nadere specificatie te zien van het eerste. Ik vind het toch wel erg naar inlegkunde neigen.
Laatst gewijzigd door Josephus op 11 apr 2007, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Kaw schreef:Bert, Unionist is geen kind. Strikt genomen zou ik u tegen hem moeten zeggen.

Sorry, dat is dan zonde uit onwetendheid. Heb het veranderd. Nochmaals, mijn excuus.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef: Marnix, ik ben blij dat jij je eigen kerkelijke standpunt goed kunt onderbouwen. Echter ik zie niet in waarom we meer zouden moeten zingen als de psalmen. Calvijn ook niet. Ook lijkt het me logisch dat bij de stichting van een kerk bepaalde dingen worden ingevoerd. Ik zie op dit moment geen reden om daarvan af te wijken.

Ik stel in ieder geval wel vast dat de vaderen een brede consensus hadden tijdens de Dordtse synode. Wie ben ik, wie ben jij, om daar aan te tornen. Wordt je zelf niet eens moe van je eigen vernieuwingsdrang? Je hebt geen leven man, als alles continu anders moet, en je die verandering ook nog dwingend aan anderen op wil leggen.
Hear Hear!
Hier heb ik al op gereageerd. Ik ben degene die werd aangevallen en zich verdedigde, maar nu wordt er opeens van gemaakt dat ik mensen die alleen Psalmen zing aanval... dat doe ik niet, ik verdedig alleen mijn standpunt, dat volgens mij en talloze christenen Bijbels is. Josephus laat dat met de grondtekst nog eens zien.

Bert, ik vind je reaktie schandalig. Je doet nu alsof ik mensen het zingen van andere liederen wil opleggen. Maar wat zie ik als eerste post in dit topic?

[quote="Bert Mulder[/b]
Artikel 69 - Psalmen en Gezangen. Editie(s) 1905

In de Kerken zullen alleen de 150 Psalmen Davids, de Tien geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon, de Morgenzang en de Avondzang, en de Bedezang vóór de predikatie, gezongen worden.

En de DKO is rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd![/quote]

Wie probeert hier anderen nou wat op te leggen. Je schreef: De DKO zegt dat we alleen de 150 psalmen en die 9 andere liederen gezongen mogen worden, en de DKO is rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd. Meer zingen is dus in strijd met de DKO en aangezien die volgens jou rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd is, in strijd met de Bijbel.

Hear, hear.... en dan krijg ik het verwijt mensen dwingend iets op te willen leggen, wat ik helemaal niet heb gedaan. Zie mijn vorige reactie.

Als mensen alleen Psalmen willen zingen, prima. Ik zou wat missen dus ik zing graag meer. Als anderen dat niet missen, prima..... zolang mensen maar niet de Bijbel gaan gebruiken om aan te geven dat alleen Psalmen zingen de beste weg is.
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:
Bert Mulder schreef:

Hear Hear!
Hier heb ik al op gereageerd. Ik ben degene die werd aangevallen en zich verdedigde, maar nu wordt er opeens van gemaakt dat ik mensen die alleen Psalmen zing aanval... dat doe ik niet, ik verdedig alleen mijn standpunt, dat volgens mij en talloze christenen Bijbels is. Josephus laat dat met de grondtekst nog eens zien.

Bert, ik vind je reaktie schandalig. Je doet nu alsof ik mensen het zingen van andere liederen wil opleggen. Maar wat zie ik als eerste post in dit topic?

[quote="Bert Mulder[/b]
Artikel 69 - Psalmen en Gezangen. Editie(s) 1905

In de Kerken zullen alleen de 150 Psalmen Davids, de Tien geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon, de Morgenzang en de Avondzang, en de Bedezang vóór de predikatie, gezongen worden.

En de DKO is rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd!
Wie probeert hier anderen nou wat op te leggen. Je schreef: De DKO zegt dat we alleen de 150 psalmen en die 9 andere liederen gezongen mogen worden, en de DKO is rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd. Meer zingen is dus in strijd met de DKO en aangezien die volgens jou rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd is, in strijd met de Bijbel.

Hear, hear.... en dan krijg ik het verwijt mensen dwingend iets op te willen leggen, wat ik helemaal niet heb gedaan. Zie mijn vorige reactie.

Als mensen alleen Psalmen willen zingen, prima. Ik zou wat missen dus ik zing graag meer. Als anderen dat niet missen, prima..... zolang mensen maar niet de Bijbel gaan gebruiken om aan te geven dat alleen Psalmen zingen de beste weg is.[/quote]

Geachte Marnix, je moet wel het hele vertaal vertellen. Ik heb jou niet aangevallen. Jij vertelde dat je een (belijdenis)dienst had gevolgd, waarover je was teleurgesteld omdat er alleen, behalve 1 gezang, psalment gezongen werden. Verder gewoon een traditionele dienst.

Mijn antwoord was gewoon: Dus een goede Bijbelse dienst.

Dat is niet aanvallen.

Nu als je een slecht geweten hebt.....
Of licht op je teentjes getrapt ben.....
Of je dat verhaal vertelde omdat je (alleen) psalmzingen bekrompen vind....
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Mijn antwoord was gewoon: Dus een goede Bijbelse dienst.
Dat antwoord is inmiddels wel een heel eigen leven gaan leiden. Had je er dan niet verstandiger aan gedaan om meteen duidelijk te maken wat je exact met die woorden bedoelde?

Betekent dat ook dat wanneer ik jou nu vertel dat wij op Paasmorgen een (fijne) dienst gehad hebben en daarin zowel psalmen, hymnen en geestelijke liederen gezongen hebben, dat jouw antwoord dan hetzelfde is?
Klavier

Bericht door Klavier »

Josephus schreef:
Klavier schreef:De verwijzing van de kanttekeningen is een veronderstelling, geen bewijs. De kanttekenaren plaatsen het hier als een mogelijkheid, niet als een principiële stellingname.
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de kanttekenaren hun eigen theologische standpunt hier duidelijk naar voren laten komen? Laten we wel zijn, de grondtekst spreekt duidelijk over "psalmos", "hymnos" en "ode pneumatikos", drie onderscheiden liedsoorten dus. Je moet dus wel enige creativiteit bezitten om die laatste twee als nadere specificatie te zien van het eerste. Ik vind het toch wel erg naar inlegkunde neigen.
De kerkorde was toen al rond, dus het zou kunnen. De toonzetting van de kanttekeningen is erg terughoudend. Het is veronderstellend, wat vragenderwijs. Men wist naar ik aanneem, van het feit dat de Nederlandse visie in de kerkorde elders niet op deze wijze werd toegepast. Het is niet zozeer een principiele keuze geweest, maar een meer preventieve maatregel, denk ik. De strijd met de remonstranten was welliswaar gestreden, maar de denkbeelden gingen door en vonden in de muziek een handig middel tot instandhouding van dit dwaalgoed. Ik denk niet dat de statenvertalers op dit punt de kanttekeningen hebben ingevuld als een soort exegese. De kanttekeningen zijn in het algemeen aanvullende vertaalopmerkingen zonder een inhoudelijk oordeel weer te geven. In die gevallen waar meerdere interpretaties bekend zijn, wordt altijd een overzicht gegeven van de verscheidene zienswijzen zonder een bepaalde zienswijze als de enige zuivere aan te wijzen. De exegese is altijd vrij gelaten binnen de gereformeerde kaders. Gezangen stonden in de 17e eeuw binnen de gereformeerde kaders, getuige de vele reformatoren die zelf gezangen hebben gedicht!

Ik trof hier een artikel aan over dit onderwerp. Daar wordt de historische lijn ook in aangewezen.
Een citaat daaruit is voor deze diskussie zeker niet onbelangrijk:
We nemen nu een grote stap naar de tijd van de Reformatie. Maarten Luther stond zeer positief tegenover meerdere vormen van muziek in de eredienst. Enerzijds vond hij het belangrijk dat de gemeente in de volkstaal kon zingen, anderzijds moest er ook ruimte zijn voor koorzang en instrumentale muziek. Dat kon het orgel zijn, maar ook andere instrumenten mochten meedoen. Alleen muziekinstrumenten die met de kroeg in verband werden gebracht werden uitgesloten. Het lied diende voor Luther om tot Christus te leiden. Dat was het centrum van zijn gehele theologie: "was Christum treibet." In alles moet het om Christus gaan. Luther heeft zelf vele liederen gedicht: bewerkingen van Psalmen, vrijere liederen en ook kinderliederen.
De reformator Zwingli nam, na aanvankelijk zang een plaats toe te kennen, afstand van het zingen en van muziek en heeft het afgeschaft. Het zingen en de muziek leiden alleen maar af van het Woord en ze kunnen de zinnen prikkelen.
Calvijn tenslotte sloot het meest aan bij de vroege kerkvaders. Hij beschouwde het zingen als zeer wezenlijk voor het gemeenteleven. Hij heeft zich daarom toegelegd op de berijming van psalmen in de volkstaal. De psalmen werden door hem gezien als de basis van het liedboek.
Dat was niets nieuws: de psalmen hebben de eeuwen door het fundament van de kerkzang gevormd, vooral in de getijdendiensten in de kloosters en kathedralen. Daar werd in één week het hele psalmenboek doorgezongen. In Genève werden drie keer per week kerkdiensten gezongen. Daarin zong met het psalmenboek in één maand door, of de psalmen nu pasten bij de preek of niet. Iedere keer werd een hele reeks strofen achter elkaar gezongen – een reeks werd begrensd door het woord "pauze". Er waren daarnaast ook wel enige gezangen in gebruik, zoals de lofzang van Simeon en de berijming van de tien geboden.
Een grote verandering vormde het feit dat Calvijn de psalmen strofisch ging berijmen. Tot nu toe waren de psalmen altijd onberijmd door de geestelijken gezongen. Nu werden de psalmen toegankelijk voor de gehele gemeente. Begeleiding door muziekinstrumenten liet Calvijn niet toe. Kerkliederen moesten "anders" zijn dan wereldse liederen. Ook daarin sloot hij aan bij de vroege kerkvaders.
Calvijn is er nooit toe gekomen om vrije liederen te dichten, maar hij kende ze wel, en maakte in Straatsburg binnen de Duitstalige gemeente daar ook mee dat er andere liederen dan psalmen werden gezongen. Calvijn heeft zich daar in ieder geval nooit tegen gekeerd.
C.H. Spurgeon.
Plaats reactie