Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft
Geplaatst: 27 dec 2008, 15:12
Waarom zo lang? En zo Engels?
Hier kan ik niks mee.
Hier kan ik niks mee.
Ach, ik ben toch niet van plan om geen feestdagen meer te gaan vieren. Ik vind het een beetje zonde en jammer dat je hier zoveel tijd en energie in steekt eigenlijk.Zonderling schreef:Waarom? In elk geval om te laten zien dat mijn opvattingen over de feestdagen niet zo 'zonderling' zijn.
Al 400 jaar geleden werden er aan de overkant van de zee hele verhandelingen over geschreven.
Verder is het stukje van Georg Gillespie niet zo heel lang, hoor, misschien kun je dat lezen.
Met name zijn interpretatie van Galaten 4:9-10.
En de laatste sectie (sectie 5) gaat in op o.a. jouw tegenwerping dat deze dagen geheel vrijwillig zijn. Dat is maar een klein stukje.
Wanneer het te bezwaarlijk is, laat dan maar zitten. Misschien vind ik nog wel wat in het Nederlands (maar er staat al wel het een en ander in met name de eerste pagina's van dit topic).
Hoeveelheid tijd en energie valt wel mee, hoor. Kopieren en plakken gaat nogal snel.Afgewezen schreef:Ach, ik ben toch niet van plan om geen feestdagen meer te gaan vieren. Ik vind het een beetje zonde en jammer dat je hier zoveel tijd en energie in steekt eigenlijk.
Het punt is dat ik eenvoudig een Bijbeltekst als Gal. 4:9-10 niet in betrekking zie tot het houden van de christelijke feestdagen, zoals ze onder ons vorm hebben gekregen.Zonderling schreef:Hoeveelheid tijd en energie valt wel mee, hoor. Kopieren en plakken gaat nogal snel.Afgewezen schreef:Ach, ik ben toch niet van plan om geen feestdagen meer te gaan vieren. Ik vind het een beetje zonde en jammer dat je hier zoveel tijd en energie in steekt eigenlijk.![]()
Maar serieus, het punt in kwestie speelt al 15-20 jaar bij mij wanneer de Kerstdagen weer naderen.
Het zijn gewetensbezwaren die noodzaken om mij (in elk geval privé) hierover te uiten, en je weet dat een mens niet over zijn geweten mag heengaan.
Verder lijkt mij de Bijbeltekst Galaten 4:9-10 duidelijk genoeg. Wanneer de apostel het kennelijk belangrijk vond om de Galaten te waarschuwen tegen de onderhouding van vaste dagen buiten de wekelijkse rust- of feestdag, dan is het ook niet verkeerd dat anderen daar ook tegen gewaarschuwd hebben. Verder vind ik het bizar dat hier op Refoforum al 11 pagina's lang niet is gereageerd op het bewijs dat vanuit deze Bijbeltekst gegeven kan worden. Zie nogmaals het citaat van Gillespie dat op deze tekst ingaat. Maar kennelijk is de traditie belangrijker dan de Schrift. (Zelfs wanneer nagenoeg alle gezaghebbende oudvaders deze traditie veroordeeld hebben en tot een Nadere Reformatie óók op dit punt hebben opgeroepen.)
O.k. Afgewezen, verdere discussie lijkt mij ook niet zinloos onder deze omstandigheden.Afgewezen schreef:Het punt is dat ik eenvoudig een Bijbeltekst als Gal. 4:9-10 niet in betrekking zie tot het houden van de christelijke feestdagen, zoals ze onder ons vorm hebben gekregen.Zonderling schreef:Maar serieus, het punt in kwestie speelt al 15-20 jaar bij mij wanneer de Kerstdagen weer naderen.
Het zijn gewetensbezwaren die noodzaken om mij (in elk geval privé) hierover te uiten, en je weet dat een mens niet over zijn geweten mag heengaan.
Verder lijkt mij de Bijbeltekst Galaten 4:9-10 duidelijk genoeg. Wanneer de apostel het kennelijk belangrijk vond om de Galaten te waarschuwen tegen de onderhouding van vaste dagen buiten de wekelijkse rust- of feestdag, dan is het ook niet verkeerd dat anderen daar ook tegen gewaarschuwd hebben. Verder vind ik het bizar dat hier op Refoforum al 11 pagina's lang niet is gereageerd op het bewijs dat vanuit deze Bijbeltekst gegeven kan worden. Zie nogmaals het citaat van Gillespie dat op deze tekst ingaat. Maar kennelijk is de traditie belangrijker dan de Schrift. (Zelfs wanneer nagenoeg alle gezaghebbende oudvaders deze traditie veroordeeld hebben en tot een Nadere Reformatie óók op dit punt hebben opgeroepen.)
Natuurlijk moet je niet tegen je geweten ingaan, maar je moet het jezelf en je omgeving ook niet té moeilijk maken. Dan mag er op het laatst niets meer.
Dan mogen we ook niet meer bidden met gevouwen handen en gesloten ogen, want dat is een typisch Germaanse gewoonte (teken van overgave), en in de Bijbel staat dat de mannen met opgeheven handen moeten bidden.
Moeten we zo met de Bijbel omgaan? Paulus waarschuwt ervoor dat mensen zich in hun geweten niet belast moeten voelen door inzettingen en geboden van mensen. Jij draait het om en gaat nu de mensen belasten met strikte vérboden van feestdagen. Net zo min de bedoeling, lijkt mij.
Wat zeg je nu eigenlijk?Marnix schreef:Hm, ik vind het een beetje zwak dat je dingen af gaat doen als "relativering omdat het niet uitkomt" terwijl er helemaal niets wordt gerelativeerd. Als Afgewezen er naast zit is dat volgens mij niet omdat ze best weet dat het er niet staat, maar daar maar overheen leest omdat ze anders geen kerst meer kan vieren...
Wie zegt dat zij en anderen een overduidelijke waarheid expres verdraaien? Ik in elk geval niet.Als zij (en ik en vele anderen) dit niet goed lezen is dat niet bewust, expres, omdat het niet goed uitkomt, en we daarom een overduidelijke waarheid maar wat verdraaien en naast ons neerleggen... en degenen die bewust de christelijke feestdagen in stand hebben gehouden ook niet. Dat jij daar dingen leest en daar medestanders in hebt, wil niet zeggen dat wat jij vindt overduidelijk waar is, en de rest een simpel bewust verdraaien van heldere feiten.
Marnix, je geeft er blijk van dat je het verband helemaal niet hebt begrepen. Het ging niet om heidense feestdagen, maar Joodse feestdagen. Misschien moet je je eerst verdiepen in de brief aan de Galaten voordat je wat roept. Het ging dus om feestdagen die gewijd waren aan de ware God. De gevolgtrekkingen die je maakt voor christelijke feestdagen dat die wél gewijd zijn aan de ware God en daarom geoorloofd zijn, slaan dus nergens op. De Joodse feestdagen waren ook aan God gewijd (en zelfs door God Zelf ingesteld wat van onze kerstdagen toch niet gezegd kan worden!) en tóch bestraft Paulus de Galaten die deze dagen wilden onderhouden.In Galaten 4 richt Paulus zich tot de gelovigen uit de heiden. Ik citeer even uit de NBV omdat de vertalingen volgens mij inhoudelijk weinig verschillen hier. In vers 8 schrijft hij:
8 Toen u God nog niet kende, was u onderworpen aan goden die helemaal geen goden zijn.
en vervolgens:
9 Hoe is het dan toch mogelijk dat u die God hebt leren kennen, meer nog, door God gekend bent, u opnieuw tot die zwakke, armzalige machten wendt en u daaraan als slaven onderwerpen wilt?
10 U houdt u werkelijk aan vaste feestdagen, maanden, seizoenen en jaren?
Uit deze context blijkt duidelijk dat die vaste feestdagen, maaanden, seizoenen en jaren gekoppeld zijn aan die onderwerping aan goden die geen goden zijn, afgodendienst dus, zoals iedere heiden deed. En wie daar iets van weet, weet ook dat er talloze afgoden waren en talloze feestdagen enz.
Oke, ik heb me er even wat beter in verdiept (had ik gelijk moeten doen, excuses), maar de lijn van mijn betoog blijft denk ik wel redelijk gelijk. Paulus verkondigde de boodschap van Christus maar na zijn vertrek werden er Joodse invloeden gepreekt en daar luisterde men naar. Daar gaat Paulus tegenin. De Joodse wetten en dus ook de feestdagen hebben afgedaan na de vervulling van de wet door Christus. Men moet dus (als niet Jood(!)) niet in Joodse gebruiken (Joodse feestdagen, besnijdenis, tora) hun heil zoeken. Logisch. Maar wij hebben het hier niet over Joodse gebruiken die niet meer tot Gods eer kunnen zijn omdat Christus heeft volbracht. We hebben het hier over het gedenken van dingen van het nieuwe verbond en we staan dan stil bij bijbelse gebeurtenissen. Jezus geboorte, zijn lijden en sterven, zijn opstanding, zijn hemelvaart en de komst van de Geest. Structuur zodat de Bijbel in de volle breedte behandeld wordt, zoals de Joden die structuur ook kenden.... maar dan vanuit het nieuwe verbond. Paulus waarschuwt tegen het blijven in die structuur van het oude verbond omdat die heeft afgedaan. Hij roept ons op om op Christus te vertrouwen. En hij staat centraal en wordt gediend, ook tijdens de kerstdienst, de paasdienst, de pinksterdienst etc.Marnix, je geeft er blijk van dat je het verband helemaal niet hebt begrepen. Het ging niet om heidense feestdagen, maar Joodse feestdagen. Misschien moet je je eerst verdiepen in de brief aan de Galaten voordat je wat roept. Het ging dus om feestdagen die gewijd waren aan de ware God. De gevolgtrekkingen die je maakt voor christelijke feestdagen dat die wél gewijd zijn aan de ware God en daarom geoorloofd zijn, slaan dus nergens op. De Joodse feestdagen waren ook aan God gewijd (en zelfs door God Zelf ingesteld wat van onze kerstdagen toch niet gezegd kan worden!) en tóch bestraft Paulus de Galaten die deze dagen wilden onderhouden.
Ik heb weinig zin om er nog uitgebreid op te reageren.Marnix schreef:Oke, ik heb me er even wat beter in verdiept (had ik gelijk moeten doen, excuses), maar de lijn van mijn betoog blijft denk ik wel redelijk gelijk. Paulus verkondigde de boodschap van Christus maar na zijn vertrek werden er Joodse invloeden gepreekt en daar luisterde men naar. Daar gaat Paulus tegenin. De Joodse wetten en dus ook de feestdagen hebben afgedaan na de vervulling van de wet door Christus. Men moet dus (als niet Jood(!)) niet in Joodse gebruiken (Joodse feestdagen, besnijdenis, tora) hun heil zoeken. Logisch. Maar wij hebben het hier niet over Joodse gebruiken die niet meer tot Gods eer kunnen zijn omdat Christus heeft volbracht. We hebben het hier over het gedenken van dingen van het nieuwe verbond en we staan dan stil bij bijbelse gebeurtenissen. Jezus geboorte, zijn lijden en sterven, zijn opstanding, zijn hemelvaart en de komst van de Geest. Structuur zodat de Bijbel in de volle breedte behandeld wordt, zoals de Joden die structuur ook kenden.... maar dan vanuit het nieuwe verbond. Paulus waarschuwt tegen het blijven in die structuur van het oude verbond omdat die heeft afgedaan. Hij roept ons op om op Christus te vertrouwen. En hij staat centraal en wordt gediend, ook tijdens de kerstdienst, de paasdienst, de pinksterdienst etc.Zonderling schreef:Marnix, je geeft er blijk van dat je het verband helemaal niet hebt begrepen. Het ging niet om heidense feestdagen, maar Joodse feestdagen. Misschien moet je je eerst verdiepen in de brief aan de Galaten voordat je wat roept. Het ging dus om feestdagen die gewijd waren aan de ware God. De gevolgtrekkingen die je maakt voor christelijke feestdagen dat die wél gewijd zijn aan de ware God en daarom geoorloofd zijn, slaan dus nergens op. De Joodse feestdagen waren ook aan God gewijd (en zelfs door God Zelf ingesteld wat van onze kerstdagen toch niet gezegd kan worden!) en tóch bestraft Paulus de Galaten die deze dagen wilden onderhouden.
Ik zie het houden van christelijke feestdagen niet als na-aperij van de OT eredienst. Typerend is dat bij de protestantse kerk zoiets alleen van de feestdagen gezegd zou kunnen worden.Zonderling schreef:Ik heb weinig zin om er nog uitgebreid op te reageren.Marnix schreef:Oke, ik heb me er even wat beter in verdiept (had ik gelijk moeten doen, excuses), maar de lijn van mijn betoog blijft denk ik wel redelijk gelijk. Paulus verkondigde de boodschap van Christus maar na zijn vertrek werden er Joodse invloeden gepreekt en daar luisterde men naar. Daar gaat Paulus tegenin. De Joodse wetten en dus ook de feestdagen hebben afgedaan na de vervulling van de wet door Christus. Men moet dus (als niet Jood(!)) niet in Joodse gebruiken (Joodse feestdagen, besnijdenis, tora) hun heil zoeken. Logisch. Maar wij hebben het hier niet over Joodse gebruiken die niet meer tot Gods eer kunnen zijn omdat Christus heeft volbracht. We hebben het hier over het gedenken van dingen van het nieuwe verbond en we staan dan stil bij bijbelse gebeurtenissen. Jezus geboorte, zijn lijden en sterven, zijn opstanding, zijn hemelvaart en de komst van de Geest. Structuur zodat de Bijbel in de volle breedte behandeld wordt, zoals de Joden die structuur ook kenden.... maar dan vanuit het nieuwe verbond. Paulus waarschuwt tegen het blijven in die structuur van het oude verbond omdat die heeft afgedaan. Hij roept ons op om op Christus te vertrouwen. En hij staat centraal en wordt gediend, ook tijdens de kerstdienst, de paasdienst, de pinksterdienst etc.Zonderling schreef:Marnix, je geeft er blijk van dat je het verband helemaal niet hebt begrepen. Het ging niet om heidense feestdagen, maar Joodse feestdagen. Misschien moet je je eerst verdiepen in de brief aan de Galaten voordat je wat roept. Het ging dus om feestdagen die gewijd waren aan de ware God. De gevolgtrekkingen die je maakt voor christelijke feestdagen dat die wél gewijd zijn aan de ware God en daarom geoorloofd zijn, slaan dus nergens op. De Joodse feestdagen waren ook aan God gewijd (en zelfs door God Zelf ingesteld wat van onze kerstdagen toch niet gezegd kan worden!) en tóch bestraft Paulus de Galaten die deze dagen wilden onderhouden.
De argumenten van Paulus waren niet dat niet-Joden niet hun heil moesten zoeken in Joodse wetten.
Zijn argument was inderdaad WEL dat de door God ingestelde feestdagen waren vervuld in Christus en dat onder de nieuwe bedeling deze dus niet meer gevierd moesten worden. Zouden wij - N.B. niet de Bijbel, niet de apostelen, niet de kerk van de eerste eeuwen - dan zo brutaal (!) zijn om alsnog andere feestdagen te stellen in plaats van de oude feestdagen onder het OT? Is dat niet hetzelfde als het oprichten van een nieuwe schaduwdienst en het wijzer willen zijn dan God? En dát is het juist waar Paulus zo tegen waarschuwt.
Zie ook de na-aperij van de RK Kerk:
- OT priesters, dan de NT kerk ook
- OT een dagelijks offer, dan de NT kerk ook
- OT gewijde klederen, dan de NT kerk ook
- OT heilige plaatsen, dan de NT kerk ook
- OT feestdagen, dan de NT kerk ook.
enzovoort.
Het NT leert ons NIETS van dit alles, maar juist het TEGENDEEL.
De protestantse feestdagen zijn van RK oorsprong. Niemand van de Hervormers hebben deze dagen ingesteld. Viret, Farel, Calvijn, Knox, en alle Nederlandse synodeleden van 1574 hebben deze dagen daadwerkelijk afgeschaft als een overblijfsel uit de RK Kerk. En ook in 1578 is nog eens herhaald dat we met alléén de zondag tevreden moeten zijn. De protestantse Nederlandse Kerk hééft deze dagen afgeschaft !!! Helaas heeft de overheid het niet toegelaten op grond van de godsdienstvrede die gesloten werd met de RK partij in ons land. Dus puur uit politieke overwegingen.Afgewezen schreef:Ik zie het houden van christelijke feestdagen niet als na-aperij van de OT eredienst. Typerend is dat bij de protestantse kerk zoiets alleen van de feestdagen gezegd zou kunnen worden.Zonderling schreef:... Zie ook de na-aperij van de RK Kerk:
- OT priesters, dan de NT kerk ook
- OT een dagelijks offer, dan de NT kerk ook
- OT gewijde klederen, dan de NT kerk ook
- OT heilige plaatsen, dan de NT kerk ook
- OT feestdagen, dan de NT kerk ook.
enzovoort.
Het NT leert ons NIETS van dit alles, maar juist het TEGENDEEL.
Maakt Paulus dan een voorbehoud in de zin van: Je mag deze dagen wel houden wanneer je het maar niet als 'nodig' stelt?Hoe dan ook, het punt dat jij uit het oog verliest bij je beroep op Paulus, is dat de gemeente in die tijd dacht dat de besnijdenis en allerlei OT gebruiken nodig waren. Dat je anders geen volledig christen was.
Wie dat denkt, kan inderdaad beter de feestdagen verre van zich houden
Maar als wij in alle vrijheid de heilsfeiten gedenken, terwijl we allen weten dat dit een menselijke inzetting is die zo weer losgelaten kan worden, handel je vanuit een heel andere geest, vanuit een heel ander beginsel.
Door dat beginsel uit het oog te verliezen, veroorzaak jij in feite met deze discussie datgene waar Paulus tegen waarschuwt, maar dan andersom: het angstvallig mijden van feestdagen kan net zo 'bijgelovig' zijn als het angstvallig onderhouden van feestdagen.
Je gelooft dit toch zelf niet.... terwijl we allen weten dat dit een menselijke inzetting is die zo weer losgelaten kan worden ...
Dat weet ik allemaal niet zo precies. En ik hoef het ook niet te weten. Maar er zijn ons wel Kerstpreken van de hervormers overgeleverd en volgens mij hield Luther ook wel van kerstliederen.Zonderling schreef:De protestantse feestdagen zijn van RK oorsprong. Niemand van de Hervormers hebben deze dagen ingesteld. Viret, Farel, Calvijn, Knox, en alle Nederlandse synodeleden van 1574 hebben deze dagen daadwerkelijk afgeschaft als een overblijfsel uit de RK Kerk. En ook in 1578 is nog eens herhaald dat we met alléén de zondag tevreden moeten zijn. De protestantse Nederlandse Kerk hééft deze dagen afgeschaft !!! Helaas heeft de overheid het niet toegelaten op grond van de godsdienstvrede die gesloten werd met de RK partij in ons land. Dus puur uit politieke overwegingen.Afgewezen schreef:Ik zie het houden van christelijke feestdagen niet als na-aperij van de OT eredienst. Typerend is dat bij de protestantse kerk zoiets alleen van de feestdagen gezegd zou kunnen worden.Zonderling schreef:... Zie ook de na-aperij van de RK Kerk:
- OT priesters, dan de NT kerk ook
- OT een dagelijks offer, dan de NT kerk ook
- OT gewijde klederen, dan de NT kerk ook
- OT heilige plaatsen, dan de NT kerk ook
- OT feestdagen, dan de NT kerk ook.
enzovoort.
Het NT leert ons NIETS van dit alles, maar juist het TEGENDEEL.
Zou dat logisch geweest zijn in het redebeleid van Paulus? Overigens 'houd' ik geen feestdagen, ik vier ze, zonder dat het een verplichting is, die me door een bepaalde instantie zou zijn opgelegd.Zonderling schreef:Maakt Paulus dan een voorbehoud in de zin van: Je mag deze dagen wel houden wanneer je het maar niet als 'nodig' stelt?