Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Lassie schreef:...voorgangster begon met het verhaal van Maria en Martha...
???
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:
???
Lassie's onderschrift schreef:kerk van de nazarener
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
???
Lassie zal de geschiedenis van Lukas 10 wel bedoelen, gezien de toevoeging "Zittend aan de voeten van Jezus.":

38 En het geschiedde, als zij reisden, dat Hij kwam in een vlek; en een zekere vrouw, met name Martha, ontving Hem in haar huis.
39 En deze had een zuster, genaamd Maria, welke ook, zittende aan de voeten van Jezus, Zijn woord hoorde.
40 Doch Martha was zeer bezig met veel dienens, en daarbij komende, zeide zij: Heere, trekt Gij U dat niet aan, dat mijn zuster mij alleen laat dienen? Zeg dan haar, dat zij mij helpe.
41 En Jezus, antwoordende, zeide tot haar: Martha, Martha, gij bekommert en ontrust u over vele dingen;
42 Maar een ding is nodig; doch Maria heeft het goede deel uitgekozen, hetwelk van haar niet zal weggenomen worden.
Lassie

Bericht door Lassie »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
???
Lassie zal de geschiedenis van Lukas 10 wel bedoelen, gezien de toevoeging "Zittend aan de voeten van Jezus.":

38 En het geschiedde, als zij reisden, dat Hij kwam in een vlek; en een zekere vrouw, met name Martha, ontving Hem in haar huis.
39 En deze had een zuster, genaamd Maria, welke ook, zittende aan de voeten van Jezus, Zijn woord hoorde.
40 Doch Martha was zeer bezig met veel dienens, en daarbij komende, zeide zij: Heere, trekt Gij U dat niet aan, dat mijn zuster mij alleen laat dienen? Zeg dan haar, dat zij mij helpe.
41 En Jezus, antwoordende, zeide tot haar: Martha, Martha, gij bekommert en ontrust u over vele dingen;
42 Maar een ding is nodig; doch Maria heeft het goede deel uitgekozen, hetwelk van haar niet zal weggenomen worden.
Ze begon met het verhaal van Maria en Martha en vervolgens lazen we Jesaja 34!!! Lezen is soms nog best wel lastig!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lassie schreef:Ze begon met het verhaal van Maria en Martha en vervolgens lazen we Jesaja 34!!! Lezen is soms nog best wel lastig!!
Dat begreep ik wel, hoor.
Mijn posting was alleen een toelichting richting Erasmiaan.

Het gebeurt wel vaker dat een dominee begint met een bepaalde geschiedenis en pas later bij de eigenlijke tekst uitkomt.
Lassie

Bericht door Lassie »

Tiberius schreef:
Lassie schreef:Ze begon met het verhaal van Maria en Martha en vervolgens lazen we Jesaja 34!!! Lezen is soms nog best wel lastig!!

Het gebeurt wel vaker dat een dominee begint met een bepaalde geschiedenis en pas later bij de eigenlijke tekst uitkomt.
Bij ons hadden we dit keer geen tekst! (daar gebruiken ze het hele gedeelte wat we lazen en ging ze stap voor stap het voorgelezen gedeelte langs)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lassie schreef:
Tiberius schreef:

Bij ons hadden we dit keer geen tekst! (daar gebruiken ze het hele gedeelte wat we lazen en ging ze stap voor stap het voorgelezen gedeelte langs)
Ok, bedoelde je dat met je opmerking "Lezen is soms nog best wel lastig!"
Ik dacht dat je mijn leestechniek bedoelde. :wink:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:

Ik vond het alleen apart dat er voorgangster staat en niet voorganger. En "verhaal" is ook wel een aparte aanduiding voor heilshistorie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Ik vond het alleen apart dat er voorgangster staat en niet voorganger.
Een trieste en onbijbelse zaak inderdaad als vrouwen in het ambt staan en zich nog predikant durven te noemen ook.
Maar het is helaas hier en daar de droevige praktijk.
Erasmiaan schreef:En "verhaal" is ook wel een aparte aanduiding voor heilshistorie.
Als ik VanDale erop nasla, kan het woord wel; hij geeft namelijk als betekenis: "schriftelijke vastlegging van een ware of verzonnen gebeurtenis"
Maar zelf gebruik ik liever het woord "geschiedenis". Dan is het element van "mogelijk verzonnen" eruit.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Dat ben ik niet anders gewend.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
helma

Bericht door helma »

Rens schreef:
Tiberius schreef:
mag ik raden?
Ds baan via Prekenweb......
Rens

Bericht door Rens »

helma schreef:
Rens schreef:
Tiberius schreef:
mag ik raden?
Ds baan via Prekenweb......
knap mis! "live" Ds. van Boven..............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
helma

Bericht door helma »

's mo leesdienst. Preek van Ds van Haaren over de bekering van Manasse. Van God afgekeerd; door God omgekeerd; naar God toegekeerd.
's avonds Ds Baars met de 2e preek over de ambten van Christus; de enige priester Jezus Christus (Hebr 7)
Hij offert Zichzelf; Hij bidt voor Zijn Kerk; Hij zegent de Zijnen.
Rijke preek!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

's morgens Deut 30:19 Thema: Tot kiezen geroepen; twee getuigen, twee wegen/keuzes, keus voor het leven wordt geadviseerd
's avonds Hooglied 5:5 de handen van de bruid druipen van mirre als ze het handvat vastgrijpt. God bedruipt ons met mirre, Zijn belofte om zo de liefde (opnieuw) bij ons op te wekken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lassie

Bericht door Lassie »

Stilte/Rust voor God!

Tijdens het moment voor de kinderen, net voor ze naar de zondagschool gaan hebben we met de kinderen het lied: Spreek Heer ik luister, gezongen! En de kinderen waren daar enorm van onder de indruk (ze waren namelijk erg stil).
Gesloten